Wczoraj i dziś kl. 8 EDYCJA 2021–2023
Wymagania edukacyjne na oceny do historii dla klasy 8 szkoły podstawowej do programu „Wczoraj i dziś” opracowane przez wyd. Nowa Era

Temat lekcji

Materiał nauczania

Odniesienia do podstawy programowej

Ocena dopuszczająca Uczeń:

Ocena dostateczna Uczeń:

Ocena dobra

Uczeń:

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

Ocena celująca

Uczeń:

Rozdział I: II wojna światowa

1. Napaść na Polskę

1.      Przygotowania Niemiec do wojny

2.      Polski plan obrony

3.      Wybuch II wojny światowej

4.      Wojna obronna w 1939 r.

5.      Napaść sowiecka

6.      Ewakuacja polskich władz

7.      Bilans wojny obronnej

XXXII.1

XXXII.2

XXXII.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: wojna błyskawiczna (Blitzkrieg), „dziwna wojna”, internowanie

– zna daty: agresji Niemiec na Polskę (1 IX 1939), wkroczenia Armii Czerwonej do Polski (17 IX 1939)

– identyfikuje postacie: Adolfa Hitlera, Józefa Stalina

– identyfikuje postacie: Henryka Sucharskiego, Edwarda Rydza-Śmigłego, Stefana Starzyńskiego

– wskazuje na mapie kierunki uderzeń armii niemieckiej i sowieckiej

– podaje przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, np. obrona poczty w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży spadochronowej w Katowicach, bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy, obrona Grodna, bitwa pod Kockiem, obrona Helu

– wyjaśnia przyczyny klęski Polski we wrześniu 1939 r.

– wyjaśnia znaczenie terminów: prowokacja gliwicka, bitwa graniczna, „polskie Termopile”

– zna daty: bitwy o Westerplatte
(1–7 IX 1939), wypowiedzenia wojny Niemcom przez Francję i Wielką Brytanię (3 IX 1939), internowania władz polskich w Rumunii (17/18 IX 1939), kapitulacja Warszawy (28 IX 1939), kapitulacji pod Kockiem (6 X 1939)

– przedstawia stosunek sił ZSRS, Niemiec i Polski

– wymienia miejsca kluczowych bitew wojny obronnej Polski stoczonych z wojskami niemieckimi i sowieckimi

– identyfikuje postacie: Władysława Raginisa, Franciszka Kleeberga, Tadeusza Kutrzeby

– przedstawia polityczne i militarne założenia planu obrony Polski w 1939 r.

– omawia okoliczności wkroczenia wojsk sowieckich na terytorium Polski w kontekście paktu Ribbentrop–Mołotow

– wymienia i charakteryzuje etapy wojny obronnej Polski

– ocenia postawę aliantów zachodnich wobec Polski we wrześniu 1939 r.

– ocenia postawę władz polskich we wrześniu 1939 r.

2. Podbój Europy przez Hitlera i Stalina (1939–1941)

1.      Wojna zimowa

2.      Agresja Niemiec na Danię i Norwegię

3.      Atak III Rzeszy na Francję

4.      Państwo Vichy

5.      Bitwa o Anglię

6.      Wojna na Bałkanach

XXXIII.1

– wyjaśnia znaczenie terminów: alianci, bitwa o Anglię

– identyfikuje postacie: Winstona Churchilla, Charles’a de Gaulle’a

– wskazuje na mapie obszary zagarnięte przez ZSRS i III Rzeszę do 1941 r.

– wyjaśnia znaczenie terminów: linia Maginota, kolaboracja

– zna daty: napaści niemieckiej na Danię i Norwegię (IV 1940), ataku III Rzeszy na Francję (V–VI 1940), bitwy o Anglię (VII–X 1940)

– wymienia państwa, które padły ofiarą agresji sowieckiej oraz niemieckiej do 1941 r.

– identyfikuje postacie: Vidkuna Quislinga, Philippe’a Pétaina

– wyjaśnia znaczenie terminów: wojna zimowa, państwo marionetkowe, państwo Vichy, Komitet Wolnej Francji

– opisuje skutki bitwy o Anglię oraz omawia jej polityczne i militarne znaczenie

– zna daty: wojny sowiecko-fińskiej (XI 1939 – III 1940), zajęcia republik bałtyckich przez ZSRS (VI 1940), ataku Niemiec na Jugosławię i Grecję (IV 1941)

– przedstawia cele polityki Hitlera i Stalina w Europie w latach 1939–1941

– przedstawia ekspansję ZSRS w latach 1939–1940

– opisuje kolejne etapy agresji Niemiec w latach 1940–1941

TSW – Dlaczego Niemcy nie zdobyli Anglii?

1.      Jak pokonać flotę brytyjską?

2.      Bitwa o Anglię

3.      Pierwsza porażka Hitlera

XXXIII.1

– wyjaśnia znaczenie terminu Enigma

– zna datę: bitwy o Anglię (lato–jesień 1940)

– identyfikuje postacie: Adolfa Hitlera, Winstona Churchilla

– wyjaśnia znaczenie terminu operacja „Lew morski”

– wymienia cele niemieckich ataków lotniczych na Wielką Brytanię

– zna datę największego nalotu niemieckiego na Wielką Brytanię (15 IX 1940)

– wskazuje wynalazki techniczne, które pomogły Brytyjczykom w walce z Niemcami

– przedstawia militarny wkład Polaków w obronę Wielkiej Brytanii

– zna datę nalotu na Coventry (XI 1940)

– identyfikuje postacie: Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego, Henryka Zygalskiego

– omawia założenia niemieckiego planu inwazji na Wielką Brytanię

– porównuje potencjał militarny wojsk niemieckich i brytyjskich w czasie bitwy o Anglię

– wyjaśnia, jakie były przyczyny klęski Niemiec w bitwie o Anglię

– ocenia wkład polskich lotników w walki o Wielką Brytanię

3. Wojna III Rzeszy z ZSRS

1.    Atak niemiecki na ZSRS

2.    Wielka Wojna Ojczyźniana

3.    Bitwa o Moskwę

4.    Przełomowe wydarzenia na froncie wschodnim

5.    Losy jeńców sowieckich

XXXIII.1

XXXIII.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: plan „Barbarossa”, Wielka Wojna Ojczyźniana

– zna datę agresji Niemiec na ZSRS (22 VI 1941)

– omawia przełomowe znaczenie bitwy stalingradzkiej dla przebiegu II wojny światowej

– wskazuje na mapie przełomowe bitwy wojny Niemiec i ZSRS: pod Moskwą i pod Stalingradem

– wyjaśnia przyczyny ataku III Rzeszy na Związek Sowiecki

– wyjaśnia znaczenie terminu blokada Leningradu

– identyfikuje postać Gieorgija Żukowa

– wyjaśnia, jakie czynniki spowodowały klęskę ofensywy niemieckiej na Moskwę w 1941 r.

– przedstawia etapy wojny niemiecko-sowieckiej

– zna daty: blokady Leningradu (1941–1944), bitwy o Moskwę (XI–XII 1941), bitwy pod Stalingradem (VIII 1942 – II 1943), bitwy na Łuku Kurskim (VII 1943)

– przedstawia przebieg działań wojennych na froncie wschodnim w latach 1941–1943

– przedstawia, w jaki sposób Niemcy traktowali jeńców sowieckich

– wyjaśnia przyczyny i okoliczności zdobycia przewagi militarnej przez ZSRS

– wskazuje powody zbliżenia Wielkiej Brytanii i USA do ZSRS

4. Polityka okupacyjna III Rzeszy

1.      Polityka niemiecka wobec ziem okupowanych

2.      Ruch oporu w okupowanej Europie

3.      Polityka niemiecka wobec Żydów

4.      Holokaust

5.      Niemieckie obozy koncentracyjne i obozy zagłady

6.      Postawy wobec Holokaustu

XXXIII.2

– wyjaśnia znaczenie terminów: ruch oporu, getto, Holokaust, obóz koncentracyjny, pacyfikacja, gwiazda Dawida, obóz zagłady

– identyfikuje postacie: Adolfa Eichmanna, Ireny Sendlerowej

– przedstawia założenia polityki rasowej hitlerowców oraz metody jej realizacji, szczególnie wobec Żydów

– omawia bilans Holokaustu

– wyjaśnia znaczenie terminów: „przestrzeń życiowa” (Lebensraum), Generalny Plan Wschodni, „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej”, Szoa, „Żegota”

– charakteryzuje politykę okupacyjną Niemiec

– wymienia kraje, w których powstały rządy kolaborujące z Niemcami, oraz kraje, gdzie rozwinął się ruch opo­ru

– wyjaśnia, jakimi sposobami ludność obszarów okupowanych przez Niemców niosła pomoc Żydom

– wyjaśnia znaczenie terminów: szmalcownicy, Babi Jar, Ponary

– zna datę konferencji w Wannsee (I 1942)

– identyfikuje postacie: Heinricha Himmlera, Josipa Broza-Tity

– wskazuje na mapie obozy koncentracyjne i obozy zagłady w Europie

– porównuje sytuację ludności na terytoriach okupowanych przez Niemców

– przedstawia przebieg zagłady europejskich Żydów

– omawia postawy ludności ziem okupowanych wobec Holokaustu i niemieckich agresorów

– ocenia postawy wobec Holokaustu

5. Wojna poza Europą

1.      Walki w Afryce Północnej

2.      Wojna na Atlantyku

3.      Przystąpienie Japonii i USA do wojny

4.      Ofensywa japońska w Azji

XXXIII.1

XXXIII.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: U-Boot, konwój, Enigma, lotniskowiec, pancernik

– zna datę ataku Japonii na USA (7 XII 1941)

– wyjaśnia znaczenie terminów: bitwa o Atlantyk, wilcze stada

– identyfikuje postacie: Franklina Delano Roosevelta, Erwina Rommla

– wymienia główne strony konfliktu w Afryce i w rejonie Pacyfiku oraz ich najważniejsze cele strategiczne

– wyjaśnia, na czym polegało strategiczne znaczenie bitew pod El Alamein i pod Midway, oraz lokalizuje je na mapie

– wyjaśnia znaczenie bitwy o Atlantyk dla losów II wojny światowej

– zna daty: bitwy pod El Alamein
(X–XI 1942), bitwy o Midway (VI 1942), walk o Guadalcanal (VIII 1942 – II 1943)

– identyfikuje postacie: Bernarda Montgomery’ego, Dwighta Eisenhowera

– wskazuje na mapie obszary opanowane przez Japończyków do końca 1942 r.

– przedstawia przebieg walk w Afryce

– charakteryzuje ekspansję japońską w Azji

– omawia działania wojenne na morzach i oceanach

– ocenia konsekwencje włączenia się USA do wojny

– przedstawia rozwiązania militarne, które obie strony stosowały podczas zmagań na morzach i oceanach

6. Droga do

zwycięstwa

1.      Początek Wielkiej Koalicji

2.      Walki na Sycylii i we Włoszech

3.      Konferencja Wielkiej Trójki

4.      Otwarcie drugiego frontu w Europie

5.      Koniec wojny w Europie

6.      Walki na Dalekim Wschodzie

XXXIII.1

XXXIII.3

XXXIII.4

– wyjaśnia znaczenie terminów: izolacjonizm, Karta atlantycka, Wielka Koalicja, Wielka Trójka, konferencja w Teheranie

– zna daty: konferencji w Teheranie (XI–XII 1943), desantu aliantów w Normandii (VI 1944), konferencji jałtańskiej (II 1945), bezwarunkowej kapitulacji III Rzeszy (8/9 V 1945), zrzucenia bomb atomowych na Hiroszimę i Nagasaki (VIII 1945), bezwarunkowej kapitulacji Japonii (2 IX 1945)

– identyfikuje postacie: Józefa Stalina, Franklina Delano Roosevelta, Winstona Churchilla, Harry’ego Trumana

– wyjaśnia genezę i cele Wielkiej Koalicji

– przedstawia decyzje podjęte podczas obrad Wielkiej Trójki w Teheranie i Jałcie

– wyjaśnia znaczenie terminów: Lend-
-Lease Act
, operacja „Market Garden”, operacja „Bagration”, taktyka żabich skoków, kamikadze

– zna daty: podpisania Karty atlantyckiej (VIII 1941 r.), lądowania wojsk alianckich na Sycylii (VII 1943), ofensywy Armii Czerwonej na froncie wschodnim (VI 1944 i I 1945), zdobycia Berlina (2 V 1945)

– identyfikuje postacie: Dwighta Eisenhowera, Douglasa MacArthura, Bernarda Montgomery’ego

– charakteryzuje założenia polityki zagranicznej wielkich mocarstw w czasie II wojny światowej

– charakteryzuje działania na frontach w latach 1944–1945

– przedstawia etapy formowania się Wielkiej Koalicji antyhitlerowskiej

– ocenia decyzję Amerykanów o użyciu bomby atomowej przeciwko Japonii

Rozdział II: Polacy podczas II wojny światowej

1. Dwie okupacje

1.      Podział ziem polskich

2.      Okupacja niemiecka

3.      Terror hitlerowski

4.      Okupacja sowiecka

5.      Deportacje w głąb ZSRS

6.      Zbrodnia katyńska

XXXIV.1

XXXIV.2

– wyjaśnia znaczenie terminów: Generalne Gubernator­stwo, sowietyzacja, łapanka, wysiedlenia, deportacja, akcja „AB”

– zna datę zbrodni katyńskiej (IV–V 1940)

– wskazuje na mapie tereny pod okupacją niemiecką i sowiecką, miejsca masowych egzekucji Polaków pod okupacją niemiecką oraz zsyłek i kaźni ludności polskiej w ZSRS

– charakteryzuje główne cele niemieckiej i sowieckiej polityki okupacyjnej

– zna datę podpisania traktatu o granicach i przyjaźni (28 IX 1939)

– podaje przykłady terroru niemieckiego i sowieckiego (Palmiry, kaźń profesorów krakowskich i lwowskich, Katyń)

– omawia okoliczności i przebieg zbrodni katyńskiej

– wyjaśnia znaczenie terminów: volksdeutsch, volkslista, gadzinówka, Akcja Specjalna „Kraków”, „granatowa” policja, Pawiak

– identyfikuje postać Hansa Franka

– przedstawia zmiany terytorialne na ziemiach polskich pod okupacją

– przedstawia i porównuje politykę okupanta niemieckiego na ziemiach wcielonych do III Rzeszy i w Generalnym Gubernatorstwie

– przedstawia cele deportacji Polaków w głąb ZSRS

– porównuje i ocenia okupacyjną politykę władz niemieckich i sowieckich wobec społeczeństwa polskiego

2. Władze polskie na uchodźstwie

1.      Powstanie polskiego rządu na emigracji

2.      Armia Polska na Zachodzie

3.      Polacy na frontach II wojny światowej

4.      Relacje polsko-
-sowieckie

5.      Armia Andersa w ZSRS

6.      Sprawa katyńska

7.      Śmierć generała Sikorskiego

XXXIV.2

XXXV.1

– wyjaśnia znaczenie terminów: rząd emigracyjny, układ Sikorski–Majski, armia Andersa, sprawa katyńska

– zna daty: powstania rządu emigracyjnego (IX 1939), układu Sikorski–Majski (VII 1941)

– identyfikuje postacie: Władysława Sikorskiego, Władysława Andersa

– przedstawia okoliczności powstania polskiego rządu emigracyjnego

– wyjaśnia znaczenie terminów: Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie, katastrofa gibraltarska

– wymienia polskie formacje wojskowe uczestniczące w najważniejszych bitwach II wojny światowej

– wyjaśnia przyczyny zerwania przez ZSRS stosunków dyplomatycznych z polskim rządem na uchodźstwie

– omawia postanowienia układu Sikorski–Majski

– wymienia i wskazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew II wojny światowej z udziałem Polaków (walki o Narwik, Monte Cassino, Falaise, Arnhem, Berlin, bitwa o Anglię, oblężenie Tobruku)

– zna daty: walk o Narwik (1940), walk o Tobruk (1941), zerwania stosunków rządu emigracyjnego z ZSRS (IV 1943), katastrofy gibraltarskiej (VII 1943)

– identyfikuje postacie: Władysława Raczkiewicza, Stanisława Mikołajczyka, Kazimierza Sosnkowskiego, Stanisława Maczka, Stanisława Sosabowskiego, Zygmunta Berlinga

– wyjaśnia, jakie znaczenie miała działalność rządu emigracyjnego dla Polaków w kraju i na uchodźstwie

- omawia okoliczności powstania układu Sikorski–Majski

– opisuje okoliczności wyjścia z ZSRS armii Andersa

– wymienia polskie formacje wojskowe uczestniczące w najważniejszych bitwach II wojny światowej

– omawia polityczne skutki katastrofy gibraltarskiej

– omawia losy polskich żołnierzy internowanych po klęsce wrześniowej

– przedstawia tworzące się w ZSRS i w kraju pod okupacją ośrodki przyszłych polskich władz komunistycznych

TSW – Kim był kapral Wojtek?

1.    Jak Wojtek został żołnierzem?

2.    Niedźwiedzie zadania bojowe

3.    Niedźwiedź cywil

XXXV.2

– wyjaśnia znaczenie terminu żołd

– identyfikuje postacie: gen. Władysława Andersa, kaprala Wojtka

– przedstawia okoliczności przygarnięcia niedźwiadka przez polskich żołnierzy

– opisuje prace, które pomagał wykonywać niedźwiedź Wojtek

– opisuje trasę, którą przemierzyła armia Andersa

– omawia powojenne losy niedźwiedzia Wojtka

– tłumaczy, dlaczego niedźwiedź Wojtek nie trafił po wojnie do Polski

 

3. Polskie Państwo Podziemne

1.      Początki działalności konspiracyjnej

2.      Powstanie Armii Krajowej

3.       Działalność polskiego podziemia

4.      Polskie Państwo Podziemne

XXIV.4

– wyjaśnia znaczenie terminów: Polskie Państwo Podziemne, Związek Walki Zbrojnej (ZWZ), Armia Krajowa (AK), Szare Szeregi

– zna datę powstania AK (II 1942)

– identyfikuje postacie: Stefana Roweckiego „Grota”, Tadeusza Komorowskiego „Bora”

– wskazuje na mapie rejony najintensywniejszej działalności polskiej partyzantki

– przedstawia struktury Polskiego Państwa Podziemnego

– wyjaśnia znaczenie terminów: partyzantka Hubala, Służba Zwycięstwu Polski (SZP), Delegatura Rządu RP na Kraj, sabotaż

– wymienia sfery działalności Polskiego Państwa Podziemnego

– wyjaśnia, jaką rolę odgrywała Armia Krajowa

– wyjaśnia znaczenie terminów: cichociemni, dywersja, Bataliony Chłopskie, Narodowe Siły Zbrojne, Gwardia Ludowa, Armia Ludowa

– zna daty: powstania SZP (IX 1939), ZWZ (XI 1939), akcji pod Arsenałem (1943), zamachu na F. Kutscherę (II 1944)

– identyfikuje postacie: Henryka Dobrzańskiego „Hubala”, Jana Bytnara „Rudego”, Jana Karskiego, Jana Nowaka-
-Jeziorańskiego

– wyjaśnia, na czym polegała działalność Delegata Rządu na Kraj

– wymienia najważniejsze akcje zbrojne ZWZ/AK

– charakteryzuje działalność partyzantki majora Hubala

– wyjaśnia, w jaki sposób rząd emigracyjny utrzymywał kontakty z krajem pod okupacją

TSW – Akcje

polskiego ruchu oporu

  1. Kedyw
  2. Akcja pod Arsenałem
  3. Akcja „Główki”

XXXIV.4

– wyjaśnia znaczenie terminów: sabotaż, dywersja

– identyfikuje postacie: Jana Bytnara „Rudego”, Tadeusza Zawadzkiego „Zośki”, Franza Kutschery

– wyjaśnia znaczenie terminów: akcja pod Arsenałem, zamach na F. Kutscherę, Kedyw

– zna daty: akcji pod Arsenałem (III 1943), zamachu na F. Kutscherę (II 1944)

– przedstawia przyczyny i skutki zamachu na F. Kutscherę

– podaje przyczyny i skutki akcji pod Arsenałem

– przedstawia metody działania Kedywu

– wyjaśnia znaczenie terminów: akcja pod Arsenałem („Meksyk II”), akcja „Główki”

– zna daty: decyzji AK o przejściu od biernego oporu do ograniczonej walki z okupantem (1942)

– identyfikuje postać Emila Fieldorfa „Nila”

– omawia przebieg akcji pod Arsenałem oraz zamachu na F. Kutscherę

– wyjaśnia, jakie represje spotkały Polaków za przeprowadzenie akcji pod Arsenałem

– ocenia zaangażowanie młodych ludzi w walce z okupantem

4. Społeczeń­stwo polskie pod okupacją

4.      Postawa Polaków wobec okupantów

5.      Zagłada polskich Żydów

6.      Powstanie w getcie warszawskim

7.      Polacy wobec Holokaustu

8.      Rzeź wołyńska

XXXIV.1

XXXIV.2

XXXIV.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: Rada Pomocy Żydom „Żegota”, Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, rzeź wołyńska

– zna daty: wybuchu powstania w getcie warszawskim (IV 1943), rzezi wołyńskiej (1943)

– identyfikuje postacie: Ireny Sendlerowej, Józefa i Wiktorii Ulmów, Witolda Pileckiego

– wymienia postawy Polaków wobec polityki okupanta niemieckiego

– wymienia znaczenie terminów: szmalcownik, Ukraińska Powstańcza Armia (UPA), czystki etniczne

– identyfikuje postacie: Jana Karskiego, Stepana Bandery

– omawia wysiedlenia na Zamojszczyźnie i ich skutki

– wyjaśnia przyczyny i opisuje przebieg konfliktu polsko-ukraińskiego (rzeź wołyńska) na Kresach Wschodnich

– charakteryzuje życie codzienne w kraju pod okupacją niemiecką na przykładzie Warszawy

– opisuje postawy Polaków wobec Holokaustu

– opisuje przebieg powstania w getcie warszawskim

– przedstawia stosunek państw zachodnich do Holokaustu

– ocenia postawy Polaków wobec polityki okupantów

5. Akcja „Burza” i powstanie warszawskie

1.      Akcja „Burza” i jej przebieg

2.      Przyczyny wybuchu powstania warszawskiego

3.      Wybuch powstania

4.      Powstanie warszawskie

5.      Skutki powstania

XXXIV.5

– wyjaśnia znaczenie terminów: godzina „W”, plan „Burza”, zrzuty

– zna daty wybuchu i upadku powstania warszawskiego (1 VIII–2 X 1944)

– identyfikuje postacie: Tadeusza Komorowskiego „Bora”

– przedstawia założenia planu „Burza”

– przedstawia przyczyny i opisuje skutki powstania warszawskiego

– wyjaśnia znaczenie terminu operacja „Ostra Brama”

– zna datę operacji „Ostra Brama” (VII 1944)

– omawia okoliczności polityczne i militarne, które wpłynęły na podjęcie decyzji o wybuchu powstania w Warszawie

– charakteryzuje etapy przebiegu powstania warszawskiego

– opisuje realizację planu „Burza” na Kresach Wschodnich

– omawia postawę wielkich mocarstw wobec powstania warszawskiego

– ocenia decyzję władz polskiego podziemia dotyczącą wybuchu powstania, uwzględniając sytuację międzynarodową i wewnętrzną

– ocenia postawę aliantów zachodnich i ZSRS wobec powstania warszawskiego

6. Sprawa polska pod koniec wojny

1.      Polska Lubelska

2.      Wielka Trójka a sprawa polska

3.      Represje wobec Polskiego Państwa Podziemnego

4.      Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej

XXXV.3

XXXVII.1

– wyjaśnia znaczenie terminów: Krajowa Rada Narodowa, Manifest PKWN, Polska Lubelska, Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej (TRJN)

– zna daty: ogłoszenia Manifestu PKWN (VII 1944), konferencji w Jałcie (II 1945)

– wyjaśnia znaczenie terminu proces szesnastu

– identyfikuje postacie: Stanisława Mikołajczyka, Leopolda Okulickiego

– wymienia postanowienia konferencji w Teheranie oraz w Jałcie dotyczące Polski

– zna daty: rozwiązania AK (I 1945), procesu szesnastu (VI 1945), powstania TRJN (VI 1945)

– omawia okoliczności i skutki powstania TRJN

– wyjaśnia znaczenie terminu Niepodległość („NIE”)

– identyfikuje postać Edwarda Osóbki-Moraw­skiego

– przedstawia najważniejsze etapy procesu przejmowania władzy w Polsce przez komunistów

– podaje przejawy zależności Polski od ZSRS po wojnie

– opisuje metody represji zastosowane przez komunistów wobec Polskiego Państwa Podziemnego

– ocenia stosunek wielkich mocarstw do sprawy polskiej

Rozdział III: Świat po II wojnie światowej

1. Początek zimnej wojny

1.      Skutki II wojny światowej

2.      Konferencja w Poczdamie i procesy norymberskie

3.      Powstanie ONZ

4.      Ekspansja komunizmu w Europie

5.      Zimna wojna i doktryna Trumana

6.      Kryzys berliński

7.      Powstanie dwóch państw niemieckich

8.      Powstanie NATO

XXXIII.4

XXXVI.1

XXXVI.2

XXXVI.3

XXXVI.4

XXXVI.7

– wyjaśnia znaczenie terminów: Organizacja Narodów Zjednoczonych, układ dwubiegunowy, Powszechna deklaracja praw człowieka, strefa okupacyjna, żelazna kurtyna, blokada Berlina Zachodniego, NATO, mur berliński, reparacje wojenne

– identyfikuje postacie: Józefa Stalina, Harry’ego Trumana

– wskazuje na mapie podział Europy na blok zachodni i wschodni

– wyjaśnia znaczenie terminów: procesy norymberskie, plan Marshalla, doktryna Trumana

– zna daty: konferencji założycielskiej ONZ (IV 1945), konferencji poczdamskiej (VII–VIII 1945), uchwalenia Powszechnej deklaracji praw człowieka (1948), powstania RFN i NRD (1949), powstania NATO (1949), budowy muru berlińskiego (1961)

– przedstawia bilans II wojny światowej dotyczący strat ludności i zniszczeń

– wyjaśnia, czym była zimna wojna

– identyfikuje postacie: George’a Marshalla

– wymienia postanowienia konferencji w Poczdamie

– przedstawia przyczyny powstania dwóch państw niemieckich

– wskazuje okoliczności powstania NATO

– opisuje okoliczności budowy muru berlińskiego

– wyjaśnia znaczenie terminów: Karta Narodów Zjednoczonych, Rada Bezpieczeństwa ONZ, Zgromadzenie Ogólne ONZ, sekretarz generalny ONZ, powstanie berlińskie, cztery D: denazyfikacja, demilitaryzacja, dekartelizacja, demokratyzacja

– zna daty: podpisania Karty Narodów Zjednoczonych (VI 1945), ogłoszenia planu Marshalla (1947), przemówienia W. Churchilla w Fulton (1946), ogłoszenia doktryny Trumana (1947), blokady Berlina Zachodniego (1948-1949)

– przedstawia polityczne skutki II wojny światowej

– wyjaśnia genezę blokady Berlina Zachodniego

– wyjaśnia przyczyny dominacji USA i ZSRS w powojennym świecie

– ocenia znaczenie powstania ONZ

– ocenia politykę państw okupacyjnych wobec Niemiec

TSW – Mur berliński

1.      Miasto podzielone żelazną kurtyną

2.      Ucieczka do lepszego świata

3.      Solidarni z berlińczykami

4.      Upadek muru

XXXVI.7

– wyjaśnia znaczenie terminu mur berliński

– zna daty: rozpoczęcia budowy muru berlińskiego (VIII 1961), zjednoczenia Niemiec (1990)

– identyfikuje postać Helmuta Kohla

– wymienia przyczyny zbudowania muru berlińskiego

– wyjaśnia, dlaczego ludzie uciekali do Berlina Zachodniego

– omawia okoliczności upadku muru berlińskiego

– wyjaśnia znaczenie terminu Checkpoint Charlie

– zna datę wydarzeń przy Checkpoint Charlie (1961)

– identyfikuje postacie: Johna Fitzgeralda Kennedy’ego, Ronalda Reagana, Michaiła Gorbaczowa

– opisuje, jak budowano mur berliński

– wyjaśnia, jaką rolę w komunistycznej propagandzie odgrywał mur berliński

– wyjaśnia, w jaki sposób międzynarodowa opinia publiczna zareagowała na budowę muru berlińskiego

– ocenia znaczenie, jakie dla podzielonego Berlina miały wizyty prezydentów USA – J.F. Kennedy’ego i R. Reagana

2. Za żelazną kurtyną

1.      ZSRS po II wojnie światowej

2.      Kraje demokracji ludowej

3.      Odwilż w bloku wschodnim

4.      Układ Warszawski

5.      Powstanie węgierskie
w 1956 r.

6.      Polityka odprężenia

XXXVI.4

XXXVI.5

– wyjaśnia znaczenie terminów: supermocarstwo, kraje demokracji ludowej, odwilż, tajny referat Chruszczowa, destalinizacja, Układ Warszawski

– zna datę śmierci J. Stalina (1953)

– wyjaśnia znaczenie terminu powstanie węgierskie

– zna datę powstania węgierskiego (X 1956)

– identyfikuje postać Nikity Chruszczowa

– omawia cechy charakterystyczne państw demokracji ludowej

– wyjaśnia znaczenie terminu Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG)

– wyjaśnia znaczenie śmierci Stalina dla przemian w ZSRS i krajach demokracji ludowej

– omawia okoliczności powstania i znaczenie Układu Warszawskiego

– zna daty: powstania RWPG (1949), powstania Układu Warszawskiego (1955), XX Zjazdu KPZR (1956)

– identyfikuje postać Imre Nagya

– przedstawia najważniejsze tezy referatu N. Chruszczowa na XX Zjeździe KPZR i konsekwencje wygłoszenia tego przemówienia

– wymienia przyczyny i skutki powstania węgierskiego w 1956 r.

– przedstawia przebieg powstania węgierskiego z 1956 r.

– charakteryzuje i porównuje sytuację społeczno-polityczną w ZSRS po zakończeniu II wojny światowej i po śmierci Stalina

– charakteryzuje sposób sprawowania władzy i politykę prowadzoną przez N. Chruszczowa

– wymienia przejawy odprężenia w relacjach międzynarodowych w latach 1953–1960

3. Rozpad systemu kolonialnego

1.      Wojna domowa w Chinach

2.      Polityka wewnętrzna Mao Zedonga

3.      Wojna w Korei

4.      Rozpad systemu kolonialnego

5.      Klęska Francji w Indochinach

6.      Powstanie Indii i Pakistanu

7.      Upadek kolonializmu w Afryce

8.      Kraje Trzeciego Świata

XXXVI.6

XXXVI.9

– wyjaśnia znaczenie terminów: Wielki Skok, rewolucja kulturalna, dekolonizacja, Trzeci Świat, Rok Afryki

– zna daty: wojny w Korei (1950–1953), Roku Afryki (1960)

– wskazuje przyczyny rozpadu systemu kolonialnego

– wyjaśnia znaczenie terminu metoda biernego oporu

– identyfikuje postacie: Mao Zedonga, Kim Ir Sena, Mahatmy Gandhiego

– wskazuje na mapie Koreę, Wietnam, Chiny, Indie, Pakistan

– przedstawia najważniejsze skutki polityczne i gospodarcze procesu dekolonizacji

– omawia sposoby realizacji i skutki Wielkiego Skoku w Chinach

– wyjaśnia, w jaki sposób przebiegała rewolucja kulturalna w Chinach

– zna datę powstania Chińskiej Republiki Ludowej (1949)

– wyjaśnia znaczenie terminów: czerwona książeczka, neokolonializm

– przedstawia przyczyny i skutki wojny domowej w Chinach po II wojnie światowej

– opisuje komunistyczne reżimy w Chinach i Korei Północnej, szczególnie uwzględniając stosunek władzy do jednostki

– opisuje skutki polityki gospodarczej i kulturalnej Mao Zedonga

– podaje przyczyny konfliktu indyjsko-
-pakistańskiego

– przedstawia skutki rozpadu brytyjskiego imperium kolonialnego w Indiach

– przedstawia rywalizację USA i ZSRS podczas wojny w Korei

– opisuje proces dekolonizacji Indochin

– charakteryzuje konflikty zbrojne w Afryce

– charakteryzuje problemy państw Trzeciego Świata po uzyskaniu niepodległości

– omawia przyczyny i skutki konfliktów w Azji w czasie zimnej wojny

– ocenia rolę Mahatmy Gandhiego w procesie dekolonizacji Indii

4. Konflikt na Bliskim Wschodzie

1.      Powstanie państwa Izrael

2.      Kryzys sueski

3.      Wojna sześciodniowa i Jom Kippur

4.      Konflikt palestyński pod koniec XX w.

5.      Rewolucja islamska w Iranie

6.      I wojna w Zatoce Perskiej

XXXVI.8

– wyjaśnia znaczenie terminów: Bliski Wschód, syjonizm

– zna daty: powstania Izraela (1948), rewolucji islamskiej w Iranie (1979), I wojny w Zatoce Perskiej (1990)

– wyjaśnia znaczenie terminów: konflikt żydowsko-
-palestyński, wojna sześciodniowa, wojna Jom Kippur, Organizacja Wyzwolenia Palestyny (OWP)

– identyfikuje postacie: Dawida Ben Guriona, Jasira Arafata, Ruhollaha Chomejniego

– wskazuje na mapie rejon Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej

– wyjaśnia znaczenie terminów: Autonomia Palestyńska, operacja „Pustynna burza”

– wymienia przyczyny i skutki konfliktów izraelsko-arabskich

– przedstawia okoliczności, w jakich powstało państwo Izrael

– zna daty: wojny o niepodległość Izraela (1948–1949), wojny izraelsko-egipskiej (1956), wojny sześciodniowej (1967), wojny Jom Kippur (1973), porozumienia z Oslo (1993)

– identyfikuje postacie: Gamala Abdela Nasera, Saddama Husajna

– omawia proces powstawania państwa Izrael i jego funkcjonowanie w pierwszych latach niepodległości

– opisuje charakter konfliktu bliskowschodniego

– omawia konflikt w rejonie Zatoki Perskiej

– przedstawia przyczyny i skutki rewolucji islamskiej w Iranie

– ocenia znaczenie rozpowszechnienia nowych środków transportu

– ocenia rolę mocarstw światowych w konflikcie bliskowschodnim

– charakteryzuje i ocenia zjawisko terroryzmu palestyńskiego

5. Zimna wojna i wyścig zbrojeń

1.      Rywalizacja Wschód–Zachód

2.      Kryzys kubański

3.      Wojna w Wietnamie

4.      Rywalizacja w kosmosie

5.      Rządy Breżniewa

6.      Praska Wiosna 1968 r.

XXXVI.5

XXXVI.7

– wyjaśnia znaczenie terminów: wyścig zbrojeń, odprężenie

– identyfikuje postacie: Nikity Chruszczowa, Fidela Castro, Johna F. Kennedy’ego, Leonida Breżniewa

– wyjaśnia znaczenie terminów: kryzys kubański, Praska Wiosna

– zna daty: wysłania pierwszego człowieka w kosmos (1961), ogłoszenia blokady morskiej Kuby (1962), Praskiej Wiosny (1968)

– wyjaśnia, na czym polegała rywalizacja (zimna wojna) między USA i ZSRS w dziedzinach: wojskowości i podboju kosmosu

– zna daty: umieszczenia pierwszego sztucznego satelity w kosmosie (1957), lądowania na Księżycu (1969)

– przedstawia przyczyny i skutki konfliktu kubańskiego

– omawia przyczyny i skutki Praskiej Wiosny

– identyfikuje postacie: Dwighta Eisenhowera, Jurija Gagarina, Neila Armstronga, Aleksandra Dubčeka, Pol Pota

– omawia główne założenia polityki zagranicznej ZSRS i USA w latach 60. I 70. XX w.

– przedstawia przyczyny i skutki amerykańskiej interwencji w Wietnamie

– wyjaśnia okoliczności interwencji sił Układu Warszawskiego w Czechosłowacji

– omawia wpływy ZSRS na świecie i ocenia ich polityczne konsekwencje

6. Droga ku wspólnej Europie

1.      Demokratyzacja Europy Zachodniej

2.      Upadek europejskich dyktatur

3.      Początek integracji europejskiej

4.      Powstanie EWG i Euratomu

5.      Powstanie Unii Europejskiej

XXXVI.12

– wyjaśnia znaczenie terminów: Unia Europejska, euro

– zna datę powstania Unii Europejskiej w wyniku zawarcia traktatu z Maastricht (1992)

– podaje przyczyny integracji europejskiej

– identyfikuje postać Roberta Schumana

– wyjaśnia znaczenie terminów: traktaty rzymskie, Europejska Wspólnota Węgla i Stali (EWWiS), Europejska Wspólnota Gospodarcza (EWG), Euratom, układ z Schengen, traktat z Maastricht

– zna daty: powstania EWWiS (1952), podpisania traktatów rzymskich (1957)

– zna daty: ogłoszenia planu Schumana (1950), podpisania układu w Schengen (1985)

– identyfikuje postacie: Konrada Adenauera, Alcida de Gasperiego

– wskazuje na mapie państwa założycielskie EWG oraz państwa należące do UE

– wymienia zjawiska, które wpłynęły na umocnienie się demokracji w Europie Zachodniej po II wojnie światowej

– wyjaśnia znaczenie terminów: plan Schumana, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Rada Europejska, Beneluks, unia celna

– przedstawia etapy tworzenia Unii Europejskiej

– wyjaśnia, w jaki sposób doszło do demokratycznych przemian w krajach Europy Zachodniej i Południowej

– wskazuje na mapie etapy rozszerzania EWG

– omawia wpływ integracji europejskiej na rozwój gospodarczy i demokratyzację państw Europy Zachodniej

– ocenia gospodarcze i polityczne skutki integracji europejskiej

7. Przemiany społeczne i kulturowe w drugiej połowie XX w.

1.      Rewolucja obyczajowa

2.      Ruchy kontestatorskie

3.      Bunty studenckie

4.      Prawa kobiet

5.      Terroryzm polityczny

6.      Walka z segregacją rasową w USA

7.      Sobór watykański II

XXXVI.13

– wyjaśnia znaczenie terminów: rewolucja obyczajowa, ruch kontestatorski, hipisi, pacyfizm, feminizm, segregacja rasowa

– zna datę obrad soboru watykańskiego II (1962–1965)

– identyfikuje postacie: Martina Luthera Kinga, Jana XXIII, Pawła VI

– zna datę buntów studenckich we Francji (1968)

– przedstawia przyczyny przemian społecznych i kulturowych w drugiej połowie XX w.

– omawia cechy charakterystyczne rewolucji obyczajowej i jej skutki

– przedstawia cele buntów studenckich w krajach zachodnich w latach 60.

– wymienia hasła ruchów kontestatorskich

– wyjaśnia, na czym polegała walka z segregacją rasową w USA

– wymienia skutki obrad soboru watykańskiego II

– prezentuje poglądy ruchów walczących o prawa kobiet w XX w.

– omawia przyczyny, przejawy i skutki buntów studenckich

– opisuje walkę o równouprawnie­nie rasowe

– wymienia przykłady zespołów rockowych, które miały wpływ na kształtowanie się kultury młodzieżowej lat 60. i 70.

– wyjaśnia znaczenie terminów: kontrkultura, laicyzacja, Greenpeace, Woodstock, terroryzm polityczny

– omawia cechy charakterystyczne ruchów kontestatorskich i pacyfistycznych

– wymienia przejawy terroryzmu politycznego

– ocenia skutki społeczne, kulturalne i polityczne przemian obyczajowych lat 60. XX w.

– ocenia znaczenie reform soboru watykańskiego II

Rozdział IV: Polska po II wojnie światowej

1. Początki władzy komunistów w Polsce

1.      Nowa Polska

2.      Polacy wobec komunistów

3.      Referendum ludowe w 1946 r.

4.      Sfałszowane wybory w 1947 r.

5.      Podziemie antykomunistyczne

6.      Przemiany gospodarcze

XXXIII.5

XXXVII.1

XXXVII.2

– wyjaśnia znaczenie terminów: Ziemie Odzyskane, przesiedlenia ludności, Polska Partia Robotnicza, Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL), żołnierze niezłomni (wyklęci)

– wyjaśnia znaczenie terminów: akcja „Wisła”, referendum ludowe, demokracja ludowa, reforma rolna, nacjonalizacja przemysłu

– zna daty: referendum ludowego (1946), pierwszych powojennych wyborów parlamentarnych (1947)

– identyfikuje postacie: Stanisława Mikołajczyka, Witolda Pileckiego, Danuty Siedzikówny „Inki”

– wskazuje na mapie granice Polski po II wojnie światowej, kierunki powojennych przesiedleń ludności na ziemiach polskich

– wyjaśnia znaczenie terminów: Urząd Bezpieczeństwa (UB), cenzura prewencyjna, Zrzeszenie „Wolność i Niezawisłość” (WiN), bitwa o handel

– identyfikuje postać Józefa Franczaka „Lalusia”

– przedstawia przyczyny i skutki migracji ludności na ziemiach polskich po II wojnie światowej

– opisuje metody, dzięki którym komuniści zdobyli władzę w Polsce

– charakteryzuje międzynarodowe uwarunkowania ukształtowania polskiej granicy państwowej po II wojnie światowej

– przedstawia okoliczności i skutki przeprowadzenia referendum ludowego

– przedstawia realia funkcjonowania podziemia niepod­ległościowego

– przedstawia etapy przejmowania władzy w Polsce przez komunistów

– przytacza metody terroru stosowane przez komunistów

– ocenia postawę żołnierzy wyklętych

– ocenia postawy Polaków wobec nowego reżimu

– podaje przejawy zależności Polski od ZSRS po wojnie

– omawia przebieg odbudowy Warszawy

– określa społeczne i polityczne konsekwencje wprowadzenia dekretów o reformie rolnej oraz nacjonalizacji przemysłu

TSW – Jak Polacy zasiedlali Ziemie Odzyskane?

1.      Przejmowanie kontroli

2.      Napływ osadników

3.      Zagospodarowy­wanie Ziem Odzyskanych

4.      Sami swoi

XXXVII.1

XXXVIII.1

– wyjaśnia znaczenie terminów: Ziemie Odzyskane, szabrownictwo

– zna daty: początku napływu osadników na Ziemie Odzyskane (1945), akcji „Wisła” (1947)

– omawia proces przejmowania kontroli nad Ziemiami Odzyskanymi przez Polaków

– wymienia, skąd pochodzili osadnicy, którzy znaleźli się na Ziemiach Odzyskanych

– omawia przyczyny napływu osadników na Ziemie Odzyskane

– przedstawia postawy Polaków, którzy znaleźli się na Ziemiach Odzyskanych

– wyjaśnia, jak propaganda komunistyczna propagowała ideę Ziem Odzyskanych

– wyjaśnia, jak władze polskie traktowały Niemców zamieszkujących Ziemie Odzyskane

– przedstawia rolę Kościoła katolickiego w integracji Ziem Odzyskanych z Polską

– wymienia przykłady filmów o losach Ziem Odzyskanych i ich mieszkańcach

– ocenia politykę władz komunistycznych wobec Ziem Odzyskanych

2. Polska w czasach stalinizmu

1.      Powstanie PZPR

2.      Przemiany gospodarczo-
-społeczne

3.      Próba kolektywizacji rolnictwa

4.      Okres stalinizmu w Polsce (1948–1956)

5.      Socrealizm

6.      Konstytucja stalinowska
1952 r.

7.      Walka z Kościołem katolickim

XXXVIII.1

XXXVIII.2

– wyjaśnia znaczenie terminów: Polska Zjednoczona Partia Robotnicza (PZPR), system monopartyjny, Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL), system centralnego sterowania gospodarką, Państwowe Gospodarstwa Rolne

– identyfikuje postacie: Władysława Gomułki, Bolesława Bieruta

– wyjaśnia znaczenie terminów: plan sześcioletni, kolektywizacja, stalinizm, socrealizm

– zna daty: powstania PZPR (1948), przyjęcia Konstytucji PRL (1952)

– podaje założenia planu sześcioletniego

– zna datę planu sześcioletniego (1950–1955)

– wyjaśnia znaczenie terminów: „wyścig pracy”, przodownik pracy, kułak

– podaje główne cechy ustroju politycznego Polski w okresie stalinowskim

– wskazuje cechy charakterystyczne socrealizmu w kulturze polskiej

– przedstawia okoliczności powstania PZPR

– przedstawia konsekwencje społeczne i ekonomiczne planu sześcioletniego

– omawia cele propagandy komunistycznej w czasach stalinizmu

– przedstawia założenia Konstytucji PRL z 1952 r.

– opisuje system represji władz komunistycznych wobec Kościoła

– ocenia kult jednostki w Polsce w okresie stalinizmu

3. Czasy Gomułki (1956–1970)

1.      PRL po śmierci Stalina

2.      Poznański Czerwiec

3.      Rządy Gomułki – mała stabilizacja

4.      Spór z Kościołem

5.      Marzec 1968 r.

6.      Grudzień 1970 r.

XXXVIII.3

XXXIX.1

XXXIX.2

XXXIX.3

XXXIX.4

– wyjaśnia znaczenie terminów: Służba Bezpieczeństwa (SB), odwilż październikowa, mała stabilizacja, obchody Tysiąclecia Chrztu Polski

– zna daty: śmierci J. Stalina (1953), obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski (1966)

– identyfikuje postacie: Władysława Gomułki, kardynała Stefana Wyszyńskiego

– prezentuje okoliczności dojścia W. Gomułki do władzy

– wyjaśnia znaczenie terminów: poznański Czerwiec, „polska droga do socjalizmu”, Marzec 1968 r., Grudzień 1970 r.

– zna daty: wydarzeń poznańskich (VI 1956), polskiego Października (X 1956), wydarzeń marcowych (III 1968), wydarzeń grudniowych na Wybrzeżu (XII 1970)

– charakteryzuje okres rządów W. Gomułki, w tym politykę zagraniczną PRL

– wyjaśnia przyczyny i skutki oraz opisuje przebieg wydarzeń poznańskiego Czerwca i polskiego Października w 1956 r.

– omawia przejawy odwilży październikowej w Polsce

– przedstawia przebieg obchodów milenijnych

– zna datę wystosowania listu episkopatu polskiego do episkopatu niemieckiego (1965)

– identyfikuje postać Romka Strzałkowskiego

– omawia proces odwilży

– charakteryzuje przyczyny i narastanie konfliktu władz z Kościołem katolickim

– wyjaśnia przyczyny i skutki kampanii antysemickiej w Polsce w 1968 r.

– wyjaśnia znaczenie terminów: List 34, Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej (ZOMO)

– wyjaśnia przyczyny i skutki wydarzeń z Marca 1968 r. i Grudnia 1970 r.

– ocenia postawę W. Gomułki wobec wydarzeń poznańskich

– ocenia zachowanie władz PRL w obliczu wydarzeń na Wybrzeżu w 1970 r.

– ocenia rolę Kościoła katolickiego i środowisk studenckich w kształtowaniu opozycji wobec władz PRL

– wymienia przedstawicieli polskiej szkoły filmowej

– opisuje normalizację stosunków między Polską a Republiką Federalną Niemiec

4. Polska w czasach Gierka

1.      „Druga Polska” Edwarda Gierka

2.      Życie na kredyt

3.      Życie codzienne w PRL

4.      Propaganda sukcesu

5.      Nowelizacja konstytucji

XXXIX.2

XXXIX.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: „druga Polska”, propaganda sukcesu

– identyfikuje postać Edwarda Gierka

– przedstawia przemiany w życiu codziennym Polaków za rządów E. Gierka

– wymienia cechy charakterystyczne rządów E. Gierka

– opisuje życie codzienne w czasach PRL

– zna datę nowelizacji Konstytucji PRL (1976)

– omawia wpływ zagranicznych kredytów na rozwój przemysłu ciężkiego i górnictwa

– wyjaśnia, na czym polegała propaganda sukcesu w czasie rządów E. Gierka

– wyjaśnia znaczenie terminów: ukryte bezrobocie, kino moralnego niepokoju

– identyfikuje postacie: Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Kazimierza Górskiego, Huberta Wagnera

– wyjaśnia, dlaczego polityka gospodarcza E. Gierka nie przyniosła spodziewanych rezultatów

– przedstawia okoliczności i skutki nowelizacji konstytucji
w 1976 r.

– przedstawia wpływ kina moralnego niepokoju na kształtowanie postaw Polaków

– ocenia okres rządów E. Gierka

Rozdział V: Upadek komunizmu

1. Początki opozycji demokratycz­nej w Polsce

1.      Czerwiec 1976 r.

2.      Powstanie opozycji antykomunistycz­nej

3.      Rozwój opozycji

4.      Papież Polak

XXXIX.4

XXXIX.5

XXXIX.6

– wyjaśnia znaczenie terminu Komitet Obrony Robotników (KOR)

– identyfikuje postacie: Jana Pawła II, Jacka Kuronia

– wyjaśnia znaczenie terminu Czerwiec 1976 r.

– zna daty: wydarzeń czerwcowych (1976), powstania KOR (1976), wyboru Karola Wojtyły na papieża (16 X 1978), pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski (1979)

– opisuje genezę, przebieg i skutki wydarzeń czerwcowych w 1976 r.

– określa cele i opisuje działalność KOR-u

– wyjaśnia wpływ wyboru Karola Wojtyły na papieża na sytuację w Polsce

– wyjaśnia znaczenie terminów: drugi obieg, Wolne Związki Zawodowe (WZZ)

– identyfikuje postacie: Stanisława Pyjasa, Jana Józefa Lipskiego, Antoniego Macierewicza, Zbigniewa i Zofii Romaszewskich, Leszka Moczulskiego

– przedstawia okoliczności narodzin opozycji demokratycznej w Polsce

– charakteryzuje rozwój organizacji opozycyjnych w latach 70. XX w.

– wyjaśnia, dlaczego władze komunistyczne w mniejszym stopniu niż dotąd represjonowały ugrupowania opozycyjne

2. Powstanie „Solidarno­ści”

1.      Strajki sierpniowe w 1980 r.

2.      Utworzenie NSZZ „Solidarność”

3.      Na drodze do konfrontacji

XXXIX.7

XXXIX.8

– wyjaśnia znaczenie terminów: strajk okupacyjny, 21 postulatów „Solidarności”, NSZZ „Solidarność”

– zna datę strajków sierpniowych (VIII 1980), porozumień sierpniowych z Gdańska (31 VIII 1980)

– identyfikuje postacie: Lecha Wałęsy, Anny Walentynowicz

– wyjaśnia znaczenie terminów: wydarzenia sierpniowe, porozumienia sierpniowe

– przedstawia przyczyny i skutki strajków sierpniowych
w 1980 r.

– wyjaśnia znaczenie terminów: Międzyzakładowy Komitet Strajkowy (MKS), karnawał „Solidarności”

– omawia przebieg wydarzeń sierpniowych

– zna daty: powstania NSZZ „Solidarność” (IX 1980), zamachu na Jana Pawła II (V 1981)

– identyfikuje postacie: Bogdana Borusewicza, Andrzeja Gwiazdy, Mehmeta Alego Ağcy

– omawia działalność NSZZ „Solidarność” w okresie tzw. karnawału „Solidarności”

– przedstawia reakcję ZSRS na wydarzenia w Polsce w 1980 r.

– wyjaśnia, w jaki sposób władze komunistyczne w Polsce przygotowywały się do konfrontacji siłowej z opozycją

3. Stan wojenny w Polsce

1.      Wprowadzenie stanu wojennego

2.      Internowanie opozycjonistów

3.      Reakcja społeczeństwa

4.      Ostatnie lata PRL

XL.1

XL.2

– wyjaśnia znaczenie terminów: stan wojenny, Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego (WRON), internowanie

– zna datę wprowadzenia stanu wojennego (13 XII 1981)

– identyfikuje postacie: Wojciecha Jaruzelskiego, Lecha Wałęsy, Jerzego Popiełuszki

– przedstawia okoliczności wprowadzenia stanu wojennego w Polsce

– charakteryzuje przebieg stanu wojennego w Polsce

– zna daty: pacyfikacji kopalni „Wujek” (XII 1981), zamordowania ks. J. Popiełuszki (1984)

– przedstawia reakcję świata na sytuację w Polsce w okresie stanu wojennego, w tym przyznanie Pokojowej Nagrody Nobla Lechowi Wałęsie

– charakteryzuje sytuację PRL po zniesieniu stanu wojennego

– przedstawia reakcję społeczeństwa na stan wojenny

– wskazuje wydarzenia, które doprowadziły do upadku komunizmu w Polsce

– ocenia postawy społeczeństwa wobec stanu wojennego

TSW – Jak Pomarań­czowa Alternatywa

walczyła z komuni­zmem?

1.      Początki Pomarańczowej Alternatywy

2.      Pomarańczowa Alternatywa w akcji

3.      Działalność po Okrągłym Stole

XL.2

– wyjaśnia znaczenie terminu Pomarańczowa Alternatywa

– zna daty: szczytu aktywności ulicznej Pomarańczowej Alternatywy (1987–1988), końca działalności Pomarańczowej Alternatywy (1990)

– identyfikuje postać Waldemara Fydrycha

– wyjaśnia, jakie idee przyświecały Pomarańczowej Alternatywie

– wymienia przykłady akcji Pomarańczowej Alternatywy

– identyfikuje postać Krzysztofa Skiby

– zna daty pierwszych akcji ulicznych Pomarańczowej Alternatywy (1981)

– przedstawia okoliczności powstania Pomarańczowej Alternatywy

– wyjaśnia, jak władze reagowały na akcje Pomarańczowej Alternatywy

– omawia działalność Pomarańczowej Alternatywy po Okrągłym Stole

– ocenia wpływ Pomarańczowej Alternatywy na kształtowanie postaw antykomunistycznych i obalenie komunizmu

4. Rozpad bloku wschod­niego

1.      Kryzys ZSRS

2.      Ronald Reagan prezydentem USA

3.      Próby reform w ZSRS

4.      Jesień Ludów

5.      Rozpad ZSRS

XXXVI.10

XXXVI.11

– wyjaśnia znaczenie terminu Jesień Ludów

– identyfikuje postacie: Ronalda Reagana, Michaiła Gorbaczowa, Václava Havla

– wyjaśnia znaczenie terminów: aksamitna rewolucja, pierestrojka, głasnost

– zna daty: obalenia komunizmu w europejskich państwach bloku wschodniego (1989–1990), zjednoczenia Niemiec (1990), rozpadu ZSRS (1991)

– wyjaśnia znaczenie terminu pucz Janajewa

 – identyfikuje postacie: Borysa Jelcyna, Giennadija Janajewa

– przedstawia przejawy kryzysu ZSRS w latach 80. XX w.

– wyjaśnia okoliczności rozpadu ZSRS

– zna daty: interwencji zbrojnej ZSRS w Afganistanie (1979–1989), przejęcia władzy przez Gorbaczowa (1985), puczu Janajewa (1991), rozwiązania RWPG i Układu Warszawskiego (1991), rozwiązania ZSRS (XII 1991)

– charakteryzuje politykę R. Reagana i jej wpływ na zmianę sytuacji międzynarodowej

– charakteryzuje wydarzenia Jesieni Ludów w państwach bloku wschodniego

– omawia proces rozpadu ZSRS, uwzględniając powstanie niepodległych państw w Europie

– wyjaśnia, jakie były przyczyny rozwiązania RWPG i Układu Warszawskiego

– ocenia rolę M. Gorbaczowa i R. Reagana w zmianie układu sił w polityce międzynarodowej – przedstawia rolę Gorbaczowa w upadku komunizmu w państwach bloku wschodniego

– wymienia próby reform w ZSRS i określa ich skutki polityczne

5. Początek III Rzeczypo­spolitej

1.      Obrady Okrągłego Stołu

2.      Wybory czerwcowe
w 1989 r.

3.      „Wasz prezydent, nasz premier”

4.      Budowa III Rzeczypospolitej

XL.3

XLI.1

– wyjaśnia znaczenie terminów: obrady Okrągłego Stołu, wybory czerwcowe

– zna daty: obrad Okrągłego Stołu (II–IV 1989), wyborów czerwcowych (4 VI 1989)

– identyfikuje postacie: Lecha Wałęsy, Wojciecha Jaruzelskiego, Tadeusza Mazowieckiego

– wyjaśnia znaczenie terminów: Obywatelski Klub Parlamentarny (OKP), sejm kontraktowy

– zna datę powołania rządu T. Mazowieckiego (1989)

– podaje postanowienia i skutki obrad Okrągłego Stołu

– przedstawia następstwa wyborów czerwcowych

– wyjaśnia znaczenie terminów: „gruba linia”/„gruba kreska”, ustalenia z Magdalenki

– zna daty: wyboru W. Jaruzelskiego na prezydenta (VII 1989)

– identyfikuje postacie: Czesława Kiszczaka, Leszka Balcerowicza, Bronisława Geremka, Krzysztofa Skubiszewskiego

– omawia okoliczności zwołania Okrągłego Stołu

– przedstawia reformy rządu T. Mazowieckiego

– ocenia znaczenie obrad Okrągłego Stołu dla przemian politycznych w Polsce

rozdział VI: Polska i świat w nowej epoce

1. Europa po rozpadzie ZSRS

1.      Europa na przełomie XX
i XXI w.

2.      Powrót mocarstwowych ambicji Rosji

3.      Kraje postsowieckie

4.      Wojna w byłej Jugosławii

5.      Masakra w Srebrenicy

XXXVI.10

XXXVI.11

– wyjaśnia znaczenie terminów: Wspólnota Niepodległych Państw (WNP), kraj postsowiecki

– identyfikuje postacie: Billa Clintona, Borysa Jelcyna, Władimira Putina

– zna daty: powstania Wspólnoty Niepodległych Państw (1991), wejścia Polski, Czech i Węgier do NATO (1999), rozpadu Jugosławii (1991–1992)

– przedstawia okoliczności wstąpienia Polski, Czech i Węgier do NATO

– charakteryzuje rządy W. Putina w Rosji

– wymienia problemy, z jakimi spotkały się podczas transformacji ustrojowej kraje postsowieckie

– prezentuje skutki rozpadu Jugosławii

– zna daty: wojny w Jugosławii (1991–1995), I wojny czeczeńskiej (1994–1996), ludobójstwa w Srebrenicy (1995), porozumienia w Dayton (XI 1995), II wojny czeczeńskiej (1999–2009), rewolucji róż (2003), wojny o Osetię Południową (2008), Euromajdanu (2013–2014)

– identyfikuje postacie: Aleksandra Łukaszenki, Wiktora Janukowycza, Wiktora Juszczenki, Micheila Saakaszwilego, Dżochara Dudajewa

– przedstawia przyczyny i skutki wojen w byłej Jugosławii i Czeczenii

– charakteryzuje sytuację polityczną na Kaukazie

– omawia sytuację polityczną Ukrainy i Gruzji

– ocenia rolę W. Putina w przywracaniu Rosji roli mocarstwa

TSW – Terroryzm czeczeński

1.      Pierwsze zamachy

2.      Śmierć w teatrze

3.      Atak na szkołę

XXXVI.10

– wyjaśnia znaczenie terminu terroryzm

– zna datę zamachu na szkołę w Biesłanie (2004)

– wyjaśnia przyczyny narodzin terroryzmu czeczeńskiego

– wymienia przykłady zamachów terrorystycznych organizowanych przez bojowników czeczeńskich

– zna daty: pierwszego ataku terrorystycznego w Rosji przeprowadzonego przez bojowników czeczeńskich (1995), zamachu w teatrze na Dubrowce (2002)

– identyfikuje postać Szamila Basajewa

– omawia przebieg i skutki zamachu na szpital w Budionnowsku

– opisuje przebieg zamachu na teatr na Dubrowce

– przedstawia przyczyny, przebieg i skutki zamachu na szkołę w Biesłanie

– opisuje działania władz rosyjskich skierowane przeciwko terrorystom czeczeńskim

– ocenia postawy bojowników czeczeńskich i władz rosyjskich wobec problemu czeczeńskiego

 – omawia skutki społeczne i polityczne zamachów bojowników czeczeńskich

2. Konflikty na świecie po 1989 r.

1.      Daleki Wschód

2.      Kraje afrykańskie

3.      Współczesne konflikty na świecie

4.      Konflikt palestyńsko-
-izraelski

5.      Wojna z terroryzmem

XXXVI.8

XXXVI.9

– wyjaśnia znaczenie terminów: Autonomia Palestyńska, Al-Kaida

– zna datę ataku na World Trade Center (11 IX 2001)

– identyfikuje postacie: George’a W. Busha, Osamy bin Ladena, Saddama Husajna

– wyjaśnia znaczenie terminów: polityka neokolonializmu, apartheid

– wyjaśnia, na czym polega polityka neokolonializmu i jakie niesie za sobą skutki

– wyjaśnia znaczenie terminów: masakra na placu Tiananmen, talibowie

– wyjaśnia przyczyny i skutki wojny z terroryzmem po 2001 r.

– zna daty: ludobójstwa w Rwandzie (1994), masakry na placu Tiananmen (VI 1989), wybuchu wojny w Syrii (2011), aneksji Krymu (2014)

– identyfikuje postacie: Nelsona Mandeli, Jasira Arafata, Icchaka Rabina, Szimona Peresa, Baszara al-Asada

– przedstawia rozwój gospodarczy Chin i Japonii w drugiej połowie XX w.

– przedstawia przyczyny i charakter wojny w Iraku

– ocenia problem terroryzmu

– ocenia wpływ USA na sytuację polityczną współczesnego świata

– wyjaśnia, jakie są przyczyny współczesnych konfliktów w Afryce

3. Polska w latach 90. XX w.

1.      Reformy gospodarcze

2.      Społeczne koszty przemian ustrojowych

3.      Rozpad obozu solidarnościowego

4.      Sytuacja wewnętrzna Polski

5.      Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

6.      Plan Balcerowicza i jego skutki

XLI.1

XLI.2

XLI.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: hiperinflacja, gospodarka wolnorynkowa, prywatyzacja, bezrobocie

– identyfikuje postacie: Tadeusza Mazowieckiego, Lecha Wałęsy, Leszka Balcerowicza, Jacka Kuronia, Aleksandra Kwaśniewskiego, Lecha Kaczyńskiego

– wyjaśnia znaczenie terminów: plan Balcerowicza, pluralizm polityczny

– zna daty: wdrożenia planu Balcerowicza (1990), wyboru L. Wałęsy na prezydenta (XII 1990), pierwszych w pełni demokratycznych wyborów do parlamentu (1991), wyboru A. Kwaśniewskiego na prezydenta (1995), uchwalenia Konstytucji RP (1997), wyboru L. Kaczyńskiego na prezydenta (2005)

– wymienia reformy przeprowadzone w 1999 r.

– wymienia najistotniejsze przemiany ustrojowe i ekonomiczne III Rzeczypospolitej

– omawia założenia, realizację i skutki gospodarcze planu Balcerowicza

– wyjaśnia znaczenie terminu „wojna na górze”

– zna daty: rozwiązania PZPR (1990), uchwalenia małej konstytucji (X 1992), reformy administracyjnej (1999)

– identyfikuje postacie: Jana Olszewskiego, Jarosława Kaczyńskiego, Ryszarda Kaczorowskiego

– omawia koszty społeczne reform gospodarczych

– charakteryzuje scenę polityczną pierwszych lat demokratycznej Polski

– przedstawia proces budowania podstaw prawnych III Rzeczypospolitej

– wyjaśnia przyczyny rozpadu obozu solidarnościowego

– ocenia przemiany polityczne i gospodarcze w Polsce po 1989 r.

– omawia podstawy ustrojowe III Rzeczypospolitej w świetle konstytucji z 1997 r.

4. Polska w NATO i UE

1.       Polska polityka zagraniczna

2.       Polska w strukturach NATO

3.       Polska droga do UE

4.       Polskie społeczeństwo wobec Unii

5.       Polska w walce z terroryzmem

XLII.1

XLII.2

XLII.3

– wyjaśnia znaczenie terminów: NATO, referendum akcesyjne, Unia Europejska

– zna daty: przyjęcia Polski do NATO (1999), wejścia Polski do UE (2004)

– wyjaśnia znaczenie terminu referendum akcesyjne

– przedstawia przyczyny i skutki przystąpienia Polski do NATO i UE

– omawia konsekwencje członkostwa Polski w NATO

– wymienia i omawia etapy integracji Polski z UE

– przedstawia postawy Polaków wobec problemu integracji Polski z UE

– wyjaśnia znaczenie terminów: Trójkąt Weimarski, Grupa Wyszehradzka

– zna daty: wyjścia ostatnich wojsk rosyjskich z Polski (1993), obecności polskich żołnierzy na wojnach w Afganistanie (od 2002) i Iraku (2003–2008)

– określa główne kierunki polskiej polityki zagranicznej

– wymienia i omawia etapy polskiej akcesji do NATO

– ocenia rezultaty polskiego członkostwa w NATO i UE

– opisuje udział Polski w wojnie z terroryzmem

– wymienia korzyści, jakie przyniosły Polsce integracja z UE oraz wejście do NATO

5. Wyzwania współczesne­go świata

1.      Globalizacja

2.      Rewolucja informacyjna

3.      Kultura masowa i amerykanizacja

4.      Problemy demograficzne

5.      Problem migracji

6.       Przestępczość zorganizowana i terroryzm

7.      Zagrożenia ekologiczne

XXXVI.13

– wyjaśnia znaczenie terminów: internet, globalizacja, amerykanizacja, kultura masowa

– omawia zalety i wady wprowadzenia nowych środków komunikacji

– wyjaśnia, jakie szanse i zagrożenia niesie za sobą globalizacja

– opisuje przejawy globalizacji we współczesnym świecie

– wskazuje cechy współczesnej kultury masowej

– opisuje zjawisko amerykanizacji

– prezentuje zagrożenia ekologiczne współczesnego świata

– omawia przyczyny, kierunki i skutki ruchów migracyjnych we współczesnym świecie

– wyjaśnia znaczenie terminów: bogata Północ, biedne Południe, „globalna wioska”, Dolina Krzemowa, efekt cieplarniany, arabska wiosna, Państwo Islamskie, protokół z Kioto

– określa przyczyny i skutki narastania nierówności społecznych we współczesnym świecie

– wyjaśnia, jakie zagrożenia niesie za sobą przestępczość zorganizowana

– przedstawia działania współczesnego świata na rzecz poprawy stanu ekologicznego naszej planety

– wyjaśnia, na czym polegają kontrasty społeczne we współczesnym świecie

– wymienia problemy demograficzne współczesnego świata

– wskazuje najważniejsze zagrożenia społeczne współczesnego świata

– omawia szanse i niebezpieczeństwa dla człowieka wynikające ze współczesnych zmian cywilizacyjnych

– ocenia skutki amerykanizacji kultury na świecie

– omawia zjawisko terroryzmu islamskiego

– przedstawia przyczyny i skutki przemian w świecie arabskim w latach 2010–2013

– przedstawia działania podejmowane w celu niwelowania problemów demograficznych, społecznych i ekologicznych we współczesnym świecie

– przedstawia konsekwencje wzrostu poziomu urbanizacji współczesnego świata

Rozkład opracowany przez Lidię Leszczyńską, oparty na programie nauczania Wczoraj i dziś autorstwa Tomasza Maćkowskiego