Wymagania edukacyjne z geografii dla klasy 8 oparte na Programie nauczania geografii w szkole podstawowej – Planeta Nowa autorstwa Ewy Marii Tuz i Barbary Dziedzic
Wymagania na poszczególne oceny | ||||
---|---|---|---|---|
konieczne (ocena dopuszczająca) |
podstawowe (ocena dostateczna) |
rozszerzające (ocena dobra) |
dopełniające (ocena bardzo dobra) |
wykraczające (ocena celująca) |
I. Azja |
||||
Uczeń: · wskazuje na mapie położenie geograficzne Azji · wymienia formy ukształtowania powierzchni Azji · wymienia strefy klimatyczne Azji · wymienia największe rzeki Azji · wymienia strefy aktywności sejsmicznej w Azji na podstawie mapy geologicznej · wyjaśnia znaczenie terminu wulkanizm · odczytuje z mapy nazwy największych wulkanów w Azji · wskazuje na mapie zasięg Ognistego Pierścienia Pacyfiku · wymienia czynniki przyrodnicze wpływające na rozwój rolnictwa w Azji · wymienia główne uprawy w Azji · określa cechy położenia Japonii na podstawie mapy ogólnogeograficznej · wymienia cechy środowiska przyrodniczego Japonii · wymienia główne uprawy w Japonii · określa cechy położenia Chin na podstawie mapy ogólnogeograficznej · lokalizuje na mapie ośrodki przemysłu zaawansowanych technologii · wymienia główne uprawy w Chinach · określa położenie geograficzne Indii · porównuje liczbę ludności Chin i Indii oraz odczytuje z wykresu ich prognozę · wymienia największe aglomeracje Indii i wskazuje je na mapie · wyjaśnia znaczenie terminu slamsy · wymienia główne rośliny uprawne · wymienia surowce mineralne w Indiach i wskazuje na mapie regiony ich występowania · określa położenie geograficzne Bliskiego Wschodu · wymienia państwa leżące na Bliskim Wschodzie na podstawie mapy politycznej · wskazuje na mapie miejsca konfliktów zbrojnych na Bliskim Wschodzie |
Uczeń: · opisuje linię brzegową Azji na podstawie mapy świata · charakteryzuje zróżnicowanie środowiska geograficznego Azji · przedstawia kontrasty · omawia czynniki klimatyczne kształtujące klimat Azji · omawia strefy roślinne Azji · omawia budowę wulkanu · wymienia typy wulkanów i podaje · wskazuje na mapie obszary Azji · wymienia czołówkę państw azjatyckich w światowych zbiorach roślin uprawnych na podstawie infografiki · charakteryzuje ukształtowanie powierzchni Japonii · omawia strukturę zatrudnienia · omawia warunki przyrodnicze rozwoju rolnictwa w Japonii · przedstawia cechy rolnictwa Japonii na podstawie analizy danych statystycznych · określa różnorodność cech środowiska geograficznego Chin na podstawie mapy tematycznej · omawia czynniki przyrodnicze sprzyjające osadnictwu w Chinach · przedstawia nierównomierne rozmieszczenie ludności Chin na podstawie mapy gęstości zaludnienia · omawia główne kierunki produkcji rolnej w Chinach · omawia cechy środowiska geograficznego Półwyspu Indyjskiego · podaje przyczyny powstawania slamsów w Indiach · omawia warunki uprawy roślin · charakteryzuje indyjską Dolinę Krzemową · omawia cechy środowiska przyrodniczego Bliskiego Wschodu · omawia wielkość zasobów ropy naftowej na świecie i na Bliskim Wschodzie na podstawie wykresu · przedstawia cele organizacji OPEC |
Uczeń: · omawia budowę geologiczną Azji · omawia cyrkulację monsunową i jej wpływ na klimat Azji · charakteryzuje kontrasty klimatyczne · omawia czynniki wpływające na układ sieci rzecznej w Azji · omawia płytową budowę litosfery · wyjaśnia przyczyny występowania trzęsień ziemi i tsunami w Azji · opisuje przebieg trzęsienia ziemi · omawia warunki przyrodnicze · opisuje ekstremalne zjawiska klimatyczne i ich skutki w Japonii opisuje skutki występowania tajfunów na obszarze Japonii · omawia bariery utrudniające rozwój gospodarki Japonii · omawia znaczenie i rolę transportu · omawia cechy gospodarki Chin · analizuje wielkości PKB w Chinach na tle innych krajów świata na podstawie danych statystycznych · charakteryzuje tradycyjne rolnictwo · przedstawia problemy demograficzne Indii · omawia system kastowy w Indiach · przedstawia zróżnicowanie indyjskiej edukacji · analizuje strukturę zatrudnienia · charakteryzuje przetwórstwo przemysłowe Indii · omawia zróżnicowanie religijne na Bliskim Wschodzie · omawia wpływ religii na życie muzułmanów · przedstawia znaczenie produkcji wyrobów z ropy naftowej w krajach Bliskiego Wschodu |
Uczeń: · analizuje azjatyckie rekordy dotyczące rzeźby terenu, linii brzegowej · omawia powstawanie Himalajów · przedstawia sposoby zabezpieczania ludzi przed skutkami trzęsień ziemi · omawia warunki klimatyczne w Azji wpływające na rytm uprawy ryżu · omawia znaczenie uprawy ryżu dla krajów Azji Południowo-Wschodniej · wykazuje związek między budową geologiczną a występowaniem wulkanów, trzęsień ziemi i tsunami · analizuje źródła gospodarczego rozwoju Japonii · charakteryzuje cechy nowoczesnej gospodarki Japonii oraz rodzaje produkcji przemysłowej · uzasadnia, że gospodarka Japonii należy do najnowocześniejszych na świecie · przedstawia problemy demograficzne · omawia znaczenie nowoczesnych kolei w rozwoju gospodarczym Chin · omawia kontrasty etniczne, językowe · charakteryzuje cechy gospodarki Indii · omawia znaczenie ropy naftowej · omawia źródła konfliktów zbrojnych |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego na wschodnich wybrzeżach Azji występuje wiele wulkanów • udowadnia słuszność stwierdzenia, • omawia wpływ budowy geologicznej • ocenia skutki trzęsień ziemi dla obszarów gęsto zaludnionych • wyjaśnia na podstawie mapy ogólnogeograficznej i analizy danych statystycznych, dlaczego grunty orne mają niewielki udział w strukturze użytkowania ziemi w Azji • wykazuje związki między cechami klimatu monsunowego a rytmem upraw i „kulturą ryżu” w Azji Południowo-Wschodniej • ocenia znaczenie warunków przyrodniczych i czynników społeczno-kulturowych w tworzeniu nowoczesnej gospodarki Japonii • omawia wpływ gospodarki Chin na gospodarkę światową • opisuje główne problemy indyjskiego społeczeństwa oraz przedstawia ich przyczyny • analizuje skutki występowania konfliktów zbrojnych na Bliskim Wschodzie |
II. Afryka |
||||
Uczeń: • określa położenie matematyczno- • wymienia strefy klimatyczne Afryki • wymienia największe rzeki i jeziora Afryki • wymienia czynniki przyrodnicze wpływające na rozwój rolnictwa • wymienia główne uprawy w Afryce • wymienia surowce mineralne Afryki • wskazuje obszary występowania surowców mineralnych na terenie Afryki • wymienia atrakcyjne turystycznie państwa Afryki • określa położenie geograficzne Etiopii • wyjaśnia różnicę między głodem • wymienia państwa w Afryce dotknięte głodem i niedożywieniem • określa położenie geograficzne Kenii • wymienia obiekty turystyczne na terenie Kenii |
Uczeń: · omawia cechy ukształtowania powierzchni Afryki · wymienia cechy różnych typów klimatu w Afryce na podstawie klimatogramów · charakteryzuje sieć rzeczną i jeziora Afryki · omawia czynniki przyrodnicze · charakteryzuje znaczenie chowu zwierząt w krajach Afryki · przedstawia zróżnicowanie PKB · omawia przemysł wydobywczy w Afryce · wskazuje państwa w Afryce dotknięte problemem głodu i niedożywienia na podstawie mapy tematycznej · analizuje niedożywienie ludności · przedstawia ruch turystyczny Kenii na podstawie analizy danych statystycznych |
Uczeń: · omawia wpływ czynników klimatotwórczych na klimat Afryki · omawia rozmieszczenie opadów atmosferycznych w Afryce na podstawie mapy klimatycznej · omawia udział rolnictwa w strukturze zatrudnienia w wybranych państwach Afryki na podstawie wykresu · omawia gospodarkę w strefie Sahelu · omawia cechy gospodarki krajów Afryki na podstawie analizy danych statystycznych · przedstawia nowoczesne działy gospodarki Afryki · omawia rozwój i znaczenie usług · omawia przyczyny niedożywienia ludności w Etiopii · opisuje zmiany w poziomie niedożywienia ludności Etiopii · wymienia obiekty w Kenii wpisane na listę dziedzictwa UNESCO · opisuje walory kulturowe Kenii na podstawie wybranych źródeł informacji |
Uczeń: · omawia związek budowy geologicznej Afryki z powstawaniem rowów tektonicznych · wyjaśnia cyrkulację powietrza w strefie międzyzwrotnikowej · omawia przyczyny procesu pustynnienia w strefie Sahelu · omawia typy rolnictwa w Afryce · przedstawia czynniki ograniczające rozwój gospodarki w Afryce · omawia skutki niedożywienia ludności · omawia bariery ograniczające rozwój turystyki w Afryce · omawia walory przyrodnicze Kenii wpływające na rozwój turystyki |
Uczeń: · wyjaśnia istnienie strefowości klimatyczno-roślinno-glebowej · wyjaśnia związki między warunkami przyrodniczymi a możliwościami gospodarowania w strefie Sahelu · ocenia skutki stosowania rolnictwa żarowo-odłogowego i plantacyjnego · przedstawia rolę chińskich inwestycji na kontynencie afrykańskim · przedstawia sposoby walki z głodem ludności Afryki na przykładzie Etiopii · określa związki między warunkami przyrodniczymi i kulturowymi · przedstawia argumenty pomagające przełamywać stereotypy na temat Afryki |
III. Ameryka Północna i Ameryka Południowa |
||||
Uczeń: · określa położenie geograficzne Ameryki · wymienia nazwy mórz i oceanów oblewających Amerykę Północną · wymienia największe rzeki Ameryki · wyjaśnia znaczenie terminów: tornado, cyklon tropikalny · wskazuje na mapie Aleję Tornad · wymienia nazwy wybranych cyklonów tropikalnych w XXI wieku · określa położenie geograficzne Amazonii · omawia florę i faunę lasów równikowych · podaje liczbę ludności Ameryki Północnej i Ameryki Południowej · wymienia główne odmiany człowieka zamieszkujące Amerykę · wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji, aglomeracja, megalopolis · wymienia obszary słabo i gęsto zaludnione w Ameryce Północnej · wymienia największe miasta · przedstawia położenie geograficzne Kanady na podstawie mapy ogólnogeograficznej · wymienia główne uprawy na terenie Kanady · wskazuje zasięg występowania głównych upraw w Kanadzie na mapie gospodarczej · określa położenie geograficzne Stanów Zjednoczonych · wyjaśnia znaczenie terminów: produkt światowy brutto, technopolia · wymienia główne działy przemysłu · wymienia rodzaje usług wyspecjalizowanych w Stanach Zjednoczonych |
Uczeń: · wymienia nazwy państw leżących · podaje główne cechy ukształtowania powierzchni Ameryki · wymienia strefy klimatyczne Ameryki · omawia przyczyny powstawania tornad i cyklonów tropikalnych · podaje główne rejony występowania cyklonów tropikalnych i kierunki ich przemieszczania się · podaje cechy środowiska geograficznego Amazonii · omawia cechy klimatu Amazonii · podaje przyczyny zróżnicowania etnicznego i kulturowego Ameryki · przedstawia czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w Ameryce Północnej i Ameryce Południowej · analizuje liczbę ludności miejskiej · przedstawia cechy położenia geograficznego Kanady na podstawie mapy ogólnogeograficznej · omawia ukształtowanie powierzchni Kanady · przedstawia czynniki wpływające na klimat Kanady · omawia strukturę użytkowania ziemi · opisuje cechy położenia geograficznego Stanów Zjednoczonych · wymienia czynniki wpływające na rozwój Doliny Krzemowej · omawia strukturę użytkowania ziemi |
Uczeń: • charakteryzuje budowę geologiczną Ameryki • omawia czynniki klimatyczne wpływające na klimat Ameryki • porównuje strefy klimatyczne ze strefami roślinnymi w Ameryce • charakteryzuje wody powierzchniowe Ameryki na podstawie mapy ogólnogeograficznej • omawia mechanizm powstawania tornad i cyklonów tropikalnych • podaje przyczyny wysokich rocznych sum opadów atmosferycznych • opisuje piętrowość wilgotnych lasów równikowych w Amazonii • omawia wielkie migracje w historii zasiedlania Ameryki • omawia zmiany liczby ludności • omawia rozwój miast Ameryki • podaje przykłady megalopolis • podaje przyczyny powstawania slamsów w wielkich miastach na przykładzie Ameryki Południowej • przedstawia zasięg występowania lasów w Kanadzie na podstawie mapy tematycznej • przedstawia miejsce Kanady • omawia znaczenie przemysłu i jego kluczowe działy w Stanach Zjednoczonych • omawia cechy rolnictwa Stanów Zjednoczonych |
Uczeń: · wykazuje związek ukształtowania powierzchni z budową geologiczną · omawia związek stref klimatycznych ze strefami roślinnymi w Ameryce · przedstawia skutki występowania tornad i cyklonów tropikalnych · omawia ekologiczne następstwa wylesiania Amazonii • podaje kierunki gospodarczego wykorzystania Amazonii · przedstawia sytuację rdzennej ludności w Ameryce · przedstawia negatywne skutki urbanizacji w Ameryce · określa cechy megalopolis w Ameryce Północnej · omawia czynniki wpływające na przebieg północnej granicy upraw · opisuje cechy gospodarstw wielkoobszarowych na terenie Kanady · charakteryzuje wybrane wskaźniki rozwoju gospodarczego Stanów Zjednoczonych · omawia znaczenie usług wyspecjalizowanych w gospodarce Stanów Zjednoczonych · omawia przyczyny marnowania żywności na przykładzie Stanów Zjednoczonych |
Uczeń: · ustala prawidłowości w ukształtowaniu powierzchni Ameryki Północnej · przedstawia sposoby ochrony przed nadchodzącym cyklonem na podstawie wybranych źródeł informacji · przedstawia działania człowieka mające na celu ochronę walorów przyrodniczych Amazonii · omawia skutki zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej i Ameryki Południowej · opisuje problemy ludności mieszkających w slamsach na podstawie materiałów źródłowych · wykazuje zależność między ukształtowaniem powierzchni, cyrkulacją powietrza, odległością · omawia cechy charakterystyczne gospodarki Kanady z uwzględnieniem surowców mineralnych, rozwoju przemysłu i handlu · ocenia wpływ przemysłu zaawansowanych technologii na rozwój gospodarki Stanów Zjednoczonych · ocenia rolę Stanów Zjednoczonych |
IV. Australia i Oceania |
||||
Uczeń: · określa położenie geograficzne Australii i Oceanii · wymienia największe pustynie Australii na podstawie mapy · wyjaśnia znaczenie terminu basen artezyjski • wymienia endemity w Australii oraz na wyspach Oceanii • przedstawia liczbę ludności i gęstość zaludnienia w Australii na podstawie mapy tematycznej i analizy danych statystycznych • wymienia największe miasta Australii oraz wskazuje je na mapie |
Uczeń: · charakteryzuje środowisko przyrodnicze Australii i Oceanii · charakteryzuje ukształtowanie powierzchni Australii · wymienia strefy klimatyczne w Australii · charakteryzuje wody powierzchniowe Australii · omawia czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenie ludności w Australii · omawia występowanie surowców mineralnych w Australii na podstawie mapy tematycznej |
Uczeń: · wymienia cechy charakterystyczne poszczególnych typów klimatu • omawia strefowość roślinną w Australii na podstawie mapy tematycznej • omawia bariery utrudniające zamieszkanie Australii • charakteryzuje rdzennych mieszkańców Australii • omawia cechy rolnictwa Australii na tle warunków przyrodniczych • przedstawia znaczenie turystyki |
Uczeń: • wyjaśnia wpływ położenia Australii • omawia zasoby wód artezyjskich i ich rolę w gospodarce Australii • wyjaśnia, dlaczego Australia jest atrakcyjna dla imigrantów • omawia znaczenie przetwórstwa przemysłowego i przemysłu zaawansowanych technologii w rozwoju Australii |
Uczeń: • wykazuje zależność między klimatem • wykazuje zależność pomiędzy rozmieszczeniem ludności a warunkami naturalnymi występującymi w Australii • określa główne cechy gospodarki Australii na tle warunków przyrodniczych |
V. Obszary okołobiegunowe |
||||
Uczeń: · określa położenie geograficzne obszarów okołobiegunowych · wyjaśnia znaczenie terminów: góra lodowa, pak lodowy, lądolód, lodowce szelfowe, nunataki · wymienia gatunki roślin i zwierząt · wymienia surowce mineralne · wskazuje na mapie Antarktydy położenie polskiej stacji badawczej Henryka Arctowskiego |
Uczeń: · wymienia cechy środowiska przyrodniczego obszarów okołobiegunowych · charakteryzuje klimat Arktyki · wymienia zagrożenia środowiska przyrodniczego obszarów polarnych |
Uczeń: • opisuje zjawisko dnia polarnego i nocy polarnej na obszarach okołobiegunowych • charakteryzuje ludy zamieszkujące Arktykę oraz warunki ich życia • opisuje warunki życia w polarnej stacji badawczej |
Uczeń: • porównuje środowisko przyrodnicze Arktyki i Antarktyki • wyjaśnia, dlaczego Antarktyda jest największą pustynią lodową • prezentuje osiągnięcia polskich badaczy obszarów okołobiegunowych • wyjaśnia status prawny Antarktydy |
Uczeń: • omawia zmiany w środowisku przyrodniczym obszarów polarnych • charakteryzuje cele oraz zakres badań prowadzonych w Arktyce • omawia wkład Polaków w badania obszarów polarnych na podstawie dostępnych źródeł |