Nr lekcji |
Temat zajęć |
Cele główne, treści nauczania |
Wymagania szczegółowe podstawy programowej |
Wymagania edukacyjne podstawowe Uczeń: |
Wymagania edukacyjne ponadpodstawowe Uczeń: |
Pomoce dydaktyczne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
Na pożegnanie lata. Nauka piosenki To lato |
– nauka piosenki To lato – rytmizowanie tekstów wierszy według wzorów rytmicznych – układanie melodii do krótkich tekstów – omówienie programu nauczania, budowy podręcznika i zeszytu ćwiczeń z cyklu Muzyka klasa 6 oraz kryteriów Przedmiotowego Systemu Oceniania |
I. 1.1 I.1.3 I.1.6 II.1.2 II.2.4 |
– śpiewa solo lub w zespole ze słuchu piosenkę To lato z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD – określa tempo i dyna- mikę melodii piosenki, różnicuje znaki graficzne nut i pauz występujące w zapisie nutowym – wie, co to jest przedtakt w muzyce – odtwarza głosem, na zasadzie echa, zrytmizowany tekst, jednocześnie taktując – współtworzy wakacyjną listę przebojów – wykazuje zainteresowanie treściami muzycznymi zawartymi w podręczniku Muzyka klasa 6 i zeszycie ćwiczeń |
– poprawnie śpiewa piosenkę To lato, obser- wując jej zapis nutowy – odtwarza głosem zrytmi- zowany tekst, posługując się zapisem nutowym – układa melodię do krótkich tekstów wierszowanych – rytmizuje według własnej inwencji teksty wierszowane – wykazuje kreatywność muzyczną w czasie wspólnych działań, np. prowadzi „muzyczną rozmowę” tematycznie związaną z latem i wakacjami |
nuty lub nagranie piosenki To lato (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), fragment wiersza Lato (K. Przerwa- -Tetmajer), instru- menty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń |
2. |
Jeszcze raz o rytmie. Takty proste i takty złożone |
– utrwalenie znaków graficznych nut i pauz – przypomnienie oznaczeń taktu, czasu trwania wartości rytmicznych – rozróżnianie taktów prostych oraz taktów złożonych – określanie mocnych części taktu i słabych części taktu – granie na instrumencie utworu Cygańska ballada |
I.2.1 II.2.2 II.2.3 II.2.4 |
– nazywa wartości nut i pauz w zapisie muzycznym i odzwierciedla je graficznie – porównuje czas trwania danej wartości rytmicznej w stosunku do całej nuty, określa łączny czas trwania kilku wartości rytmicznych – zaznacza akcenty metryczne w taktach prostych i taktach złożonych – wystukuje wzory ryt- miczne – rozróżnia mocne części taktów i słabe części taktów, prostych i złożonych – gra partię rytmiczną w utworze Cygańska ballada |
– samodzielnie uzupełnia rytmy brakującymi wartościami nut i pauz – wskazuje grupy metryczne w taktach złożonych – poprawnie gra partię melodyczną w utworze Cygańska ballada – wykorzystuje różne pro- gramy narzędziowe do pisania nut i odtwarzania dźwięków |
tablica interaktywna lub plansza ze znakami graficznymi nut i pauz, nuty utworu Cygańska ballada (muz. E. Pałłasz), zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), instrumenty perkusyjne |
3. |
Muzyczna prehi- storia |
– zapoznanie z różnymi teoriami muzyki – ukazanie funkcji muzyki u ludów pierwotnych – poznanie historii instru- mentów muzycznych – improwizacja tańca plemiennego – * wykonanie instrumentu muzycznego z materiałów naturalnych |
I.2.5 I.3.3 II.3.1 II.4.1 |
– wymienia przyczyny powstania muzyki – wyjaśnia, jakie funkcje spełniała muzyka w życiu ludów pierwotnych – potrafi opowiedzieć historię powstania pierwszych instrumentów muzycznych – improwizuje w grupie taniec plemienny |
– wykazuje dociekliwość poznawczą na temat powstania muzyki na Ziemi, poszerza swoją wiedzę w tym kierunku – wykonuje prosty instrument muzyczny z materiałów naturalnych |
tablica interaktywna lub albumy ze zdjęciami malarstwa jaski- niowego i życia społeczeństwa ple- miennego, *materiały potrzebne do wykonania prostych instrumentów muzycznych, np. dre- wienka, nasiona zbóż, pusty orzech kokosowy, kamyczki, muszle |
4. |
Akademia młodego melo- mana. Muzyka z dedykacją. Nauka piosenki Profesor Robert |
– granie na instrumencie melodii Scarborough Fair, zadedykowanie swojego wykonania koleżance lub koledze – poznanie utworów muzycznych różnych kompozytorów – określanie charaktery- stycznych cech wysłu- chanych kompozycji – utrwalenie wiadomości o kwartecie smyczkowym – nauka piosenki Profesor Robert – ćwiczenia rytmiczne z wartościami nut i pauz |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.1 I.4.2 I.4.4 II.1.1 II.1.2 II.2.2 II.2.4 |
– słucha utworów kompo- zytorów z różnych epok muzycznych, określa ich nastrój, tempo, charakter – wymienia skład instru- mentalny kwartetu smyczkowego – wyklaskuje na zasadzie echa rytm piosenki Profesor Robert – śpiewa w zespole piosenkę Profesor Robert – wyjaśnia znaczenie kropki przy nucie i pauzie – wykonuje ćwiczenia rytmiczne z wartościami nut i pauz z kropką – włącza się w muzyczne działania zespołowe |
– gra na instrumencie utwór Scarborough Fair i dedykuje swoje wykonanie koleżance lub koledze – formułuje wypowiedź na temat oceny dzieła muzycznego – rozpoznaje w utworach brzmienie kwartetu smyczkowego – śpiewa linię melodyczną piosenki Profesor Robert, obserwując zapis nutowy utworu – układa według własnej inwencji dedykację rytmiczną dla ulubionego nauczyciela |
nuty utworu Scarborough Fair (mel. angielska), nuty lub nagranie piosenki Profesor Robert (sł. S. Mie- rzejewski, muz. J. Lichacz), nagrania frag- mentów utworów: Kwartet smyczkowy B-dur KV 458, cz. Allegro vivace (W. A. Mozart), Sonata fortepia- nowa nr 8 c-moll Patetyczna, op. 13, cz. Adagio cantabile (L. van Beet- hoven), II Koncert fortepianowy f-moll, op. 21, cz. Allegro vivace (F. Chopin), instrumenty (flety, dzwonki), odtwa- rzacz płyt CD, pianino |
5. |
Muzyczne impresje na temat jesieni |
– nauka piosenki Zapro- szenie, śpiewanie utworu z podziałem na dwa głosy – układanie na instrumentach ilustracji muzycznej inspirowanej dziełami plastycznymi – tworzenie na instru- mencie muzycznego wstępu i zakończenia – dobieranie do wiersza muzyki podkreślającej jego tematykę i nastrój – wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych |
I.1.1 I.1.3 I.1.5 I.1.6 I.2.4 I.4.1 I.4.3 |
– śpiewa w zespole piosenkę Zaproszenie – współdziała w grupie przy tworzeniu na instrumentach ilustracji muzycznej inspirowanej pracami malarskimi – poprawnie wykonuje ćwiczenia dykcyjne |
– śpiewa drugi głos w partiach wokalnych piosenki Zaproszenie – samodzielnie dobiera do wiersza muzykę podkre- ślającą jego tematykę i nastrój – wykazuje się inwencją twórczą przy układaniu na instrumencie muzycznego wstępu i zakończenia |
nuty lub nagranie piosenki Zapro- szenie (sł. J. Kocza- nowska, muz. A. Wolski), tekst wiersza Deszcz jesienny (L. Staff), reprodukcje obrazów tematycznie zwią- zanych z jesienią, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino |
6. |
Muzyka w świecie antycznym |
– poznanie głównych ośrodków kultury w świecie starożytnym – określenie funkcji muzyki w starożytnych Grecji i Rzymie – zaznajomienie z boha- terami mitów greckich i ich związkiem z muzyką – poznanie mitologicznej historii powstania fletni Pana – słuchanie utworów inspirowanych kulturą antyczną – *śpiewanie piosenki Bardzo smutna piosenka retro |
*I.1.1 I.1.3 I.4.1 I.4.2 I.4.3 I.4.4 III.3 |
– wymienia ważne ośrodki kultury świata starożytnego – wyjaśnia główne funkcje muzyki w starożytnych Grecji i Rzymie – zna mit o powstaniu fletni Pana – *włącza się w śpiew piosenki Bardzo smutna piosenka retro |
– wie, jak nazywa się grecki bóg – opiekun sztuki, wymienia muzy związane z muzyką – rozpoznaje na naczy- niach ceramicznych, malowidłach ściennych i innych źródłach ikono- graficznych starożytne instrumenty muzyczne, np.: fletnia Pana, aulos, harfa, lira np.: – wyjaśnia termin panto- mima – poszukuje w różnych źródłach informacji o rozwoju muzyki starożytnej i stara się poszerzyć wiedzę na ten temat |
tablica interak- tywna lub album (sł. i muz. A. Siko- rowski), Mitologia (J. Parandowski), nagranie utworu Syrinx (C. Debussy), odtwarzacz płyt CD, pianino |
7. |
Akademia młodego melomana. Świat fantazji i magii w muzyce |
– omówienie muzyki programowej i ilustra- cyjnej – poznanie utworów muzycznych różnych kompozytorów – wskazywanie treści programowo-symbolicznych dzieła – tworzenie wypowiedzi na temat oceny dzieła muzycznego – interpretacja utworu środkami pozamuzycz- nymi |
I.4.1 I.4.2 I.4.3 I.4.4 II.4.1 |
– w skupieniu słucha utworów muzycznych, stara się tworzyć wypowiedzi o muzyce – wyróżnia barwy instrumentów solowych w kompozycjach muzycznych – wymienia tytuły utworów programowych poznanych – rysuje kompozycję fantastyczną do wysłuchanego utworu muzycznego |
– słucha utworów pro- gramowych, dostrzega środki wyrazu artystycznego stosowane przez kompozytorów w dziełach programowych – dokonuje analizy wybranych utworów ilustracyjnych – wyraża własną ocenę utworu muzycznego omówionego i wysłucha- nego na zajęciach |
nagrania frag- mentów utworów: Uczeń czarnoksięż- nika (P. Dukas), Aria ognia z opery Dziecko i czary (M. Ravel), Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13 (F. Chopin), Noc na Łysej Górze (M. Musorgski), fragment tekstu ballady Uczeń czarnoksiężnika (J. W. Goethe), odtwarzacz płyt CD, kredki, blok rysunkowy |
8. 9. |
O muzyce na chwałę Boga |
– poznanie ośrodków kultury średniowiecza oraz najważniejszych form muzyki tego okresu – nauka gry melodii Pieśń trubadurów z epoki średniowiecza – słuchanie utworów muzycznych z epoki średniowiecza, okre- ślanie charaktery- stycznych cech stylu muzycznego epoki – nauka pieśni Breve regnum, wykonanie zespołowe pieśni – *inscenizacja ruchowa treści pieśni |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.1 I.4.3 II.4.1 II.4.3 II.6 III.1 *I.3.3 |
– określa najważniejsze cechy i funkcje muzyki średniowiecznej – wykazuje zaintere- sowanie słuchanymi utworami muzycznymi – rozpoznaje w słuchanych utworach śpiew chora- łowy – wykonuje (gra/śpiewa) utwór z epoki średnio- wiecza – wymienia najstarsze zabytki muzyki pol- skiej, zna genezę ich powstania – włącza się w zespole w wykonanie powierzonych zadań muzycznych |
– rozróżnia styl muzyki średniowiecza w słuchanych utworach muzycznych – wypowiada się o wartości muzyki średniowiecza – wyjaśnia nowe terminy muzyczne, np. neumy, chorał gregoriański, melizmat – potrafi solo wykonać utwór z epoki średnio- wiecza – *improwizuje ruch do treści pieśni Breve regnum |
nagrania utworów: fragment chorału gregoriańskiego (Anonim), Bogu- rodzica (Anonim), Gaude Mater Polonia (Wincenty lub dzwonki, tablica interaktywna lub albumy Pieśń trubadurów (Anonim), odtwa- rzacz płyt CD, zeszyt ćwiczeń |
10. |
Historia wpisana w żołnierską pieśń |
– poznanie pieśni historycznych z różnych okresów historycznych – śpiewanie hymnu państwowego, przypom- nienie jego genezy i roli, jaką pełni w życiu obywateli – przybliżenie różnych faktów historycznych Polaków wspomnianych – wykonywanie zespołowe lub indywidualne pieśni żołnierskiej – poznanie reprodukcji malarstwa batalistycz- nego |
I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.2.1 III.1 |
– z powagą i szacunkiem śpiewa hymn państwowy – zna genezę powstania Mazurka Dąbrowskiego – potrafi skojarzyć ważne fakty historyczne z dziejów Polski z tekstami pieśni – w skupieniu słucha pieśni patriotycznych – śpiewa w zespole wybraną pieśń patrio- tyczną – ogląda obrazy bata- listyczne z różnych okresów historycznych, dostrzega różnice w charakterze dzieł |
– śpiewa solo pieśni patriotyczne, prawidłowo pod względem intonacyjnym, rytmicznym i melodycznym – dba o wyraz artystyczny śpiewanej pieśni patriotycznej – docenia wartość pieśni patriotycznych i formułuje wypowiedź na ten temat – zna ważne fakty histo- ryczne i sylwetki wybitnych Polaków, o których mowa w tekstach pieśni |
nuty lub nagrania pieśni: Mazurek Dąbrowskiego (sł. J. Wybicki, muz. mel. lud.), Rota (sł. M. Konopnicka, muz. F. Nowo- wiejski), Piechota (sł. i muz. L. Łuskino), Pierwsza Brygada (sł. T. Biernacki, A. T. Hałaciński, muz. mel. rosyjska), tablica interaktywna lub albumy z malarstwem bata- listycznym z różnych epok historycznych, pianino, bębenek, odtwarzacz płyt CD |
11. |
Harmoniczne brzmienie. Triada harmoniczna |
– poznanie układu harmonicznego triady – uwrażliwienie na brzmienie harmoniczne i melodyczne trój- dźwięków triady – utrwalenie budowy i brzmienia trójdźwięków – nauka gry fragmentu utworu Nad pięknym modrym Dunajem (J. Strauss) |
I.2.1 II.1.1 II.2.1 |
– zna pojęcie muzyczne – trójdźwięk – potrafi napisać na pięciolinii trójdźwięk od podanego dźwięku – wyjaśnia pojęcie triady harmonicznej, nazywa I, IV, V stopień gamy – gra w zespole melodię Nad pięknym modrym Dunajem (J. Strauss) – z pomocą nauczyciela wykonuje zadania zamieszczone w podręczniku |
– rozpoznaje słuchowo brzmienie trójdźwięków triady harmonicznej – buduje triadę harmo- niczną różnych gam i poprawnie śpiewa/gra jej dźwięki – samodzielnie wykonuje zadania muzyczne w podręczniku i w zeszycie ćwiczeń ucznia – płynnie gra fragment utworu Nad pięknym modrym Dunajem (J. Strauss), stosując się do wskazówek wyko- nawczych zamiesz- czonych w zapisie muzycznym |
instrumenty melodyczne: flety, dzwonki, nuty utworów: W rytmie swinga (H. Berens) |
12. |
Instrumenty dęte drewniane. Nauka piosenki Bo on gra na saksofonie |
– poznanie terminu muzycznego aerofony – wskazanie charak- terystycznych cech instrumentów dętych drewnianych oraz różnic wynikających z ich budowy – *poznanie sposobu i techniki gry na wybranych instrumentach dętych drewnianych – wyróżnianie barw instrumentów dętych drewnianych w kompo- zycjach muzycznych – granie na fletach fragmentu melodii z opery Czarodziejski flet W. A. Mozarta – nauka piosenki Bo on gra na saksofonie, wykonywanie zespołowe lub indywidualne |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.2 II.2.1 II.2.2 II.3.1 |
– wie, co jest źródłem dźwięku w instrumentach dętych – rozpoznaje na planszy dydaktycznej (tablicy multimedialnej, zdjęciach w podręczniku) instrumenty dęte drewniane, podaje ich nazwy – rozpoznaje w słuchanych utworach brzmienie instrumentów dętych drewnianych – wykonuje wybrane ćwiczenia utrwalające wiadomości o instru- mentach dętych drew- nianych – śpiewa ze słuchu piosenkę Bo on gra na saksofonie, z akom- paniamentem granym na instrumencie przez nauczyciela lub odtwa- rzanym z płyty CD |
– śpiewa poprawnie pod względem intonacyjnym, rytmicznym i melo- dycznym piosenkę Bo on gra na saksofonie – wyjaśnia termin aerofony – wskazuje charak- terystyczne cechy instrumentów dętych drewnianych oraz różnice w ich budowie – wymienia przykładowe tytuły utworów skomponowanych na instrumenty dęte drewniane oraz nazwiska ich twórców |
nuty fragmentu melodii z opery Czarodziejski flet (W. A. Mozart), nagrania utworów: Koncert fletowy e-moll, cz. III Rondo russo (S. Merca- dante), Koncert na klarnet i orkiestrę B-dur, cz. Allegro (K. Kurpiński), Koncert na fagot e-moll, RV 484, cz. Allegro poco (A. Vivaldi), nuty lub nagranie piosenki Bo on gra na saksofonie (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), flety, pianino, odtwarzacz płyt CD, tablica interaktywna |
13. |
Hej, kolęda, kolęda! |
– nauka gry melodii kolędy Pójdźmy wszyscy do stajenki – opowiadanie o zwy- czajach i tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia – poznanie historii powstania kolędy Cicha noc – nauka na instrumentach w dwugłosie melodii kolędy Cicha noc – śpiewanie w zespole piosenki A kiedy spadnie śnieg |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 II.1.1 II.1.2 II.2.1 II.2.2 |
– omawia zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Naro- dzenia i Nowego Roku kultywowane we własnym domu lub otoczeniu – wymienia rodzaje pieśni bożonarodzeniowych (kolęda, pastorałka) oraz podaje ich przykładowe tytuły – śpiewa w zespole piosenkę świąteczną A kiedy spadnie śnieg, określa tempo, dynamikę – z pomocą nauczyciela gra na instrumencie linię melodyczną kolędy Cicha noc |
– analizuje zapis muzyczny piosenki świątecznej A kiedy spadnie śnieg i kolędy Cicha noc w opracowaniu dwugło- sowym – śpiewa poprawnie pod względem rytmicznym i melodycznym piosenkę A kiedy spadnie śnieg, stosuje własną interpretację utworu – wykonuje poprawnie swoją partię instrumentalną |
nuty lub nagranie piosenki A kiedy spadnie śnieg (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nuty kolęd: Pójdźmy wszyscy do sta- jenki; Oj, Maluśki, Maluśki; Cicha noc (opracowanie dwu- głosowe K. Błoński), odtwarzacz płyt CD, instrumenty (flety, dzwonki), pianino |
14. 15. |
Renesansowe granie i śpiewanie |
– poznanie źródeł muzyki renesansu oraz głów- nego hasła epoki – wskazywanie charak- terystycznych cech i funkcji muzyki renesan- sowej – słuchanie utworów renesansowych, uwrażliwianie na styl muzyczny epoki – poznanie dokumentów ikonograficznych z epoki renesansu – nauka gry na flecie lub dzwonkach utworu z epoki renesansu – *nauka tańca kurant (krok podstawowy w parze) |
I.2.1 I.4.1 I.4.2 II.4.1 II.4.4 II.6 II.7 III.1 III.3 *I.3.2 |
– określa ramy czasowe renesansu, krótko przedstawia rys epoki – wymienia popularne instrumenty epoki renesansu – słucha utworów rene- sansowych, określa ich charakter, nastrój i tempo – wymienia tytuły utworów poznanych na zajęciach oraz nazwiska ich twórców – gra w zespole melodię – wykonuje w zeszycie ćwiczeń zadania muzyczne utrwalające wiadomości o epoce renesansu |
– charakteryzuje epokę renesansu w muzyce – z zainteresowaniem słucha utworów kompozytorów renesansowych, rozpoznaje styl muzyczny epoki – gra solo na flecie lub dzwonkach renesansowy utwór Taniec polski lub Pavana, stosując się do wskazówek wyko- nawczych zawartych w zapisie nutowym – poszerza swoją wiedzę na temat epoki renesansu w muzyce – *wykonuje w parze krok podstawowy kuranta |
tablica interak- tywna lub albumy malarstwa renesan- sowego, nagrania utworów: Missa Papae Marcelli, cz. Sanctus (G. da Palestrina), Psalm Kleszczmy rękoma (M. Gomółka), Taniec Rex z tabulatury Jana nuty utworów Pavana i *Kurant, dzwonki lub flety, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino |
16. |
Akademia młodego melomana. Zima muzyczną inspiracją artystów |
– słuchanie utworów różnych kompozytorów, inspirowanych zimą – układanie muzycznego wstępu i zakończenia – interpretacja plastyczna wysłuchanego utworu – układanie motywu muzycznego inspi- rowanego dziełem plastycznym |
I.1.1 I.1.3 I.1.5 I.2.1 I.2.4 I.4.1 I.4.2 I.4.3 I.4.4 |
– z zainteresowaniem słucha utworów progra- mowych inspirowanych zimą – interpretuje plastycznie wybrany utwór muzyczny – określa charaktery- styczne cechy wysłuchanych utworów – układa muzyczne wstęp – współuczestniczy w tworzeniu zimowej listy przebojów muzycznych |
– dokonuje analizy dzieła plastycznego, wyko- rzystuje swoją wiedzę do jego interpretacji muzycznej – wyraża opinię o wartości artystycznej dzieła i przedstawia własne wyobrażenia na temat zimowej przyrody – wykazuje inwencję twórczą w czasie różnorodnych działań muzycznych |
reprodukcja obrazu Zabawy na lodzie (H. Avercamp), frag- ment wiersza Noc nr 4 f-moll Zima, RV 29, cz. Allegro non molto (A. Vivaldi), Przy kominku z cyklu Pory roku op. 37 bis (P. Czaj- kowski), Baśń zimowa (R. Schu- mann), odtwarzacz płyt CD |
17. |
Tanecznym kro- kiem po Europie. Nauka piosenki Zatańcz z nami, Europo |
– śpiewanie w zespole piosenki Zatańcz z nami, Europo – charakterystyka wybranych tańców europejskich: polki, czardasza, kozaka, walca – słuchanie utworów różnych kompozytorów, opartych na rytmach tanecznych – nauka gry na instrumentach utworu Fale Dunaju (J. Ivanovici) |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.1 I.4.3 II.4.1 II.4.5 II.5.3 |
– włącza się w śpiew piosenki Zatańcz z nami, Europo – wyklaskuje rytm piosenki na zasadzie echa – podejmuje próbę gry na instrumencie melodii Fale Dunaju – określa rodowód wybranych tańców i ich charakterystyczne cechy – wykazuje się tolerancją wobec różnorodności kulturowej świata |
– dostrzega wielokulturowość państw europejskich, bierze udział w dyskusji na ten temat – śpiewa piosenkę Zatańcz i melodycznym – gra płynnie na instru- mencie utwór Fale Dunaju, dba o wyraz artystyczny utworu – wykazuje inicjatywę w działaniach zespoło- wych – poszerza swoją wiedzę na temat różnych tańców europejskich, wyszukuje na stronach WWW pokazy i układy choreograficzne oparte na wybranych tańcach |
nuty lub nagranie piosenki Zatańcz (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nagrania utworów opartych na ryt- mach tanecznych: Polka Tritsch- -Tratsch (J. Strauss), Taniec węgierski nr 5 (J. Brahms), Hopak z opery Jar- mark soroczyński (M. Musorgski), nuty utworu Fale Dunaju (J. Ivanovici), pianino, instrumenty (flety, dzwonki), zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD |
18. |
W rytmie walca. Nauka kroku walca angielskiego |
– oglądanie nagrania fil- mowego z lekcją tańca walca angielskiego oraz pokazem turniejowym tańca – nauka podstawowego kroku walca angiel- skiego – ćwiczenie w parze kroków tanecznych walca: ćwierćobrotów – tańczenie walca przy melodii piosenki Zatańcz z nami, Europo |
I.3.2 II.4.1 II.4.5 II.5.3 |
– rozpoznaje rytm walca – wykonuje prawidłowo schemat taktowania na „trzy” w czasie słu- chania utworów w rytmie walca – wykonuje ćwiczenia koordynujące ruch – improwizuje ruch do melodii piosenki Zatańcz – bierze udział w dyskusji na temat roli tańca w życiu człowieka – współdziała w zespole |
– umie zatańczyć w parze krok podstawowy walca angielskiego – wykazuje się koordynacją ruchów i orientacją w przestrzeni – wymienia różne typy walca i krótko je charakteryzuje – rozwija swoje umiejętności taneczne poprzez wykonywanie różnych ćwiczeń ruchowych |
tablica multime- dialna – nagranie pokazowej lekcji tańca – walc angielski, nuty lub nagranie piosenki Zatańcz z nami, Europo (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), odtwarzacz płyt CD, pianino, schematy graficzne kroków żeńskich i męskich – ćwierć- obroty w prawo po linii kwadratu, tablica interak- tywna |
19. |
Organy – król instrumentów |
– poznanie elementów organów oraz ich możliwości techniczno- -brzmieniowych – słuchanie utworów muzycznych na organy – poznanie nazwisk kompozytorów, którzy tworzyli na organy |
I.4.1 I.4.2 I.4.3 II.3.1 II.4.1 |
– wie, do jakiej grupy instrumentów należą organy i w jaki sposób wydobywa się dźwięk – wykazuje się wiedzą o organach na poziomie elementarnym – słucha utworów na organy, wymienia nazwiska ich kompozy- torów – wykonuje ćwiczenia utrwalające wiadomości |
– przedstawia historię organów, wymienia odmiany instrumentu (pozytyw, portatyw) – wie, jak działają organy, wymienia podstawowe części instrumentu: stół gry, piszczałki, klawiatura ręczna i klawiatura nożna – słucha utworów na organy, rozróżnia zmiany rejestrów instrumentu – wykorzystuje wiadomości pochodzące z różnych źródeł do pogłębienia swojej wiedzy o instru- mentach dętych |
tablica interaktywna lub plansza Toccata i fuga d-moll (J. S. Bach), Koncert orga- nowy nr 1 g-moll op. 4, cz. Allegro (G. F. Händel), odtwarzacz płyt CD |
20. |
Budowa okresowa utworu |
– poznanie pojęć muzycz- nych: motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny – układanie na instrumentach muzycznych pytań – rozpoznawanie odcinków melodycznych – nauka gry na flecie fraz melodii |
I.1.1 I.1.5 I.2.1 I.4.1 I.4.2 II.4.3 |
– wykonuje (gra lub śpiewa) śląską melodię Trojak, stara się wyodrębnić w niej samodzielne części – wyjaśnia pojęcia: fraza, zdanie, okres muzyczny – gra na flecie frazy melodii Czerwone jabłuszko – podejmuje próby ułożenia na instrumencie ostatniego taktu muzycznej odpowiedzi |
– analizuje schemat budowy okresowej utworu muzycznego – tworzy na instrumencie według własnej inwencji następnik do podanego poprzednika – rozpoznaje odcinki melodii w trakcie słuchania utworu muzycznego |
nuty melodii ludowych Trojak jabłuszko, nagranie utworu Menuet G-dur (L. van Beet- hoven), instrumenty (dzwonki, flety), odtwarzacz płyt CD, pianino |
21. |
Akademia mło- dego melomana. Muzyka o damach i dla dam |
– nauka piosenki Będziesz moją panią – prezentacja utworów wybranych kompozy- torów, inspirowanych kobietą – nauka gry na instru- mencie fragmentu melodii Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto (G. Verdi) |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.1 I.4.3 II.4.1 |
– włącza się w śpiew piosenki Będziesz moją panią – słucha utworów wybra- nych kompozytorów dedykowanych kobietom, określa ich nastrój i tempo – nuci motyw melodyczny Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto |
– śpiewa prawidłowo pod względem intonacyjnym – rytmizuje według własnej inwencji fragment tekstu piosenki Niepewność – wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów – płynnie gra na instru- mencie melodię Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto, stosując się do wskazówek wykonawczych zamieszczonych w zapisie muzycznym |
nuty lub nagranie piosenki Będziesz moja panią (sł. i. muz. M. Gre- chuta), nagrania utworów: Niepewność (sł. A. Mickiewicz, muz. J. K. Pawluś- kiewicz), Koncert fortepianowy a-moll op. 54, cz. Allegro Affettuoso (R. Schu- mann), W rytm wal- czyka serce śpiewa z operetki Księż- niczka czardasza (I. Kálmán), Sonata fortepianowa nr 14 cis-moll op. 27, nr 2, cz. Presto agitato (L. van Beethoven), nuty melodii Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto (G. Verdi), odtwarzacz płyt CD, pianino |
22. |
Barokowa muzyka mistrza Jana Sebastiana Bacha |
– zapoznanie z ważnymi faktami z życia Jana Sebastiana Bacha oraz jego dorobkiem artystycznym – słuchanie wybranych utworów kompozytora, poznawanie stylu muzycznego baroku i jego charakterystycznych cech – poznanie pojęcia muzycznego polifonia – nauka gry fragmentu Menueta J. S. Bacha – słuchanie piosenki Jan Sebastian Bach, włączanie się w śpiew – wykonanie ćwiczeń i zadań muzycznych utrwalających wiadomości o muzyce baroku i twórczości J. S. Bacha |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.1 I.4.2 I.4.3 I.4.4 II.3.3 II.4.4 II.6 II.7 |
– z uwagą słucha utworów J. S. Bacha, określa nastrój, tempo, dynamikę i ogólny charakter kompozycji – opowiada o swoich odczuciach i refleksjach powstałych pod wpływem wysłuchanych utworów muzycznych – zna najważniejsze fakty biograficzne z życia Jana Sebastiana Bacha – wymienia kilka tytułów arcydzieł kompozytora – włącza się w śpiew piosenki Jan Sebastian Bach – podejmuje próby gry melodii Menueta J. S. Bacha – wykonuje w zeszycie ćwi- czeń wybrane zadania utrwalające wiadomości o życiu i twórczości J. S. Bacha |
– wyjaśnia pojęcie polifonia – charakteryzuje styl muzyczny baroku na przykładzie utworów J. S. Bacha – śpiewa poprawnie pod względem melodyczno- -rytmicznym piosenkę Jan Sebastian Bach, obserwując w zapisie nutowym przebieg utworu muzycznego – płynnie gra na instru- mencie melodię frag- mentu Menueta J. S. Bacha – tworzy prezentację multimedialną o życiu i twórczości J. S. Bacha |
nagrania frag- mentów utworów J. S. Bacha: Inwencja dwu- głosowa a-moll, Koncert bran- denburski B-dur nr 6 cz. III Allegro, nuty lub nagranie CD piosenki Jan Sebastian Bach (sł. M. Jakubowska, muz. J. Oleszkowicz), nuty Menueta (J. S. Bach), instrumenty (flety lub dzwonki), odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń |
23. |
Koncert na jeden instrument lub na wiele instrumentów |
– poznanie historii publicznych koncertów muzycznych – wyjaśnienie różnic między koncertem solowym a concerto grosso – wysłuchiwanie brzmień partii instrumentalnych – granie na instrumencie fragmentu linii melo- dycznej Koncertu E-dur, cz. Allegro (A. Vivaldi) |
I.1.1 I.1.3 I.4.1 I.4.3 II.4.1 II.4.3 III.1 |
– wyjaśnia znaczenie słowa koncert – dostrzega różnice między koncertem solowym a concerto grosso – wysłuchuje brzmień partii instrumentalnych w utworach, nazywa instrumenty solowe – włącza się do gry melodii z Koncertu E-dur cz. Allegro (A. Vivaldi) |
– poszerza swoją wiedzę na temat rodowodu koncertu muzycznego – określa skład concertino – wyszukuje na stronach WWW repertuar teatrów muzycznych |
reprodukcje obrazów inspirowanych koncertami muzycznymi, nagrania utworów: Koncert E-dur, cz. Allegro (A. Vivaldi), Concerto grosso d-moll, op. 3nr 11,cz. Allegro (A. Vivaldi), pianino, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), odtwa- rzacz płyt CD |
24. |
Akademia młodego melomana. Muzyka wytańczona na pointach |
– granie na instrumencie fragmentu melodii Balet angielski (J. K. F. Fischer), tworzenie improwizacji ruchowych do melodii utworu – poznanie wybitnych kompozytorów muzyki baletowej – słuchanie utworów – oglądanie fragmentu spektaklu baletowego, ze zwróceniem uwagi na główne elementy dzieła scenicznego – ukazanie roli twórców spektaklu baletowego – granie tematu muzycz- nego z baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski) – *układanie miniatury tanecznej do wybranej melodii z baletu |
I.2.1 I.3.3 I.4.1 I.4.2 I.4.3 II.1.2 II.2.4 II.4.1 II.4.3 |
– wymienia tytuły znanych baletów oraz nazwiska ich kompozytorów – określa rolę muzyki – opowiada fabułę wybra- nego baletu poznanego – omawia rolę twórców dzieła scenicznego – włącza się do gry wybranego utworu muzycznego – wykonuje w zeszycie ćwiczeń wybrane zadania utrwalające wiedzę o balecie |
– przedstawia genezę powstania baletu – płynnie gra na instru- mencie temat główny z baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski) lub utwór Balet angielski (J. K. F. Fischer) – określa charakter utworu – improwizuje ruch do melodii utworu Balet angielski (J. K. F. Fischer) – ogląda na stronach WWW. fragmenty widowisk baletowych |
nuty melodii: Balet angielski (J. K. F. Fischer), Jezioro łabędzie (P. Czajkowski), nagrania fragmentów utworów baletowych: Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski), Walc z baletu Kopciuszek (S. Pro- kofiew), Ognisty ptak (I. Strawiński), odtwarzacz płyt CD, tablica inter- aktywna, zeszyt ćwiczeń, kredki |
25. |
Melodie z wio- senną nutą. Nauka piosenki Przyjaciel deszczową porą |
– improwizowanie do tekstu wiersza Bez – słuchanie utworów muzycznych inspirowa- nych wiosną – nauka piosenki Przyjaciel deszczową porą – tworzenie układu ruchowego do refrenu piosenki – układanie ronda rytmicznego z wyko- rzystaniem tekstów przysłów o wiośnie |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.2.4 I.4.3 II.4.3 |
– uczestniczy w tworzeniu mapy mentalnej ze słowem kluczem WIOSNA – podejmuje próby rytmizacji krótkich wyrażeń słownych – włącza się w wykonanie piosenki Przyjaciel deszczową porą – słucha utworów progra- mowych inspirowanych wiosną – zna zasady tworzenia ronda muzycznego |
– tworzy improwizacje melodyczne do tekstu wiersza – śpiewa solo lub w zespole piosenkę Przyjaciel desz- czową porą, włącza do jej wykonania elementy taneczne – tworzy rondo rytmiczne – wykazuje się inwencją twórczą w czasie zabaw muzyczno-ruchowych |
nagrania utworów: Odgłosy wiosny (J. Strauss), Z nową wiosną (sł. Cz. Jankowski, muz. M. Karłowicz), nuty lub nagranie piosenki Przyjaciel deszczową porą (sł. F. Chojcan, muz. R. Wiórkie- wicz), tekst wiersza Bez (H. Szayerowa), nuty fragmentu pieśni Z nową wiosną (M. Karłowicz), instrumenty (flety, dzwonki), pianino, odtwarzacz płyt CD |
26. |
Instrumenty dęte blaszane |
– przedstawienie instru- mentów z grupy dętych blaszanych – wskazanie charak- terystycznych cech instrumentów dętych blaszanych oraz różnic wynikających z ich budowy – wyróżnianie barwy brzmienia instrumentów dętych blaszanych w kompozycjach muzycznych – *prezentacja multimedialna gry na wybranych instrumentach dętych |
I.4.2 I.4.3 II.3.1 II.4.1 |
– wie, co jest źródłem dźwięku w instrumentach dętych – rozpoznaje i nazywa instrumenty dęte blaszane na planszach muzycznych i zdjęciach – z zainteresowaniem słucha utworów na różne instrumenty dęte blaszane, wymienia ich tytuły i nazwiska kompozytorów – z pomocą nauczyciela wykonuje zadania zamieszczone w podręcz- niku i w zeszycie ćwiczeń ucznia |
– przedstawia historię powstania wybranych instrumentów dętych blaszanych – rozróżnia barwę brzmienia instrumentów dętych blaszanych w słuchanych utworach – wymienia nazwiska wirtuozów wybranych instrumentów dętych blaszanych – samodzielnie wykonuje zadania muzyczne w podręczniku i w zeszycie ćwiczeń ucznia |
plansze z instru- mentami muzycz- nymi, nagrania fragmentów utworów: Koncert na trąbkę Es-dur, cz. 3 Allegro (J. Haydn), Koncert na róg i orkiestrę Es-dur, cz. Allegro (W. A. Mozart), Śmiejący się puzon (G. Fuhlisch), odtwarzacz płyt CD, zeszyt ćwiczeń |
27. 28. |
Akademia młodego melomana. Muzyczne arcydzieła klasycyzmu |
– charakterystyka epoki klasycyzmu w muzyce – poznanie popularnych gatunków i form muzycznych epoki – przedstawienie twór- czości trzech klasyków wiedeńskich, słuchanie ich wybitnych dzieł – nauka gry melodii pieśni Oda do radości L. van Beethovena i Arii – wykonywanie ćwiczeń utrwalających wiado- mości o muzyce epoki klasycyzmu |
I.2.1 I.2.2 I.4.1 I.4.3 I.4.4 II.4.1 II.4.3 II.4.4 II.7 |
– potrafi wskazać charak- terystyczne cechy epoki klasycyzmu w muzyce – wymienia nazwiska klasyków wiedeńskich – określa zespół wyko- nawczy w wysłuchanych kompozycjach muzycznych – gra w zespole melodię pieśni Oda do radości – wykonuje w zeszycie ćwiczeń wybrane zadania utrwalające wiedzę o epoce klasycyzmu w muzyce oraz twórczości klasyków wiedeńskich |
– przedstawia rys epoki klasycyzmu w muzyce – zna twórczość muzyczną klasyków wiedeńskich – gra płynnie melodię Ody do radości, zachowując uroczysty, dostojny charakter utworu – prawidłowo gra na flecie lub dzwonkach melodię Arii W. A. Mozarta – stosuje różne środki wyrazu artystycznego przy interpretacji wykonywanych utworów |
nagrania utworów: Sonata nr 8 c-moll, op. 13, Patetyczna, Adagio cantabile (L. van Beethoven), Koncert fortepia- nowy C-dur nr 21 KV 467, Andante (W. A. Mozart), Aria Figara Non piu andrai z opery Wesele Figara (W. A. Mozart), nuty Arii z opery Wesele Figara (W. A. Mozart), zeszyt ćwiczeń, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), plansze dydaktyczne ze sztuką klasy- cyzmu lub tablica interaktywna, odtwarzacz płyt CD |
29. |
Wariacje w muzyce |
– poznanie formy wariacji – określanie różnic wariantów wariacji – tworzenie wariacji instrumentalnych – słuchanie utworów muzycznych w formie wariacji |
I.2.1 I.2.4 I.4.2 II.4.3 |
– zna pojęcie wariacje – podaje przykłady różnych przekształceń tematu – rozpoznaje formy wariacji – wykonuje wariację rytmiczną do tekstu wierszowanego – współdziała w grupie podczas zabawy muzycznej – wykazuje się wiedzą (na poziomie elemen- tarnym) |
– potrafi rozpoznać słuchowo formę wariacji w muzyce – umie wykonać prze- kształcenia wariacji instrumentalnej – układa na instrumentach wariację melodyczną Cztery pory roku – wykazuje własną inwencję w czasie tworzenia wariantów wariacji |
nagranie utworów: Wariacje C-dur Ah vous diraije Maman (W. A. Mozart), fraszki (T. Fangrat), instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD |
30. |
Morskie opowieści. Nauka piosenki Ahoj, ahoj, pły- niemy pod żaglami |
– przedstawienie historii szant – wykonywanie zespołowe piosenki Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami – prezentacja różnych wytworów sztuki inspirowanych tematyką morską – układanie na instru- mentach perkusyjnych muzycznych obrazów morza |
I.1.1 I.1.3 1.1.5 1.1.6 1.2.4 1.3.3 I.4.1 I.4.2 1.4.3 1.4.4 |
– nazywa pieśni żeglarskie, wie, jaką rolę spełniają w czasie morskiej wyprawy – wymienia tytuły kilku dzieł inspirowanych tematyką morską, wysłuchanych – włącza się w śpiew pio- senki Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami – bierze udział w zabawach rytmiczno-muzycznych |
– nazywa pieśni żeglarskie, śpiewa poprawnie pod względem into- nacyjnym, rytmicznym i melodycznym piosenkę Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami – tworzy ilustracje wokalno-instrumentalne tematycznie związane z morzem – wykazuje inicjatywę |
nuty lub nagranie piosenki Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nuty pieśni Żeglarz (sł. (J. Korczakowska), nagrania utworów: Morze cz. 2 Gra fal (C. Debussy), Uwertura do opery Holender tułacz (R. Wagner), alfabet Morse’a, zeszyt ćwiczeń, kredki, odtwarzacz płyt CD, pianino |
31. |
Na powitanie wakacji |
– słuchanie utworów muzycznych inspirowa- nych tematyką morską – układanie na instru- mentach perkusyjnych ilustracji muzycznej do wiersza Letnia burza – nauka piosenki Jest luz – improwizowanie ruchu do fragmentu melodii piosenki – granie na instrumencie ludowej melodii kubańskiej Guantanamera – powtórzenie wiado- mości i pojęć muzycz- nych z klasy 6. |
I.1.1 I.1.3 I.2.1 I.4.4 II.1.1 II.1.2 |
– z zainteresowaniem słucha utworu A. Vival- diego Lato, cz. Presto, wypowiada się na temat ukazanych w nim efektów dźwiękonaśladowczych – śpiewa w zespole piosenkę Jest luz – bierze udział w tworzeniu ilustracji muzycznej do wiersza – włącza się do gry melodii kubańskiej Guantanamera – wykonuje krok podstawowy tańca poznanego w klasie 6. |
– stara się wymienić środki wyrazu artystycznego, które kompozytor zastosował w utworze dla zilustrowania zjawiska letniej burzy – śpiewa solo i w zespole piosenkę Jest luz, poprawnie pod względem intonacyjnym, melodycznym i rytmicznym, włącza do jej wykonania kroki taneczne – wykazuje kreatywność muzyczną w czasie tworzenia ilustracji muzycznej – gra melodię Guanta- namera, starając się w wykonaniu podkreślić radosny charakter utworu – rozwiązuje poprawnie quiz muzyczny. |
nuty lub nagranie piosenki Jest luz (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), tekst wiersza Letnia burza (L. Staff), nuty ludowej melodii kubańskiej Guantanamera, odtwarzacz płyt CD, pianino, instrumenty perkusyjne, dzwonki, flety, zeszyt ćwiczeń. |