Wymagania edukacyjne wychowanie fizyczne dla ii etapu kształcenia wg programu “Rozwijam się”
Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocenie podlegają:
- sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu; zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie do zajęć;
- stosunek do partnera i przeciwnika;
- stosunek do własnego ciała;
- aktywność fizyczna;
- postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami;
- osiągnięte wyniki w sportach wymiernych;
- dokładność wykonywania zadań i poziom zdobytej wiedzy.
Uczeń: |
Propozycje kryteriów |
Sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia |
---|---|---|
• wykonuje wybrany zestaw prób do oceny sprawności fizycznej |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał wszystkie próby z wybranego testu – 5 • nie wykonał – 0 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• ocenia poziom własnej sprawności fizycznej |
• zrobił - nie zrobił |
• prowadzi dokumentację własnego poziomu aktywności fizycznej: - systematycznie prowadzi dokumentację – 6 - okazjonalnie prowadzi dokumentację – 5 - 4 • nie prowadzi dokumentacji – 0 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• oblicza wskaźnik rozwoju i określa własny wiek morfologiczny • oblicza własne BMI |
• zrobił - nie zrobił |
• oblicza wskaźnik rozwoju, wiek morfologiczny i BMI – 5, • nie oblicza – 0 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne |
• prawidłowość doboru ćwiczeń kształtujących daną zdolność motoryczną |
• ocena w skali 5 – 3 prawidłowości doboru ćwiczeń |
• demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciał |
• prawidłowość doboru ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała |
• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3 |
• uczestniczy w grach rekreacyjnych w roli zawodnika i sędziego • uczestniczy w indywidualnych formach rekreacji i turystyki |
• zrobił - nie zrobił |
• uczestniczy – 5 • nie uczestniczy – 0 |
KOSZYKÓWKA I PIŁKA RĘCZNA • wykonuje: podania, kozłowanie, rzuty • stosuje w grze zwody • ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i w obronie |
• prawidłowość zastosowania |
• ocena prawidłowości zastosowania w skali 5 – 3 |
PIŁKA SIATKOWA • stosuje w grze: odbicie piłki oburącz sposobem dolnym i górnym, zagrywkę, wystawienie, zbicie i odbiór piłki • ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i w obronie |
• prawidłowość zastosowania |
• ocena prawidłowości zastosowania w skali 5 – 3 |
PIŁKA NOŻNA • prowadzi piłkę, wykonuje podania i strzały do bramki • stosuje w grze zwody • ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i w obronie |
• prawidłowość zastosowania |
• ocena prawidłowości zastosowania w skali 5 – 3 |
• doskonali technikę przewrotów: - łączy przewroty w przód strumieniowo - łączy przewroty w przód z przewrotami w tył |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał 3 przewroty w przód strumieniowo – 6 |
• wykonuje podpór łukiem z leżenia tyłem (tzw. „mostek”) • wykonuje stanie na rękach z odbicia jednonóż: - z asekuracją - samodzielnie (samoasekuracja) • wykonuje przerzut bokiem: - z miejsca - z marszu - w prawo, w lewo |
• wykonał łącznie dwa przewroty w przód – 5 • wykonał przewrót w przód z przewrotem w tył – 5 • wykonał tzw. „mostek” – 6 • wykonał stanie na rękach z odbicia jednonóż: - z asekuracją – 5 - samodzielnie (samoasekuracja) – 6 • wykonał przerzut bokiem – 6 • nie wykonał wymienionych elementów – 0 |
|
• wykonuje wagę przodem i bokiem • wykonuje zwis przerzutny na drabinkach z odbicia jednonóż i z odbicia obunóż • wykonuje odmyk i wymyk na drążku do wysokości ramion |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał wagę przodem i bokiem – 5 • wykonał zwis przerzutny na drabinkach z odbicia jednonóż i z odbicia obunóż – 6 • wykonał odmyk i wymyk na drążku do wysokości ramion – 6 • nie wykonał w/w elementów – 0 |
• wykonuje na równoważni (wysokość 1 metr): - wejścia, zeskoki - przejścia dowolnym sposobem np. krok z unikiem, krok odstawno – dostawny, krok polki • wykonuje pozycje równoważne: - arabeskę, wagę - klęk jednonóż, klęk jednonóż podparty - wspięcia i obroty |
• zrobił - nie zrobił |
• za każdy wykonany element – 5 • brak wykonania – 0 |
• wykonuje skoki przez przyrządy: - skok zawrotny przez 4-5 części skrzyni - skok kuczny przez 4-5 części skrzyni - skok rozkroczny przez kozła |
• zrobił - nie zrobił • prawidłowość wykonania |
• wykonał skok zawrotny przez 5 części skrzyni – 6 • wykonał skok kuczny przez 5 części skrzyni – 6 • wykonał skok rozkroczny przez kozła – 5 • nie wykonał – 0 • ocena prawidłowości w skali 5 – 3 |
• wykonuje podstawowe elementy ćwiczeń z wybranymi przyborami np.: z obręczą, z piłką, ze skakanką, ze wstążką, z maczugami • wykonuje ćwiczenia dwójkowe i piramidy – trójkowe (dziewczęta), czwórkowe (chłopcy) |
• zrobił - niezrobił • prawidłowość wykonania |
• wykonał określoną ilość elementów – 5 • wykonał określoną ilość ćwiczeń dwójkowych lub piramid – 5 • nie wykonał – 0 |
• planuje i wykonuje dowolny układ gimnastyczny |
• prawidłowość wykonania elementów układu gimnastycznego • zrobił - nie zrobił |
• ocena prawidłowości wykonania elementów w skali 5 – 3 • wykonuje układ gimnastyczny o wyższym stopniu trudności – 6 • wykonuje prosty układ gimnastyczny – 5 • nie wykonuje – 0 |
• wykonuje biegi na różnych dystansach indywidualnie i w sztafecie • uczestniczy w marszobiegach i grach terenowych • wybiera i pokonuje trasę biegu terenowego z elementami orientacji w terenie |
• częstotliwość • zrobił - nie zrobił |
• ocena częstotliwości udziału w skali 6 – 3 • uczestniczy – 5 • nie uczestniczy – 0 |
• wykonuje start niski z bloków startowych • wykonuje skok wzwyż i skok w dal wybranymi technikami • rzuca piłką palantową i piłką lekarską wybranymi sposobami |
• prawidłowość wykonania • zrobił - nie zrobił |
• ocena prawidłowości wykonania w skali 5 – 3 • wykonuje start niski, skok w dal oraz rzut piłką palantową i lekarską – 5 • wykonuje skok wzwyż – 5 • nie wykonuje – 0 |
• opracowuje i wykonuje indywidualnie, w parze lub w zespole dowolny układ tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej |
• prawidłowośćwykonania • zrobił - nie zrobił |
• ocena wykonania w skali 6 – 3 • brak wykonania – 0 |
• opracowuje przykładowe regulaminy użytkowania miejsc przeznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych |
• zrobił - nie zrobił |
• opracował przykładowy regulamin – 5 • nie opracował – 0 |
• planuje i przeprowadza rozgrzewkę zgodnie z charakterem planowanego wysiłku |
• prawidłowość doboru ćwiczeń do planowanej aktywności |
• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3 |
• opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym, rozumiejąc rolę wypoczynku w efektywnym wykonywaniu pracy zawodowej |
• zrobił - nie zrobił |
• opracował prawidłowy rozkład dnia – 5 • nie opracował – 0 |
• demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i o różnym ciężarze |
• prawidłowość demonstracji |
• ocean prawidłowości w skali 5 – 3 |
• planuje i organizuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym” tworzy regulamin imprezy |
• zrobił - nie zrobił |
• ocena zakresu działań w skali 6 – 3 |
• pełni rolę organizatora, sędziego i kibica w ramach szkolnych zawodów sportowych |
• zrobił - nie zrobił |
• ocena zakresu działań w skali 6 – 3 |
• stosuje zasady „czystej gry”: szacunku dla rywala, respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego, potrafi właściwie zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki, podziękować za wspólną grę |
• zrobił - nie zrobił |
• stosuje zasady „czystej gry” – 5 • nie stosuje – 0 |