Wymagania edukacyjne wychowanie fizyczne dla II etapu kształcenia wg programu “Rozwijam się”

Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

Ocenie podlegają:

  • sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu; zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie do zajęć;
  • stosunek do partnera i przeciwnika;
  • stosunek do własnego ciała;
  • aktywność fizyczna;
  • postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami;
  • osiągnięte wyniki w sportach wymiernych;
  • dokładność wykonywania zadań i poziom zdobytej wiedzy.

TREŚCI NAUCZANIA – CELE/WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE

Uczeń:

PROPOZYCJE KRYTERIÓW

SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

• wykonuje próby sprawnościowe pozwalające  ocenić wytrzymałość

tlenową, siłę i gibkość

• interpretuje i porównuje własne wyniki z pomocą nauczyciela

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał próby z wybranego testu – 5

• nie wykonał – 0

• prowadzi dokumentację własnego rozwoju fizycznego  (waga, wzrost, wyniki wybranego testu sprawności fizycznej):

- systematycznie prowadzi dokumentację – 6

- okazjonalnie

Prowadzi dokumentację  – 5 - 4

• nie prowadzi dokumentacji – 0

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

• wykonuje Test Coopera

• zrobił  - nie zrobił

• podjął i ukończył biegowy test Coopera – 5

• podjął i nie ukończył biegowego testu Coopera – 0

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

• wykonuje czynnościową próbę Ruffiera lub Test Harwardzki, interpretuje wyniki z pomocą nauczyciela

• zrobił  - nie zrobił

• wykonuje próbę Ruffiera lub Test Harwardzki i oblicza wynik – 5

• niewłaściwie przeprowadza próbę – 0

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

• ocenia własną postawę ciała:

- ułożenie głowy, barków, ramion, miednicy, nóg, stóp

• zrobił  - nie zrobił

• dokonuje samokontroli postawy ciała za pomocą testu ściennego –5

• błędne wykonanie testu ściennego – 0

•      organizuje w gronie rówieśników wybraną grę sportową lub rekreacyjną

• zrobił  - nie zrobił

• uczestniczy w planowaniu i realizacji wybranej gry sportowej lub rekreacyjnej – 5

• nie uczestniczy – 0

•     wykonuje i stosuje w grze:

- kozłowanie piłki w ruchu ze zmianą tempa i kierunku

- prowadzenie piłki nogą ze zmianą tempa i kierunku

- podanie piłki oburącz i jednorącz w ruchu

- rzut piłki do kosza z biegu po kozłowaniu (dwutakt)

- rzut i strzał piłki do bramki w ruchu

- odbicie piłki oburącz sposobem górnym i dolnym

- rozegranie „na trzy”, zagrywkę ze zmniejszonej  odległości

- rzut i chwyt ringo

• poprawność wykonania wybranych elementów

• wykonał bezbłędnie zadanie – 6

• wykonał z małym błędem – 5

• wykonał z dużym błędem – 4

Nauczyciel może oceniać poprawność wykonania

w zadaniach kontrolnych lub

podczas gry.

UWAGA Trudność zadania zależna od poziomu umiejętności grupy.

• wykonuje przewrót w przód z marszu

• wykonuje przewrót w tył z przysiadu do siadu rozkrocznego lub przysiadu

• zrobił  - nie zrobił

• poprawność wykonania wybranych elementów, np:

- prawidłowe przetoczenie (przez kark),

- wyprost NN podczas wykonywania przewrotów

• wykonał przewrót w przód z marszu – 5

• wykonał przewrót w tył z przysiadu do siadu rozkrocznego lub przysiadu – 5

• łączy przewrót w przód z przewrotem w tył

(np. wyskokiem) – 6

• nie wykonał przewrotu w przód i w tył  – 0

Wykonanie:

- bezbłędne – 6

- z małym błędem – 5

- z dużym błędem – 4

• wykonuje zadany, prosty układ gimnastyczny  składających się z 3 –

5 elementów gimnastycznych połączonych marszem, biegiem lub krokami tanecznymi,  także z wykorzystaniem przyborów

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał zadany układ gimnastyczny składający się z 5 elementów oraz połączeń – 5

• nie wykonał – 0

• wykonuje bieg  krótki na dystansie 60m.

• wykonuje rzut piłeczką palantową

• wykonuje skok w dal z rozbiegu

• wykonuje skok wzwyż techniką  naturalną

• zrobił  - nie zrobił

• poprawność wykonania wybranych elementów, np:

- prawidłowa praca RR i NN przy rzucie

- prawidłowa praca ciała podczas odbicia, lotu i lądowania,

- płynne przejście z rozbiegu do rzutu i skoku

• wykonał wszystkie próby wieloboju – 5

• nie wykonał – 0

• ocena za technikę w skali 6 –4

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

• wykonuje zadany układ na bazie poznanych  kroków tańców regionalnych lub nowoczesnych

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał np. 16 taktów wybranego tańca – 5

• nie wykonał – 0

• wykonuje taneczną  improwizację ruchową do muzyki podanej  lub własnej

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał improwizację o dowolnym charakterze, przy dowolnej muzyce – 5

• nie wykonał – 0

• przeprowadza fragment rozgrzewki

• prawidłowość doboru ćwiczeń do planowanej aktywności

• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3

•  prowadzi rozgrzewkę

• prawidłowość doboru ćwiczeń do planowanej aktywności

• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3