Wymagania edukacyjne wychowanie fizyczne dla II etapu kształcenia wg programu “Rozwijam się”
Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocenie podlegają:
- sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu; zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie do zajęć;
- stosunek do partnera i przeciwnika;
- stosunek do własnego ciała;
- aktywność fizyczna;
- postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami;
- osiągnięte wyniki w sportach wymiernych;
- dokładność wykonywania zadań i poziom zdobytej wiedzy.
TREŚCI NAUCZANIA – CELE/WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE Uczeń: |
PROPOZYCJE KRYTERIÓW |
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA |
---|---|---|
• wykonuje próby sprawnościowe pozwalające ocenić wytrzymałość tlenową, siłę i gibkość • interpretuje i porównuje własne wyniki z pomocą nauczyciela |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał próby z wybranego testu – 5 • nie wykonał – 0 • prowadzi dokumentację własnego rozwoju fizycznego (waga, wzrost, wyniki wybranego testu sprawności fizycznej): - systematycznie prowadzi dokumentację – 6 - okazjonalnie Prowadzi dokumentację – 5 - 4 • nie prowadzi dokumentacji – 0 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• wykonuje Test Coopera |
• zrobił - nie zrobił |
• podjął i ukończył biegowy test Coopera – 5 • podjął i nie ukończył biegowego testu Coopera – 0 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• wykonuje czynnościową próbę Ruffiera lub Test Harwardzki, interpretuje wyniki z pomocą nauczyciela |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonuje próbę Ruffiera lub Test Harwardzki i oblicza wynik – 5 • niewłaściwie przeprowadza próbę – 0 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• ocenia własną postawę ciała: - ułożenie głowy, barków, ramion, miednicy, nóg, stóp |
• zrobił - nie zrobił |
• dokonuje samokontroli postawy ciała za pomocą testu ściennego –5 • błędne wykonanie testu ściennego – 0 |
• organizuje w gronie rówieśników wybraną grę sportową lub rekreacyjną |
• zrobił - nie zrobił |
• uczestniczy w planowaniu i realizacji wybranej gry sportowej lub rekreacyjnej – 5 • nie uczestniczy – 0 |
• wykonuje i stosuje w grze: - kozłowanie piłki w ruchu ze zmianą tempa i kierunku - prowadzenie piłki nogą ze zmianą tempa i kierunku - podanie piłki oburącz i jednorącz w ruchu - rzut piłki do kosza z biegu po kozłowaniu (dwutakt) - rzut i strzał piłki do bramki w ruchu - odbicie piłki oburącz sposobem górnym i dolnym - rozegranie „na trzy”, zagrywkę ze zmniejszonej odległości - rzut i chwyt ringo |
• poprawność wykonania wybranych elementów |
• wykonał bezbłędnie zadanie – 6 • wykonał z małym błędem – 5 • wykonał z dużym błędem – 4 Nauczyciel może oceniać poprawność wykonania w zadaniach kontrolnych lub podczas gry. UWAGA Trudność zadania zależna od poziomu umiejętności grupy. |
• wykonuje przewrót w przód z marszu • wykonuje przewrót w tył z przysiadu do siadu rozkrocznego lub przysiadu |
• zrobił - nie zrobił • poprawność wykonania wybranych elementów, np: - prawidłowe przetoczenie (przez kark), - wyprost NN podczas wykonywania przewrotów |
• wykonał przewrót w przód z marszu – 5 • wykonał przewrót w tył z przysiadu do siadu rozkrocznego lub przysiadu – 5 • łączy przewrót w przód z przewrotem w tył (np. wyskokiem) – 6 • nie wykonał przewrotu w przód i w tył – 0 Wykonanie: - bezbłędne – 6 - z małym błędem – 5 - z dużym błędem – 4 |
• wykonuje zadany, prosty układ gimnastyczny składających się z 3 – 5 elementów gimnastycznych połączonych marszem, biegiem lub krokami tanecznymi, także z wykorzystaniem przyborów |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał zadany układ gimnastyczny składający się z 5 elementów oraz połączeń – 5 • nie wykonał – 0 |
• wykonuje bieg krótki na dystansie 60m. • wykonuje rzut piłeczką palantową • wykonuje skok w dal z rozbiegu • wykonuje skok wzwyż techniką naturalną |
• zrobił - nie zrobił • poprawność wykonania wybranych elementów, np: - prawidłowa praca RR i NN przy rzucie - prawidłowa praca ciała podczas odbicia, lotu i lądowania, - płynne przejście z rozbiegu do rzutu i skoku |
• wykonał wszystkie próby wieloboju – 5 • nie wykonał – 0 • ocena za technikę w skali 6 –4 Dwa razy w ciągu roku szkolnego |
• wykonuje zadany układ na bazie poznanych kroków tańców regionalnych lub nowoczesnych |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał np. 16 taktów wybranego tańca – 5 • nie wykonał – 0 |
• wykonuje taneczną improwizację ruchową do muzyki podanej lub własnej |
• zrobił - nie zrobił |
• wykonał improwizację o dowolnym charakterze, przy dowolnej muzyce – 5 • nie wykonał – 0 |
• przeprowadza fragment rozgrzewki |
• prawidłowość doboru ćwiczeń do planowanej aktywności |
• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3 |
• prowadzi rozgrzewkę |
• prawidłowość doboru ćwiczeń do planowanej aktywności |
• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3 |