Szkoła realizuje działalność wychowawczą i profilaktyczną
w oparciu o program wychowawczo–profilaktyczny, który obejmuje:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów;
- treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Program wychowawczo–profilaktyczny
opracowany jest przez nauczycieli szkoły przy współpracy z rodzicami i uchwalony przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Program wychowawczo–profilaktyczny obejmuje:
- wychowanie patriotyczne;
- wychowanie prozdrowotne, wychowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- wspieranie rozwoju fizycznego i duchowego młodzieży;
- rozwijanie samorządnej działalności uczniów;
- przygotowanie do uczestnictwa w kulturze;
- rozwój zainteresowań i uzdolnień młodzieży;
- kulturę spędzania wolnego czasu;
- działalność opiekuńczą;
- powinności wychowawców klas.
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły mają obowiązek realizować programwychowawczo–profilaktyczny szkoły. Treści wychowawcze realizuje się w ramach zajęć edukacyjnych, zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
Szkoła wypełnia zadania opiekuńcze, odpowiednie do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny. Każdy oddział powierzony jest szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w szkole, zwanemu dalej wychowawcą. W miarę możliwości organizacyjnych, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, powierza się jednemu wychowawcy prowadzenie oddziału przez cały etap edukacyjny.
Wszystkie działania realizowane są przez nauczycieli przy współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno–pedagogicznymi, instytucjami świadczącymi w tym zakresie wsparcie i pomoc merytoryczną.
Cele osiągane są poprzez:
- przekazywanie uczniom nowoczesnej wiedzy pomagającej zrozumieć ich miejsce w świecie oraz umożliwiającej twórcze przekształcanie rzeczywistości;
- zapoznawanie z podstawami funkcjonowania państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego;
- przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania relacji z otoczeniem oraz świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego wykonywania zadań w życiu rodzinnym i społecznym;
- wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej oraz umiejętności niesienia pomocy słabszym.
W szkole każdy uczeń, z wszystkimi jego możliwościami i trudnościami jest ważny i wobec każdego ucznia prowadzone są działania na najwyższym poziomie nauczycielskich możliwości, ukierunkowane na rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny oraz ochronę dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.