Nasza szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
- prowadzenie dziecka do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie dalszego kształcenia;
- rozwijanie poznawczych możliwości uczniów, tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata;
- rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowując do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka w procesie kształcenia;
- rozwijanie umiejętności poznawania i racjonalnego oceniania siebie, najbliższego otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, przyrodniczego i technicznego;
- umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągania trudnych, ale wartościowych celów;
- rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka;
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej;
- kształtowanie zainteresowań własnym miastem i regionem, lokalnymi tradycjami i obyczajami oraz zagrożeniami dla miasta i regionu;
- kształtowanie samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności za siebie i innych;
- zachęcanie do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych;
- kształtowanie umiejętności reagowania na zagrożenie bezpieczeństwa, życia i zdrowia;
- kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie, sprawność fizyczną i właściwą postawę ciała;
- promowanie ochrony zdrowia, kształtowanie nawyków higieny osobistej, zdrowego żywienia i higieny pracy umysłowej;
- poznanie szkodliwości środków odurzających (alkoholu, nikotyny, narkotyków, dopalaczy i in.) i zaznajomienie z instytucjami udzielającymi pomocy;
- opiekę nad uczniami z rodzin zagrożonych patologią i niewydolnych wychowawczo;
- poznawanie cech własnej osobowości i uświadamianie sobie własnej odrębności;
- rozpoznawanie własnych emocji i emocji innych ludzi oraz kształtowanie do nich właściwego stosunku;
- rozwijanie umiejętności asertywnych;
- tworzenie własnego systemu wartości w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- uczenie tolerancji i szacunku dla innych ludzi oraz zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich;
- ukazanie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka i właściwych wzorców życiarodzinnego;
- kształtowanie umiejętności bezpiecznego i higienicznego postępowania w życiu szkolnym i prywatnym;
- integrację uczniów niepełnosprawnych.