- Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
- Poprawnie rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
- Poprawnie rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las oraz określa składowe i funkcje ekosystemu (np. warstwy lasu).
- Poprawnie rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
- Chętnie prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi.
- Chętnie wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
- Świadomie chroni przyrodę, segreguje odpady.
|
- Poprawnie rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
- Poprawnie rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las oraz określa składowe i funkcje ekosystemu (np. warstwy lasu).
- Poprawnie rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
- Chętnie prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi.
- Chętnie wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
- Świadomie chroni przyrodę, segreguje odpady.
|
- Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
- Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las oraz określa składowe i funkcje ekosystemu (np. warstwy lasu).
- Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
- Prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi.
- Wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
- Chroni przyrodę, segreguje odpady.
|
- Z niewielką pomocą rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
- Z niewielką pomocą rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las oraz określa składowe i funkcje ekosystemu (np. warstwy lasu).
- Z niewielką pomocą rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
- Pod kierunkiem dorosłych stara się prowadzić proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi.
- Stara się wykonywać proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
- Stara się chronić przyrodę, segregować odpady.
|
- Ze znaczną pomocą rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
- Ze znaczną pomocą rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las oraz określa składowe i funkcje ekosystemu (np. warstwy lasu).
- Ze znaczną pomocą rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
- Tylko z pomocą nauczyciela prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi.
- Tylko z pomocą nauczyciela wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
- Upominany, chroni przyrodę, segreguje odpady.
|
- Nie rozpoznaje podstawowych roślin i zwierząt występujących w najbliższym otoczeniu.
- Nie prowadzi obserwacji i hodowli proponowanych na zajęciach.
|
Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku
|
- Poprawnie przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej.
- Poprawnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
- Poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Zawsze dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- Wie, jak należy reagować w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia swojego lub innej osoby.
- Ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety do utrzymania zdrowia.
- Poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
- Zawsze ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
- Poprawnie rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
- Zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
- Zawsze ma świadomość istnienia zagrożeń ze strony środowiska naturalnego.
- Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety.
-
|
- Poprawnie przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej.
- Poprawnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
- Poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Zawsze dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- Wie, jak należy reagować w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia swojego lub innej osoby.
- Ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety do utrzymania zdrowia.
- Poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
- Zawsze ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
- Poprawnie rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
- Zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
- Zawsze ma świadomość istnienia zagrożeń ze strony środowiska naturalnego.
- Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety.
|
- Zazwyczaj poprawnie przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej.
- Zazwyczaj poprawnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
- Zazwyczaj poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Najczęściej dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- Najczęściej poprawnie omawia sposoby reagowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia swojego lub innej osoby.
- Najczęściej ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety do utrzymania zdrowia.
- Zazwyczaj poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
- Zazwyczaj ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
- Zazwyczaj poprawnie rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
- Zazwyczaj stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
- Zazwyczaj ma świadomość istnienia zagrożeń ze strony środowiska naturalnego.
- Zazwyczaj stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety.
|
- Z niewielką pomocą przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej.
- Z niewielką pomocą posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
- Stara się poprawnie posługiwać się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Wymaga pomocy w zakresie dbania o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- Wymaga pomocy, by omówić sposób reagowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia swojego lub innej osoby.
- Z pomocą uświadamia sobie znaczenie odpowiedniej diety do utrzymania zdrowia.
- Z pomocą poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
- Z niewielką pomocą ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
- Z niewielką pomocą rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
- Stara się stosować do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną, stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
- Z pomocą nauczyciela uświadamia sobie istnienie zagrożeń ze strony środowiska naturalnego.
- Czasem ma problemy ze stosowaniem zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumieniem i respektowaniem ograniczeń związanych z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosowaniem zasad netykiety.
|
- Ze znaczną pomocą przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej.
- Z pomocą posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
- Nie zawsze poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Ma problem z dbaniem o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- Tylko z pomocą omawia sposoby reagowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia swojego lub innej osoby.
- Pod stałym nadzorem uświadamia sobie znaczenie odpowiedniej diety do utrzymania zdrowia.
- Ze znaczną pomocą przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
- Stara się ubierać odpowiednio do stanu pogody.
- Z pomocą rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
- Nie zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną i nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
- Często nie rozumie sytuacji istnienia zagrożeń ze strony środowiska naturalnego.
- Ma problemy ze stosowaniem zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumieniem i respektowaniem ograniczeń związanych z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosowaniem zasad netykiety.
|
- Nie odróżnia specyfiki podstawowych zawodów omawianych na zajęciach, nie zna numerów alarmowych.
|
Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej
|
- Samodzielnie określa położenie swojej miejscowości oraz okolicy.
- Samodzielnie wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych.
- Wymienia nazwę stolicy Polski, wskazuje na mapie jej położenie.
- Ma bogatą wiedzę o charakterystycznych dla Polski dyscyplinach sportowych i dzieli się nią.
- Bezbłędnie wyznacza kierunki główne w terenie i rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów.
- Samodzielnie przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
|
- Samodzielnie określa położenie swojej miejscowości oraz okolicy.
- Samodzielnie wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych.
- Wymienia nazwę stolicy Polski, wskazuje na mapie jej położenie.
- Ma bogatą wiedzę o charakterystycznych dla Polski dyscyplinach sportowych i dzieli się nią.
- Bezbłędnie wyznacza kierunki główne w terenie i rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów.
- Samodzielnie przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
|
- Zazwyczaj poprawnie określa położenie swojej miejscowości oraz okolicy.
- Zazwyczaj poprawnie wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych.
- Wymienia nazwę stolicy Polski i z niewielką pomocą wskazuje na mapie jej położenie.
- Ma wiedzę o charakterystycznych dla Polski dyscyplinach sportowych i dzieli się nią.
- Zazwyczaj samodzielnie wyznacza kierunki główne w terenie i rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów.
- Z niewielką pomocą przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
|
- Z niewielką pomocą określa położenie swojej miejscowości.
- Z niewielką pomocą wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych.
- Zazwyczaj poprawnie wymienia nazwę stolicy Polski i z niewielką pomocą wskazuje na mapie jej położenie.
- Przedstawia charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe.
- Z niewielką pomocą wyznacza kierunki główne w terenie i rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów.
- Z niewielką pomocą przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
|
- Tylko z pomocą określa położenie swojej miejscowości.
- Tylko z pomocą wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych.
- Ma problem z podaniem nazwy stolicy Polski i wskazaniem na mapie jej położenia.
- Tylko z pomocą przedstawia charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe.
- Tylko z pomocą wyznacza kierunki główne w terenie i rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów.
- Tylko z pomocą przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
|
- Nie potrafi pracować z mapą w zakresie określonym podstawą programową.
|