Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny NOWE Słowa na start!, klasa 8 (NOWA EDYCJA 2020–2022)

Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Słowa na start! w klasie 8 (NOWA EDYCJA 2020–2022). Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

Numer i temat lekcji

Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca)

 

 

Uczeń potrafi:

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

2.

Wobec życiowych doświadczeń

• opisać graffiti

• porównać graffiti Banksy’ego z XVII-wiecznym obrazem

• wypowiedzieć się na temat kolorystyki dzieła i określić jej funkcję

• omówić funkcję dodania maski postaci z obrazu

• omówić znaczenie otoczenia dla wymowy dzieła

• wskazać inne dzieła sztuki, w których artyści prezentowali radzenie sobie z trudnymi doświadczeniami

3.

Nie bać się życia

• omówić treść fragmentów tekstu

• przytoczyć argumenty wysuwane przez bohaterki

• scharakteryzować każdą z bohaterek

• wyjaśnić przyczynę sporu pomiędzy bohaterkami

 

• wyrazić swoją opinię na temat sporu zaprezentowanego we fragmentach tekstu

• stworzyć pracę pisemną związaną z tematem lekcji

4.

Spotkanie z żywiołem – Burza Adama Mickiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• omówić sytuację liryczną w wierszu

• określić kontekst biograficzny utworu

• omówić kompozycję wiersza i odnieść ją do definicji sonetu

• wskazać cechy bohatera romantycznego u podróżnego

• nazwać środki stylistyczne użyte w utworze i określić ich funkcję

• omówić obraz natury wyłaniający się z utworu

• zinterpretować puentę sonetu

• wskazać konteksty kulturowe związane z tematem utworu

• porównać wiersz Adama Mickiewicza z obrazem Rembrandta

5. i 6.

Życie na ławie oskarżonych

• omówić treść fragmentów tekstu

• określić rodzaj narracji

• scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu

• odnieść przeczytane fragmenty tekstu do definicji powieści kryminalnej

• wyciągnąć z przemyśleń bohaterów ogólne wnioski dotyczące natury człowieka

• podjąć dyskusję na temat stwierdzenia bohaterki, że mówienie prawdy jest przejawem odwagi

7.

W obliczu zmian – Jeżeli porcelana, to wyłącznie taka Stanisława Barańczaka

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• wskazać środki stylistyczne użyte w utworze

• omówić funkcję przywołanych w utworze: porcelany, fotela, książki, odzieży, planów

• omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze

• zinterpretować przesłanie wiersza

• zinterpretować sens wyrażeń gąsienica czołgu i but tragarza

• omówić sposób przedstawienia zmian i migracji w innym tekście kultury

8.

Zaakceptować ograniczenia

• omówić treść fragmentów tekstu

• wymienić osiągnięcia Stephena Hawkinga, o których jest mowa w tekście

• przedstawić stosunek narratora tekstu do życia

• wyjaśnić, w jaki sposób naukowiec postrzegał swoją niepełnosprawność

• sformułować przesłanie wynikające z relacji Stephena Hawkinga dotyczącej jego życia

• odszukać informacje na temat ludzi, którzy osiągnęli sukces pomimo różnych ograniczeń

9.

Niezwykły zawód

• omówić treść wywiadu

• zreferować odczucia lekarza podczas przeszczepu serca

• wyjaśnić, dlaczego Zbigniew Religa został chirurgiem

• scharakteryzować Zbigniewa Religę jako lekarza

• omówić emocje Zbigniewa Religi, które towarzyszyły mu podczas pierwszej przeprowadzanej operacji

• przedstawić romantyczną stronę zawodu lekarza, którą dostrzegał Zbigniew Religa

• zinterpretować znaczenie przekształconego frazeologizmu w tytule wywiadu

• wypowiedzieć się na temat filmu Bogowie w reżyserii Łukasza Palkowskiego

10. i 11.

Wywiad

• wymienić etapy tworzenia wywiadu

• ułożyć pytania do autora podanego tekstu

• zebrać informacje na temat wybranej postaci, wymyślić temat wywiadu i ułożyć pytania

• wskazać błędy w podanym wywiadzie

• przeprowadzić wywiad z koleżanką lub kolegą

• przedstawić wybrany przez siebie wywiad i go ocenić

• przeprowadzić wywiad z osobą ze swojego otoczenia na temat jej pasji

12.

Fotografia

• wymienić rodzaje fotografii

• ocenić wybraną fotografię na podstawie podanych kryteriów

• wypowiedzieć się na temat roli światła w fotografii

• omówić fotografie Charlesa Ebbetsa, Annie Leibovitz i Matthew Abbotta

• dokonać analizy wybranej fotografii

• dokonać analizy wybranej fotografii artystycznej

13. i 14.

Jak doskonalić technikę pisania rozprawki?

• stworzyć plan rozprawki

• omówić na przykładzie podanej rozprawki sposoby zachowania spójności tekstu

• sformułować tezę do podanego tematu rozprawki

• skorygować błędy w podanych rozprawkach

• dokonać analizy przykładowej rozprawki

• stworzyć rozprawkę

 

15 i 16.

Sposoby wzbogacania słownictwa

• wyjaśnić znaczenie pojęć: neologizm, zapożyczenia, wyrazy rodzime, synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy

• wskazać funkcje neologizmów w podanych fragmentach tekstów

• rozpoznać w tekstach rodzaje neologizmów

• rozpoznać w tekście homonimy i wyrazy wieloznaczne

• omówić zasadność i funkcję użycia wyrazów obcych w tekstach

• zastąpić podane wyrazy synonimami

• zastąpić zapożyczenia wyrazami rodzimymi

• przekształcić wypowiedzi tak, aby zawierały eufemizmy

• omówić funkcje neologizmów w tekstach artystycznych

 

17. i 18.

Czym jest styl języka? Jakie style wyróżniamy?

• wymienić style funkcjonujące w polszczyźnie

• wymienić cechy każdego ze stylów

• wskazać w tekście sformułowania nacechowane stylistycznie

• wskazać błędy stylistyczne w podanych tekstach

• rozpoznać styl podanej wypowiedzi

• przekształcić sformułowania nacechowane stylistycznie w neutralne stylistycznie

• skorygować błędy stylistyczne w podanych tekstach

• stworzyć tekst w wybranym stylu

 

19.

Ortografia – przypomnienie wiadomości

• przedstawić zasady ortograficzne

• uzupełnić podane teksty poprawnymi formami

• skorygować teksty pod kątem ortograficznym

• stworzyć teksty poprawne pod względem ortograficznym

 

20. i 21.

Podsumowanie

• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

• posługiwać się terminami: synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy, zapożyczenia, neologizmy, styl naukowy, styl urzędowy, styl publicystyczno-dziennikarski, styl retoryczny, styl artystyczny, styl potoczny, wywiad, rozprawka

• wykorzystywać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• przedstawiać własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wykorzystywać bogate konteksty

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

22.

Ojczyzna

• opisać to, co zostało przedstawione na obrazie

• omówić kompozycję dzieła

• wskazać topos, do którego odwołał się artysta

• omówić funkcje kolorystyki

• zinterpretować znaczenie symboli

• wyjaśnić wymowę obrazu

• wskazać inne teksty kultury przedstawiające ojczyznę jako matkę

23. i 24.

Fantastyka a historia

• omówić treść fragmentów tekstu

• określić rodzaj narracji

• wypowiedzieć się na temat bohaterów fragmentów tekstu

• wskazać środki językowe użyte do opisu walki i określić ich funkcję

• wyjaśnić funkcję użycia obrazowania fantastycznego w kreacji pana Betona

• omówić funkcję opisywania świata z perspektywy dziecka

• sformułować uniwersalne wnioski

• omówić kontekst historyczny tekstu

25.

Poświęcić się dla ojczyzny – Śmierć Pułkownika Adama Mickiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• opisać bohaterkę wiersza

 

• wskazać środki językowe użyte w utworze i określić ich funkcję

• wymienić wartości istotne dla bohaterki wiersza

• omówić funkcję porównania bohaterki wiersza do Czarnieckiego

• wypowiedzieć się na temat nastroju dominującego w wierszu

• zinterpretować ostatnią strofę utworu

• przedstawić współczesny model patriotyzmu

• przedstawić sylwetkę Emilii Plater na podstawie dowolnych źródeł

26.

Walczyć za ojczyznę – Reduta Ordona Adama Mickiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść utworu

• wskazać podmiot liryczny wiersza

• wskazać przykłady animizacji

• wskazać w wierszu wyrazy dźwiękonaśladowcze

• wskazać inne środki stylistyczne użyte w utworze

• porównać sposób przedstawienia agresorów i obrońców

• omówić sposób przedstawienia wydarzeń w utworze

• omówić sposób przedstawienia cara

• określić funkcję animizacji

• określić funkcję nagromadzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych w utworze

• odnieść postać Kapitana Polski do antycznych herosów i współczesnych superbohaterów

• sformułować przesłanie Reduty Ordona

• omówić obraz współczesnego świata przedstawiony w piosence Lao Che

• przedstawić sylwetkę Juliana Konstantego Ordona na podstawie dowolnych źródeł

• wypowiedzieć się na temat sposobu kreacji romantycznych legend bohaterów

27.

Geneza Pana Tadeusza Adama Mickiewicza w świetle Epilogu

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść Epilogu

• zidentyfikować adresata inwokacji jako „małą ojczyznę”

• omówić sposób przedstawienia Paryża z perspektywy emigranta

• omówić sposób przedstawienia kraju lat dziecinnych

• przedstawić kontrasty pomiędzy przedstawieniem Paryża i kraju lat dziecinnych (przestrzenie: natura – miasto, swojskość – obcość, wspólnota – konflikt)

• omówić funkcję kolorystyki dominującej w inwokacji

• omówić sposób przedstawienia przestrzeni w inwokacji

• omówić kontekst historyczny utworu

• podjąć dyskusję na temat przyczyn i konsekwencji emigracji

28.

Dworek szlachecki w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• opisać Soplicowo

• wymienić głównych bohaterów epopei

• przedstawić tytułowego bohatera utworu

• omówić relacje pomiędzy mieszkańcami Soplicowa

• omówić harmonię pomiędzy człowiekiem a naturą w odniesieniu do przedstawienia Soplicowa

• odnaleźć konteksty i nawiązania

29.

Obraz szlachty w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• wymienić formacje szlacheckie przedstawione w Panu Tadeuszu

• omówić obyczaje szlacheckie zaprezentowane w epopei

• wskazać wady każdej spośród formacji szlacheckich

• omówić funkcję tradycji w utworze

• dokonać analizy sposobu przedstawienia szlachty (pozytywny i negatywny wizerunek)

• odnaleźć komizm i ironię w sposobie przedstawienia wybranych bohaterów

30.

Jacek Soplica – bohater dynamiczny

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić biografię Jacka Soplicy

• scharakteryzować Jacka Soplicę przed jego przemianą i po niej

• przedstawić momenty kluczowe dla biografii Jacka Soplicy z punktu widzenia tego bohatera oraz Gerwazego

• omówić funkcję miana przybranego przez bohatera

• porównać stosunek do świata i siebie samego Jacka Soplicy oraz księdza Robaka (dostrzec kontrast)

• przedstawić różnych bohaterów literackich, którzy przeszli przemianę wewnętrzną

31.

Historia w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• wskazać odwołania do historii na początku utworu (przyjazd Tadeusza do Soplicowa) i na jego końcu (koncert Jankiela)

• wymienić wydarzenia historyczne przywołane podczas oglądania przez Tadeusza obrazów

• wymienić wydarzenia historyczne przywołane w koncercie Jankiela

• omówić funkcję przywołanych wydarzeń historycznych

• omówić funkcję Mazurka Dąbrowskiego przywołanego na początku i na końcu dzieła

• wskazać inne wydarzenia historyczne przywołane w dziele i omówić ich funkcję

• wskazać i omówić teksty kultury nawiązujące do wydarzeń z historii Polski

32.

Pan Tadeusz – kształt artystyczny utworu

 

(lektura obowiązkowa)

• wymienić cechy epopei

• odnieść cechy epopei do Pana Tadeusza

• omówić funkcję przymiotnika ostatni, który często pojawia się w utworze

• omówić sposób prezentacji przyrody w dziele

• dokonać analizy wybranego opisu przyrody w utworze

• podjąć dyskusję na temat aktualności Pana Tadeusza

33.

Wiesz, umiesz, zdasz

• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

• wskazać istotne informacje we fragmentach dzieła

• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów tekstu

• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów epopei

 

34. i 35.

Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza?

• wymienić tytuły omawianych utworów Adama Mickiewicza

• określić przynależność gatunkową utworów

• przywołać problematykę omawianych utworów

• przedstawić motywy pojawiające się w omawianych utworach

• odnieść się do kształtu artystycznego omawianych utworów

• podjąć dyskusję na temat roli Adama Mickiewicza w literaturze polskiej

36.

Tęsknota za ojczyzną

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• wskazać w wierszu neologizmy

• wypowiedzieć się na temat adresata lirycznego wiersza

• opisać kraj przedstawiony przez podmiot liryczny

• nazwać uczucia podmiotu lirycznego

• omówić znaczenie refrenu dla wymowy wiersza

• omówić funkcję neologizmów w utworze

• zinterpretować znaczenie wyrażeń: światło-cień, bez-tęsknota i bez-myślenie w kontekście wiersza

• omówić obraz Józefa Chełmońskiego Bociany

37. i 38.

Podróż w czasy pozytywizmu

• określić ramy czasowe epoki

• wymienić elementy programu pozytywistycznego

• wyjaśnić etymologię nazwy epoki

• przedstawić najważniejsze zagadnienia programu pozytywistycznego

• wskazać elementy realizmu na wybranych obrazach

• dokonać analizy obrazu realistycznego

• wskazać powiązania pomiędzy realizmem pozytywistycznym a dokumentalizmem czasów obecnych

39.42.

Henryk Sienkiewicz, Latarnik

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść utworu

• określić rodzaj narracji

• omówić świat przedstawiony noweli

• wskazać cechy gatunkowe noweli

• scharakteryzować głównego bohatera utworu

• omówić przemianę bohatera utworu

• omówić przyczyny tułaczki Skawińskiego (także te niewyrażone bezpośrednio)

• omówić sposób, w jaki bohater reaguje na pierwsze wersy Pana Tadeusza

• omówić funkcję przyrody w noweli

• wypowiedzieć się na temat sposobu postrzegania ojczyzny przez Skawińskiego

• zinterpretować symbolikę latarni morskiej

• sformułować przesłanie utworu

• wypowiedzieć się na temat problemów, z jakimi borykają się emigranci i uchodźcy

• omówić kontekst historyczny noweli

43.

Wiesz, umiesz, zdasz

• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

• wskazać istotne informacje we fragmentach dzieła

• wyjaśnić znaczenia tułactwa bohatera w odniesieniu do fragmentów i całości utworu

• napisać opowiadanie o późniejszych losach

bohatera

• uzasadnić porównanie Skawińskiego do Syzyfa

 

44.

Muzyka

• wymienić elementy języka muzyki

• wymienić rodzaje muzyki rozrywkowej

• ocenić utwór muzyczny na podstawie podanych kryteriów

• wykorzystać elementy języka muzyki podczas analizy wybranego utworu

• omówić rolę muzyki w wybranym filmie

• stworzyć prezentację na temat ulubionego muzyka lub rodzaju muzyki

• stworzyć prezentację na temat muzyki etnicznej charakterystycznej dla regionu, w którym mieszka

45. i 46.

Jak napisać artykuł?

• zdefiniować artykuł

• wymienić cechy artykułu

• przedstawić kompozycję artykułu

• samodzielnie zebrać informacje do artykułu

• dokonać analizy formy i treści podanego artykułu

• napisać artykuł problemowy

 

47. i 48.

Norma językowa i błąd językowy

• wskazać różnice pomiędzy normą wzorcową a normą użytkową

• przedstawić podział błędów językowych

• wskazać teksty realizujące normę wzorcową i normę użytkową

• poprawnie odmienić podane wyrazy

• wskazać w podanych wyrazach sylaby akcentowane

• skorygować błędy w podanych tekstach

• odnaleźć w podanych tekstach błędy stylistyczne i je skorygować

• skorygować błędy interpunkcyjne

• poprawnie sformułować związki frazeologiczne

• poprawnie odczytać podane wyrazy

 

49. i 50.

Nazwy osobowe i miejscowe

• rozpoznać w tekście nazwy osobowe i miejscowe

• określić kategorie nazw osobowych i miejscowych

• używać poprawnych form nazwisk

• zapisać nazwy miejscowe w odpowiednich formach

• stworzyć nazwy narodowości i mieszkańców od nazw miejscowych

 

51. i 52.

Podsumowanie

• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

• posługiwać się pojęciami: artykuł, norma językowa, norma wzorcowa, norma użytkowa, błąd językowy, nazwy osobowe

• wykorzystywać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• przedstawiać własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wykorzystywać bogate konteksty

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

53.

Wzorce

• opisać to, co zostało przedstawione na obrazie

• omówić kompozycję dzieła

• omówić relacje pomiędzy postaciami przedstawionymi na obrazie

• określić nastrój obrazu i wskazać środki, które go kształtują

• omówić funkcję światłocienia

• zinterpretować obraz

• przygotować prezentację na temat swojego wzorca

54.

Dlaczego potrzebujemy autorytetów?

• wyjaśnić znaczenie pojęcia wywiad

• omówić treść fragmentów tekstu

• wymienić zasady, którymi warto kierować się podczas poszukiwania autorytetu

• wskazać różnice pomiędzy autorytetem a guru

• omówić rolę autorytetów we współczesnym świecie

• dokonać analizy sposobu zadawania pytań przez dziennikarkę

• podjąć dyskusję na temat współczesnych autorytetów

• podjąć dyskusję na temat uznawania celebrytów za autorytety

• przedstawić swój autorytet i uzasadnić ten wybór

55.

Podróż w czasie z Sienkiewiczem – Quo vadis

 

(lektura obowiązkowa)

omówić treść lektury

• wymienić bohaterów pierwszo- i drugoplanowych

• określić czas i miejsce akcji

• wymienić wątki główne i poboczne

• odnieść definicję powieści historycznej do utworu

• wskazać w powieści elementy rzeczywistości starożytnego Rzymu

• wymienić nurty starożytnej filozofii i omówić te, do których nawiązano w powieści

56.

Świat na styku dwóch kultur – pogańskiej i chrześcijańskiej – Quo vadis Henryka Sienkiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść powieści

• przedstawić obraz kultury starożytnego Rzymu zaprezentowany w powieści

• omówić życie pierwszych chrześcijan w Rzymie

• dokonać charakterystyki porównawczej Nerona i św. Piotra

• określić hierarchię wartości pogan i chrześcijan

• omówić przyczyny, konsekwencje i znaczenie pożaru Rzymu

• omówić symbolikę cierpienia pierwszych chrześcijan

• podać przykłady symboli pojawiających się w powieści i zinterpretować ich znaczenie

• wypowiedzieć się na temat uniwersalnej wymowy powieści

• podjąć dyskusję na temat aktualności przesłania powieści

57.

Wśród najważniejszych bohaterów powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść powieści

• scharakteryzować wybranych bohaterów drugoplanowych

• przedstawić Marka Winicjusza jako bohatera dynamicznego

• wypowiedzieć się na temat znaczenia Petroniusza w powieści

• porównać kreacje bohaterek powieści

• podjąć dyskusję na temat funkcjonalności filozofii wyznawanej przez Petroniusza

58.

Miłość (nie)jedno ma imię – Quo vadis Henryka Sienkiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• przedstawić historię miłości Marka Winicjusza i Ligii

• porównać sposoby postrzegania miłości między mężczyzną a kobietą przez Rzymian i chrześcijan

• omówić dojrzewanie Marka Winicjusza do miłości

• omówić zaprezentowaną w powieści chrześcijańską miłość bliźniego

• omówić różne postawy wobec winowajców na przykładach bohaterów powieści

• przedstawić sposoby zaprezentowania wątków miłosnych w innych tekstach kultury

59.

Wiesz, umiesz, zdasz

• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

• wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu

• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów utworu

• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów powieści

 

60.

Co już wiemy o twórczości Henryka Sienkiewicza?

• wymienić tytuły omawianych dzieł Henryka Sienkiewicza

• określić przynależność gatunkową poznanych utworów

• dokonać analizy problematyki omawianych utworów

• przedstawić motywy pojawiające się w omawianych utworach

• odnieść się do kształtu artystycznego omawianych utworów

• podjąć dyskusję na temat roli Henryka Sienkiewicza w literaturze polskiej

61.

Być blisko w najtrudniejszych chwilach – Oskar i pani Róża Érica-Emmanuela Schmitta

• omówić treść fragmentów tekstu

• określić narrację fragmentów utworu

• scharakteryzować bohaterów fragmentów powieści

• określić temat przewodni fragmentów utworu

• wypowiedzieć się na temat prawdziwości opowieści snutych przez panią Różę

• postawić hipotezy dotyczące celu, w jakim pani Róża opowiada Oskarowi historie

• omówić relacje łączące Oskara z panią Różą

• wypowiedzieć się na temat języka bohaterów

• odnaleźć konteksty i nawiązania

62.

Mądrość, dobre życie, przyjaźń

• wymienić wartości życiowe, na które zwraca uwagę Leszek Kołakowski

• omówić różne sposoby rozumienia przez rozmówców pojęcia mędrzec

• wymienić cechy prawdziwego przyjaciela na podstawie wywiadu

• wyjaśnić przyczynę częstego posługiwania się przez Leszka Kołakowskiego sformułowaniami wyrażającymi niepewność

• podjąć dyskusję na temat wypowiedzi Leszka Kołakowskiego

• odnaleźć w tekstach kultury różne przedstawienia przyjaźni i je omówić

63.

Ludzie wobec ludzi – List do ludożerców Tadeusza Różewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wyjaśnić, w imieniu jakiej zbiorowości wypowiada się podmiot liryczny

• scharakteryzować tytułowych ludożerców

• zinterpretować zabieg stylistyczny zastosowany na początku wiersza

• omówić funkcję użycia wyrazu ludożerca w utworze

• zinterpretować zakończenie wiersza

• odnieść wymowę wiersza do codziennej rzeczywistości

• podjąć dyskusję na temat ludożerców w codziennej rzeczywistości

• podjąć dyskusję na temat: „Czy każdy ma w sobie ludożercę?”

64.

Wobec niechcianych dobrych rad

• omówić treść felietonu

• wskazać w tekście elementy języka potocznego i określić ich funkcję

• odnieść definicję felietonu do tekstu Anny Dziewit-Meller

• omówić funkcje kompozycyjne poszczególnych fragmentów tekstu

• wskazać główną myśl felietonu

• odnieść pojęcie stereotyp do historii opisanej przez autorkę

• omówić wybrany felieton

65. i 66.

Jak napisać list otwarty?

• wymienić cechy listu otwartego

• przedstawić kompozycję listu otwartego

• skorygować podany list otwarty i wzmocnić jego perswazyjność odpowiednimi środkami retorycznymi

• dokonać analizy przykładów listów otwartych

• zredagować list otwarty

 

67.

Film

• wyjaśnić znaczenie pojęć: kadr, plan filmowy, ujęcie, scena, montaż, scenariusz

• podać przykłady filmów, reprezentujących poszczególne gatunki

• wskazać w wybranych filmach cechy pozwalające zaklasyfikować je do poszczególnych gatunków

• dokonać analizy języka filmu na wybranym przykładzie

• ocenić wybrane dzieło filmowe na podstawie podanych kryteriów

• stworzyć scenariusz filmowy spełniający wymogi wybranej konwencji gatunkowej

68. i 69.

Odmienne i nieodmienne części mowy – przypomnienie wiadomości

• wymienić odmienne i nieodmienne części mowy

• scharakteryzować odmienne i nieodmienne części mowy

• rozpoznać nieodmienne części mowy

• odnaleźć w tekście nieosobowe formy czasowników i je określić

• dokonać poprawnej deklinacji rzeczowników

• poprawnie odmienić i stopniować przymiotniki

• właściwie określić formy osobowe czasowników

• poprawnie określić i stosować formy zaimków

 

70.

Części zdania – przypomnienie wiadomości

• wskazać w zdaniu podmiot i orzeczenie

• wskazać w zdaniu przydawki i określić, jakimi częściami mowy zostały one wyrażone

• wskazać w zdaniu dopełnienie i okolicznik

• wskazać w zdaniu orzeczenie imienne

• rozpoznać i zastosować zdania bezpodmiotowe

 

71.

Typy wypowiedzeń – przypomnienie wiadomości

• podzielić wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań

• rozpoznać w tekście równoważniki zdań

• rozpoznać zdania współrzędnie i podrzędnie złożone

• przekształcić zdania pojedyncze w złożone

• przekształcić zdania w imiesłowowe równoważniki zdań

 

72. i 73.

Podsumowanie

• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

• posługiwać się pojęciami: powieść historyczna, bohater dynamiczny, symbol, felieton, film, odmienne i nieodmienne części mowy, części zdania, rodzaje wypowiedzeń, list otwarty

• wykorzystywać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• przedstawiać własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wykorzystywać bogate konteksty

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

74.

Życiowe wybory

• wyjaśnić znaczenie pojęć: mural, motyw biblijny, street art

• opisać mural

• wskazać motyw biblijny, do którego odnosi się dzieło

• zinterpretować symbolikę barw użytych przez artystkę

• wyjaśnić tytuł muralu

• zinterpretować wymowę dzieła

• omówić wybrany przykład street artu

75.

Bez wyboru – Igrzyska śmierci Suzanne Collins

• wyjaśnić znaczenie pojęcia antyutopia

• omówić treść fragmentów tekstu

• określić rodzaj narracji

• omówić świat przedstawiony w utworze

• omówić sytuację, w której znalazła się bohaterka

• omówić sposób sprawowania władzy w Panem

• wyjaśnić, na czym polega dylemat Katniss

• wskazać cechy antyutopii w świecie opisywanym przez autorkę

• wyjaśnić, jaką funkcję pełnią Głodowe Igrzyska w świecie Panem

• stworzyć prezentację na temat różnych form antyutopii w tekstach kultury

76.

Z wizytą w Klerykowie – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego

 

(lektura obowiązkowa)

omówić treść powieści

określić czas i miejsce akcji powieści

• omówić narrację powieści

• opisać mieszkańców Klerykowa

• omówić sposób kreacji bohaterów drugoplanowych

• odnaleźć powiązania pomiędzy biografią pisarza a historią głównego bohatera

 

77.

Szkoła pod zaborami – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść powieści

• wymienić metody rusyfikacji przedstawione w powieści

• przedstawić sposób funkcjonowania szkoły w powieści

• wymienić metody działania nauczycieli sprzyjające rusyfikacji

• wypowiedzieć się na temat kontekstu historycznego utworu

• omówić różne formy walki z rusyfikacją

• odnieść treść powieści do mitu o Syzyfie

• podjąć dyskusję na temat różnych sposobów uniformizowania młodzieży w szkole

78.

Lekcja patriotyzmu – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego

 

 (lektura obowiązkowa)

• omówić treść fragmentu tzw. lekcji języka polskiego (rozdz. XV)

 

• scharakteryzować Bernarda Zygiera

• omówić reakcje bohaterów na recytację Bernarda Zygiera

• przedstawić Bernarda Zygiera jako buntownika

• omówić konsekwencje opisanej lekcji

• zinterpretować tytuł powieści

• wypowiedzieć się na temat potrzeby nauki języka ojczystego

79.

Dojrzewanie, przyjaźń, nauka – Marcin Borowicz, Andrzej Radek, Bernard Zygier

 

(lektura obowiązkowa)

przedstawić najważniejsze informacje o Marcinie Borowiczu, Andrzeju Radku i Bernardzie Zygierze

• wskazać najważniejsze osoby i czynniki, które wpłynęły na bohaterów

• wypowiedzieć się na temat wpływu pochodzenia, miejsca zamieszkania, statusu majątkowego i sytuacji rodzinnej na rozwój bohaterów

• wymienić tytuły książek ważnych dla bohaterów i omówić znaczenie tych pozycji

• dokonać analizy procesu dojrzewania bohaterów

• podjąć dyskusję na temat potrzeby zachowania tożsamości narodowej w czasach zaborów i obecnie

80.

Wiesz, umiesz, zdasz

• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

• wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu

• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów powieści

• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów utworu

 

81. i 82.

Podróż w czasy dwudziestolecia międzywojennego

• określić ramy czasowe epoki

• wskazać najważniejsze tendencje w epoce

• wymienić najważniejsze tendencje w sztuce dwudziestolecia międzywojennego

• omówić kontekst historyczny epoki

• odnieść termin awangarda do środków wyrazu i tematów wykorzystywanych w dwudziestoleciu międzywojennym

• omówić wybrane dzieło sztuki dwudziestolecia międzywojennego

• wskazać nawiązania do dwudziestolecia międzywojennego w sztuce współczesnej

83.

Po stronie optymizmu – Zielono mam w głowie Kazimierza Wierzyńskiego

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny utworu

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego wiersza

• opisać przeżycia, których doświadcza podmiot liryczny

• zinterpretować metaforę powstałą na bazie związku frazeologicznego mieć zielono w głowie

• wskazać sformułowania wiążące się z radością życia

• zinterpretować zakończenie wiersza

• wypowiedzieć się na temat sposobów okazywania zadowolenia z życia i optymizmu

84.

W poszukiwaniu szczęścia – Piosenka o szczęściu Mariana Hemara i Juliana Tuwima

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję

• postawić tezę interpretacyjną

• wypowiedzieć się na temat cech małegodużego szczęścia

• zinterpretować puentę wiersza

• podjąć dyskusję na temat małegodużego szczęścia w odniesieniu do wybranych tekstów kultury

85.

Śmierć i miłość – Pytasz, co w moim życiu

z wszystkich rzeczą główną... Jana Lechonia

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wskazać podmiot liryczny tekstu

• określić funkcję zwrotów do adresata

• wypowiedzieć się na temat sprzeczności zaprezentowanych w utworze

• zinterpretować znaczenie wiersza

• wyjaśnić sens puenty

• podjąć dyskusję na temat przyczyn i sensu lęku przed miłością

86.

Wybór postawy życiowej – Szewczyk Bolesława Leśmiana

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• wymienić cechy Boga i szewczyka

• omówić sytuację liryczną w utworze

• wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję

• omówić kompozycję wiersza

• omówić stosunek szewczyka do otrzymanego daru

• zinterpretować postawę szewczyka

• sformułować przesłanie wiersza

• stworzyć tekst z wykorzystaniem neologizmów

87., 88. i 89.

Kogut na drodze do sławy – Artysta Sławomira Mrożka

 

(lektura obowiązkowa)

• wyjaśnić znaczenie pojęcia alegoria

• omówić treść tekstu

• określić rodzaj narracji

• wypowiedzieć się na temat narratora tekstu

• wyjaśnić postawę Koguta

• skomentować zachowanie Lisa

• omówić alegoryczne znaczenie postaci

• wskazać w tekście elementy komizmu

• odnieść postawę Koguta do wyobrażeń na temat artysty

• sformułować morał

• podjąć dyskusję na temat sposobu postrzegania artystów

• porównać utwór Sławomira Mrożka z wybraną bajką zwierzęcą

90.

Odpowiedzialność za słowo – Tędy i owędy Melchiora Wańkowicza

 

(lektura obowiązkowa)

• wyjaśnić znaczenie pojęć: literatura faktu, reportaż

• omówić treść fragmentów tekstu

• przedstawić bohaterów fragmentów utworu

• omówić zadania reserczerki

• scharakteryzować bohaterów fragmentów utworu

• przedstawić sposób pracy dziennikarzy w czasopiśmie „Time”

• wyliczyć problemy, z jakimi zetknęła się Marta podczas wykonywania powierzonego jej zadania

• zinterpretować puentę sformułowaną przez ojca Marty

• wskazać wyrażenia środowiskowe, wyjaśnić ich znaczenie i określić funkcję w tekście

• podjąć dyskusję na temat rzetelnych źródeł informacji

91.

Jak napisać podanie?

• wyjaśnić znaczenie pojęcia podanie

• wymienić elementy, które powinny znaleźć się w podaniu

• zgromadzić argumenty przydatne do uzasadnienia prośby

• skorygować błędnie napisane podanie

• napisać podanie

• zredagować za pomocą komputera podanie o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej

 

92. i 93.

Grafika

• wyjaśnić znaczenie pojęć: grafika, rysunek, perspektywa, grafika artystyczna, ilustracja, plakat, animacja, logo, identyfikacja wizualna firmy

• omówić elementy języka grafiki na wybranym przykładzie

• wymienić i opisać najważniejsze techniki graficzne

• omówić środki wyrazu zastosowane przez autora wybranej grafiki

• omówić tradycyjne techniki graficzne

• ocenić dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów

• przygotować prezentację na temat wybranego artysty grafika

• stworzyć pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki

94.

Mowa zależna i niezależna – przypomnienie wiadomości

• wyjaśnić różnice pomiędzy mową niezależną i zależną

 

• wskazać w podanym tekście przykłady mowy zależnej i niezależnej

• zastosować poprawną interpunkcję przy zapisie dialogu

• zapisać dowolny dialog w mowie zależnej

• zredagować tekst z wypowiedziami w mowie zależnej

• przekształcić mowę zależną na niezależną i odwrotnie

 

95.

Wypowiedzenia wielokrotnie złożone

• podzielić wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wypowiedzenia składowe

• wskazać w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym orzeczenia i równoważniki zdań

• rozpoznać w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym relacje współrzędne i podrzędne

• przedstawić wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wykresie

 

96. i 97.

Podsumowanie

• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

• posługiwać się pojęciami: grafika, liryka, alegoria, reportaż, neologizm artystyczny, sztuka dwudziestolecia międzywojennego, mowa zależna i niezależna, zdania wielokrotnie złożone, podanie

• wykorzystywać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• przedstawiać własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wykorzystywać bogate konteksty

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

98.

Wojna

• opisać rysunek

• omówić sposób ukazania postaci na rysunku

• dokonać analizy stosunków międzyludzkich ukazanych na rysunku

• odnieść treść rysunku do zwyczaju upamiętniania ważnych osób i wydarzeń poprzez pomniki

• przedstawić postawę wobec działań wojennych, która wynika z rysunku

• omówić tematykę i środki wyrazu innych dzieł Pawła Kuczyńskiego

99.

Czasy nietolerancji – Złodziejka książek Markusa Zusaka

• wyjaśnić znaczenie pojęć: faszyzm, rasizm

• omówić treść fragmentów tekstu

• określić rodzaj narracji

• omówić znaczenie czasu i miejsca akcji dla wymowy fragmentów utworu

• omówić funkcję postaci Jessego Owensa we fragmentach tekstu

• scharakteryzować Rudy’ego

• wyjaśnić przyczynę reakcji ojca na zachowanie Rudy’ego

• omówić dialog pomiędzy ojcem i synem

• zinterpretować znaczenie dziecięcej naiwności Rudy’ego dla wymowy fragmentów tekstu

• zaprezentować sylwetkę Jessego Owensa

• przedstawić kontekst historyczny fragmentów tekstu na podstawie dowolnych źródeł

100. i 101.

Czasy wojny i okupacji

• określić ramy czasowe epoki

• wymienić najważniejsze zjawiska kulturowe związane z okresem wojny i okupacji

• omówić dzieła sztuki z okresu wojny i okupacji

• dokonań analizy środków wyrazu wykorzystanych przez twórców omawianych dzieł

• podjąć dyskusję na temat różnych sposobów przedstawiania tragedii II wojny światowej

102.

Wojenna pożoga i marzenia – liryka Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• wskazać środki językowe oddziałujące na zmysły

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu

• omówić sytuację liryczną w wierszu

• określić funkcję oddziaływania na zmysły w wierszu

• omówić kontekst biograficzny utworu

• omówić funkcję kontrastu pomiędzy początkowymi strofami a zakończeniem wiersza

• podjąć dyskusję na temat wpływu wojny na odczucia człowieka z wykorzystaniem innych znanych sobie tekstów kultury

103.

Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego – pomiędzy gawędą harcerską a literaturą faktu

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść utworu

• określić rodzaj narracji

• określić ramy czasowe utworu

• wskazać w utworze elementy gawędy harcerskiej

• określić tematykę tekstu

• wypowiedzieć się na temat stosunku narratora do opisywanego świata

• zinterpretować sens tytułu

• omówić kontekst historyczny utworu

104.

W służbie małego sabotażu i dywersji – Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść utworu

• zrelacjonować przebieg akcji pod Arsenałem

• wyjaśnić różnice pomiędzy sabotażem a dywersją

• omówić akcje sabotażowe i dywersyjne bohaterów utworu

• wypowiedzieć się na temat skutków działań sabotażowych i dywersyjnych

• omówić przyczyny i skutki akcji pod Arsenałem

• porównać sposób przedstawienia akcji pod Arsenałem w książce Aleksandra Kamińskiego i filmie Roberta Glińskiego

105. i 106.

Alek, Rudy i Zośka jako przedstawiciele pokolenia wojennego

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić losy bohaterów utworu

• przedstawić i scharakteryzować bohaterów utworu

• zdefiniować pojęcie patriotyzm w kontekstach historycznym i współczesnym

• przedstawić hierarchię wartości bohaterów książki przed wybuchem wojny oraz w czasie okupacji

• zaprezentować bohaterów utworu jako przedstawicieli pokolenia wojennego

• omówić dylematy moralne bohaterów tekstu

• wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia czasu pogardy w utworze

• wypowiedzieć się na temat fenomenu Polskiego Państwa Podziemnego

107.

Wiesz, umiesz, zdasz

• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

• wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu

• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów utworu

• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów utworu

 

108.

Czas pogardy w wierszu Irit Amiel *** [Pierwszy wchodzi do Komory Król Maciuś Pierwszy…]

• omówić treść wiersza

• wyjaśnić znaczenie pojęcia Holocaust

• wymienić upersonifikowane pojęcia użyte w utworze

• omówić sytuację liryczną w utworze

• wyjaśnić znaczenie każdego z upersonifikowanych pojęć użytych w utworze

• omówić funkcję powtarzania ostatnich sylab

• wskazać w wierszu nawiązania do twórczości Janusza Korczaka i określić ich funkcję

• zinterpretować zabieg nazwania Janusza Korczaka ostatnim Mohikaninem

• przedstawić i zinterpretować sposób zachowania uosobionych wartości

• zinterpretować funkcję zabiegu uosobienia wartości

• omówić wymowę wiersza

• przedstawić kontekst historyczny utworu

• wypowiedzieć się na temat budapeszteńskiego pomnika upamiętniającego ofiary Holocaustu

109.

Jak żyć po wojnie? – Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• wskazać adresata lirycznego wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• opisać sytuację liryczną w tekście

• wskazać w wierszu elementy rzeczywistości powojennej

• omówić relacje pomiędzy podmiotem lirycznym a adresatem lirycznym utworu

• omówić sposób przedstawienia w wierszu rzeczywistości powojennej

• zinterpretować funkcję powtórzenia

• wyjaśnić, w jaki sposób zastosowanie form czasu przeszłego wpływa na atmosferę wiersza

• odnaleźć konteksty i nawiązania

110. i 111.

Jak przygotować życiorys i CV?

• wyjaśnić znaczenie pojęć: życiorys, CV (curriculum vitae)

• wymienić elementy życiorysu i CV

• zgromadzić informacje, które powinny znaleźć się w życiorysie i CV

• uporządkować informacje przydatne do napisania życiorysu i CV

• skorygować błędy w podanych życiorysie i CV

• zredagować oficjalne CV na podstawie życiorysu

 

112. i 113.

Jak napisać list motywacyjny?

• wyjaśnić znaczenie pojęcia list motywacyjny

• wymienić elementy listu motywacyjnego

• zgromadzić informacje przydatne do napisania listu motywacyjnego, który będzie odpowiedzią na podane ogłoszenie

• uporządkować informacje potrzebne do napisania listu motywacyjnego

• ocenić rzetelność i wiarygodność podanych listów motywacyjnych

• zredagować list motywacyjny

 

114.

Fonetyka – przypomnienie wiadomości

• wyjaśnić znaczenie pojęć: głoska, litera, ubezdźwięcznienie, udźwięcznienie, uproszczenie grupy spółgłoskowej

• przedstawić podział głosek

• wymienić zasady poprawnego akcentowania w języku polskim

• rozpoznać rodzaje głosek

• poprawnie podzielić wyrazy na sylaby

• wskazać wyrazy, w których nastąpiły uproszczenia grup spółgłoskowych

• wskazać upodobnienia wewnątrzwyrazowe

• skorygować błędy w podziale wyrazów na sylaby

• poprawnie akcentować wyrazy stanowiące wyjątki od reguły

• określić kierunek upodobnienia

• skorygować błędy w akcentowaniu

 

115. i 116.

Słowotwórstwo – przypomnienie wiadomości

• wyjaśnić znaczenie pojęć: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, temat słowotwórczy, formant, przedrostek, przyrostek, wrostek, formant zerowy, oboczność, rodzina wyrazów, rdzeń, wyraz pokrewny, oboczność

• wymienić kategorie słowotwórcze

• wyjaśnić znaczenie podanych wyrazów pochodnych

• przyporządkować wyraz pochodny do kategorii słowotwórczej

• wskazać wyrazy należące do jednej rodziny

• wskazać w podanych parach wyrazy podstawowe i pochodne

• wskazać formant w wyrazie pochodnym

• wskazać w rodzinie wyrazów rdzeń i oboczności

• dokonać analizy słowotwórczej podanych wyrazów

• stworzyć wyrazy należące do wskazanych kategorii słowotwórczych

• sporządzić wykres rodziny wyrazów

 

117. i 118.

Podsumowanie

• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

• posługiwać się pojęciami: wojna i okupacja, sztuka o wojnie, fonetyka, słowotwórstwo, życiorys i CV, list motywacyjny

• wykorzystywać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• przedstawiać własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wykorzystywać bogate konteksty

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

119.

Dostrzec piękno

• opisać obraz

• omówić kompozycję dzieła

• omówić sposób ukazania postaci na pierwszym planie

• omówić sposób oddania na obrazie gwaru ulicy

• omówić funkcję kolorystyki dzieła

• zinterpretować tytuł obrazu

• zaprezentować różne sposoby przedstawiania miasta w tekstach kultury

120.

Zatrzymać piękno

• omówić treść fragmentów tekstu

• określić, co szkodziło pięknej twarzy Nino

• wyjaśnić znaczenie pojęcia powiastka filozoficzna

• wyjaśnić, dlaczego Nino schował twarz do kuferka

• wyjaśnić znaczenie frazeologizmów: stracić twarz, zachować twarz i twarzą w twarz

• omówić pytania zadane przez uczonego Kru

• wskazać w tekście cechy powiastki filozoficznej

• wyjaśnić symboliczne znaczenie chowania twarzy

• omówić przenośne znaczenie tekstu

• zinterpretować tekst w kontekście mitu o Narcyzie

• podjąć dyskusję na temat pogoni za pięknem cielesnym

121.

Przystanek współczesność

wymienić imiona i nazwiska polskich noblistów literackich

• przybliżyć sylwetkę jednego z polskich noblistów literackich

• zrekonstruować treść fragmentów wybranej mowy noblowskiej

• wypowiedzieć się na temat fragmentów mów noblowskich

• wypowiedzieć się na temat wybranego utworu dowolnego noblisty literackiego

122.

Odnaleźć piękno życia

• omówić treść fragmentów tekstu

• scharakteryzować bohatera utworu

• omówić znaczenia dosłowne i przenośne fragmentów tekstu

• odnieść utwór do definicji przypowieści

• zinterpretować porównanie życia do kartki

• zinterpretować diagnozę lekarki

• wyjaśnić symbolikę duszy, którą zgubił bohater tekstu

• sformułować przesłanie płynące z utworu

• zinterpretować ilustracje Joanny Concejo w kontekście utworu

123.

Przyroda okiem poety – Wiosna w Milanówku Jarosława Marka Rymkiewicza

 

(lektura obowiązkowa)

• omówić treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wskazać w wierszu opisy przejawów wiosny

• wskazać środki stylistyczne użyte w utworze

• postawić tezę interpretacyjną

• określić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze

• wskazać w tekście nawiązania biblijne

• zinterpretować funkcję światła w wierszu

• omówić przesłanie wiersza

• stworzyć prezentację na temat ogrodów w różnych czasach i kulturach

124.

Potrzeba kochania

• omówić treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wypowiedzieć się na temat bohatera lirycznego utworu

• określić, w czyim imieniu mówi podmiot liryczny wiersza

• wyjaśnić, na czym polega sprzeczność w relacji człowieka z kotem

• zinterpretować puentę utworu w kontekście jego całości

• sformułować przesłanie wiersza

• wypowiedzieć się na temat funkcji piękna na plakacie schroniska

125.

Uważne spojrzenie

• nazwać postawy zaprezentowane w wierszu

• omówić dwie postawy zaprezentowane w wierszu

• sformułować temat wiersza

• odnieść przesłanie wiersza do znanych sobie osób, zjawisk i bohaterów tekstów kultury

• wyjaśnić, z czego mogą wynikać różne sposoby postrzegania świata

• podjąć dyskusję na temat potrzeby ciekawości świata

126.

Podsumowanie

• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

 

• wykorzystywać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• przedstawiać własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wykorzystywać bogate konteksty

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

127. i 128.

Spotkanie z lekturami

• wymienić motywy i tematy podejmowane w lekturach obowiązkowych

 

• wykorzystywać znajomość lektur obowiązkowych podczas prezentowania różnych typów bohaterów

• wykorzystywać znajomość lektur obowiązkowych podczas omawiania podanych problemów

• problematyzować treść lektur obowiązkowych

• wykorzystywać treść lektur obowiązkowych podczas prac kreatywnych