Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny NOWE Słowa na start!, klasa 8 (NOWA EDYCJA 2020–2022)
Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Słowa na start! w klasie 8 (NOWA EDYCJA 2020–2022). Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca)
Uczeń potrafi: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Wymagania wykraczające (ocena celująca)
Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
---|---|---|---|---|---|
2. Wobec życiowych doświadczeń |
• opisać graffiti |
• porównać graffiti Banksy’ego z XVII-wiecznym obrazem |
• wypowiedzieć się na temat kolorystyki dzieła i określić jej funkcję |
• omówić funkcję dodania maski postaci z obrazu • omówić znaczenie otoczenia dla wymowy dzieła |
• wskazać inne dzieła sztuki, w których artyści prezentowali radzenie sobie z trudnymi doświadczeniami |
3. Nie bać się życia |
• omówić treść fragmentów tekstu • przytoczyć argumenty wysuwane przez bohaterki |
• scharakteryzować każdą z bohaterek |
• wyjaśnić przyczynę sporu pomiędzy bohaterkami
|
• wyrazić swoją opinię na temat sporu zaprezentowanego we fragmentach tekstu |
• stworzyć pracę pisemną związaną z tematem lekcji |
4. Spotkanie z żywiołem – Burza Adama Mickiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • omówić sytuację liryczną w wierszu |
• określić kontekst biograficzny utworu • omówić kompozycję wiersza i odnieść ją do definicji sonetu • wskazać cechy bohatera romantycznego u podróżnego |
• nazwać środki stylistyczne użyte w utworze i określić ich funkcję • omówić obraz natury wyłaniający się z utworu |
• zinterpretować puentę sonetu • wskazać konteksty kulturowe związane z tematem utworu |
• porównać wiersz Adama Mickiewicza z obrazem Rembrandta |
5. i 6. Życie na ławie oskarżonych |
• omówić treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu |
• odnieść przeczytane fragmenty tekstu do definicji powieści kryminalnej |
• wyciągnąć z przemyśleń bohaterów ogólne wnioski dotyczące natury człowieka |
• podjąć dyskusję na temat stwierdzenia bohaterki, że mówienie prawdy jest przejawem odwagi |
7. W obliczu zmian – Jeżeli porcelana, to wyłącznie taka Stanisława Barańczaka
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza |
• wskazać środki stylistyczne użyte w utworze |
• omówić funkcję przywołanych w utworze: porcelany, fotela, książki, odzieży, planów • omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze |
• zinterpretować przesłanie wiersza • zinterpretować sens wyrażeń gąsienica czołgu i but tragarza |
• omówić sposób przedstawienia zmian i migracji w innym tekście kultury |
8. Zaakceptować ograniczenia |
• omówić treść fragmentów tekstu • wymienić osiągnięcia Stephena Hawkinga, o których jest mowa w tekście |
• przedstawić stosunek narratora tekstu do życia |
• wyjaśnić, w jaki sposób naukowiec postrzegał swoją niepełnosprawność |
• sformułować przesłanie wynikające z relacji Stephena Hawkinga dotyczącej jego życia |
• odszukać informacje na temat ludzi, którzy osiągnęli sukces pomimo różnych ograniczeń |
9. Niezwykły zawód |
• omówić treść wywiadu • zreferować odczucia lekarza podczas przeszczepu serca |
• wyjaśnić, dlaczego Zbigniew Religa został chirurgiem • scharakteryzować Zbigniewa Religę jako lekarza |
• omówić emocje Zbigniewa Religi, które towarzyszyły mu podczas pierwszej przeprowadzanej operacji • przedstawić romantyczną stronę zawodu lekarza, którą dostrzegał Zbigniew Religa |
• zinterpretować znaczenie przekształconego frazeologizmu w tytule wywiadu |
• wypowiedzieć się na temat filmu Bogowie w reżyserii Łukasza Palkowskiego |
10. i 11. Wywiad |
• wymienić etapy tworzenia wywiadu |
• ułożyć pytania do autora podanego tekstu |
• zebrać informacje na temat wybranej postaci, wymyślić temat wywiadu i ułożyć pytania • wskazać błędy w podanym wywiadzie |
• przeprowadzić wywiad z koleżanką lub kolegą |
• przedstawić wybrany przez siebie wywiad i go ocenić • przeprowadzić wywiad z osobą ze swojego otoczenia na temat jej pasji |
12. Fotografia |
• wymienić rodzaje fotografii |
• ocenić wybraną fotografię na podstawie podanych kryteriów |
• wypowiedzieć się na temat roli światła w fotografii • omówić fotografie Charlesa Ebbetsa, Annie Leibovitz i Matthew Abbotta |
• dokonać analizy wybranej fotografii |
• dokonać analizy wybranej fotografii artystycznej |
13. i 14. Jak doskonalić technikę pisania rozprawki? |
• stworzyć plan rozprawki |
• omówić na przykładzie podanej rozprawki sposoby zachowania spójności tekstu |
• sformułować tezę do podanego tematu rozprawki • skorygować błędy w podanych rozprawkach |
• dokonać analizy przykładowej rozprawki • stworzyć rozprawkę |
|
15 i 16. Sposoby wzbogacania słownictwa |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: neologizm, zapożyczenia, wyrazy rodzime, synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy |
• wskazać funkcje neologizmów w podanych fragmentach tekstów • rozpoznać w tekstach rodzaje neologizmów • rozpoznać w tekście homonimy i wyrazy wieloznaczne |
• omówić zasadność i funkcję użycia wyrazów obcych w tekstach • zastąpić podane wyrazy synonimami • zastąpić zapożyczenia wyrazami rodzimymi • przekształcić wypowiedzi tak, aby zawierały eufemizmy |
• omówić funkcje neologizmów w tekstach artystycznych |
|
17. i 18. Czym jest styl języka? Jakie style wyróżniamy? |
• wymienić style funkcjonujące w polszczyźnie |
• wymienić cechy każdego ze stylów • wskazać w tekście sformułowania nacechowane stylistycznie • wskazać błędy stylistyczne w podanych tekstach |
• rozpoznać styl podanej wypowiedzi • przekształcić sformułowania nacechowane stylistycznie w neutralne stylistycznie • skorygować błędy stylistyczne w podanych tekstach |
• stworzyć tekst w wybranym stylu |
|
19. Ortografia – przypomnienie wiadomości |
• przedstawić zasady ortograficzne |
• uzupełnić podane teksty poprawnymi formami |
• skorygować teksty pod kątem ortograficznym |
• stworzyć teksty poprawne pod względem ortograficznym |
|
20. i 21. Podsumowanie |
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie • posługiwać się terminami: synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy, zapożyczenia, neologizmy, styl naukowy, styl urzędowy, styl publicystyczno-dziennikarski, styl retoryczny, styl artystyczny, styl potoczny, wywiad, rozprawka |
• wykorzystywać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • przedstawiać własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
22. Ojczyzna |
• opisać to, co zostało przedstawione na obrazie |
• omówić kompozycję dzieła |
• wskazać topos, do którego odwołał się artysta • omówić funkcje kolorystyki |
• zinterpretować znaczenie symboli • wyjaśnić wymowę obrazu |
• wskazać inne teksty kultury przedstawiające ojczyznę jako matkę |
23. i 24. Fantastyka a historia |
• omówić treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• wypowiedzieć się na temat bohaterów fragmentów tekstu • wskazać środki językowe użyte do opisu walki i określić ich funkcję |
• wyjaśnić funkcję użycia obrazowania fantastycznego w kreacji pana Betona |
• omówić funkcję opisywania świata z perspektywy dziecka • sformułować uniwersalne wnioski |
• omówić kontekst historyczny tekstu |
25. Poświęcić się dla ojczyzny – Śmierć Pułkownika Adama Mickiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • opisać bohaterkę wiersza
|
• wskazać środki językowe użyte w utworze i określić ich funkcję • wymienić wartości istotne dla bohaterki wiersza |
• omówić funkcję porównania bohaterki wiersza do Czarnieckiego • wypowiedzieć się na temat nastroju dominującego w wierszu |
• zinterpretować ostatnią strofę utworu • przedstawić współczesny model patriotyzmu |
• przedstawić sylwetkę Emilii Plater na podstawie dowolnych źródeł |
26. Walczyć za ojczyznę – Reduta Ordona Adama Mickiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść utworu • wskazać podmiot liryczny wiersza |
• wskazać przykłady animizacji • wskazać w wierszu wyrazy dźwiękonaśladowcze • wskazać inne środki stylistyczne użyte w utworze • porównać sposób przedstawienia agresorów i obrońców |
• omówić sposób przedstawienia wydarzeń w utworze • omówić sposób przedstawienia cara • określić funkcję animizacji • określić funkcję nagromadzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych w utworze • odnieść postać Kapitana Polski do antycznych herosów i współczesnych superbohaterów |
• sformułować przesłanie Reduty Ordona • omówić obraz współczesnego świata przedstawiony w piosence Lao Che |
• przedstawić sylwetkę Juliana Konstantego Ordona na podstawie dowolnych źródeł • wypowiedzieć się na temat sposobu kreacji romantycznych legend bohaterów |
27. Geneza Pana Tadeusza Adama Mickiewicza w świetle Epilogu
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść Epilogu • zidentyfikować adresata inwokacji jako „małą ojczyznę” |
• omówić sposób przedstawienia Paryża z perspektywy emigranta • omówić sposób przedstawienia kraju lat dziecinnych |
• przedstawić kontrasty pomiędzy przedstawieniem Paryża i kraju lat dziecinnych (przestrzenie: natura – miasto, swojskość – obcość, wspólnota – konflikt) • omówić funkcję kolorystyki dominującej w inwokacji |
• omówić sposób przedstawienia przestrzeni w inwokacji |
• omówić kontekst historyczny utworu • podjąć dyskusję na temat przyczyn i konsekwencji emigracji |
28. Dworek szlachecki w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• opisać Soplicowo • wymienić głównych bohaterów epopei |
• przedstawić tytułowego bohatera utworu |
• omówić relacje pomiędzy mieszkańcami Soplicowa |
• omówić harmonię pomiędzy człowiekiem a naturą w odniesieniu do przedstawienia Soplicowa |
• odnaleźć konteksty i nawiązania |
29. Obraz szlachty w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• wymienić formacje szlacheckie przedstawione w Panu Tadeuszu • omówić obyczaje szlacheckie zaprezentowane w epopei |
• wskazać wady każdej spośród formacji szlacheckich |
• omówić funkcję tradycji w utworze |
• dokonać analizy sposobu przedstawienia szlachty (pozytywny i negatywny wizerunek) |
• odnaleźć komizm i ironię w sposobie przedstawienia wybranych bohaterów |
30. Jacek Soplica – bohater dynamiczny
(lektura obowiązkowa) |
• omówić biografię Jacka Soplicy |
• scharakteryzować Jacka Soplicę przed jego przemianą i po niej |
• przedstawić momenty kluczowe dla biografii Jacka Soplicy z punktu widzenia tego bohatera oraz Gerwazego • omówić funkcję miana przybranego przez bohatera |
• porównać stosunek do świata i siebie samego Jacka Soplicy oraz księdza Robaka (dostrzec kontrast) |
• przedstawić różnych bohaterów literackich, którzy przeszli przemianę wewnętrzną |
31. Historia w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• wskazać odwołania do historii na początku utworu (przyjazd Tadeusza do Soplicowa) i na jego końcu (koncert Jankiela) • wymienić wydarzenia historyczne przywołane podczas oglądania przez Tadeusza obrazów • wymienić wydarzenia historyczne przywołane w koncercie Jankiela |
• omówić funkcję przywołanych wydarzeń historycznych |
• omówić funkcję Mazurka Dąbrowskiego przywołanego na początku i na końcu dzieła |
• wskazać inne wydarzenia historyczne przywołane w dziele i omówić ich funkcję |
• wskazać i omówić teksty kultury nawiązujące do wydarzeń z historii Polski |
32. Pan Tadeusz – kształt artystyczny utworu
(lektura obowiązkowa) |
• wymienić cechy epopei |
• odnieść cechy epopei do Pana Tadeusza |
• omówić funkcję przymiotnika ostatni, który często pojawia się w utworze • omówić sposób prezentacji przyrody w dziele |
• dokonać analizy wybranego opisu przyrody w utworze |
• podjąć dyskusję na temat aktualności Pana Tadeusza |
33. Wiesz, umiesz, zdasz |
• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu |
• wskazać istotne informacje we fragmentach dzieła |
• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów tekstu |
• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów epopei |
|
34. i 35. Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza? |
• wymienić tytuły omawianych utworów Adama Mickiewicza |
• określić przynależność gatunkową utworów |
• przywołać problematykę omawianych utworów • przedstawić motywy pojawiające się w omawianych utworach |
• odnieść się do kształtu artystycznego omawianych utworów |
• podjąć dyskusję na temat roli Adama Mickiewicza w literaturze polskiej |
36. Tęsknota za ojczyzną |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu • wskazać w wierszu neologizmy |
• wypowiedzieć się na temat adresata lirycznego wiersza • opisać kraj przedstawiony przez podmiot liryczny • nazwać uczucia podmiotu lirycznego |
• omówić znaczenie refrenu dla wymowy wiersza • omówić funkcję neologizmów w utworze |
• zinterpretować znaczenie wyrażeń: światło-cień, bez-tęsknota i bez-myślenie w kontekście wiersza |
• omówić obraz Józefa Chełmońskiego Bociany |
37. i 38. Podróż w czasy pozytywizmu |
• określić ramy czasowe epoki • wymienić elementy programu pozytywistycznego |
• wyjaśnić etymologię nazwy epoki • przedstawić najważniejsze zagadnienia programu pozytywistycznego |
• wskazać elementy realizmu na wybranych obrazach |
• dokonać analizy obrazu realistycznego |
• wskazać powiązania pomiędzy realizmem pozytywistycznym a dokumentalizmem czasów obecnych |
39.–42. Henryk Sienkiewicz, Latarnik (lektura obowiązkowa) |
• omówić treść utworu • określić rodzaj narracji |
• omówić świat przedstawiony noweli • wskazać cechy gatunkowe noweli • scharakteryzować głównego bohatera utworu • omówić przemianę bohatera utworu |
• omówić przyczyny tułaczki Skawińskiego (także te niewyrażone bezpośrednio) • omówić sposób, w jaki bohater reaguje na pierwsze wersy Pana Tadeusza • omówić funkcję przyrody w noweli |
• wypowiedzieć się na temat sposobu postrzegania ojczyzny przez Skawińskiego • zinterpretować symbolikę latarni morskiej • sformułować przesłanie utworu |
• wypowiedzieć się na temat problemów, z jakimi borykają się emigranci i uchodźcy • omówić kontekst historyczny noweli |
43. Wiesz, umiesz, zdasz |
• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu |
• wskazać istotne informacje we fragmentach dzieła |
• wyjaśnić znaczenia tułactwa bohatera w odniesieniu do fragmentów i całości utworu |
• napisać opowiadanie o późniejszych losach bohatera • uzasadnić porównanie Skawińskiego do Syzyfa |
|
44. Muzyka |
• wymienić elementy języka muzyki • wymienić rodzaje muzyki rozrywkowej |
• ocenić utwór muzyczny na podstawie podanych kryteriów |
• wykorzystać elementy języka muzyki podczas analizy wybranego utworu |
• omówić rolę muzyki w wybranym filmie |
• stworzyć prezentację na temat ulubionego muzyka lub rodzaju muzyki • stworzyć prezentację na temat muzyki etnicznej charakterystycznej dla regionu, w którym mieszka |
45. i 46. Jak napisać artykuł? |
• zdefiniować artykuł • wymienić cechy artykułu |
• przedstawić kompozycję artykułu |
• samodzielnie zebrać informacje do artykułu • dokonać analizy formy i treści podanego artykułu |
• napisać artykuł problemowy |
|
47. i 48. Norma językowa i błąd językowy |
• wskazać różnice pomiędzy normą wzorcową a normą użytkową • przedstawić podział błędów językowych |
• wskazać teksty realizujące normę wzorcową i normę użytkową • poprawnie odmienić podane wyrazy • wskazać w podanych wyrazach sylaby akcentowane |
• skorygować błędy w podanych tekstach • odnaleźć w podanych tekstach błędy stylistyczne i je skorygować • skorygować błędy interpunkcyjne |
• poprawnie sformułować związki frazeologiczne • poprawnie odczytać podane wyrazy |
|
49. i 50. Nazwy osobowe i miejscowe |
• rozpoznać w tekście nazwy osobowe i miejscowe |
• określić kategorie nazw osobowych i miejscowych |
• używać poprawnych form nazwisk • zapisać nazwy miejscowe w odpowiednich formach |
• stworzyć nazwy narodowości i mieszkańców od nazw miejscowych |
|
51. i 52. Podsumowanie |
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie • posługiwać się pojęciami: artykuł, norma językowa, norma wzorcowa, norma użytkowa, błąd językowy, nazwy osobowe |
• wykorzystywać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • przedstawiać własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
53. Wzorce |
• opisać to, co zostało przedstawione na obrazie |
• omówić kompozycję dzieła • omówić relacje pomiędzy postaciami przedstawionymi na obrazie |
• określić nastrój obrazu i wskazać środki, które go kształtują |
• omówić funkcję światłocienia • zinterpretować obraz |
• przygotować prezentację na temat swojego wzorca |
54. Dlaczego potrzebujemy autorytetów? |
• wyjaśnić znaczenie pojęcia wywiad • omówić treść fragmentów tekstu |
• wymienić zasady, którymi warto kierować się podczas poszukiwania autorytetu • wskazać różnice pomiędzy autorytetem a guru |
• omówić rolę autorytetów we współczesnym świecie • dokonać analizy sposobu zadawania pytań przez dziennikarkę |
• podjąć dyskusję na temat współczesnych autorytetów • podjąć dyskusję na temat uznawania celebrytów za autorytety |
• przedstawić swój autorytet i uzasadnić ten wybór |
55. Podróż w czasie z Sienkiewiczem – Quo vadis
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść lektury • wymienić bohaterów pierwszo- i drugoplanowych |
• określić czas i miejsce akcji • wymienić wątki główne i poboczne |
• odnieść definicję powieści historycznej do utworu |
• wskazać w powieści elementy rzeczywistości starożytnego Rzymu |
• wymienić nurty starożytnej filozofii i omówić te, do których nawiązano w powieści |
56. Świat na styku dwóch kultur – pogańskiej i chrześcijańskiej – Quo vadis Henryka Sienkiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść powieści |
• przedstawić obraz kultury starożytnego Rzymu zaprezentowany w powieści • omówić życie pierwszych chrześcijan w Rzymie • dokonać charakterystyki porównawczej Nerona i św. Piotra |
• określić hierarchię wartości pogan i chrześcijan • omówić przyczyny, konsekwencje i znaczenie pożaru Rzymu |
• omówić symbolikę cierpienia pierwszych chrześcijan • podać przykłady symboli pojawiających się w powieści i zinterpretować ich znaczenie • wypowiedzieć się na temat uniwersalnej wymowy powieści |
• podjąć dyskusję na temat aktualności przesłania powieści |
57. Wśród najważniejszych bohaterów powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść powieści |
• scharakteryzować wybranych bohaterów drugoplanowych |
• przedstawić Marka Winicjusza jako bohatera dynamicznego • wypowiedzieć się na temat znaczenia Petroniusza w powieści |
• porównać kreacje bohaterek powieści |
• podjąć dyskusję na temat funkcjonalności filozofii wyznawanej przez Petroniusza |
58. Miłość (nie)jedno ma imię – Quo vadis Henryka Sienkiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• przedstawić historię miłości Marka Winicjusza i Ligii |
• porównać sposoby postrzegania miłości między mężczyzną a kobietą przez Rzymian i chrześcijan |
• omówić dojrzewanie Marka Winicjusza do miłości • omówić zaprezentowaną w powieści chrześcijańską miłość bliźniego |
• omówić różne postawy wobec winowajców na przykładach bohaterów powieści |
• przedstawić sposoby zaprezentowania wątków miłosnych w innych tekstach kultury |
59. Wiesz, umiesz, zdasz |
• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu |
• wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu |
• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów utworu |
• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów powieści |
|
60. Co już wiemy o twórczości Henryka Sienkiewicza? |
• wymienić tytuły omawianych dzieł Henryka Sienkiewicza |
• określić przynależność gatunkową poznanych utworów |
• dokonać analizy problematyki omawianych utworów • przedstawić motywy pojawiające się w omawianych utworach |
• odnieść się do kształtu artystycznego omawianych utworów |
• podjąć dyskusję na temat roli Henryka Sienkiewicza w literaturze polskiej |
61. Być blisko w najtrudniejszych chwilach – Oskar i pani Róża Érica-Emmanuela Schmitta |
• omówić treść fragmentów tekstu • określić narrację fragmentów utworu |
• scharakteryzować bohaterów fragmentów powieści • określić temat przewodni fragmentów utworu • wypowiedzieć się na temat prawdziwości opowieści snutych przez panią Różę |
• postawić hipotezy dotyczące celu, w jakim pani Róża opowiada Oskarowi historie • omówić relacje łączące Oskara z panią Różą |
• wypowiedzieć się na temat języka bohaterów |
• odnaleźć konteksty i nawiązania |
62. Mądrość, dobre życie, przyjaźń |
• wymienić wartości życiowe, na które zwraca uwagę Leszek Kołakowski |
• omówić różne sposoby rozumienia przez rozmówców pojęcia mędrzec |
• wymienić cechy prawdziwego przyjaciela na podstawie wywiadu |
• wyjaśnić przyczynę częstego posługiwania się przez Leszka Kołakowskiego sformułowaniami wyrażającymi niepewność |
• podjąć dyskusję na temat wypowiedzi Leszka Kołakowskiego • odnaleźć w tekstach kultury różne przedstawienia przyjaźni i je omówić |
63. Ludzie wobec ludzi – List do ludożerców Tadeusza Różewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wyjaśnić, w imieniu jakiej zbiorowości wypowiada się podmiot liryczny • scharakteryzować tytułowych ludożerców |
• zinterpretować zabieg stylistyczny zastosowany na początku wiersza • omówić funkcję użycia wyrazu ludożerca w utworze |
• zinterpretować zakończenie wiersza • odnieść wymowę wiersza do codziennej rzeczywistości |
• podjąć dyskusję na temat ludożerców w codziennej rzeczywistości • podjąć dyskusję na temat: „Czy każdy ma w sobie ludożercę?” |
64. Wobec niechcianych dobrych rad |
• omówić treść felietonu |
• wskazać w tekście elementy języka potocznego i określić ich funkcję • odnieść definicję felietonu do tekstu Anny Dziewit-Meller |
• omówić funkcje kompozycyjne poszczególnych fragmentów tekstu |
• wskazać główną myśl felietonu • odnieść pojęcie stereotyp do historii opisanej przez autorkę |
• omówić wybrany felieton |
65. i 66. Jak napisać list otwarty? |
• wymienić cechy listu otwartego |
• przedstawić kompozycję listu otwartego |
• skorygować podany list otwarty i wzmocnić jego perswazyjność odpowiednimi środkami retorycznymi • dokonać analizy przykładów listów otwartych |
• zredagować list otwarty |
|
67. Film |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: kadr, plan filmowy, ujęcie, scena, montaż, scenariusz |
• podać przykłady filmów, reprezentujących poszczególne gatunki |
• wskazać w wybranych filmach cechy pozwalające zaklasyfikować je do poszczególnych gatunków |
• dokonać analizy języka filmu na wybranym przykładzie • ocenić wybrane dzieło filmowe na podstawie podanych kryteriów |
• stworzyć scenariusz filmowy spełniający wymogi wybranej konwencji gatunkowej |
68. i 69. Odmienne i nieodmienne części mowy – przypomnienie wiadomości |
• wymienić odmienne i nieodmienne części mowy |
• scharakteryzować odmienne i nieodmienne części mowy • rozpoznać nieodmienne części mowy |
• odnaleźć w tekście nieosobowe formy czasowników i je określić • dokonać poprawnej deklinacji rzeczowników • poprawnie odmienić i stopniować przymiotniki |
• właściwie określić formy osobowe czasowników • poprawnie określić i stosować formy zaimków |
|
70. Części zdania – przypomnienie wiadomości |
• wskazać w zdaniu podmiot i orzeczenie |
• wskazać w zdaniu przydawki i określić, jakimi częściami mowy zostały one wyrażone • wskazać w zdaniu dopełnienie i okolicznik |
• wskazać w zdaniu orzeczenie imienne |
• rozpoznać i zastosować zdania bezpodmiotowe |
|
71. Typy wypowiedzeń – przypomnienie wiadomości |
• podzielić wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań • rozpoznać w tekście równoważniki zdań |
• rozpoznać zdania współrzędnie i podrzędnie złożone |
• przekształcić zdania pojedyncze w złożone |
• przekształcić zdania w imiesłowowe równoważniki zdań |
|
72. i 73. Podsumowanie |
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie • posługiwać się pojęciami: powieść historyczna, bohater dynamiczny, symbol, felieton, film, odmienne i nieodmienne części mowy, części zdania, rodzaje wypowiedzeń, list otwarty |
• wykorzystywać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • przedstawiać własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
74. Życiowe wybory |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: mural, motyw biblijny, street art • opisać mural |
• wskazać motyw biblijny, do którego odnosi się dzieło |
• zinterpretować symbolikę barw użytych przez artystkę • wyjaśnić tytuł muralu |
• zinterpretować wymowę dzieła |
• omówić wybrany przykład street artu |
75. Bez wyboru – Igrzyska śmierci Suzanne Collins |
• wyjaśnić znaczenie pojęcia antyutopia • omówić treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić świat przedstawiony w utworze • omówić sytuację, w której znalazła się bohaterka • omówić sposób sprawowania władzy w Panem |
• wyjaśnić, na czym polega dylemat Katniss • wskazać cechy antyutopii w świecie opisywanym przez autorkę |
• wyjaśnić, jaką funkcję pełnią Głodowe Igrzyska w świecie Panem |
• stworzyć prezentację na temat różnych form antyutopii w tekstach kultury |
76. Z wizytą w Klerykowie – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść powieści • określić czas i miejsce akcji powieści • omówić narrację powieści |
• opisać mieszkańców Klerykowa |
• omówić sposób kreacji bohaterów drugoplanowych |
• odnaleźć powiązania pomiędzy biografią pisarza a historią głównego bohatera |
|
77. Szkoła pod zaborami – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść powieści • wymienić metody rusyfikacji przedstawione w powieści |
• przedstawić sposób funkcjonowania szkoły w powieści • wymienić metody działania nauczycieli sprzyjające rusyfikacji |
• wypowiedzieć się na temat kontekstu historycznego utworu • omówić różne formy walki z rusyfikacją |
• odnieść treść powieści do mitu o Syzyfie |
• podjąć dyskusję na temat różnych sposobów uniformizowania młodzieży w szkole |
78. Lekcja patriotyzmu – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść fragmentu tzw. lekcji języka polskiego (rozdz. XV)
|
• scharakteryzować Bernarda Zygiera • omówić reakcje bohaterów na recytację Bernarda Zygiera |
• przedstawić Bernarda Zygiera jako buntownika • omówić konsekwencje opisanej lekcji |
• zinterpretować tytuł powieści |
• wypowiedzieć się na temat potrzeby nauki języka ojczystego |
79. Dojrzewanie, przyjaźń, nauka – Marcin Borowicz, Andrzej Radek, Bernard Zygier
(lektura obowiązkowa) |
• przedstawić najważniejsze informacje o Marcinie Borowiczu, Andrzeju Radku i Bernardzie Zygierze |
• wskazać najważniejsze osoby i czynniki, które wpłynęły na bohaterów |
• wypowiedzieć się na temat wpływu pochodzenia, miejsca zamieszkania, statusu majątkowego i sytuacji rodzinnej na rozwój bohaterów • wymienić tytuły książek ważnych dla bohaterów i omówić znaczenie tych pozycji |
• dokonać analizy procesu dojrzewania bohaterów |
• podjąć dyskusję na temat potrzeby zachowania tożsamości narodowej w czasach zaborów i obecnie |
80. Wiesz, umiesz, zdasz |
• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu |
• wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu |
• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów powieści |
• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów utworu |
|
81. i 82. Podróż w czasy dwudziestolecia międzywojennego |
• określić ramy czasowe epoki • wskazać najważniejsze tendencje w epoce |
• wymienić najważniejsze tendencje w sztuce dwudziestolecia międzywojennego |
• omówić kontekst historyczny epoki • odnieść termin awangarda do środków wyrazu i tematów wykorzystywanych w dwudziestoleciu międzywojennym |
• omówić wybrane dzieło sztuki dwudziestolecia międzywojennego |
• wskazać nawiązania do dwudziestolecia międzywojennego w sztuce współczesnej |
83. Po stronie optymizmu – Zielono mam w głowie Kazimierza Wierzyńskiego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny utworu |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego wiersza • opisać przeżycia, których doświadcza podmiot liryczny |
• zinterpretować metaforę powstałą na bazie związku frazeologicznego mieć zielono w głowie • wskazać sformułowania wiążące się z radością życia |
• zinterpretować zakończenie wiersza |
• wypowiedzieć się na temat sposobów okazywania zadowolenia z życia i optymizmu |
84. W poszukiwaniu szczęścia – Piosenka o szczęściu Mariana Hemara i Juliana Tuwima
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu • wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję |
• postawić tezę interpretacyjną • wypowiedzieć się na temat cech małego i dużego szczęścia |
• zinterpretować puentę wiersza |
• podjąć dyskusję na temat małego i dużego szczęścia w odniesieniu do wybranych tekstów kultury |
85. Śmierć i miłość – Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną... Jana Lechonia
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • określić rodzaj liryki • wskazać podmiot liryczny tekstu |
• określić funkcję zwrotów do adresata |
• wypowiedzieć się na temat sprzeczności zaprezentowanych w utworze |
• zinterpretować znaczenie wiersza • wyjaśnić sens puenty |
• podjąć dyskusję na temat przyczyn i sensu lęku przed miłością |
86. Wybór postawy życiowej – Szewczyk Bolesława Leśmiana
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • wymienić cechy Boga i szewczyka |
• omówić sytuację liryczną w utworze • wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję • omówić kompozycję wiersza |
• omówić stosunek szewczyka do otrzymanego daru • zinterpretować postawę szewczyka |
• sformułować przesłanie wiersza |
• stworzyć tekst z wykorzystaniem neologizmów |
87., 88. i 89. Kogut na drodze do sławy – Artysta Sławomira Mrożka
(lektura obowiązkowa) |
• wyjaśnić znaczenie pojęcia alegoria • omówić treść tekstu • określić rodzaj narracji |
• wypowiedzieć się na temat narratora tekstu • wyjaśnić postawę Koguta • skomentować zachowanie Lisa |
• omówić alegoryczne znaczenie postaci • wskazać w tekście elementy komizmu |
• odnieść postawę Koguta do wyobrażeń na temat artysty • sformułować morał |
• podjąć dyskusję na temat sposobu postrzegania artystów • porównać utwór Sławomira Mrożka z wybraną bajką zwierzęcą |
90. Odpowiedzialność za słowo – Tędy i owędy Melchiora Wańkowicza
(lektura obowiązkowa) |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: literatura faktu, reportaż • omówić treść fragmentów tekstu • przedstawić bohaterów fragmentów utworu • omówić zadania reserczerki |
• scharakteryzować bohaterów fragmentów utworu • przedstawić sposób pracy dziennikarzy w czasopiśmie „Time” |
• wyliczyć problemy, z jakimi zetknęła się Marta podczas wykonywania powierzonego jej zadania |
• zinterpretować puentę sformułowaną przez ojca Marty • wskazać wyrażenia środowiskowe, wyjaśnić ich znaczenie i określić funkcję w tekście |
• podjąć dyskusję na temat rzetelnych źródeł informacji |
91. Jak napisać podanie? |
• wyjaśnić znaczenie pojęcia podanie • wymienić elementy, które powinny znaleźć się w podaniu |
• zgromadzić argumenty przydatne do uzasadnienia prośby |
• skorygować błędnie napisane podanie • napisać podanie |
• zredagować za pomocą komputera podanie o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej |
|
92. i 93. Grafika |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: grafika, rysunek, perspektywa, grafika artystyczna, ilustracja, plakat, animacja, logo, identyfikacja wizualna firmy |
• omówić elementy języka grafiki na wybranym przykładzie • wymienić i opisać najważniejsze techniki graficzne |
• omówić środki wyrazu zastosowane przez autora wybranej grafiki • omówić tradycyjne techniki graficzne |
• ocenić dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów |
• przygotować prezentację na temat wybranego artysty grafika • stworzyć pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki |
94. Mowa zależna i niezależna – przypomnienie wiadomości |
• wyjaśnić różnice pomiędzy mową niezależną i zależną
|
• wskazać w podanym tekście przykłady mowy zależnej i niezależnej • zastosować poprawną interpunkcję przy zapisie dialogu |
• zapisać dowolny dialog w mowie zależnej |
• zredagować tekst z wypowiedziami w mowie zależnej • przekształcić mowę zależną na niezależną i odwrotnie |
|
95. Wypowiedzenia wielokrotnie złożone |
• podzielić wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wypowiedzenia składowe |
• wskazać w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym orzeczenia i równoważniki zdań |
• rozpoznać w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym relacje współrzędne i podrzędne |
• przedstawić wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wykresie |
|
96. i 97. Podsumowanie |
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie • posługiwać się pojęciami: grafika, liryka, alegoria, reportaż, neologizm artystyczny, sztuka dwudziestolecia międzywojennego, mowa zależna i niezależna, zdania wielokrotnie złożone, podanie |
• wykorzystywać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • przedstawiać własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
98. Wojna |
• opisać rysunek |
• omówić sposób ukazania postaci na rysunku |
• dokonać analizy stosunków międzyludzkich ukazanych na rysunku • odnieść treść rysunku do zwyczaju upamiętniania ważnych osób i wydarzeń poprzez pomniki |
• przedstawić postawę wobec działań wojennych, która wynika z rysunku |
• omówić tematykę i środki wyrazu innych dzieł Pawła Kuczyńskiego |
99. Czasy nietolerancji – Złodziejka książek Markusa Zusaka |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: faszyzm, rasizm • omówić treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić znaczenie czasu i miejsca akcji dla wymowy fragmentów utworu • omówić funkcję postaci Jessego Owensa we fragmentach tekstu • scharakteryzować Rudy’ego |
• wyjaśnić przyczynę reakcji ojca na zachowanie Rudy’ego • omówić dialog pomiędzy ojcem i synem |
• zinterpretować znaczenie dziecięcej naiwności Rudy’ego dla wymowy fragmentów tekstu |
• zaprezentować sylwetkę Jessego Owensa • przedstawić kontekst historyczny fragmentów tekstu na podstawie dowolnych źródeł |
100. i 101. Czasy wojny i okupacji |
• określić ramy czasowe epoki |
• wymienić najważniejsze zjawiska kulturowe związane z okresem wojny i okupacji |
• omówić dzieła sztuki z okresu wojny i okupacji |
• dokonań analizy środków wyrazu wykorzystanych przez twórców omawianych dzieł |
• podjąć dyskusję na temat różnych sposobów przedstawiania tragedii II wojny światowej |
102. Wojenna pożoga i marzenia – liryka Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • wskazać środki językowe oddziałujące na zmysły |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu • omówić sytuację liryczną w wierszu |
• określić funkcję oddziaływania na zmysły w wierszu • omówić kontekst biograficzny utworu |
• omówić funkcję kontrastu pomiędzy początkowymi strofami a zakończeniem wiersza |
• podjąć dyskusję na temat wpływu wojny na odczucia człowieka z wykorzystaniem innych znanych sobie tekstów kultury |
103. Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego – pomiędzy gawędą harcerską a literaturą faktu
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść utworu • określić rodzaj narracji |
• określić ramy czasowe utworu • wskazać w utworze elementy gawędy harcerskiej |
• określić tematykę tekstu • wypowiedzieć się na temat stosunku narratora do opisywanego świata |
• zinterpretować sens tytułu |
• omówić kontekst historyczny utworu |
104. W służbie małego sabotażu i dywersji – Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść utworu • zrelacjonować przebieg akcji pod Arsenałem |
• wyjaśnić różnice pomiędzy sabotażem a dywersją • omówić akcje sabotażowe i dywersyjne bohaterów utworu |
• wypowiedzieć się na temat skutków działań sabotażowych i dywersyjnych |
• omówić przyczyny i skutki akcji pod Arsenałem |
• porównać sposób przedstawienia akcji pod Arsenałem w książce Aleksandra Kamińskiego i filmie Roberta Glińskiego |
105. i 106. Alek, Rudy i Zośka jako przedstawiciele pokolenia wojennego
(lektura obowiązkowa) |
• omówić losy bohaterów utworu |
• przedstawić i scharakteryzować bohaterów utworu • zdefiniować pojęcie patriotyzm w kontekstach historycznym i współczesnym |
• przedstawić hierarchię wartości bohaterów książki przed wybuchem wojny oraz w czasie okupacji • zaprezentować bohaterów utworu jako przedstawicieli pokolenia wojennego |
• omówić dylematy moralne bohaterów tekstu • wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia czasu pogardy w utworze |
• wypowiedzieć się na temat fenomenu Polskiego Państwa Podziemnego |
107. Wiesz, umiesz, zdasz |
• przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu |
• wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu |
• dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów utworu |
• stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów utworu |
|
108. Czas pogardy w wierszu Irit Amiel *** [Pierwszy wchodzi do Komory Król Maciuś Pierwszy…] |
• omówić treść wiersza • wyjaśnić znaczenie pojęcia Holocaust • wymienić upersonifikowane pojęcia użyte w utworze |
• omówić sytuację liryczną w utworze • wyjaśnić znaczenie każdego z upersonifikowanych pojęć użytych w utworze • omówić funkcję powtarzania ostatnich sylab |
• wskazać w wierszu nawiązania do twórczości Janusza Korczaka i określić ich funkcję • zinterpretować zabieg nazwania Janusza Korczaka ostatnim Mohikaninem • przedstawić i zinterpretować sposób zachowania uosobionych wartości |
• zinterpretować funkcję zabiegu uosobienia wartości • omówić wymowę wiersza |
• przedstawić kontekst historyczny utworu • wypowiedzieć się na temat budapeszteńskiego pomnika upamiętniającego ofiary Holocaustu |
109. Jak żyć po wojnie? – Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa (lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • wskazać adresata lirycznego wiersza |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu • opisać sytuację liryczną w tekście • wskazać w wierszu elementy rzeczywistości powojennej |
• omówić relacje pomiędzy podmiotem lirycznym a adresatem lirycznym utworu • omówić sposób przedstawienia w wierszu rzeczywistości powojennej |
• zinterpretować funkcję powtórzenia • wyjaśnić, w jaki sposób zastosowanie form czasu przeszłego wpływa na atmosferę wiersza |
• odnaleźć konteksty i nawiązania |
110. i 111. Jak przygotować życiorys i CV? |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: życiorys, CV (curriculum vitae) • wymienić elementy życiorysu i CV |
• zgromadzić informacje, które powinny znaleźć się w życiorysie i CV |
• uporządkować informacje przydatne do napisania życiorysu i CV • skorygować błędy w podanych życiorysie i CV |
• zredagować oficjalne CV na podstawie życiorysu |
|
112. i 113. Jak napisać list motywacyjny? |
• wyjaśnić znaczenie pojęcia list motywacyjny • wymienić elementy listu motywacyjnego |
• zgromadzić informacje przydatne do napisania listu motywacyjnego, który będzie odpowiedzią na podane ogłoszenie |
• uporządkować informacje potrzebne do napisania listu motywacyjnego |
• ocenić rzetelność i wiarygodność podanych listów motywacyjnych • zredagować list motywacyjny |
|
114. Fonetyka – przypomnienie wiadomości |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: głoska, litera, ubezdźwięcznienie, udźwięcznienie, uproszczenie grupy spółgłoskowej • przedstawić podział głosek • wymienić zasady poprawnego akcentowania w języku polskim |
• rozpoznać rodzaje głosek • poprawnie podzielić wyrazy na sylaby • wskazać wyrazy, w których nastąpiły uproszczenia grup spółgłoskowych • wskazać upodobnienia wewnątrzwyrazowe |
• skorygować błędy w podziale wyrazów na sylaby • poprawnie akcentować wyrazy stanowiące wyjątki od reguły |
• określić kierunek upodobnienia • skorygować błędy w akcentowaniu |
|
115. i 116. Słowotwórstwo – przypomnienie wiadomości |
• wyjaśnić znaczenie pojęć: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, temat słowotwórczy, formant, przedrostek, przyrostek, wrostek, formant zerowy, oboczność, rodzina wyrazów, rdzeń, wyraz pokrewny, oboczność • wymienić kategorie słowotwórcze |
• wyjaśnić znaczenie podanych wyrazów pochodnych • przyporządkować wyraz pochodny do kategorii słowotwórczej • wskazać wyrazy należące do jednej rodziny |
• wskazać w podanych parach wyrazy podstawowe i pochodne • wskazać formant w wyrazie pochodnym • wskazać w rodzinie wyrazów rdzeń i oboczności |
• dokonać analizy słowotwórczej podanych wyrazów • stworzyć wyrazy należące do wskazanych kategorii słowotwórczych • sporządzić wykres rodziny wyrazów |
|
117. i 118. Podsumowanie |
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie • posługiwać się pojęciami: wojna i okupacja, sztuka o wojnie, fonetyka, słowotwórstwo, życiorys i CV, list motywacyjny |
• wykorzystywać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • przedstawiać własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
119. Dostrzec piękno |
• opisać obraz |
• omówić kompozycję dzieła |
• omówić sposób ukazania postaci na pierwszym planie • omówić sposób oddania na obrazie gwaru ulicy • omówić funkcję kolorystyki dzieła |
• zinterpretować tytuł obrazu |
• zaprezentować różne sposoby przedstawiania miasta w tekstach kultury |
120. Zatrzymać piękno |
• omówić treść fragmentów tekstu • określić, co szkodziło pięknej twarzy Nino • wyjaśnić znaczenie pojęcia powiastka filozoficzna |
• wyjaśnić, dlaczego Nino schował twarz do kuferka • wyjaśnić znaczenie frazeologizmów: stracić twarz, zachować twarz i twarzą w twarz |
• omówić pytania zadane przez uczonego Kru • wskazać w tekście cechy powiastki filozoficznej |
• wyjaśnić symboliczne znaczenie chowania twarzy • omówić przenośne znaczenie tekstu |
• zinterpretować tekst w kontekście mitu o Narcyzie • podjąć dyskusję na temat pogoni za pięknem cielesnym |
121. Przystanek współczesność |
• wymienić imiona i nazwiska polskich noblistów literackich |
• przybliżyć sylwetkę jednego z polskich noblistów literackich |
• zrekonstruować treść fragmentów wybranej mowy noblowskiej |
• wypowiedzieć się na temat fragmentów mów noblowskich |
• wypowiedzieć się na temat wybranego utworu dowolnego noblisty literackiego |
122. Odnaleźć piękno życia |
• omówić treść fragmentów tekstu |
• scharakteryzować bohatera utworu • omówić znaczenia dosłowne i przenośne fragmentów tekstu • odnieść utwór do definicji przypowieści |
• zinterpretować porównanie życia do kartki • zinterpretować diagnozę lekarki |
• wyjaśnić symbolikę duszy, którą zgubił bohater tekstu • sformułować przesłanie płynące z utworu |
• zinterpretować ilustracje Joanny Concejo w kontekście utworu |
123. Przyroda okiem poety – Wiosna w Milanówku Jarosława Marka Rymkiewicza
(lektura obowiązkowa) |
• omówić treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wskazać w wierszu opisy przejawów wiosny • wskazać środki stylistyczne użyte w utworze |
• postawić tezę interpretacyjną • określić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze • wskazać w tekście nawiązania biblijne |
• zinterpretować funkcję światła w wierszu • omówić przesłanie wiersza |
• stworzyć prezentację na temat ogrodów w różnych czasach i kulturach |
124. Potrzeba kochania |
• omówić treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat bohatera lirycznego utworu • określić, w czyim imieniu mówi podmiot liryczny wiersza |
• wyjaśnić, na czym polega sprzeczność w relacji człowieka z kotem |
• zinterpretować puentę utworu w kontekście jego całości • sformułować przesłanie wiersza |
• wypowiedzieć się na temat funkcji piękna na plakacie schroniska |
125. Uważne spojrzenie |
• nazwać postawy zaprezentowane w wierszu |
• omówić dwie postawy zaprezentowane w wierszu |
• sformułować temat wiersza |
• odnieść przesłanie wiersza do znanych sobie osób, zjawisk i bohaterów tekstów kultury • wyjaśnić, z czego mogą wynikać różne sposoby postrzegania świata |
• podjąć dyskusję na temat potrzeby ciekawości świata |
126. Podsumowanie |
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
|
• wykorzystywać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • przedstawiać własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wykorzystywać bogate konteksty • formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
127. i 128. Spotkanie z lekturami |
• wymienić motywy i tematy podejmowane w lekturach obowiązkowych
|
• wykorzystywać znajomość lektur obowiązkowych podczas prezentowania różnych typów bohaterów |
• wykorzystywać znajomość lektur obowiązkowych podczas omawiania podanych problemów |
• problematyzować treść lektur obowiązkowych |
• wykorzystywać treść lektur obowiązkowych podczas prac kreatywnych |