Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 8 szkoły podstawowej oparte na Programie nauczania biologii Puls życia autorstwa Anny Zdziennickiej

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

I. Genetyka

 

 

1. Czym jest genetyka?

Uczeń:

określa zakres badań genetyki

wyjaśnia, że podobieństwo dziecka do rodziców jest wynikiem dziedziczenia cech

Uczeń:

rozróżnia cechy dziedziczne i niedziedziczne

definiuje pojęcia genetyka

i zmienność organizmów

Uczeń:

wskazuje cechy indywidualne i gatunkowe podanych organizmów

omawia zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach: medycynie, kryminalistyce, rolnictwie
i archeologii

Uczeń:

uzasadnia występowanie zmienności genetycznej wśród ludzi

wskazuje różnice między cechami gatunkowymi

a indywidualnymi

wyjaśnia, z czego wynika podobieństwo organizmów potomnych w rozmnażaniu bezpłciowym

Uczeń:

dowodzi, że cechy organizmu kształtują się dzięki materiałowi genetycznemu oraz są wynikiem wpływu środowiska

wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej
w kształtowaniu się zmienności organizmów

2. Nośnik informacji genetycznej – DNA

wskazuje miejsca występowania DNA

wymienia elementy budujące DNA

przedstawia rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej

przedstawia budowę nukleotydu

wymienia nazwy zasad azotowych

omawia budowę chromosomu

definiuje pojęcia: kariotyp, helisa, gen i nukleotyd

wykazuje rolę jądra

wykazuje konieczność związania DNA przez białka i powstania chromatyny

w jądrze komórkowym

wyjaśnia, z czego wynika komplementarność zasad azotowych

graficznie przedstawia regułę komplementarności

wyjaśnia proces replikacji

rozpoznaje DNA i RNA*
na modelu lub ilustracji

porównuje budowę DNA z budową RNA*

omawia budowę i funkcję RNA*

uzasadnia konieczność zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki

wykonuje dowolną techniką model DNA

wykazuje rolę replikacji

w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej

3. Podziały komórkowe

wymienia nazwy podziałów komórkowych

podaje liczbę chromosomów w komórkach somatycznych i płciowych człowieka

definiuje pojęcia: chromosomy homologiczne, komórki haploidalne
i komórki diploidalne

wskazuje miejsce zachodzenia mitozy i mejozy w organizmie człowieka

omawia znaczenie mitozy i mejozy

oblicza liczbę chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce diploidalnej danego organizmu

wykazuje konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet

wykazuje różnice między mitozą a mejozą

wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej podczas mejozy

wykonuje dowolną techniką model mitozy lub mejozy

4. Podstawowe prawa dziedziczenia

definiuje pojęcia fenotyp

i genotyp

wyjaśnia symbole używane przy zapisywaniu krzyżówek genetycznych

omawia badania Gregora Mendla

zapisuje genotypy homozygoty dominującej
i homozygoty recesywnej oraz heterozygoty

wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie jednego genu

identyfikuje allele dominujące i recesywne

omawia prawo czystości gamet

na schemacie krzyżówki genetycznej rozpoznaje genotyp oraz określa fenotyp rodziców i pokolenia potomnego

przewiduje cechy osobników potomnych na podstawie prawa czystości gamet

interpretuje krzyżówki genetyczne, używając określeń: homozygota, heterozygota, cecha dominująca i cecha recesywna

zapisuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie określonej cechy i przewiduje genotypy oraz fenotypy potomstwa

ocenia znaczenie prac Gregora Mendla dla rozwoju genetyki

5. Dziedziczenie cech u człowieka

wskazuje u ludzi przykładowe cechy dominującą i recesywną

z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne

wymienia cechy dominujące i recesywne
u człowieka

z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne

wyjaśnia, że cechę recesywną determinują allele homozygoty recesywnej

na podstawie krzyżówki genetycznej przewiduje wystąpienie cechu potomstwa

wskazuje cechy człowieka, które są zarówno wynikiem działania genów, jak

i czynników środowiska

ustala prawdopodobieństwo występowania cechy
u potomstwa, jeśli nie są znane genotypy obojga rodziców

ocenia wpływ środowiska na kształtowanie się cech

na podstawie znajomości cech dominujących
i recesywnych

projektuje krzyżówki genetyczne, poprawnie posługując się terminami homozygota i heterozygota

6. Dziedziczenie płci u człowieka

podaje liczbę chromosomów występujących w komórce diploidalnej człowieka

wymienia przykłady chorób dziedzicznych sprzężonych z płcią

rozpoznaje kariotyp człowieka

określa cechy chromosomów X i Y

omawia zasadę dziedziczenia płci

wyjaśnia rolę chromosomów płci i autosomów

przedstawia zjawisko nosicielstwa chorób pod kątem dziedziczenia płci

wyjaśnia mechanizm ujawniania się cech recesywnych sprzężonych z płcią

wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu

interpretuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu

ocenia znaczenie poznania budowy ludzkiego DNA

7. Dziedziczenie grup krwi

wymienia cztery główne grupy krwi występujące
u człowieka

przedstawia przykłady cech zależnych od wielu genów oraz od środowiska

omawia sposób dziedziczenia grup krwi

wyjaśnia sposób dziedziczenia czynnika Rh

wyjaśnia wpływ środowiska na rozwój cech osobniczych

rozpoznaje grupy krwi na podstawie zapisu genotypów

wykonuje krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie grup krwi

określa możliwość wystąpienia konfliktu serologicznego

ustala grupy krwi dzieci na podstawie znajomości grup krwi ich rodziców

ustala czynnik Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców

określa konsekwencje dla drugiej ciąży wiążące się
z wystąpieniem konfliktu serologicznego

wykazuje, że dziedziczenie czynnika Rh jest jednogenowe

8. Mutacje

definiuje pojęcie mutacja

wymienia czynniki mutagenne

podaje przykłady chorób uwarunkowanych mutacjami genowymi
i chromosomowymi

rozróżnia mutacje genowe
i chromosomowe

omawia przyczyny wybranych chorób genetycznych

wskazuje mechanizm dziedziczenia mukowiscydozy

wyjaśnia, na czym polegają mutacje genowe i chromosomowe

omawia znaczenie poradnictwa genetycznego

charakteryzuje wybrane choroby i zaburzenia genetyczne

wyjaśnia podłoże zespołu Downa

wyjaśnia mechanizm powstawania mutacji genowych

i chromosomowych

omawia zachowania zapobiegające powstawaniu mutacji

wyjaśnia znaczenie badań prenatalnych

uzasadnia, że mutacje są podstawowym czynnikiem zmienności organizmów

analizuje przyczyny mutacji i wskazuje ich skutki

wykonuje portfolio na temat chorób i zaburzeń genetycznych

II. Ewolucja życia

9. Źródła wiedzy o ewolucji

definiuje pojęcie ewolucja

wymienia dowody ewolucji

wskazuje przykłady narządów szczątkowych w organizmie człowieka

omawia dowody ewolucji

wymienia przykłady różnych rodzajów skamieniałości

definiuje pojęcie żywa skamieniałość

wymienia przykłady reliktów

wyjaśnia istotę procesu ewolucji

rozpoznaje żywe skamieniałości

omawia przykłady potwierdzające jedność budowy i funkcjonowania organizmów

wymienia przykłady struktur homologicznych
i analogicznych

określa warunki powstawania skamieniałości

analizuje formy pośrednie

wskazuje istnienie związku między rozmieszczeniem gatunków a ich pokrewieństwem

wykazuje jedność budowy
i funkcjonowania organizmów

ocenia rolę struktur homologicznych

i analogicznych jako dowodów ewolucji

10. Mechanizmy ewolucji

wyjaśnia znaczenie pojęcia

endemit

podaje przykłady doboru sztucznego

wymienia przykłady  endemitów

wyjaśnia, na czym polega dobór naturalny i dobór sztuczny

omawia ideę walki o byt

wyjaśnia główne założenia teorii ewolucji Karola Darwina

wskazuje różnicę pomiędzy doborem naturalnym

a doborem sztucznym

wymienia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji*

wykazuje izolację geograficzną jako drogę
do powstawania nowych gatunków

wykazuje rolę endemitów
z Galapagos w badaniach Darwina*

uzasadnia, że walka o byt jest formą doboru naturalnego

ocenia korzyści doboru naturalnego
w przekazywaniu cech potomstwu

omawia współczesne spojrzenie na ewolucję – syntetyczną teorię ewolucji

ilustruje przykładami działanie doboru naturalnego i doboru sztucznego

ocenia korzyści dla człowieka płynące

z zastosowania doboru sztucznego

11. Pochodzenie człowieka

wymienia przykłady organizmów należących do nadrodziny człekokształtnych

omawia cechy człowieka rozumnego

wskazuje na mapie miejsce, gdzie rozpoczęła się ewolucja człowieka

wymienia czynniki, które miały wpływ
na ewolucję człowieka

określa stanowisko systematyczne człowieka

wskazuje na przykładzie szympansa różnice pomiędzy człowiekiem
a innymi człekokształtnymi

analizuje przebieg ewolucji człowieka

wykazuje cechy wspólne człowieka z innymi człekokształtnymi

wymienia cechy człowieka pozwalające zaklasyfikować go do poszczególnych jednostek systematycznych

porównuje różne gatunki człowieka w przebiegu jego ewolucji

wykazuje, że człekokształtne
to ewolucyjni krewni człowieka

III. Ekologia

12. Organizm

a środowisko

wyjaśnia, czym zajmuje się ekologia

wymienia czynniki ograniczające występowanie gatunków w różnych środowiskach

nazywa formy morfologiczne porostów wykorzystywane
 w skali porostowej

identyfikuje siedlisko wybranego gatunku

omawia, czym jest nisza ekologiczna organizmu

wyjaśnia, do czego służy skala porostowa

rozróżnia siedlisko i niszę ekologiczną

określa wpływ wybranych czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów

wykazuje związek między zakresem tolerancji

a stosowaniem skali porostowej

odczytuje z wykresu dane dotyczące zakresu tolerancji

wykazuje zależność między czynnikami środowiska

a występującymi w nim organizmami

rozpoznaje na ilustracji formy morfologiczne porostów wykorzystywane
w skali porostowej

interpretuje wykres przedstawiający zakres tolerancji ekologicznej danego gatunku

praktycznie wykorzystuje skalę porostową

13. Cechy populacji

definiuje pojęcia populacja

i gatunek

wylicza cechy populacji

wymienia typy rozmieszczenia osobników
w populacji

określa wady i zalety życia organizmów w grupie

wyjaśnia zależność między definicją populacji i gatunku

wymienia przykłady zwierząt żyjących w stadzie

określa przyczyny migracji

przedstawia, jakie dane można odczytać z piramidy wiekowej populacji

wskazuje populacje różnych gatunków

określa wpływ migracji na liczebność populacji

wyjaśnia wpływ cech populacji na jej liczebność

odczytuje dane z piramidy wiekowej

wykazuje zależność między liczebnością populacji a jej zagęszczeniem

graficznie przedstawia różne typy rozmieszczenia osobników w populacji

i podaje ich przykłady

wykazuje zależność między strukturą płciową
a liczebnością populacji

charakteryzuje grupy wiekowe w piramidach

przeprowadza w terenie obliczanie zagęszczenia wybranego gatunku

przewiduje losy populacji
na podstawie jej piramidy wiekowej

14. Konkurencja

nazywa zależności międzygatunkowe

wymienia zasoby, o które konkurują organizmy

wyjaśnia, na czym polega konkurencja

wskazuje rodzaje konkurencji

graficznie przedstawia zależności między organizmami, zaznacza, który gatunek odnosi korzyści, a który – straty

porównuje konkurencję wewnątrzgatunkową

z konkurencją

międzygatunkową

wskazuje przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej

i wewnątrzgatunkowej

wykazuje zależność między zasobami środowiska

a intensywnością konkurencji

uzasadnia, wykorzystując wiedzę z ewolucjonizmu,
że konkurencja jest czynnikiem doboru naturalnego

15. Drapieżnictwo. Roślinożerność

wymienia przykłady roślinożerców

wskazuje przykłady drapieżników i ich ofiar

omawia przystosowania organizmów do drapieżnictwa

podaje przykłady roślin drapieżnych

określa znaczenie roślinożerców w przyrodzie

omawia adaptacje roślinożerców do zjadania pokarmu roślinnego

wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega drapieżnictwo

wymienia charakterystyczne cechy drapieżników i ich ofiar

wyjaśnia, w jaki sposób rośliny i roślinożercy wzajemnie regulują swoją liczebność

omawia różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki

opisuje sposoby obrony organizmów przed drapieżnikami

wykazuje przystosowania rośliny drapieżnej do zdobywania pokarmu

ocenia znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku

wskazuje adaptacje drapieżników

i roślinożerców
do zdobywania pokarmu

określa rolę drapieżników w przyrodzie jako

regulatorów liczebności
ofiar

charakteryzuje sposoby obrony roślin przed zjadaniem

wykazuje zależności między liczebnością populacji drapieżników a liczebnością populacji ich ofiar

wyjaśnia przyczyny drapieżnictwa i wskazuje metody zdobywania pokarmu przez rośliny drapieżne

wykazuje korzyści dla roślin płynące z roślinożerności

przedstawia pozytywne
i negatywne skutki roślinożerności

16. Pasożytnictwo

wymienia przykłady pasożytów zewnętrznych
i wewnętrznych

wymienia przykłady pasożytnictwa u roślin

wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo

klasyfikuje pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne

charakteryzuje przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia

charakteryzuje pasożytnictwo u roślin

ocenia znaczenie pasożytnictwa w przyrodzie

wskazuje przystosowania roślin
do pasożytniczego trybu życia

wyjaśnia znaczenie pasożytnictwa w regulacji zagęszczenia populacji ofiar

17. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami

wymienia nieantagonistyczne zależności międzygatunkowe

podaje przykłady organizmów, które łączy zależność nieantagonistyczna

określa warunki współpracy między gatunkami

rozróżnia pojęcia

komensalizm i mutualizm

omawia budowę korzeni roślin motylkowych

omawia różnice między komensalizmem

a mutualizmem

charakteryzuje role grzyba i glonu w plesze porostu

określa warunki występowania nieantagonistycznych relacji między organizmami różnych gatunków

charakteryzuje relacje między rośliną motylkową

ocenia znaczenie bakterii azotowych występujących w glebie

wyjaśnia, jakie praktyczne znaczenie ma wiedza
o mikoryzie

18. Czym jest ekosystem?

wymienia przykładowe ekosystemy

przedstawia składniki biotopu i biocenozy

rozróżnia ekosystemy sztuczne i naturalne

wskazuje elementy biotopu i biocenozy wybranego ekosystemu

omawia, do czego człowiek wykorzystuje ekosystemy

wymienia przemiany
w ekosystemach

omawia różnice między ekosystemami naturalnymi a sztucznymi

omawia przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej*

charakteryzuje różnicę między sukcesją pierwotną
a wtórną*

wykazuje zależności między biotopem a biocenozą

wyszukuje w terenie miejsce zachodzenia sukcesji wtórnej*

19. Zależności pokarmowe

wymienia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego

przyporządkowuje znane organizmy poszczególnym ogniwom łańcucha pokarmowego

rysuje schematy prostych łańcuchów pokarmowych
w wybranych ekosystemach

wyjaśnia przyczyny istnienia łańcuchów pokarmowych

wskazuje różnice między producentami
a konsumentami

rysuje schemat prostej sieci pokarmowej

analizuje wybrane powiązania pokarmowe
we wskazanym ekosystemie

charakteryzuje role poszczególnych ogniw łańcucha pokarmowego

omawia czynniki, które zakłócają równowagę ekosystemu

przewiduje skutki, jakie
dla ekosystemu miałoby wyginięcie określonego ogniwa we wskazanym łańcuchu pokarmowym

interpretuje, na czym polega równowaga dynamiczna ekosystemu

20. Materia i energia w ekosystemie

mawia na podstawie ilustracji piramidę ekologiczną

wykazuje, że materia krąży
w ekosystemie

omawia na podstawie ilustracji obieg węgla
w ekosystemie*

wyjaśnia, że energia przepływa przez ekosystem

wykazuje rolę producentów, konsumentów i destruentów w krążeniu materii

interpretuje zależności między poziomem pokarmowym a biomasą i liczebnością populacji

analizuje informacje przedstawione w formie piramidy ekologicznej

analizuje przyczyny zaburzeń w krążeniu materii w ekosystemach

uzasadnia spadek energii

w ekosystemie na kolejnych poziomach troficznych

IV. Człowiek i środowisko

21. Różnorodność biologiczna

przedstawia poziomy różnorodności biologicznej

wymienia czynniki wpływające na stan ekosystemów

wyjaśnia, na czym polega różnorodność biologiczna

wyjaśnia różnice pomiędzy dwoma poziomami różnorodności biologicznej

wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat skutków spadku różnorodności

charakteryzuje poziomy różnorodności biologicznej

omawia wpływ klimatu
na kształtowanie się

różnorodności biologicznej

wykazuje zmiany różnorodności biologicznej podczas sukcesji*

porównuje poziomy różnorodności biologicznej

analizuje przyczyny prowadzące do nagłego wymarcia gatunku

22. Wpływ człowieka  na różnorodność biologiczną

wymienia przykłady działalności człowieka przyczyniającej się
do spadku różnorodności biologicznej

podaje przykłady obcych gatunków

wskazuje działalność człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej

wskazuje gatunki wymarłe jako przykład działalności człowieka

wskazuje, w jaki sposób niszczenie siedlisk wpływa na stan gatunkowy ekosystemów

wyjaśnia, skąd się biorą nowe gatunki roślin

i zwierząt w ekosystemach naturalnych

wykazuje, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków

ocenia wpływ wprowadzania obcych gatunków
na bioróżnorodność
w Polsce

analizuje zależności między działalnością człowieka
a zmianą czynników środowiskowych wpływających na spadek różnorodności biologicznej

23. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody

wymienia przykłady zasobów przyrody

wyjaśnia znaczenie recyklingu dla racjonalnego gospodarowania zasobami

wymienia przykłady odnawialnych

i nieodnawialnych zasobów przyrody

ilustruje przykładami,
jak należy dbać o ochronę zasobów

klasyfikuje zasoby przyrody na niewyczerpywalne

i wyczerpywalne, podaje
ich przykłady

omawia racjonale gospodarowanie zasobami przyrody

wykazuje skutki niewłaściwej eksploatacji zasobów

wyjaśnia, na czy polega zrównoważony rozwój

objaśnia, w jaki sposób odtwarzają się odnawialne zasoby przyrody

wyjaśnia, jak młodzież może się przyczynić do ochrony zasobów przyrody

24. Sposoby ochrony przyrody

określa cele ochrony przyrody

wymienia sposoby ochrony gatunkowej

wymienia formy ochrony przyrody

omawia formy ochrony indywidualnej

wyjaśnia, na czym polega ochrona obszarowa

wykazuje różnicę między ochroną gatunkową ścisłą
a częściową

charakteryzuje poszczególne formy ochrony przyrody

wyjaśnia, czego dotyczy program Natura 2000

prezentuje wybrane przykłady czynnej ochrony przyrody w Polsce

wskazuje formy ochrony przyrody występujące

w najbliższej okolicy

uzasadnia konieczność stosowania form ochrony przyrody dla zachowania gatunków i ekosystemów

* Zagadnienia spoza podstawy programowej oznaczono gwiazdką