Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 8 szkoły podstawowej oparte na Programie nauczania biologii Puls życia autorstwa Anny Zdziennickiej
Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ocena dopuszczająca |
ocena dostateczna |
ocena dobra |
ocena bardzo dobra |
ocena celująca | ||
I. Genetyka
|
1. Czym jest genetyka? |
Uczeń: określa zakres badań genetyki wyjaśnia, że podobieństwo dziecka do rodziców jest wynikiem dziedziczenia cech |
Uczeń: rozróżnia cechy dziedziczne i niedziedziczne definiuje pojęcia genetyka i zmienność organizmów |
Uczeń: wskazuje cechy indywidualne i gatunkowe podanych organizmów omawia zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach: medycynie, kryminalistyce, rolnictwie |
Uczeń: uzasadnia występowanie zmienności genetycznej wśród ludzi wskazuje różnice między cechami gatunkowymi a indywidualnymi wyjaśnia, z czego wynika podobieństwo organizmów potomnych w rozmnażaniu bezpłciowym |
Uczeń: dowodzi, że cechy organizmu kształtują się dzięki materiałowi genetycznemu oraz są wynikiem wpływu środowiska wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej |
2. Nośnik informacji genetycznej – DNA |
wskazuje miejsca występowania DNA wymienia elementy budujące DNA przedstawia rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej |
przedstawia budowę nukleotydu wymienia nazwy zasad azotowych omawia budowę chromosomu definiuje pojęcia: kariotyp, helisa, gen i nukleotyd wykazuje rolę jądra |
wykazuje konieczność związania DNA przez białka i powstania chromatyny w jądrze komórkowym wyjaśnia, z czego wynika komplementarność zasad azotowych graficznie przedstawia regułę komplementarności |
wyjaśnia proces replikacji rozpoznaje DNA i RNA* porównuje budowę DNA z budową RNA* omawia budowę i funkcję RNA* |
uzasadnia konieczność zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki wykonuje dowolną techniką model DNA wykazuje rolę replikacji w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej |
|
3. Podziały komórkowe |
wymienia nazwy podziałów komórkowych podaje liczbę chromosomów w komórkach somatycznych i płciowych człowieka |
definiuje pojęcia: chromosomy homologiczne, komórki haploidalne wskazuje miejsce zachodzenia mitozy i mejozy w organizmie człowieka |
omawia znaczenie mitozy i mejozy oblicza liczbę chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce diploidalnej danego organizmu |
wykazuje konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet wykazuje różnice między mitozą a mejozą |
wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej podczas mejozy wykonuje dowolną techniką model mitozy lub mejozy |
|
4. Podstawowe prawa dziedziczenia |
definiuje pojęcia fenotyp i genotyp wyjaśnia symbole używane przy zapisywaniu krzyżówek genetycznych |
omawia badania Gregora Mendla zapisuje genotypy homozygoty dominującej wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie jednego genu |
identyfikuje allele dominujące i recesywne omawia prawo czystości gamet na schemacie krzyżówki genetycznej rozpoznaje genotyp oraz określa fenotyp rodziców i pokolenia potomnego |
przewiduje cechy osobników potomnych na podstawie prawa czystości gamet interpretuje krzyżówki genetyczne, używając określeń: homozygota, heterozygota, cecha dominująca i cecha recesywna |
zapisuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie określonej cechy i przewiduje genotypy oraz fenotypy potomstwa ocenia znaczenie prac Gregora Mendla dla rozwoju genetyki |
|
5. Dziedziczenie cech u człowieka |
wskazuje u ludzi przykładowe cechy dominującą i recesywną z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne |
wymienia cechy dominujące i recesywne z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne |
wyjaśnia, że cechę recesywną determinują allele homozygoty recesywnej na podstawie krzyżówki genetycznej przewiduje wystąpienie cechu potomstwa |
wskazuje cechy człowieka, które są zarówno wynikiem działania genów, jak i czynników środowiska ustala prawdopodobieństwo występowania cechy |
ocenia wpływ środowiska na kształtowanie się cech na podstawie znajomości cech dominujących projektuje krzyżówki genetyczne, poprawnie posługując się terminami homozygota i heterozygota |
|
6. Dziedziczenie płci u człowieka |
podaje liczbę chromosomów występujących w komórce diploidalnej człowieka wymienia przykłady chorób dziedzicznych sprzężonych z płcią |
rozpoznaje kariotyp człowieka określa cechy chromosomów X i Y omawia zasadę dziedziczenia płci |
wyjaśnia rolę chromosomów płci i autosomów przedstawia zjawisko nosicielstwa chorób pod kątem dziedziczenia płci |
wyjaśnia mechanizm ujawniania się cech recesywnych sprzężonych z płcią wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu |
interpretuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu ocenia znaczenie poznania budowy ludzkiego DNA |
|
7. Dziedziczenie grup krwi |
wymienia cztery główne grupy krwi występujące przedstawia przykłady cech zależnych od wielu genów oraz od środowiska |
omawia sposób dziedziczenia grup krwi wyjaśnia sposób dziedziczenia czynnika Rh wyjaśnia wpływ środowiska na rozwój cech osobniczych |
rozpoznaje grupy krwi na podstawie zapisu genotypów wykonuje krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie grup krwi określa możliwość wystąpienia konfliktu serologicznego |
ustala grupy krwi dzieci na podstawie znajomości grup krwi ich rodziców ustala czynnik Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców |
określa konsekwencje dla drugiej ciąży wiążące się wykazuje, że dziedziczenie czynnika Rh jest jednogenowe |
|
8. Mutacje |
definiuje pojęcie mutacja wymienia czynniki mutagenne podaje przykłady chorób uwarunkowanych mutacjami genowymi |
rozróżnia mutacje genowe omawia przyczyny wybranych chorób genetycznych wskazuje mechanizm dziedziczenia mukowiscydozy |
wyjaśnia, na czym polegają mutacje genowe i chromosomowe omawia znaczenie poradnictwa genetycznego charakteryzuje wybrane choroby i zaburzenia genetyczne wyjaśnia podłoże zespołu Downa |
wyjaśnia mechanizm powstawania mutacji genowych i chromosomowych omawia zachowania zapobiegające powstawaniu mutacji wyjaśnia znaczenie badań prenatalnych |
uzasadnia, że mutacje są podstawowym czynnikiem zmienności organizmów analizuje przyczyny mutacji i wskazuje ich skutki wykonuje portfolio na temat chorób i zaburzeń genetycznych |
|
II. Ewolucja życia |
9. Źródła wiedzy o ewolucji |
definiuje pojęcie ewolucja wymienia dowody ewolucji wskazuje przykłady narządów szczątkowych w organizmie człowieka |
omawia dowody ewolucji wymienia przykłady różnych rodzajów skamieniałości definiuje pojęcie żywa skamieniałość wymienia przykłady reliktów |
wyjaśnia istotę procesu ewolucji rozpoznaje żywe skamieniałości omawia przykłady potwierdzające jedność budowy i funkcjonowania organizmów wymienia przykłady struktur homologicznych |
określa warunki powstawania skamieniałości analizuje formy pośrednie wskazuje istnienie związku między rozmieszczeniem gatunków a ich pokrewieństwem |
wykazuje jedność budowy ocenia rolę struktur homologicznych i analogicznych jako dowodów ewolucji |
10. Mechanizmy ewolucji |
wyjaśnia znaczenie pojęcia endemit podaje przykłady doboru sztucznego |
wymienia przykłady endemitów wyjaśnia, na czym polega dobór naturalny i dobór sztuczny omawia ideę walki o byt |
wyjaśnia główne założenia teorii ewolucji Karola Darwina wskazuje różnicę pomiędzy doborem naturalnym a doborem sztucznym wymienia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji* |
wykazuje izolację geograficzną jako drogę wykazuje rolę endemitów uzasadnia, że walka o byt jest formą doboru naturalnego ocenia korzyści doboru naturalnego omawia współczesne spojrzenie na ewolucję – syntetyczną teorię ewolucji |
ilustruje przykładami działanie doboru naturalnego i doboru sztucznego ocenia korzyści dla człowieka płynące z zastosowania doboru sztucznego |
|
11. Pochodzenie człowieka |
wymienia przykłady organizmów należących do nadrodziny człekokształtnych omawia cechy człowieka rozumnego |
wskazuje na mapie miejsce, gdzie rozpoczęła się ewolucja człowieka wymienia czynniki, które miały wpływ |
określa stanowisko systematyczne człowieka wskazuje na przykładzie szympansa różnice pomiędzy człowiekiem |
analizuje przebieg ewolucji człowieka wykazuje cechy wspólne człowieka z innymi człekokształtnymi wymienia cechy człowieka pozwalające zaklasyfikować go do poszczególnych jednostek systematycznych |
porównuje różne gatunki człowieka w przebiegu jego ewolucji wykazuje, że człekokształtne |
|
III. Ekologia |
12. Organizm a środowisko |
wyjaśnia, czym zajmuje się ekologia wymienia czynniki ograniczające występowanie gatunków w różnych środowiskach nazywa formy morfologiczne porostów wykorzystywane |
identyfikuje siedlisko wybranego gatunku omawia, czym jest nisza ekologiczna organizmu wyjaśnia, do czego służy skala porostowa |
rozróżnia siedlisko i niszę ekologiczną określa wpływ wybranych czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów wykazuje związek między zakresem tolerancji a stosowaniem skali porostowej odczytuje z wykresu dane dotyczące zakresu tolerancji |
wykazuje zależność między czynnikami środowiska a występującymi w nim organizmami rozpoznaje na ilustracji formy morfologiczne porostów wykorzystywane |
interpretuje wykres przedstawiający zakres tolerancji ekologicznej danego gatunku praktycznie wykorzystuje skalę porostową |
13. Cechy populacji |
definiuje pojęcia populacja i gatunek wylicza cechy populacji wymienia typy rozmieszczenia osobników określa wady i zalety życia organizmów w grupie |
wyjaśnia zależność między definicją populacji i gatunku wymienia przykłady zwierząt żyjących w stadzie określa przyczyny migracji przedstawia, jakie dane można odczytać z piramidy wiekowej populacji |
wskazuje populacje różnych gatunków określa wpływ migracji na liczebność populacji wyjaśnia wpływ cech populacji na jej liczebność odczytuje dane z piramidy wiekowej |
wykazuje zależność między liczebnością populacji a jej zagęszczeniem graficznie przedstawia różne typy rozmieszczenia osobników w populacji i podaje ich przykłady wykazuje zależność między strukturą płciową charakteryzuje grupy wiekowe w piramidach |
przeprowadza w terenie obliczanie zagęszczenia wybranego gatunku przewiduje losy populacji |
|
14. Konkurencja |
nazywa zależności międzygatunkowe wymienia zasoby, o które konkurują organizmy |
wyjaśnia, na czym polega konkurencja wskazuje rodzaje konkurencji |
graficznie przedstawia zależności między organizmami, zaznacza, który gatunek odnosi korzyści, a który – straty porównuje konkurencję wewnątrzgatunkową z konkurencją międzygatunkową |
wskazuje przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej i wewnątrzgatunkowej wykazuje zależność między zasobami środowiska a intensywnością konkurencji |
uzasadnia, wykorzystując wiedzę z ewolucjonizmu, |
|
15. Drapieżnictwo. Roślinożerność |
wymienia przykłady roślinożerców wskazuje przykłady drapieżników i ich ofiar omawia przystosowania organizmów do drapieżnictwa podaje przykłady roślin drapieżnych |
określa znaczenie roślinożerców w przyrodzie omawia adaptacje roślinożerców do zjadania pokarmu roślinnego wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega drapieżnictwo wymienia charakterystyczne cechy drapieżników i ich ofiar |
wyjaśnia, w jaki sposób rośliny i roślinożercy wzajemnie regulują swoją liczebność omawia różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki opisuje sposoby obrony organizmów przed drapieżnikami wykazuje przystosowania rośliny drapieżnej do zdobywania pokarmu |
ocenia znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku wskazuje adaptacje drapieżników i roślinożerców określa rolę drapieżników w przyrodzie jako regulatorów liczebności charakteryzuje sposoby obrony roślin przed zjadaniem |
wykazuje zależności między liczebnością populacji drapieżników a liczebnością populacji ich ofiar wyjaśnia przyczyny drapieżnictwa i wskazuje metody zdobywania pokarmu przez rośliny drapieżne wykazuje korzyści dla roślin płynące z roślinożerności przedstawia pozytywne |
|
16. Pasożytnictwo |
wymienia przykłady pasożytów zewnętrznych wymienia przykłady pasożytnictwa u roślin |
wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo klasyfikuje pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne |
charakteryzuje przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia charakteryzuje pasożytnictwo u roślin |
ocenia znaczenie pasożytnictwa w przyrodzie wskazuje przystosowania roślin |
wyjaśnia znaczenie pasożytnictwa w regulacji zagęszczenia populacji ofiar |
|
17. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami |
wymienia nieantagonistyczne zależności międzygatunkowe podaje przykłady organizmów, które łączy zależność nieantagonistyczna |
określa warunki współpracy między gatunkami rozróżnia pojęcia komensalizm i mutualizm omawia budowę korzeni roślin motylkowych |
omawia różnice między komensalizmem a mutualizmem charakteryzuje role grzyba i glonu w plesze porostu |
określa warunki występowania nieantagonistycznych relacji między organizmami różnych gatunków charakteryzuje relacje między rośliną motylkową |
ocenia znaczenie bakterii azotowych występujących w glebie wyjaśnia, jakie praktyczne znaczenie ma wiedza |
|
18. Czym jest ekosystem? |
wymienia przykładowe ekosystemy przedstawia składniki biotopu i biocenozy rozróżnia ekosystemy sztuczne i naturalne |
wskazuje elementy biotopu i biocenozy wybranego ekosystemu omawia, do czego człowiek wykorzystuje ekosystemy wymienia przemiany |
omawia różnice między ekosystemami naturalnymi a sztucznymi omawia przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej* |
charakteryzuje różnicę między sukcesją pierwotną |
wykazuje zależności między biotopem a biocenozą wyszukuje w terenie miejsce zachodzenia sukcesji wtórnej* |
|
19. Zależności pokarmowe |
wymienia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego przyporządkowuje znane organizmy poszczególnym ogniwom łańcucha pokarmowego rysuje schematy prostych łańcuchów pokarmowych |
wyjaśnia przyczyny istnienia łańcuchów pokarmowych wskazuje różnice między producentami rysuje schemat prostej sieci pokarmowej |
analizuje wybrane powiązania pokarmowe charakteryzuje role poszczególnych ogniw łańcucha pokarmowego |
omawia czynniki, które zakłócają równowagę ekosystemu |
przewiduje skutki, jakie interpretuje, na czym polega równowaga dynamiczna ekosystemu |
|
20. Materia i energia w ekosystemie |
mawia na podstawie ilustracji piramidę ekologiczną |
wykazuje, że materia krąży omawia na podstawie ilustracji obieg węgla |
wyjaśnia, że energia przepływa przez ekosystem wykazuje rolę producentów, konsumentów i destruentów w krążeniu materii |
interpretuje zależności między poziomem pokarmowym a biomasą i liczebnością populacji analizuje informacje przedstawione w formie piramidy ekologicznej |
analizuje przyczyny zaburzeń w krążeniu materii w ekosystemach uzasadnia spadek energii w ekosystemie na kolejnych poziomach troficznych |
|
IV. Człowiek i środowisko |
21. Różnorodność biologiczna |
przedstawia poziomy różnorodności biologicznej wymienia czynniki wpływające na stan ekosystemów |
wyjaśnia, na czym polega różnorodność biologiczna wyjaśnia różnice pomiędzy dwoma poziomami różnorodności biologicznej wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat skutków spadku różnorodności |
charakteryzuje poziomy różnorodności biologicznej omawia wpływ klimatu różnorodności biologicznej |
wykazuje zmiany różnorodności biologicznej podczas sukcesji* porównuje poziomy różnorodności biologicznej |
analizuje przyczyny prowadzące do nagłego wymarcia gatunku |
22. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną |
wymienia przykłady działalności człowieka przyczyniającej się podaje przykłady obcych gatunków |
wskazuje działalność człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej wskazuje gatunki wymarłe jako przykład działalności człowieka |
wskazuje, w jaki sposób niszczenie siedlisk wpływa na stan gatunkowy ekosystemów wyjaśnia, skąd się biorą nowe gatunki roślin i zwierząt w ekosystemach naturalnych |
wykazuje, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków ocenia wpływ wprowadzania obcych gatunków |
analizuje zależności między działalnością człowieka |
|
23. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody |
wymienia przykłady zasobów przyrody wyjaśnia znaczenie recyklingu dla racjonalnego gospodarowania zasobami |
wymienia przykłady odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody ilustruje przykładami, |
klasyfikuje zasoby przyrody na niewyczerpywalne i wyczerpywalne, podaje omawia racjonale gospodarowanie zasobami przyrody |
wykazuje skutki niewłaściwej eksploatacji zasobów wyjaśnia, na czy polega zrównoważony rozwój |
objaśnia, w jaki sposób odtwarzają się odnawialne zasoby przyrody wyjaśnia, jak młodzież może się przyczynić do ochrony zasobów przyrody |
|
24. Sposoby ochrony przyrody |
określa cele ochrony przyrody wymienia sposoby ochrony gatunkowej |
wymienia formy ochrony przyrody omawia formy ochrony indywidualnej |
wyjaśnia, na czym polega ochrona obszarowa wykazuje różnicę między ochroną gatunkową ścisłą |
charakteryzuje poszczególne formy ochrony przyrody wyjaśnia, czego dotyczy program Natura 2000 prezentuje wybrane przykłady czynnej ochrony przyrody w Polsce |
wskazuje formy ochrony przyrody występujące w najbliższej okolicy uzasadnia konieczność stosowania form ochrony przyrody dla zachowania gatunków i ekosystemów |
* Zagadnienia spoza podstawy programowej oznaczono gwiazdką