Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny dla klasy 4 szkoły podstawowej do programu nauczania „Wczoraj i dziś” opracowane przez wyd. Nowa Era
Temat lekcji |
Zagadnienia |
Wymagania na poszczególne oceny | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca | |||
Rozdział 1. Z historią na Ty |
|||||||
1. Historia – nauka o przeszłości |
– historia jako nauka o przeszłości; – historia a baśnie i legendy; – efekty pracy historyków i archeologów; – źródła historyczne, ich przykłady oraz podział. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: współczesność, przeszłość, historia, legenda, baśń; – rozróżnia przeszłość od współczesności; – potrafi krótko scharakteryzować, czym zajmują się historycy. |
– poprawnie posługuje się terminami: archeologia, źródła historyczne; – rozróżnia pracę historyków i archeologów; – potrafi podać przykłady postaci legendarnych i historycznych; – wyjaśnia, czym są przyczyny i skutki; – dokonuje podstawowego podziału źródeł historycznych. |
– wskazuje różne przykłady materialnych źródeł pisanych i niepisanych. |
– omawia rolę źródeł historycznych w procesie poznawania dziejów. |
– potrafi zaproponować podział źródeł pisanych bądź niepisanych na podkategorie; – ocenia wiarygodność różnego rodzaju źródeł pisanych. |
|
2. Historia wokół nas |
– znaczenie pamiątek rodzinnych; – drzewo genealogiczne – sposób przedstawienia historii rodziny; – „wielka” i „mała” ojczyzna; – patriotyzm jako miłość do ojczyzny; – sposoby wyrażania patriotyzmu; – „małe ojczyzny” i ich tradycje; – znaczenie terminów: tradycja, drzewo genealogiczne, ojczyzna, mała ojczyzna, patriotyzm. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminami: ojczyzna, patriotyzm; – podaje przykłady pamiątek rodzinnych. |
– poprawnie posługuje się terminami: ród, drzewo genealogiczne; – przygotowuje drzewo genealogiczne najbliższej rodziny; – podaje przykłady postaw i zachowań patriotycznych. |
– poprawnie posługuje się terminem tradycja; – podaje przykłady regionalnych tradycji. |
– poprawnie posługuje się terminem „mała ojczyzna”; – tworzy przewodnik po własnej miejscowości. |
– wskazuje wybitne postaci w dziejach regionu. |
|
3. Mieszkamy w Polsce |
– państwo polskie i jego krainy historyczne; – mój region częścią Polski; – naród polski jako zbiorowość posługująca się tym samym językiem, mająca wspólną przeszłość i zamieszkująca to samo terytorium; – dziedzictwo narodowe; – polskie symbole narodowe; – polskie święta państwowe ; – znaczenie terminów: kraina historyczna, naród, symbole narodowe, Polonia. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminem symbole narodowe; – wskazuje na mapie państwo polskie i jego granice. |
– poprawnie posługuje się terminem naród; – przedstawia polskie symbole narodowe; – przedstawia najważniejsze święta państwowe; – wskazuje na mapie stolicę państwa. |
– poprawnie posługuje się terminem region; – wskazuje na mapie główne krainy historyczne Polski oraz największe miasta; – przedstawia genezę najważniejszych świąt państwowych. |
– poprawnie posługuje się terminem Polonia; – podaje przykłady dziedzictwa narodowego Polaków. |
– omawia genezę polskich symboli narodowych; – tworzy przewodnik po własnym regionie. |
|
4. Czas w historii |
– chronologia i przedmiot jej badań; – oś czasu i sposób umieszczania na niej dat; – podstawowe określenia czasu historycznego (data, okres p.n.e. i n.e., tysiąclecie, wiek); – cyfry rzymskie oraz ich arabskie odpowiedniki; – epoki historyczne: starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność oraz ich daty graniczne. |
– przy pomocy nauczyciela używa terminów chronologicznych: tysiąclecie, wiek; – umieszcza daty na osi czasu. |
– poprawnie posługuje się terminami: chronologia, okres p.n.e. i n.e – zamienia cyfry arabskie na rzymskie; – porządkuje fakty i epoki historyczne oraz umieszcza je w czasie. |
– poprawnie posługuje się terminami: era, epoka historyczna; – podaje cezury czasowe epok historycznych. |
– wyjaśnia okoliczności ustanowienia roku 1 i podziału na dwie ery; – podaje przykłady innych rachub mierzenia czasu. |
– charakteryzuje główne epoki historyczne. |
|
5. Obliczanie czasu w historii |
– obliczanie upływu czasu między poszczególnymi wydarzeniami; – określanie, w którym wieku doszło do danego wydarzenia; – podział czasu na wieki i półwiecza. |
– przy pomocy nauczyciela określa, w którym wieku miało miejsce dane wydarzenie; – oblicza upływ czasu między wydarzeniami w ramach jednej ery. |
– poprawnie wskazuje wydarzenie wcześniejsze w czasach p.n.e; – oblicza upływ czasu między wydarzeniami w ramach obu er. |
– określa początek i koniec wieku; – poprawnie umiejscawia wydarzenia z obu er na osi czasu. |
– oblicza upływ czasu między wydarzeniami, w tym na przełomie obu er. |
– przyporządkowuje wydarzenia do epok historycznych. |
|
6. Czytamy mapę i plan |
– podobieństwa – znaczenie mapy – odczytywanie informacji z planu – najstarsze mapy świata. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: mapa, plan; – dostrzega różnice między mapą a planem. |
– poprawnie posługuje się terminami: legenda, symbol; – objaśnia symbole legendy mapy; – odczytuje z mapy podstawowe informacje. |
– wyjaśnia, czym jest kartografia; – przygotowuje proste plany miejscowe. |
– rozróżnia mapę geograficzną, polityczną, historyczną. |
– wyjaśnia zasadę działania i rolę GPS-u we współczesnej lokalizacji przestrzennej. |
|
Rozdział II: Od Piastów do Jagiellonów |
|||||||
1. Mieszko I i chrzest Polski |
– słowiańskie pochodzenie Polaków; – legendarne początki państwa polskiego; – książę Mieszko I pierwszym historycznym władcą Polski; – małżeństwo Mieszka I z Dobrawą; – chrzest Mieszka I i jego znaczenie – znaczenie terminów: plemię, Słowianie, Piastowie. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: plemię, dynastia; – wie, kto był pierwszym historycznym władcą Polski. |
– poprawnie posługuje się terminem Piastowie; – wyjaśnia pochodzenie nazwy „Polska”. |
– poprawnie posługuje się terminami: Słowianie, poganin; – zna wydarzenia związane z data 966. |
– przytacza przykłady legend o początkach państwa polskiego; – wyjaśnia okoliczności zawarcia małżeństwa z Dobrawą oraz przyjęcia chrztu przez Mieszka; – przedstawia najważniejsze konsekwencje przyjęcia chrztu. |
– wskazuje na mapie rozmieszczenie plemion słowiańskich na ziemiach polskich; – charakteryzuje znaczenie przyjęcia chrześcijaństwa dla państwa polskiego. |
|
2. Bolesław Chrobry – pierwszy król Polski |
– misja świętego Wojciecha u Prusów; – zjazd gnieźnieński – wojny Bolesława Chrobrego z sąsiadami – koronacja Bolesława Chrobrego na króla Polski; – znaczenie terminów: misja, relikwie, cesarz, arcybiskupstwo, biskupstwo, koronacja, gród, drużyna, wojowie. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: cesarz, koronacja, wojowie; – wie, kto był pierwszym królem Polski. |
– poprawnie posługuje się terminami: relikwie, gród, drużyna; – zna wydarzenia związane z datami: 1000, 1025; – charakteryzuje misję św. Wojciecha. |
– poprawnie posługuje się terminami: biskupstwo, arcybiskupstwo; – przedstawia przyczyny |
– zna wydarzenia związane z datami: 1002–1018; – wskazuje na mapie terytoria podbite przez Bolesława Chrobrego; – wyjaśnia znaczenie koronacji Bolesława Chrobrego. |
– ocenia skutki polityki wewnętrznej i zagranicznej Bolesława dla państwa polskiego. |
|
*W średniowiecznym klasztorze |
– zakony chrześcijańskie; – życie w klasztorze; – wpływ zakonów na rozwój średniowiecznego rolnictwa; – rola zakonów – najstarsze zakony na ziemiach polskich i ich znaczenie; – znaczenie terminów: duchowieństwo, zakon, mnich, klasztor. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: duchowieństwo, zakon, mnich, klasztor; – opisuje podstawowe zajęcia duchowieństwa zakonnego |
– podaje przykłady średniowiecznych zakonów; – opisuje życie wewnątrz klasztoru. |
– wyjaśnia, w jaki sposób zakony przyczyniły się do rozwoju rolnictwa na ziemiach polskich. |
– poprawnie posługuje się terminami: reguła zakonna, skryptorium; – charakteryzuje wkład duchowieństwa w średniowieczną kulturę. |
– podaje przykłady współczesnych zakonów chrześcijańskich. |
|
3. Polska Kazimierza Wielkiego |
– Kazimierz Wielki ostatnim królem – reformy Kazimierza Wielkiego; – zjazd monarchów w Krakowie – uczta u Wierzynka; – umocnienie granic państwa (Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną); – utworzenie Akademii Krakowskiej; – znaczenie terminu: żak, uniwersytet.
|
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminem: uniwersytet, żak; – wyjaśnia, dlaczego historycy nadali królowi Kazimierzowi przydomek „Wielki”. |
– zna wydarzenia związane z datami: 1364, 1370; – wyjaśnia powiedzenie: Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną. |
– wymienia główne reformy Kazimierza Wielkiego; – wyjaśnia cele założenia oraz znaczenie utworzenia Akademii Krakowskiej; – wskazuje na mapie ziemie przyłączone do Polski za panowania Kazimierza Wielkiego. |
– poprawnie posługuje się terminem uczta u Wierzynka; – opisuje zjazd monarchów w Krakowie. |
– porównuje politykę prowadzoną przez Bolesława Chrobrego i Kazimierza Wielkiego. |
|
*Rycerze i zamki |
– średniowieczni rycerze i ich rola; – funkcje i wygląd zamków; – od pazia do rycerza; – uzbrojenie rycerskie; – turnieje rycerskie; – kodeks rycerski; – znaczenie terminów: rycerz, zamek, paź, giermek, pasowanie, herb, kopia, fosa. |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: rycerz, fosa, kopia, zamek; – opisuje wygląd średniowiecznego rycerza |
– poprawnie posługuje się terminami: pasowanie, paź, giermek; – wyjaśnia, kto i w jaki sposób mógł zostać rycerzem. |
– poprawnie posługuje się terminami: herb, dziedziniec, zbrojownia, baszta; – charakteryzuje kodeks rycerski. |
– podaje przykłady zachowanych zamków średniowiecznych |
– przedstawia przykłady wzorców rycerskich utrwalonych w literaturze i legendach. |
|
4. Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska |
– objęcie władzy przez Jadwigę; – zasługi Jadwigi dla polskiej kultury, nauki – przyczyny zawarcia unii polsko-litewskiej – okoliczności objęcia władzy w Polsce przez Władysława Jagiełłę; – skutki zawarcia unii polsko-litewskiej; – zagrożenie ze strony Krzyżaków; – znaczenie terminów: unia, Jagiellonowie.
|
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem Jagiellonowie; – charakteryzuje postać Jadwigi i Władysława Jagiełły. |
– poprawnie posługuje się terminem unia; – zna wydarzenia związane z datą 1385; – wskazuje na mapie Królestwo Polskie oraz obszar Wielkiego Księstwa Litewskiego. |
– przedstawia okoliczności zawiązania unii polsko-litewskiej; – wymienia postanowienia unii w Krewie. |
– opisuje sytuację związaną z objęciem tronu polskiego po wygaśnięciu dynastii Piastów. |
– poprawnie posługuje się terminem Andegawenowie; – omawia zagrożenie ze strony zakonu krzyżackiego dla Polski |
|
5. Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem |
– postać Zawiszy Czarnego; – bitwa pod Grunwaldem i biorący w niej udział rycerze. |
– charakteryzuje postać Zawiszy Czarnego. |
– zna wydarzenia związane z datą 1410; – wyjaśnia powiedzenie: polegać jak na Zawiszy. |
– przedstawia przyczyny wielkiej wojny z zakonem krzyżackim; – opisuje przebieg bitwy pod Grunwaldem. |
– charakteryzuje postać Ulricha von Jungingena. |
– przedstawia skutki bitwy pod Grunwaldem oraz postanowienie pokoju toruńskiego. |
|
6. Mikołaj Kopernik – wielki astronom |
– Mikołaj Kopernik i jego życie; – odkrycie Mikołaja Kopernika i powiedzenie Wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię; – dokonania Kopernika spoza dziedziny astronomii; – znaczenie terminu: astronomia. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem astronomia; – wie, kim był Mikołaj Kopernik. |
– wyjaśnia powiedzenie: wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię; |
– wie, gdzie urodził się Mikołaj Kopernik oraz gdzie znajduje się jego grób; – przedstawia poglądy na temat Ziemi i Układu Słonecznego przed odkryciem Kopernika. |
– poprawnie posługuje się terminem: teoria heliocentryczna; – przedstawia inne dokonania |
– wyjaśnia, dlaczego najważniejsze dzieło Kopernika zostało potępione przez Kościół. |
|
Rozdział III: Wojny i upadek Rzeczypospolitej |
|||||||
1. Jan Zamoyski i złoty wiek Polski |
– złoty wiek Polski; – kariera polityczna – Zamość – miasto renesansowe; – znaczenie terminów: szlachta, kanclerz, hetman. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem: szlachta; – zna królów Polski: Zygmunta I Starego, Zygmunta II Augusta i Stefana Batorego. |
– poprawnie posługuje się terminami: kanclerz, hetman; – charakteryzuje postać i dokonania Jana Zamoyskiego. |
– poprawnie posługuje się terminem złoty wiek; – charakteryzuje zabudowę i układ Zamościa; – wskazuje na mapie Zamość. |
– wyjaśnia słowa Zamoyskiego: Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie; |
– charakteryzuje Zamość, jako przykład miasta renesansowego. |
|
2. XVII wiek – stulecie wojen |
– potop szwedzki, rola Stefana Czarnieckiego; – obrona Jasnej Góry – król Jan III Sobieski – rola husarii w polskich sukcesach militarnych; – znaczenie terminów: potop szwedzki, husaria, wielki wezyr, odsiecz. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem potop szwedzki; – wskazuje na mapie granice Rzeczypospolitej. |
– wskazuje na mapie sąsiadów Rzeczypospolitej; – zna wydarzenia związane z datami: 1655–1660, 1683; |
– poprawnie posługuje się terminem: wojna podjazdowa, odsiecz wiedeńska; – opisuje wygląd – zna postaci: Augustyn Kordecki, Stefan Czarniecki, Jan III Sobieski, oraz ich dokonania. |
– poprawnie posługuje się terminami: husaria, wielki wezyr; – przedstawia przebieg potopu szwedzkiego – przedstawia przebieg odsieczy wiedeńskiej. |
– wymienia skutki wojen Rzeczypospolitej w XVII w. |
|
*Czasy stanisławowskie |
– ideały epoki oświecenia; – dokonania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego; – ustanowienie Komisji Edukacji Narodowej i jej znaczenie; – kultura doby stanisławowskiej oraz jej przedstawiciele; – zabytki budownictwa – znaczenie terminów: Szkoła Rycerska, kadet, mecenas, obiady czwartkowe; |
– przy pomocy nauczyciela posługuje się terminami: obiady czwartkowe, Szkoła Rycerska, kadet. |
– poprawnie posługuje się terminem mecenas; – wyjaśnia, dlaczego Dzień Edukacji Narodowej jest współcześnie obchodzony 14 października. |
– wymienia zasługi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego; – wyjaśnia, dlaczego oświecenie było nazywane „wiekiem rozumu”. |
– przedstawia najwybitniejszych twórców doby stanisławowskiej oraz ich dokonania; |
– wyjaśnia kontrowersje w ocenie panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. |
|
3. Tadeusz Kościuszko na czele powstania |
– sytuacja Rzeczypospolitej – Konstytucja 3 maja; – rozbiory Rzeczypospolitej dokonane przez Rosję, Prusy i Austrię; – dowództwo Tadeusza Kościuszki w powstaniu w 1794 r.; – bitwa pod Racławicami i rola kosynierów; – klęska powstania i III rozbiór Rzeczypospolitej; – znaczenie terminów: rozbiory, konstytucja, powstanie, kosynierzy |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminami: zaborcy, powstanie; – wymienia państwa, które dokonały rozbiorów; – przedstawia cel powstania kościuszkowskiego. |
– poprawnie posługuje się terminami: konstytucja, kosynierzy; – zna wydarzenia związane z datami: 1772, 3 maja 1791 r., 1794, 1795; |
– przedstawia znaczenie uchwalenia Konstytucji 3 Maja; – charakteryzuje postać i dokonania Tadeusza Kościuszki. – opisuje przebieg powstania kościuszkowskiego. |
– przedstawia znaczenie uchwalenia Konstytucji 3 Maja; |
– wyjaśnia czym był Uniwersał Połaniecki; – wskazuje na mapie rozbiory Polski; – wyjaśnia przyczyny kryzysu Rzeczypospolitej szlacheckiej; |
|
4. Legiony Polskie i hymn narodowy |
– losy Polaków po upadku Rzeczypospolitej; – Legiony Polskie we Włoszech i panujące – generał Jan Henryk Dąbrowski i jego rola – Józef Wybicki – autor Mazurka Dąbrowskiego; – znaczenie słów Mazurka Dąbrowskiego; – Mazurek Dąbrowskiego hymnem Polski; – znaczenie terminów: emigracja, hymn państwowy. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem hymn państwowy; – zna imię i nazwisko autora hymnu państwowego; – zna słowa hymnu Polski. |
– poprawnie posługuje się terminem emigracja; – przedstawia sytuację narodu polskiego po III rozbiorze; – zna wydarzenia związane z datą: 1797; – charakteryzuje postaci gen. Jana Henryka Dąbrowskiego i Józefa Wybickiego. |
– opisuje Legiony Polskie we Włoszech oraz panujące w nich zasady. |
– wie, kiedy Mazurek Dąbrowskiego został polskim hymnem narodowym; – wyjaśnia, dlaczego Polacy zaczęli tworzyć legiony polskie u boku Napoleona. |
– charakteryzuje postać Napoleona Bonaparte; – wie, o jakich wydarzeniach mówią słowa Mazurka Dąbrowskiego. |
|
5. Romuald Traugutt i powstanie styczniowe |
– branka i wybuch powstania styczniowego; – wojna partyzancka; – Romuald Traugutt dyktatorem powstania; – represje po upadku powstania styczniowego; – znaczenie terminów: zabór rosyjski, działalność konspiracyjna, branka, wojna partyzancka, dyktator, Syberia. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminami: zabór rosyjski, Syberia; – wyjaśnia, dlaczego Polacy zorganizowali powstanie. |
– poprawnie posługuje się terminami: branka, dyktator; – charakteryzuje postać Romualda Traugutta; – zna wydarzenia związane z datami: 1863–1864. |
– poprawnie posługuje się terminem działalność konspiracyjna; – wyjaśnia, dlaczego Polacy prowadzili działalność konspiracyjną. |
– poprawnie posługuje się terminami: wojna partyzancka; – opisuje charakter, przebieg i skutki powstania styczniowego. |
– wyjaśnia, dlaczego powstanie styczniowe upadło. |
|
6. Maria Skłodowska-Curie – polska noblistka |
– edukacja Marii Skłodowskiej-Curie na ziemiach polskich; – tajne nauczanie – kariera naukowa Marii Skłodowskiej-Curie; – Nagrody Nobla przyznane Marii Skłodowskiej-Curie; – polscy nobliści; – znaczenie terminów: tajne nauczanie, Nagroda Nobla, laureat. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminami: tajne nauczanie, laureat; – wyjaśnia, dlaczego Maria Skłodowska-Curie musiała wyjechać do Francji. |
– charakteryzuje postać Marii Skłodowskiej-Curie; – wymienia, za jakie dokonania Maria Skłodowska-Curie otrzymała Nagrodę Nobla. |
– przedstawia dokonania M. Skłodowskiej-Curie |
– poprawnie posługuje się terminami: Nagroda Nobla, Uniwersytet Latający; – wymienia innych polskich laureatów Nagrody Nobla. |
– opisuje działalność Marii Skłodowskiej-Curie podczas I wojny światowej. |
|
Rozdział IV: Ku współczesnej Polsce |
|||||||
1. Józef Piłsudski i niepodległa Polska |
– wybuch I wojny światowej; – udział Legionów Polskich i Józefa Piłsudskiego w działaniach zbrojnych podczas I wojny światowej; – odzyskanie niepodległości przez Polskę; – Józef Piłsudski Naczelnikiem Państwa; – walki o ustalenie granic II Rzeczypospolitej i Bitwa Warszawska; – Narodowe Święto Niepodległości; – znaczenie terminów: |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem: I wojna światowa, II Rzeczpospolita; – wskazuje na mapie obszar II RP; – wyjaśnia, dlaczego dzień 11 listopada został ogłoszony świętem państwowym. |
– poprawnie posługuje się terminem Naczelnik Państwa; – zna wydarzenia związane z datami: 1914–1918; 11 listopada 1918 r. |
– przedstawia udział Legionów Polskich w działaniach zbrojnych podczas I wojny światowej; – wyjaśnia rolę Józefa Piłsudskiego w odzyskaniu niepodległości i budowie państwa polskiego. |
– poprawnie posługuje się terminem orlęta lwowskie; – wymienia obszary, o które Polacy toczyli walki w latach 1918- 1921 r. |
– opisuje przebieg walk o granice II Rzeczpospolitej. |
|
*Bitwa Warszawska |
– Rosja Sowiecka i komunizm; – wojna polsko-bolszewicka; – Bitwa Warszawska i jej legenda; – 15 sierpnia – Święto Wojska Polskiego. |
– zna wydarzenie związane z datą: 15 sierpnia 1920 r.; – odpowiada, jaki był wynik Bitwy Warszawskiej; – wskazuje na mapie miejsce Bitwy Warszawskiej. |
– poprawnie posługuje się terminami: front, komunizm, bolszewicy; – wyjaśnia, dlaczego |
– omawia przebieg wojny polsko-bolszewickiej. |
– wyjaśnia, jakie czynniki złożyły się na sukces wojsk polskich |
– poprawnie posługuje się terminem „cud nad Wisłą”; – charakteryzuje mit „cudu nad Wisłą”. |
|
2. Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni |
– problemy odrodzonej Polski; – zasługi Eugeniusza Kwiatkowskiego na polu gospodarczym – budowa portu w Gdyni, Centralny Okręg Przemysłowy; – Gdynia polskim oknem na świat; – znaczenie terminów: Wolne Miasto Gdańsk, bezrobocie, import, eksport, minister. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminami: Wolne Miasto Gdańsk, bezrobocie; – wskazuje na mapie Polski Gdynię. |
– wyjaśnia, dlaczego Gdynia stała się polskim „oknem na świat”. |
– opisuje trudności gospodarcze i ustrojowe |
– charakteryzuje |
– poprawnie posługuje się terminami: minister, eksport, import. |
|
3. Zośka, Alek |
– wybuch II wojny światowej; – sytuacja społeczeństwa polskiego pod niemiecką okupacją; – Szare Szeregi (Zośka, Alek, Rudy); – akcja pod Arsenałem; – powstanie warszawskie jako wyraz patriotyzmu młodego pokolenia; – znaczenie terminów: okupacja, Armia Krajowa, Szare Szeregi. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem: okupacja; – zna wydarzenia związane z datą 1 września 1939 r.; – opisuje sytuację narodu polskiego pod niemiecką okupacją. |
– poprawnie posługuje się terminami: Armia Krajowa, Szare Szeregi; – zna wydarzenia związane z datą – charakteryzuje postaci Zośki, Alka i Rudego. |
– wie, dlaczego wybuchło powstanie warszawskie; – opisuje najważniejsze akcje Szarych Szeregów, |
– poprawnie posługuje się terminami: Związek Sowiecki, powstanie warszawskie; – charakteryzuje działalność Polskiego Państwa Podziemnego. |
– przedstawia przebieg powstania warszawskiego. |
|
4. „Żołnierze niezłomni” |
– przejęcie władzy w powojennej Polsce przez komunistów; – polityka komunistów wobec polskiego podziemia; – działalność wojenna i powojenna Witolda Pileckiego; – postawa Danuty Siedzikówny, ps. Inka – znaczenie terminów: opozycja antykomunistyczna, „żołnierze niezłomni”. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem: „żołnierze niezłomni”; – opisuje politykę komunistów wobec ludności polskiej. |
– poprawnie posługuje się terminem: „żołnierze niezłomni”; – rozwija skrót PRL; |
– wyjaśnia, kto objął rządy w państwie polskim po zakończeniu II wojny światowej; – opisuje represje komunistów wobec zwolenników prawowitych władz polskich. |
– charakteryzuje postaci Witolda Pileckiego i Danuty Siedzikówny. |
– wie, kiedy obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. |
|
5. Jan Paweł II – papież pielgrzym |
– dzieciństwo i początek kapłaństwa Karola Wojtyły; – opozycyjna rola Kościoła w czasach komunizmu; – wybór Karola Wojtyły na papieża; – pielgrzymki papieża do ojczyzny (Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi!); – wsparcie Kościoła dla opozycji; – Jan Paweł II jako papież pielgrzym; – znaczenie terminów: papież, teologia, pielgrzymka, konklawe, kardynał, prymas, pontyfikat. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminem: papież – wie, kim był Karol Wojtyła; – podaje miasto, w którym urodził się Karol Wojtyła. |
– poprawnie posługuje się terminami: papież, teologia, pielgrzymka; – wymienia nazwy kontynentów, które odwiedził Jan Paweł II. |
– charakteryzuje rolę Kościoła katolickiego – charakteryzuje rolę papieża jako przywódcy Kościoła katolickiego oraz jako autorytetu moralnego dla chrześcijan. |
– wyjaśnia znaczenie słów Jana Pawła II: Niech zstąpi Duch Twój – wyjaśnia znaczenie pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do kraju dla społeczeństwa polskiego. |
– poprawnie posługuje się terminami: konklawe, kardynał, pontyfikat; – wie, dlaczego Stefan Wyszyński nazywany jest Prymasem Tysiąclecia; – charakteryzuje krótką biografię Jana Pawła II. |
|
6. „Solidarność” i jej bohaterowie |
– życie codzienne w okresie PRL.; – działalność opozycyjna; – strajki robotnicze – bohaterowie „Solidarności”: Lech Wałęsa i Anna Walentynowicz; – wprowadzenie stanu wojennego i represje przeciwko opozycji; – przełom 1989 r. – znaczenie terminów: strajk, związek zawodowy, solidarność, stan wojenny, Okrągły Stół. |
– przy pomocy nauczyciela poprawnie posługuje się terminami: demokracja, strajk, solidarność, związek zawodowy; – wie, jak się nazywał pierwszy przywódca związku zawodowego „Solidarność” i późniejszy prezydent. |
– wyjaśnia, dlaczego w 1980 r. doszło do masowych strajków robotniczych; – opisuje okoliczności zawiązania związku zawodowego „Solidarność”. |
– zna wydarzenia związane z datami: sierpień 1980, 1989; – zna głównych bohaterów „Solidarności” – Lecha Wałęsę i Annę Walentynowicz. |
– poprawnie posługuje się terminami: stan wojenny, Okrągły Stół; – wymienia ograniczenia, z jakimi wiązało się wprowadzenie stanu wojennego; – wyjaśnia skutki rozmów Okrągłego Stołu. |
– wskazuje różnice polityczne między czasami komunizmu |