Nr lekcji

Temat lekcji Cele główne, treści nauczania

Wymagania szczegółowe podstawy programowej

 Podstawowe wymagania edukacyjne

 Ponadpodstawowe wymagania edukacyjne Środki dydaktyczne

1

 

Przywitajmy się piosenką Czas powrotów.

Taktujemy na „dwa”, na „trzy”, na „cztery”

 
  • nauka piosenki otematyce szkolnej Czas powrotów
  • określanie nastroju piosenki
  • zapoznanie zprogramem nauczania,formami i metodami pracy na lekcjach muzyki oraz Przedmiotowym Systemem Oceniania
  • utrwalenie taktowania na „dwa”, na „trzy”, na „cztery”
  • śpiew piosenki ztaktowaniem na„cztery”
  • rytmizowanie tekstów wierszowanych według własnej inwencji

I.1.1

I.1.3

I.2.2

I.2.5

II.1.1

II.2.2

  • śpiewa w zespole piosenkę piosenkę Czas powrotów z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD
  • określa tempo inastrój piosenki
  • poznaje ogólne treści programowe z muzyki oraz Przedmiotowy System Oceniania&lt
  • orientuje się wbudowie podręcznika i zeszytu ćwiczeń&lt
  • taktuje na „dwa”, na „trzy”, na „cztery”
  • podejmuje próby rytmizacji tekstu
 
  • wykonuje solo piosenkę Czas powrotów, interpretuje głosem iruchemjejtreść i melodię
  • śpiewa piosenkę, jednocześnie taktując na„cztery”
  • rytmizuje teksty fraszek według własnejinwencji
zapis   nutowy lub nagranie CD piosenki Czas powrotów (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), wybrane teksty

wierszy ze zbioru Sto fraszek szkolnych

(I. Sikirycki), zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt  CD, pianino

2

Akademia młodego melomana. Muzyczne kartki z podróży  
  • poznawanie utworów z kanonu literatury muzycznej
  • kształcenie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
  • określanie charakterystycznych cech utworu (nastrój, tempo, dynamika)
  • zapoznanie z wybranymi faktami biograficznymi kompozytorów: P. Czajkowski, F. Chopin, W.A. Mozart
  • interpretacja plastyczna wysłuchanego utworu muzycznego

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych, wypowiada swoje zdanie na ich temat
  • słuchając utworu, wystukuje jego pierwszą miarę taktu
  • nadaje własny tytuł wysłuchanemu utworowi muzycznemu
  • interpretuje plastycznie wybrany utwór muzyczny
 
  • analizuje utwór pod względem wybranych elementów dzieła muzycznego
  • wyszukuje na stronach WWW utwory muzyczne przywołujące letnie wspomnienia
  • wykazuje dociekliwość poznawczą związaną z życiem i twórczością kompozytorów: P. Czajkowski, F. Chopin, W.A.  Mozart
 

nagrania CD utworów: Kaprys włoski, op. 45,

(P. Czajkowski),

Mazurek e-moll, op. 17 nr 2 (F. Chopin),

Marsz turecki

z Sonaty A-dur KV 331 (W.A. Mozart), odtwarzacz płyt CD, kredki, zeszyt ćwiczeń

3

Wartości rytmiczne nut i pauz  
  • wprowadzenie wartości rytmicznej szesnastki i pauzy szesnastkowej oraz ich znaków graficznych
  • uwrażliwienie na czas trwania wartości rytmicznych nut i pauz względem całej nuty
  • utrwalanie pisowni znaków graficznych nut i pauz
  • analiza rytmiczna zapisu muzycznego piosenki Czas powrotów<//li >
  • dopasowanie tekstów przysłów do podanych układów wartości rytmicznych

I.1.1

I.1.3

II.1.1

II.2.2

II.2.5

  • wykonuje w zespole ćwiczenia rytmiczne uwrażliwiające na czas trwania wartości rytmicznych względem całej nuty
  • wyszukuje i nazywa wartości rytmiczne nut i pauz w zapisie piosenki Czas powrotów
  • obserwując zapis nutowy, mówi rytmiczne wskazany tekst
  • odczytuje tataizacją podane struktury rytmiczne
 
  • obserwując zapis nutowy refrenu piosenki Czas powrotów, wystukuje jego rytm
  • rytmizuje teksty przysłów według własnej inwencji
  • tworzy proste struktury rytmiczne i zapisuje je znakami graficznymi nut i pauz
 

plansza z podziałem wartości rytmicznych, zeszyt ćwiczeń, zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Czas powrotów (sł. J. Koczanowska,

muz. A. Wolski), odtwarzacz płyt CD, pianino

 

4

 
 

O instrumentach perkusyjnych.

Klasyfikacja instrumentów ze względuna źródło dźwięku

 

 
  • poznanie instrumentów perkusyjnych (budowa, brzmienie, sposoby wydobywania dźwięku, możliwości wykonawcze)
  • dokonanie klasyfikacji instrumentów perkusyjnych: membranofony, idiofony oraz instrumenty perkusyjne o określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku
  • uwrażliwienie na barwę brzmienia instrumentów perkusyjnych
  • prezentacja sposobu gry na wybranych instrumentach perkusyjnych
  • *konstruowanie prostych instrumentów perkusyjnych z wykorzystaniem materiałów wtórnych

I.1.1

I.1.3

I.4.1

I.4.2

I.4.4

II.2.2

II.3.1III.3

  • śpiewa w zespole piosenkę Tańczący tamburyn
  • improwizuje na tamburynie akompaniament do refrenu piosenki
  • rozpoznaje brzmienie instrumentów perkusyjnych w słuchanych utworach muzycznych
  • wyróżnia podstawowe rodzaje instrumentów perkusyjnych, wskazuje najważniejsze cechy ich budowy
  • poprawnie wydobywa dźwięki z instrumentów perkusyjnych,
  • *konstruuje prosty instrumentp erkusyjny
 
  • śpiewa solo piosenkę Tańczący tamburyn, starając się podkreślić wykonaniem taneczny charakter piosenki
  • dokonuje klasyfikacji instrumentów perkusyjnych, np. ze względu na źródło dźwięku
  • wymienia popularne instrumenty perkusyjne  w orkiestrze symfonicznej
 

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Tańczący tamburyn (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nagrania CD utworów:

W grocie Króla Gór z I suity Peer Gynt (E. Grieg),Allegretto zIIcz.Symfoniinr

100 G-dur Wojskowa (J. Haydn), plansze dydaktyczne z instrumentami muzycznymi, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino,

*materiały potrzebne do budowy prostych instrumentów perkusyjnych (np. kubki po jogurtach, kapsle, puszki, koraliki, ziarna zbóż)

 

5

Muzycznie o jesieni. Nauka piosenki Barwy jesieni. Tworzenie na instrumentach perkusyjnych ilustracji muzycznej Jesienny spacer

  • zapoznanie z rytmem i melodią piosenki Barwy jesieni
  • obserwacja linii melodycznej piosenki, przedstawianie jej przebiegu graficznie
  • utrwalenie formyAB w muzyce
  • układanie melodii do tekstów wierszy tematycznie związanych zjesienią
  • dobieranie brzmienia instrumentów perkusyjnych do naśladowania różnych odgłosów natury i różnych efektów akustycznych
  • tworzenie na instrumentach perkusyjnych ilustracji muzycznej Jesienny spacer
  • *interpretacja plastyczna utworu muzycznego (A. Vivaldi Koncert nr3F-dur,Jesieńcz.1 Allegro)

I.1.1

I.1.3

I.4.1

I.4.2

I.4.4

II.2.2

  • śpiewa w zespole piosenkę Barwy jesieni
  • określa nastrój itempo piosenki
  • dobiera barwę brzmienia instrumentów perkusyjnych do naśladowania odgłosów natury i różnych efektów akustycznych
  • uczestniczy w tworzeniu ilustracji muzycznej Jesienny spacer
  • *rysuje ilustrację plastyczną do wysłuchanego utworu muzycznego
 
  • śpiewa solo piosenkę Barwy jesieni
  • rytmizuje według własnego pomysłu wyrażenia związane zjesienią
  • wykazuje swoją inwencję twórczą przy tworzeniu ilustracji muzycznej Jesienny spacer
 zapis   nutowy lub nagranie CD piosenki Barwy jesieni (sł. J.

Koczanowska, muz.

A. Wolski), nagranie utworu   Koncert nr 3 F - dur Jesień, cz. 1 Allegro (A. Vivaldi), zeszyt ćwiczeń,

odtwarzacz płyt CD, pianino

6

Akademia młodego melomana. Muzyka opowiada. Nauka piosenki Światmuzyką malowany

  • ilustrowanie dźwiękami instrumentów, np.zjawisk przyrody
  • ilustrowanie brzmieniem instrumentów, np. wybranych zjawisk natury
  • wyjaśnienie pojęcia muzyka programowa
  • poznanie wybranych utworów kompozytorów tworzących w nurcie muzyki programowej
  • nauka piosenki Świat muzyką malowany
  • interpretowanie środkami poza muzycznymi piosenki Świat muzyką malowany

I.1.1

I.1.3

I.2.4

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

  • dobiera brzmienie instrumentów do tworzenia ilustracji muzycznej inspirowanej np. zjawiskami natury
  • określa nastrój icharakter słuchanych utworów
  • przedstawia program utworów słuchanych na lekcji

    –  śpiewa w zespole piosenkę Świat muzyką malowany, określa jej tempo inastrój

  • wykonuje ilustrację plastyczną piosenki Świat muzyką malowany
  • wskazuje funkcje muzyki programowej oraz treści symboliczno-programowe
  • wykazuje dociekliwość poznawczą na temat kompozytorów muzyki programowej
  • śpiewa solo piosenkę Świat muzyką malowany
  • ilustruje ruchem tekst piosenki Świat muzykąmalowany
 

nagrania CD utworów: Lot trzmiela (N.Rimski-Korsakow), Wesoły wieśniak (R. Schumann), Łabędź (C. Saint- -Saëns), zapis nutowy fragmentu utworu Wesoły wieśniak

(R. Schumann), piosenki Świat muzyką malowany (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), instrumenty perkusyjne, flety, odtwarzacz płyt CD, pianino, kredki, blok rysunkowy

 

7

Czy muzyce potrzebny jest rytm? Nauka akompaniamentu rytmicznego do piosenki Światmuzyką malowany

  • utrwalanie pojęć muzycznych: rytm, takt, oznaczenie taktowe
  • rozwijanie wrażliwości słuchowej na zmianę metrum w muzyce
  • granie z użyciem rytmicznej partytury akompaniamentu do refrenu piosenki Świat muzyką malowany

I.2.1

I.2.3

I.2.4

I.2.5

I.3.1

II.1.1

  • wyklaskuje rytm piosenki, obserwując jej zapis nutowy
  • wyjaśnia podstawowe terminy muzyczne: rytm, takt, oznaczenie taktowe
  • określa oznaczenie taktowe poznanych piosenek
  • realizuje ruchem proste schematy rytmiczne
  • wykonuje na instrumencie partię rytmiczną w akompaniamencie do piosenki Świat muzyką malowany
  • układa w dowolnym metrum kilkutaktowy rytm, odtwarza go klaszcząc lub grając na instrumentach
  • wykazuje inwencję twórczą przy realizowaniu rytmu gesto dźwiękami i ruchem
  • *określa pojęcie rytmu w plastyce

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Świat muzyką malowany (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), instrumenty perkusyjne, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD

 

8

Polonez – taniec polski. Nauka piosenki Poloneza tańczmy

  • zapoznanie z genezą powstania poloneza i strukturą rytmiczno-muzyczną tego tańca
  • określanie w słuchanych utworach muzycznych charakterystycznych cech poloneza
  • nauka piosenki Poloneza tańczmy opartej na rytmie poloneza
  • rozbudzanie szacunku dla narodowego dziedzictwa kulturowego

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.5.1

  • śpiewa w zespole piosenkę Poloneza tańczmy,określa jej tempo inastrój
  • opisuje własnymi słowami muzyczny charakter poloneza
  • wyklaskuje rytmpoloneza i jego zakończenie
  • wskazuje w słuchanych kompozycjach charakterystyczne cechy poloneza
  • podaje przykłady utworów muzycznych skomponowanych w rytmie poloneza oraz nazwiska ich twórców
  • śpiewa solo piosenkę Poloneza tańczmy
  • wyjaśnia pochodzenie poloneza
  • porównuje rytm, nastrój i charakter piosenki Poloneza tańczmy z utworami wysłuchanymi na lekcji
  • wyjaśnia termin stylizowany polonez

tekst wiersza Polonez (W. Chotomska), nagranie CD utworów: Polonez

a-moll (M. K. Ogiński),

Polonez As-dur,

op. 53 (F. Chopin), Polonez z filmu Pan Tadeusz (W. Kilar) zapis nutowy lub nagranie  CD piosenki Poloneza tańczmy (sł. J. Koczanowska, muz. P.Sękowski),

odtwarzacz płyt CD, pianino

 

9

Poloneza czas zacząć. Nauka podstawowych kroków i figur tanecznych poloneza

  • rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej
  • poznanie podstawowych kroków i figur tanecznych poloneza, np.: krok podstawowy,krok chodzony, kolumna par, tunel, para w lewo, para w prawo, koła ozdobne
  • utrwalenie melodii i rytmu piosenki Poloneza tańczmy

I.1.1

I.1.3

I.3.2

II.5.1

  • opisuje słowami charakter poloneza na podstawie oglądanej sceny filmowej
  • wykonuje w parze krok podstawowy poloneza
  • wskazuje charakterystyczne figury poloneza i podejmuje próby zatańczenia w zespole układu choreograficznego
  • wykazuje dociekliwość poznawczą na temat tańca polonez
  • wyszukuje w różnych źródłach opisy poloneza i jego charakterystyczne figury taneczne
  • wykazuje się inwencją twórczą przy komponowaniu układu choreograficznego do piosenki Poloneza tańczmy

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Poloneza tańczmy (sł. J. Koczanowska, muz. P. Sękowski), fragment filmu Pan Tadeusz

reż. A. Wajda (scena poloneza),

odtwarzacz płyt CD, odtwarzacz DVD, pianino

 

10

Akademia młodego melomana. Polskie pieśnihistoryczne

  • poznanie genezyMazurka Dąbrowskiego
  • uświadomienie znaczenia hymnu narodowego dla Polaków, rozwijanie poczucia własnej tożsamości narodowej
  • uwrażliwienie na właściwą postawę w czasie wykonywania hymnu państwowego
  • nauka pieśni historycznej z okresu I wojny światowej Przybyli ułani pod okienko, przybliżenie faktów historycznych i sylwetek wybitnych Polaków

I.1.1

I.1.2

I.1.3

I.3.3

I.4.1

I.4.2

I.4.4 III.3

  • śpiewa z pamięci Mazurka Dąbrowskiego, podkreślając głosem uroczysty charakter pieśni i zachowując właściwą postawę w czasie jej wykonywania
  • zna genezę polskiego hymnu narodowego
  • umie wytłumaczyć, co to jest hymn
  • śpiewa w zespole pieśń Przybyli ułani pod okienko
  • bierze udział w tworzeniu inscenizacji ruchowej pieśni Przybyli ułanipod okienko
  • rozumie narodową rolę hymnu w kontekście historycznym
  • wykazuje dociekliwość poznawczą na temat pieśni z okresu I wojny światowej
  • wyszukuje na stronach WWW  informacje na temat Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie

zapis nutowy lub nagrania CD pieśni: Przybyli ułani pod okienko (sł. F. Gwiżdż, muz. autor nieznany), Mazurek Dąbrowskiego (sł. J. Wybicki, muz.: autor nieznany),

fragmenty książki Jak powstał Mazurek Dąbrowskiego (J. S. Kopczewski), pianino, odtwarzacz  płyt CD

 

11

Kilka dźwięków, a tyle melodii. Nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków gamy C-dur

  • przypomnienie i utrwalanie nazw solmizacyjnych liliterowych dźwięków gamy C-dur
  • uwrażliwienie na czystą intonację dźwięków gamy C-dur
  • omówienie budowy gamyC-dur
  • poznanie brzmienia trójdźwięku i jego zapisu na pięciolinii

I.2.1

II.1.1

II.2.1

  • na podstawie gamy C-dur wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków na pięciolinii
  • odczytuje z zapisu gamy C-dur na pięciolinii wysokości dźwięków
  • przedstawia graficznie gamę C - dur
  • śpiewa dźwięki gamyC-dur w górę i w dół, czysto je intonując
  • gra na dzwonkach lubflecie podłużnym dźwięki gamy C-dur
  • wie, co to jest trójdźwięk, śpiewa lub gra dźwięki trójdźwięku od podanego dźwięku
  • wskazuje półtony w gamieC-dur,
  • rozumie pojęcie skala muzyczna
  • *zna pojęcie gama barw w sztuce
  • obserwując zapis nutowy prostej melodii, śpiewajej dźwięki nazwami solmizacyjnymi

flety podłużne, dzwonki, tabela chwytów na flet podłużny, nagranie dowolnej melodii, pianino, odtwarzacz płyt CD

 

12

Gramy na instrumentach melodycznych

  • uwrażliwienie na wysokość dźwięków gamy C-dur i czas trwania wartości rytmicznych
  • doskonalenie gry na dzwonkach i flecie podłużnym
  • kształcenie dyscypliny zespołowej w czasie wspólnego muzykowania
  • poznanie artykulacji legato i staccato

I.2.1

II.1.1

II.2.2

II.2.3

II.2.4

  • odczytuje nazwy dźwięków w zapisie muzycznym
  • gra na flecie podłużnym lub dzwonkach wzory melodyczne
  • gra w zespole wybrany utwór, posługując się zapisem nutowym
  • wie,co to jest volta,rozumie jej znaczenie w utworze muzycznym
  • zna sposoby artykulacji legato i staccato
  • gt;gra solo wybrane utwory muzyczne, stosując właściwe tempo i dynamikę
  • gra utwór muzyczny, stosując artykulację legato i staccato

zapis nutowy melodii: Zabawa (T. Wójcik),

W murowanej piwnicy (mel. ludowa), Grozik (mel. ludowa),

Melodia (włoska mel. ludowa), Poczkaj, poczkaj (mel.ludowa),

flety podłużne, dzwonki, tabela chwytów na flet podłużny, schemat prawidłowego krycia otworów fletu podłużnego,pianino

 

 

13

Akademia młodego melomana. Zimowe opowieści – Dziadek do orzechów

  • zapoznanie z programem literackim baletu P. Czajkowskiego Dziadek do orzechów
  • poznanie wybranych utworów z suity baletowej
  • uwrażliwienie na rolę muzyki w widowisku baletowym
  • nauka gry na flecie lub dzwonkach utworu Taniec pastuszków z suity baletowej P. Czajkowskiego Dziadek do orzechów
  • *projektowanie scenografii do wybranej sceny baletu

I.4.1

I.4.4

II.2.1

II.3.3

II.4.2

II.4.3

II.4.4

  • bierze udział w zabawie rytmicznej do utworu Marsz z baletu P. Czajkowskiego Dziadek do orzechów
  • przedstawia program literacki baletu Dziadek do orzechów
  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych, dostrzega ich ilustracyjno - programowy charakter
  • gra z zespole fragment utworu Taniec pastuszków z suity baletowej Dziadek do orzechów
  • interpretuje ruchem według własnej inwencji wybraną scenę z baletu P. Czajkowskiego Dziadek do orzechów
  • określarolęmuzyki w widowisku baletowym
  • gra solo na dzwonkach lubflecie Taniecpastuszków
  • *wykazuje pomysłowość i oryginalność przy tworzeniu scenografii do wybranej sceny baletu

nagrania  CD utworów z suity baletowej P. Czajkowskiego Dziadek  do orzechów

Marsz, Taniec Wieszczki Cukrowej, Walc kwiatów, nuty utworu Taniec  pastuszków (P. Czajkowski),

partytura  do zabawy rytmicznej Marsz,

dzwonki lub flety podłużne, odtwarzacz płyt CD

 

14

Spotkanie przy choince, przy cichej kolędzie. Nauka piosenki Choinka

  • nauka piosenkiChoinka
  • poznanie brzmienia interwału oktawy
  • zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia i Nowego Roku kultywowanymi w różnych regionach Polski
  • granie akompaniamentu rytmiczno–melodycznego do zwrotki piosenki Choinka

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.2

II.1.1

II.2.1

  • śpiewa w zespole piosenkę Choinka, określa jej tempo i nastrój
  • czysto intonuje dźwięki oktawy
  • opowiada o wybranych zwyczajach bożonarodzeniowych kultywowanych w różnych regionach Polski
  • gra ostinatorytmiczne w akompaniamencie do piosenki Choinka
  • wyjaśnia różnice między kolędą a pastorałką
  • wyszukuje w zapisie nutowym piosenki Choinka dźwięki oddalone od siebie o oktawę i określa ich nazwę
  • gra partię melodyczną w akompaniamencie do piosenki Choinka

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Choinka (sł. J.Koczanowska, muz. M. Ziąber)oraz pastorałki Gore gwiazda Jezusowi, fragmenty książki Mało nas, mało nas

(J. Gorzechowska, M. Kaczurbina), zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino, kredki

 

15

Kolędy na flet idzwonki. Nauka gryna instrumencie wybranej polskiej kolędy

  • rozwijanie polskiej tradycji wspólnego kolędowania
  • nauka gry kolędy polskiej na dzwonkach lub flecie podłużnym
  • poznanie znaków notacji muzycznej: kropka przy nucie, znak repetycji, volta
  • praca nad wyrazem artystycznym prezentowanych utworów
  • kształcenie dyscypliny zespołowej w czasie wspólnego muzykowania

I.2.1

I.4.1

I.4.3

I.4.4

II.1.1

II.2.2

II.4.1 II.8

  • z zainteresowaniem słucha kolęd polskich, określa ich charakterystyczne cechy
  • wymienia tytuły znanych kolęd
  • gra w zespole wybraną kolędę
  • wie, jakie jest znacznie kropki przy nucie i pauzie
  • wyjaśnia znak repetycji w zapisie muzycznym
  • gra solo wybrane kolędy polskie, dbając o wyraz artystyczny utworów
  • wykazuje zainteresowanie kolędami polskimi, poszukuje w różnych źródłach innych utworów, podejmuje próbę zagrania ich na wybranym instrumencie

nagrania CD kolęd i pastorałek w opracowaniu chóralnym

iorkiestrowym,zapis nutowy kolęd: My też pastuszkowie, Narodził się Jezus Chrystus, Przybieżeli do Betlejem, Lulajże, Jezuniu,

flety podłużne, dzwonki chromatyczne, pianino, odtwarzacz płyt CD

 

16

Śpiewamy i gramy w kanonie. Opracowanie wokalne Kanonu noworocznego. Odległość oktawy w muzyce

  • zapoznanie z formą kanonu w muzyce
  • rozwijanie słuchu harmonicznego, wrażliwości na współbrzmienie głosów
  • opracowanie wokalne Kanonu noworocznego na dwa głosy
  • kształcenie poczucia formy utworu muzycznego
  • utrwalenie pojęcia oktawy w muzyce

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.3

II.1.1

II.2.2

II.4.3

  • zna pojęcie kanon,wyjaśnia sposób śpiewania w kanonie
  • wykonuje na instrumentach perkusyjnych kanon rytmiczny
  • gra w kanonie utwórCztery pory roku
  • śpiewa Kanon noworoczny w układzie dwugłosowym
  • *śpiewa w kanonie utwór Don, don z zastosowaniem gestodźwięków
  • dostrzega współbrzmienie dźwięków w formach wielogłosowych
  • dostrzega w kanonie imitację (środek techniki polifonicznej)
  • wykazuje się inwencją twórczą przy tworzeniu kanonu ruchowego

zapis nutowy utworów: Kanon noworoczny

(sł. M. Drozd, mel. angielska), Cztery pory roku (australijska mel. ludowa), Don, don (C. Orff), nagranie CD  utworu  Kanon (J. Pachelbel), odtwarzacz płyt CD, pianino, instrumenty perkusyjne

 

17

Akademia młodego melomana. Muzyczny zwierzyniec

  • kształcenie percepcji słuchowej uczniów
  • układanie miniatury tanecznej do wysłuchanej muzyki
  • uwrażliwienie na brzmienie interwału tercji
  • tworzenie głosowej ilustracji dźwiękowej do fragmentu wierszaPtasie radio (J.Tuwim)
  • *tworzenie na instrumentach ilustracji muzycznej do tekstu wiersza

I.1.6

I.2.4

I.3.3

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.3.1

II.3.3

  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych inspirowanych zwierzętami
  • śledzi przebieg muzyczny utworów, określa ich charakterystyczne cechy
  • wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów
  • czysto intonuje dźwięki oddalone od siebie o interwał tercji
  • tworzy miniaturę taneczną do wysłuchanej muzyki np. Taniec słonia, Kocie zabawy
  • *uczestniczy w tworzeniu ilustracji muzycznej do wiersza Ptak (J.Tuwim)
  • wykazuje się inwencją twórczą przy układaniu choreografii miniatury tanecznej oraz ilustracji dźwiękowej do tekstu wiersza
  • wykazuje zainteresowanie twórczością kompozytorów, których utworów słuchał na lekcji, oraz wyszukuje w literaturze muzycznej przykłady ich dzieł 

nagrania CD utworów: Duet kotów (G. Rossini), Słoń

z cyklu Karnawał zwierząt (C. Saint-Saëns), Kukułka (L.C. Daquin), fragment tekstu wiersza Ptasie radio, Ptak

 

18

Kiedy wiatr na soplach gra. Nauka piosenki Biała dama, sroga zima

  • nauka piosenki Biała dama, sroga zima, analiza melodii utworu
  • kształcenie percepcji słuchowej uczniów
  • granie na dzwonkach lub flecie podłużnym fragmentu utworu Walc łyżwiarzy
  • rozwijanie inwencji twórczej i wyobraźni muzycznej uczniów w zabawie głosowo-rytmicznej

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.4

I.4.1

II.2.2

  • układa rytm do tekstu przysłowia
  • śpiewa w zespole piosenkę Biała dama sroga zima, określa jej tempo i nastrój
  • wskazuje ruchem ręki wznoszący i opadający kierunek melodii
  • słuchając utworuTańczący śnieg (C. Debussy),ruchem rąk naśladuje taniec wirujących płatków śniegu
  • gra w zespole Walc łyżwiarzy (E. Waldteufel)
  • bierze udział w zabawie rytmicznej Zimowe rytmy
  • śpiewa solo piosenkę Biała dama sroga zima, analizuje zapis muzyczny piosenki
  • gra solo Walc łyżwiarzy (E. Waldteufel),stosując w czasie wykonania artykulację legato
  • wykazuje inwencję twórczą przy tworzeniu rytmów do tekstu przysłów

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Biała dama, sroga zima (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), nagranie CD utworu Tańczący śnieg z cyklu

Kącik   dziecięcy (C.Debussy), zapis nutowy utworu Walc łyżwiarzy (E. Waldteufel), dzwonki, flety, pianino, odtwarzacz płyt CD

 

19

Zimowa sanna. Tworzenie na instrumentach perkusyjnych ilustracji muzycznej do wiersza Kulig

  • naśladowanie na instrumentach różnych efektów akustycznych, odgłosów natury zilustrowanych w utworze muzycznymSanna (L.Mozart)
  • śpiewanie solmizacją przy pomocy nut melodii Jingle bells
  • tworzenie na instrumentach ilustracji muzycznej do wiersza Kulig

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.4

I.4.1

I.4.2

I.4.4

II.2.2

  • słuchając utworu muzycznego, dostrzega jego ilustracyjność – uczestniczy w tworzeniu ilustracji muzycznej do tekstu wiersza
  • opowiada o tradycjach staropolskich kuligów, porównuje je ze zwyczajami w czasach współczesnych
  • śpiewa solmizacją w zespole melodię Jingle bells
  • dostrzega związek między muzyką, literaturą i sztuką
  • wykazuje się kreatywnością muzyczną przy tworzeniu ilustracji muzycznej do tekstu wiersza
  • śpiewa solo solmizacją melodię Jingle bells
  • wykazuje zainteresowanie zwyczajami i tradycjami staropolskimi

nagranie CD utworu Sanna (L. Mozart), tekst wiersza Kulig (E. Skarżyńska), zapis nutowy utworu Jingle bells (mel. amerykańska), instrumenty perkusyjne, reprodukcja obrazu Sanna (I. Zygmuntowicz)

 

20

Oberek,kujawiak,mazur – polskie tańce narodowe.

Nauka piosenki Oberek zakręcony

  • nauka piosenki opartej na rytmie oberka Oberek zakręcony
  • poznanie wybranych polskich tańców narodowych (oberek, mazur, kujawiak) w twórczości kompozytorów
  • określanie charakterystycznych cech tańców polskich: mazur, kujawiak, oberek
  • rozpoznanie rytmów tanecznych w utworach muzycznych
  • granie na instrumencie melodii ludowej w rytmie oberka Przepióreczka

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.4

II.5.1III.4

  • śpiewa w zespole piosenkę Oberek zakręcony
  • wymienia charakterystyczne cechy mazura, kujawiaka, oberka
  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych inspirowanych polskimi tańcami ludowymi, rozpoznaje w nich rytmy oberka, kujawiaka, mazura
  • gra w zespole melodię ludową Przepióreczka
  • śpiewa solo piosenkę Oberek zakręcony, starając się podkreślić środkami wykonawczymi jej charakter, nastrój i tempo
  • zna i rozróżnia charakterystyczne rytmy tańców narodowych
  • wymienia kompozytorów polskich tworzących stylizowane utwory taneczne

zapis nutowy lub nagrania CD: piosenka Oberek zakręcony (sł. J. Koczanowska, muz.

M. Ziąber) i utwory: Mazur z I aktu opery Halka (S.Moniuszko), Oberek (G. Bacewicz), Kujawiak (H. Wieniawski), kujawiak ludowy, zapis nutowy melodii ludowej Przepióreczka,

pianino, odtwarzacz płyt CD, zeszyt ćwiczeń

 

21

Tańczymy kujawiaka. Nauka pie- śni ludowej Czerwone jabłuszko

  • zapoznanie z rytmem i melodią pieśni ludowej Czerwone jabłuszko
  • nauka kroku podstawowego kujawiaka i wybranych figur tanecznych
  • opracowanie układu choreograficznego do pieśni Czerwonejabłuszko
  • *inscenizacja treści wiersza Kujawiak (W. Chotomska)

I.1.1

I.1.3

I.3.2

II.5.1

  • śpiewa w zespole pieśń ludową Czerwone jabłuszko
  • wymienia i opisuje figury taneczne kujawiaka
  • uczestniczy w opracowaniu ruchowej struktury tańca
  • tańczy w parze krok podstawowy kujawiaka
  • *bierze udział w inscenizacji treści wiersza Kujawiak (W. Chotomska)
  • śpiewa solo pieśń ludową Czerwone jabłuszko
  • wykazuje inwencję twórczą przy tworzeniu układu choreograficznego do melodii pieśni
  • tańczy w zespole kujawiaka, dbając o poprawność wykonania figur tanecznych i wyraz artystyczny tańca

zapis nutowy lub nagranie CD pieśni ludowej Czerwone jabłuszko, tekst wiersza Kujawiak (W. Chotomska), pianino, odtwarzacz  płyt CD

 

22

Twórcy i wykonawcy muzyki

  • poznanie wykonawców muzyki (orkiestra, chór, soliści)
  • oglądanie filmu prezentującego różnych wykonawców muzycznych
  • uwrażliwienie nabrzmienie zespołów wykonawczych
  • rozwijanie inwencji twórczej uczniów
  • granie na instrumentach perkusyjnych akompaniamentu rytmicznego w czasie słuchania utworu Menuet(L.Boccherini)

I.1.6

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.4

II.2.2 III.2

  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych na różne zespoły wykonawcze
  • rozpoznaje i nazywa zespoły wykonawcze
  • wie,kim jest kompozytor, wymienia nazwiska reprezentatywnych mistrzów muzyki
  • podejmuje próby ułożenia melodii do podanego rytmu
  • gra w zespole partię rytmiczną w   akompaniamencie do melodii Menueta ( L. Boccherini)
  • tworzy własną melodię do podanego rytmu
  • świadomie i aktywnie słucha utworów muzycznych
  • wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat twórczości wybranych kompozytorów
  • omawia rodzaje zespołów kameralnych,
  • dobiera brzmienie instrumentów do tworzenia ilustracji muzycznej inspirowanej np. zjawiskami natury
  • określa nastrój i charakter słuchanych utworów
  • przedstawia program utworów słuchanych na lekcji
  • śpiewa w zespole piosenkę Świat muzyką malowany, określa jej tempo i nastrój
  • wykonuje ilustrację plastyczną piosenki Świat muzyką malowany
  • omawia rodzaje zespołów kameralnych, wymienia ich skład instrumentalny

nagrania   fragmentów utworów: V Symfonia c-moll (L. van Beethoven), Kwartet smyczkowy  g-moll op.74nr3(J.Haydn),

Chór   niewolników z opery Nabucco (G. Verdi), partytura utworu Menuet (L. Boccherini), film

Wykonawcy muzyki

lub fragmenty wykonań utworów muzycznych ze stron WWW, 

dzwonki, flety podłużne, odtwarzacz płyt CD iDVD

 

23

Akademia młodego melomana. Dzień dobry,panie Chopinie

  • uzupełnienie wiadomości na temat ważnych faktów biograficznych i dorobku artystycznego Fryderyka Chopina
  • poznanie okoliczności powstania wybranych utworów muzycznych F. Chopina
  • uwrażliwienie na piękno utworów kompozytora
  • wyrabianie szacunku do kultury narodowej i jej twórców

I.4.1

I.4.4

II.3.3

II.4.1 III.3

  • z zainteresowaniem i uwagą słucha utworów Fryderyka Chopina
  • poznaje utwory kompozytora inspirowane folklorem
  • formułuje wypowiedzi na temat twórczości Fryderyka Chopina
  • wymienia przykładowe utwory z dorobku artystycznego kompozytora
  • wymienia miejsca związane z Fryderykiem Chopinem
  • korzysta z różnych źródeł informacji w poszukiwaniu nowych wiadomości o życiu i twórczości Fryderyka Chopina
  • tworzy kronikę życia i twórczości kompozytora, np. w formie plastycznej
  • wyszukuje na mapie kraju miejsce urodzenia Fryderyka Chopina
  • zbiera informacje na temat Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina

portret F. Chopina, płyta CD  z nagraniami

utworów F. Chopina:

Mazurek B-dur, op. 7 nr 1,Polonez

A-dur, op. 40 nr 1, Nokturn Es-dur, op. 9 nr 2, tekst wiersza Żelazowa Wola

(W. Chotomska), zdjęcia i reprodukcje związane z życiem

F. Chopina, mapa Polski, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt  CD, pianino

 
24  Chopin muzyczne inspiracje. Nauka piosenki Noc nad Utratą
  • nauka piosenki Noc nadUtratą
  • inscenizacja treści wiersza Preludium Deszczowe (W. Chotomska)
  • wykonywanie ilustracji inspirowanych muzyką Fryderyka Chopina, tworzenie galerii obrazów

I.1.1

I.1.3

I.4.1

II.4.1

III.2

  • śpiewa w zespole piosenkę Noc nad Utratą
  • śpiewa w dwugłosie na sylabie „la” pierwsze takty piosenki Noc nad Utratą
  • wyraża muzykę Fryderyka Chopina środkami plastycznymi
  • zbiera informacje na temat muzeum w Żelazowej Woli
  • poznaje utwory literackie inspirowane muzyką Fryderyka Chopina
  • śpiewa solo piosenkę Noc nad Utratą
  • tworzy portfolio z samodzielne zgromadzonych informacji o Fryderyku Chopinie

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Noc nad Utratą (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), teksty wierszy: Walc i Preludium Deszczowe (W. Chotomska),

nagranie utworu F. Chopina: Walc cis-moll, op. 64 nr 2, Preludium e-moll, op. 28 nr 4, Preludium Des-dur, op.28 nr 15,

odtwarzacz płyt CD, pianino, kredki, blok rysunkowy

25

Wiosenne melodie. Nauka pio- senki To na- sza wiosna

  • układanie melodii do tekstów wierszowanych
  • poznanie rytmu i melodii piosenki To naszawiosna
  • rytmizowanie przysłów o wiośnie
  • granie na instrumentach różnych efektów dźwiękonaśladowczych
  • określenie pozamuzycznych skojarzeń w wysłuchanych utworach
  • nauka gry fragmentu utworu Wiosna z cyklu Cztery poryroku (A.Vivaldi)
  • poznanie znaczenia przedtaktu w muzyce

I.1.1

I.1.3

I.1.6

I.2.1

I.2.4

I.3.3

I.4.1

II.1.1

II.1.2

II.2.2

  • śpiewa w zespole piosenkę To nasza wiosna
  • improwizuje melodię do tekstu wierszowanego
  • gra w zespole utwór Wiosna (A. Vivaldi)
  • wyjaśnia pojęcie przedtakt muzyczny
  • z zainteresowaniem słucha utworów inspirowanych wiosną
  • naśladuje na instrumentach odgłosy natury i różne efekty akustyczne
  • dobiera rytmy do tekstów przysłów
  • improwizuje ruchem „taniec wiosny” 
  • śpiewa solopiosenkę To nasza wiosna
  • wykazuje się niezależnością i pomysłowością przy tworzeniu melodii
  • gra solo utwór Wiosna, zwracając uwagę na zmiany dynamiczne zawarte w zapisie muzycznym
  • układa rytmy do tekstów przysłów

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki To nasza wiosna (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski),

fragmenty wierszy: List do jaskółki (H. Bechlerowa), Idzie wiosna (J. Koczanowska),

nagrania CD utworów: Odgłosy wiosny (J. Strauss), Koncert nr 1 E-dur z cyklu Cztery pory roku,op.8,cz.1 Allegro (A. Vivaldi),

zapis nutowy utworu Wiosna (A. Vivaldi),

dzwonki, flety podłużne, niemelodyczne instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino

 

26

Wiosenne zwyczaje i obrzędy ludowe. Nauka piosenki Śmigus-dyngus

  • nauka piosenki Śmigus-dyngus
  • zapoznanie z wiosennymi zwyczajami i obrzędami ludowymi
  • inscenizacja ruchowa wybranych obrzędów ludowych
  • śpiewanie przyśpiewek ludowych
  • uczenie szacunku do tradycji i dziedzictwa kulturowego
  • wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym

I.1.1

I.1.3

I.3.3

II.4.1 III.4

  • śpiewa w zespole piosenkę Śmigus-dyngus oraz wybraną przyśpiewkę ludową
  • opowiada o wiosennych zwyczajach i obrzędach kultywowanych wregionie
  • bierze udział w inscenizacji ruchowej wybranego obrzędu ludowego
  • poszerza swoją wiedzę na temat tradycji i zwyczajów ludowych
  • śpiewa solo piosenkę Śmigus-dyngus oraz wybraną przyśpiewkę ludową
  • wykazuje się inwencją twórczą przy tworzeniu inscenizacji ruchowej obrzędu ludowego
  • wyszukuje w różnych źródłach informacji na temat wydarzeń kulturalnych w swoim regionie

zapis nutowy lub nagranieCD piosenki Śmigus-dyngus (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski),

zapis nutowy przyśpiewek ludowych: Oj, zwiesna dokoła, Gaik,

instrumenty perkusyjne, odtwarzacz  płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń

 

27

Akademia młodego melomana. Muzyczne baśnie. Nauka piosenki Witajcie w naszej bajce

  • nauka piosenki Witajcie w naszej bajce
  • zapoznanie z muzycznymi utworami programowymi inspirowanymi tematyką baśniową
  • rozwijanie umiejętności analitycznego słuchania muzyki

I.1.1

I.1.3

I.1.5

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

  • śpiewa w zespole piosenkę Witajcie w naszej bajce
  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych
  • określa zespół wykonawczy w słuchanych utworach muzycznych
  • rozpoznaje w słuchanych utworach instrumenty wykonujące partie solowe
  • interpretuje plastycznie wybrany utwór
  • śpiewa solo piosenkę Witajcie w naszej bajce
  • przedstawia treści programowe utworu muzycznego
  • śpiewa wymyślony przez siebie motyw przewodni bajki

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Witajcie wnaszejbajce(sł. J. Brzechwa, A. Korzyński), pianino, nagrania  CD

utworów:  Walc z baletu Śpiąca królewna (P. Czajkowski), Piotruś i Wilk (S. Prokofiew),

odtwarzacz płyt CD, blok rysunkowy, kredki szkolne

 

28

Wolno – szybko, głośno – cicho. Oznaczenia tempa i dynamiki w muzyce

  • zapoznanie z podstawowymi znaczeniami tempa i dynamiki stosowanymi w muzyce
  • kształcenie wrażliwości słuchowej na zmianę tempa i dynamiki
  • nauka gry utworu Menuet z zastosowaniem właściwego tempa i zmian dynamicznych
  • układanie na instrumentach perkusyjnych ilustracji muzycznej do tekstu wiersza
  • ukazanie ścisłego związku zachodzącego między tempem, dynamiką a nastrojem utworu muzycznego

I.2.1

I.2.4

I.4.1

II.2.4

II.2.2

  • gra w zespole utwór Menuet (W.A. Mozart)
  • rozróżnia części w utworze muzycznym, określa je za pomocą symboli literowych
  • wskazuje zmiany dynamiczne w wysłuchanym utworze
  • wymienia podstawowe oznaczenia tempa i dynamiki stosowane w muzyce
  • stosuje w śpiewie i grze zgodnie z zapisem muzycznym zmiany tempa i dynamiki
  • gra solo utwór Menuet (W.A. Mozart)
  • wie,do czego służy metronom
  • wymienia włoskie oznaczenia tempa i dynamiki stosowane w muzyce
  • świadomie dobiera muzykę ukierunkowaną na zmiany tempa i dynamiki

zapis nutowy utworu Menuet (W.A. Mozart), fragment wiersza Lokomotywa (J. Tuwim),

instrumenty perkusyjne,pianino,

nagranie CD utworuTaniec neapolitański (P. Czajkowski),

zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD

 

29

Zegarowa muzyka. Nauka piosenki W pracowni mistrza zegarmistrza

  • poznanie rytmu i melodii piosenki W pracowni mistrza zegarmistrza
  • uwrażliwienie na czas trwania wartości rytmicznych
  • tworzenie formy ABA
  • układanie melodyjki kurantowej na dzwonkach lub na flecie podłużnym
  • słuchanie utworów z kanonu literatury muzycznej

I.1.1

I.1.3

I.4.1

  • śpiewa w zespole piosenkę W pracowni mistrza zegarmistrza
  • układa melodyjkę kurantową głosem lub na instrumencie
  • bierze udział w tworzeniu ilustracji ABA Zegarowa muzyka
  • z zainteresowaniem słucha nowych utworów z literatury muzycznej
  • naśladuje na instrumentach odgłosy zegarów
  • śpiewa solo piosenkę W pracowni mistrza zegarmistrza
  • wykazuje się inwencję twórczą przy układaniu melodii kurantowej

zapis nutowy lub nagranieCD piosenki W pracowni mistrza zegarmistrza (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), nagrania CD utworów:  Aria z kurantem z opery Straszny dwór (S. Moniuszko), Polka tik-tak z operetki Zemsta nietoperza (J. Strauss)

flety podłużne, instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino

 

30

Na krakowską nutę.

Tradycje i zwyczaje ziemi krakowskiej. Nauka piosenki Lajkoniku, prowadź nas

  • nauka rytmu i melodii piosenki Lajkoniku, prowadź nas
  • poznanie zwyczajów i tradycji ziemi krakowskiej
  • kształcenie poczucia rytmu, realizowanie rytmów z synkopą
  • uczenie szacunku do tradycji i dziedzictwa kulturowego

I.1.1

I.1.3

I.4.1

I.4.2

II.4.1 III.4

  • śpiewa w zespole piosenkę Lajkoniku, prowadź nas
  • opowiada o zwyczajach i tradycjach ziemi krakowskiej, rozpoznaje strój krakowski
  • określa cechy i charakter krakowiaka
  • wie, co to jest synkopa, realizuje rytmy z synkopą
  • rozpoznaje w słuchanym utworze muzycznym rytm taneczny krakowiaka
  • jest zainteresowany polską kulturą ludową
  • śpiewa solo piosenkę Lajkoniku, prowadź nas
  • poszerza swoją wiedzę na temat folkloru ziemi krakowskiej
  • śpiewa przyśpiewkę krakowską Śpiewa słowik, śpiewa

zapis nutowy lub płyta nagranie CD piosenki Lajkoniku, prowadź nas (sł. J. Koczanowska, muz.

M. Ziąber), nagranie utworu Rondo a la Krakowiak F-dur,

op.14(F.Chopin),nuty przyśpiewki Śpiewa słowik, śpiewa,

odtwarzacz płyt CD, mapa fizyczna Polski, plansza ze strojami regionalnymi, dzwonki, flety podłużne, zeszyt ćwiczeń, pianino

 

31

Tańczymy krakowiaka. Nauka podstawowych kroków i figur tanecznych krakowiaka

  • poznanie struktury muzyczno–ruchowej krakowiaka
  • nauka podstawowych kroków i figur tanecznych krakowiaka (cwał boczny, krzesany, drobna kaszka, koła ozdobne itd.)
  • nauka układu choreograficznego do piosenki Lajkoniku, prowadź nas
  • kształcenie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej

I.3.2

II.5.1

  • wyklaskuje rytm krakowiaka, określa charakterystyczne cechy tańca
  • wykonuje podstawowe kroki i figury taneczne krakowiaka: cwał boczny, cwał w przód, drobna kaszka, koło zębate
  • tańczy układ choreograficzny do piosenki Lajkoniku, prowadź nas,dba o odpowiedni wyraz artystyczny tańca
  • wykazuje kreatywność w tworzeniu choreografii do piosenki Lajkoniku, prowadź nas
  • podkreśla wykonaniem charakter poszczególnych figur krakowiaka

zapis nutowy lub nagranieCD

piosenki Lajkoniku, prowadź nas (sł.

J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), odtwarzacz płyt CD, pianino

Kołysanka (J. Brahms), odtwarzacz płyt CD, dzwonki lub flety,  pianino

 

32

Akademia młodego melomana. Dla młodych melomanów

  • aktywne słuchanie muzyki
  • improwizacja ruchowa do słuchanej muzyki
  • interpretacja plastyczna utworu muzycznego
  • granie na instrumencie melodii Kołysanka (J. Brahms)

I.2.1

I.3.3

I.4.1

I.4.2

  • odczytuje zapis muzyczny Kołysanki (J. Brahms),gra utwór w zespole
  • z zainteresowaniem słucha utworów muzycznych, określa ich nastrój i charakterystyczne cechy
  • po wysłuchaniu utworu Marzenie (R. Schumann) wymyśla senne fantazje dziecka
  • interpretuje ruchowo utwór Tanie pajaca z cyklu Kącik dziecięcy (C. Debussy)
  • gra solo utwór Kołysanka, stosując wskazane w zapisie środki wykonawcze
  • określa cechy muzyki, które decydują o charakterze utworów
  • wyszukuje w literaturze muzycznej utwory, które powstały z myślą o młodych słuchaczach

płyta CD z nagraniami utworów:  Marzenie z cyklu Sceny dziecięce (R. Schumann), Taniec pajaca z  cyklu Kącik dziecięcy (C. Debussy), Symfonia dziecięca (L. Mozart) i innymi fragmentami muzyki poważnej słuchanymi na lekcjach muzyki w klasie 4, zapis nutowy utworu

 

33

Hej, lato, lato! Nauka piosenki Smak wakacji

  • nauka piosenki Smak wakacji
  • opracowanie ruchowe refrenu piosenki
  • gry i zabawy utrwalające pojęcia i terminy muzyczne poznane w klasie 4
  • integrowanie uczniów w czasie zabaw i ćwiczeń muzycznych.

I.1.1

I.1.3

I.1.4

I.3.3

  • śpiewa w zespole piosenkę Smak wakacji
  • improwizuje rapowankę do refrenu piosenki
  • powtarza ze słowniczkiem ważne terminy muzyczne poznane w klasie 4
  • uczestniczy w projekcie organizacji szkolnego konkursu piosenki.
  • śpiewa solo piosenkę Smak wakacji
  • układa dla nauczyciela wakacyjne życzenia na melodię jednej z poznanych piosenek.

zapis nutowy lub nagranieCD piosenki Smak wakacji (sł.J. Koczanowska, muz M. Ziąber) oraz z fragmentami piosenek z repertuaru podręcznika Muzyka klasa 4, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino.

 

nagrania CD utworów: Lot trzmiela (N.Rimski-Korsakow), Wesoły wieśniak (R. Schumann), Łabędź (C. Saint- -Saëns), zapis nutowy fragmentu utworu Wesoły wieśniak

(R. Schumann), piosenki Świat muzyką malowany (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), instrumenty perkusyjne, flety, odtwarzacz płyt CD, pianino, kredki, blok rysunkowy

nagrania CD utworów: Lot trzmiela (N.Rimski-Korsakow), Wesoły wieśniak (R. Schumann), Łabędź (C. Saint- -Saëns), zapis nutowy fragmentu utworu Wesoły wieśniak

(R. Schumann), piosenki Świat muzyką malowany (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), instrumenty perkusyjne, flety, odtwarzacz płyt CD, pianino, kredki, blok rysunkowy