Wymagania edukacyjne w klasie IV szkoły podstawowej opracowane przez wydawnictwo GWO
Kategorie celów nauczania:
A – zapamiętanie wiadomości
B – rozumienie wiadomości
C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Poziomy wymagań edukacyjnych:
K – konieczny – ocena dopuszczająca (2)
P – podstawowy – ocena dostateczna (3)
R – rozszerzający – ocena dobra (4)
D – dopełniający – ocena bardzo dobra (5)
W – wykraczający – ocena celująca (6)
DZIAŁ PROGRAMOWY |
JEDNOSTKA LEKCYJNA |
JEDNOSTKA TEMATYCZNA |
CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ | |||
---|---|---|---|---|---|---|
KATEGORIA A UCZEŃ ZNA: |
KATEGORIA B UCZEŃ ROZUMIE: |
KATEGORIA C UCZEŃ UMIE: |
KATEGORIA D UCZEŃ UMIE: | |||
1 |
Czego będziemy się uczyli na lekcjach matematyki w klasie czwartej? |
|||||
LICZBY I DZIAŁANIA (24 h) |
2–3 |
Rachunki pamięciowe – dodawanie i odejmowanie. |
• pojęcie składnika i sumy (K), • pojęcie odjemnej, odjemnika i różnicy (K), • prawo przemienności dodawania (P) |
• prawo przemienności dodawania (K) |
• pamięciowo dodawać liczby w zakresie 200 bez przekraczani progu dziesiątkowego i z jego przekraczaniem (K), • pamięciowo odejmować liczby w zakresie 200 bez przekraczania progu dziesiątkowego i z jego przekraczaniem (K), • dopełniać składniki do określonej wartości (P), • obliczać odjemną (lub odjemnik), znając różnicę i odjemnik (lub odjemną) (P) |
• dostrzegać zasady zapisu ciągu liczb naturalnych (D–W) |
4–5 |
O ile więcej, o ile mniej. |
• porównywanie różnicowe (P) |
• powiększać lub pomniejszać liczby o daną liczbę naturalną (K–P), • obliczać, o ile większa (mniejsza) jest jedna liczba od drugiej (K–P), • obliczać liczbę wiedząc, o ile jest większa (mniejsza) od danej (P), • rozwiązywać jednodziałaniowe zadania tekstowe (P) |
• rozwiązywać nietypowe zadania dotyczące własności liczb (D–W) |
||
6–7 |
Rachunki pamięciowe – mnożenie i dzielenie. |
• pojęcie czynnika i iloczynu (K), • pojęcie dzielnej, dzielnika i ilorazu (K), • niewykonalność dzielenia przez 0 (K), • prawo przemienności mnożenia (P) |
• rolę liczb 0 i 1 w poznanych działaniach (K), • prawo przemienności mnożenia (K) |
• tabliczkę mnożenia (K), • pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe przez jednocyfrowe w zakresie tabliczki mnożenia (K), • mnożyć liczby przez 0 (K), • posługiwać się liczbą 1 w mnożeniu i dzieleniu (K), • pamięciowo mnożyć liczby przez pełne dziesiątki, setki (P–R), • obliczać jeden z czynników, mając iloczyn i drugi czynnik (P), • obliczać dzielną (lub dzielnik), mając iloraz i dzielnik (lub dzielną) (R) • rozwiązywać jednodziałaniowe zadania tekstowe (P) |
• dostrzegać zasady zapisu ciągu liczb naturalnych (D–W) |
|
8–9 |
Mnożenie i dzielenie (cd.). |
• pamięciowo mnożyć liczby jednocyfrowe przez dwucyfrowe w zakresie 200 (K), • pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe przez jednocyfrowe lub dwucyfrowe w zakresie 100 (K), • sprawdzać poprawność wykonania działania (P), • rozwiązywać jednodziałaniowe zadania tekstowe (P) |
• dostrzegać zasady zapisu ciągu liczb naturalnych (W) |
|||
10–11 |
Ile razy więcej, ile razy mniej. |
• porównywanie ilorazowe(P) |
• pomniejszać lub powiększać liczbę n razy (K–P), • obliczać liczbę, wiedząc, ile razy jest ona większa (mniejsza) od danej (P), • obliczać, ile razy większa (mniejsza) jest jedna liczba od drugiej (K–P), • rozwiązywać zadania tekstowe jednodziałaniowe (P–R) |
• rozwiązywać nietypowe zadania dotyczące własności liczb (W) |
||
12 |
Dzielenie z resztą. |
• pojęcie reszty z dzielenia (K) |
• że reszta jest mniejsza od dzielnika (P) |
• wykonywać dzielenie z resztą (P), • obliczać dzielną, mając iloraz, dzielnik oraz resztę z dzielenia (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia z resztą (R–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia z resztą (W) |
|
13 |
Kwadraty i sześciany liczb. |
• pojęcie potęgi (P), • zapis potęgi (K) |
• związek potęgi z iloczynem (R) |
• obliczać kwadraty i sześciany liczb (R), • zapisywać liczby w postaci potęg (D), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem potęg (D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem potęg (W) |
|
14–15 |
Zadania tekstowe, cz. 1. |
• rozwiązywać jednodziałaniowe zadania tekstowe (P) |
• rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe (W) |
|||
16 |
Czytanie tekstów. Analizowanie informacji. |
• czytać ze zrozumieniem zadania tekstowe (P), • odpowiadać na pytania zawarte w prostym zadaniu tekstowym (P–R) |
||||
17–18 |
Przygotowanie do rozwiazywania zadań tekstowych. |
• czytać tekst ze zrozumieniem (P), • odpowiadać na pytania zawarte w tekście (P–R), • układać pytania do podanych informacji (P–R), • ustalać na podstawie podanych informacji, na które pytania nie można odpowiedzieć (P–R) |
||||
19–20 |
Zadania tekstowe, cz. 2. |
• uporządkować podane w zadaniu informacje (P), • zapisać rozwiązanie zadania tekstowego (P–R) |
• potrzebę porządkowania podanych informacji (P) |
• rozwiązywać wielodziałaniowe zadania tekstowe (P–R) |
• rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe (D–W) |
|
21–22 |
Kolejność wykonywania działań. |
• kolejność wykonywania działań, gdy nie występują nawiasy (K), • kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy (P), • kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy i potęgi (R) |
• obliczać wartości dwudziałaniowych wyrażeń arytmetycznych zapisanych bez użycia nawiasów (K), • obliczać wartości dwudziałaniowych wyrażeń arytmetycznych zapisanych z użyciem nawiasów (K), • obliczać wartości wielodziałaniowych wyrażeń arytmetycznych z uwzględnieniem kolejności działań, nawiasów i potęg (P–R), • tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie opisu i obliczać ich wartości (R–D) |
• zapisywać jednocyfrowe liczby za pomocą czwórek, znaków działań i nawiasów (W) |
||
23 |
Oś liczbowa. |
• pojęcie osi liczbowej (K) |
• potrzebę dostosowania jednostki osi liczbowej do zaznaczanych liczb (K) |
• przedstawiać liczby naturalne na osi liczbowej (K), • odczytywać współrzędne punktów na osi liczbowej (K–D), • ustalać jednostkę osi liczbowej na podstawie danych o współrzędnych punktów (R–D) |
||
24–25 |
Powtórzenie materiału i praca klasowa. |
|||||
SYSTEMY ZAPISYWANIA LICZB (17 h) |
26–27 |
System dziesiątkowy. |
• dziesiątkowy system pozycyjny (K), • pojęcie cyfry (K) |
• dziesiątkowy system pozycyjny (K), • różnicę między cyfrą a liczbą (K) |
• zapisywać liczbę za pomocą cyfr (K), • czytać liczby zapisane cyframi (K), • zapisywać liczby słowami (K–P), • zapisywać liczby, których cyfry spełniają podane warunki (R–D) |
• określać liczebność zbioru spełniającego podane warunki (R–W), • zapisywać liczby, których cyfry spełniają podane warunki (W) |
28 |
Porównywanie liczb naturalnych. |
• znaki nierówności < i > |
• znaczenie położenia cyfry w liczbie (P), • związek pomiędzy liczbą cyfr a wielkością liczby (P) |
• porównywać liczby (K), • porządkować liczby w skończonym zbiorze (P–R) |
• zapisywać liczby, których cyfry spełniają podane warunki (W), • określać liczebność zbioru spełniającego podane warunki (R–W) |
|
29–30 |
Rachunki pamięciowe na dużych liczbach. |
• algorytm dodawania i odejmowania dziesiątkami, setkami, tysiącami (K-P), • algorytm mnożenia i dzielenia liczb z zerami na końcu (P) |
• korzyści płynące z umiejętności pamięciowego wykonywania działań na dużych liczbach (P) |
• dodawać i odejmować liczby z zerami na końcu: - o jednakowej liczbie zer (K), - o różnej liczbie zer (P–R), • mnożyć i dzielić przez 10,100,1000 (K), • mnożyć i dzielić przez liczby z zerami na końcu (P–D), • porównywać sumy i różnice, nie wykonując działań (P–R) |
||
31–32 |
Jednostki monetarne – złote i grosze. |
• zależność pomiędzy złotym a groszem (K), • nominały monet i banknotów używanych w Polsce (K) |
• możliwość stosowania monet i banknotów o różnych nominałach do uzyskania jednakowych kwot (P) |
• zamieniać złote na grosze i odwrotnie (K), • zamieniać grosze na złote i grosze (P), • porównywać i porządkować kwoty podane: - w tych samych jednostkach (K), - w różnych jednostkach (P), • obliczać, ile złotych wynosi kwota złożona z kilku monet lub banknotów o jednakowych nominałach (P–R), • obliczać koszt kilku kilogramów lub połowy kilograma produktu o podanej cenie (P), • obliczać łączny koszt kilu produktów o różnych cenach (P–R), • obliczać resztę (P–R) |
• trudniejsze zadania dotyczące obliczeń pieniężnych (R–W) |
|
33–34 |
Jednostki długości. |
• zależności pomiędzy podstawowymi jednostkami długości (K) |
• możliwość stosowania różnorodnych jednostek długości (P) |
• zamieniać długości wyrażane w różnych jednostkach (K), • porównywać odległości wyrażane w różnych jednostkach (P–R), • zapisywać wyrażenia dwumianowane przy pomocy jednej jednostki (P– D), • obliczać sumy i różnice odległości zapisanych w postaci wyrażeń dwumianowanych (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe związane z jednostkami długości (P–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe związane z jednostkami długości (R–W) |
|
35–36 |
Jednostki masy. |
• zależności pomiędzy podstawowymi jednostkami masy (K), • pojęcia: masa brutto, netto, tara (R) |
• możliwość stosowania różnorodnych jednostek masy (P) |
• zamieniać masy wyrażane w różnych jednostkach (K), • porównywać masy produktów wyrażane w różnych jednostkach (P–R), • obliczać łączną masę produktów wyrażoną w różnych jednostkach (R–D), • zapisywać wyrażenia dwumianowane przy pomocy jednej jednostki (R–D), • rozwiązywać zadania tekstowe powiązane z masą (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe związane pojęciami masa brutto, netto i tara (R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe związane z zastosowaniem jednostek masy (W) |
|
37 |
System rzymski. |
• cyfry rzymskie pozwalające zapisać liczby - niewiększe niż 30 (K), - większe niż 30 (D-W) |
• rzymski system zapisywania liczb (P) |
• przedstawiać za pomocą znaków rzymskich liczby: - niewiększe niż 30 (K) - większe niż 30 (D–W), • odczytywać liczby zapisane za pomocą znaków rzymskich: - niewiększe niż 30 (K) - większe niż 30 (D–W) |
• zapisywać w systemie rzymskim liczby największe lub najmniejsze, używając podanych znaków (W) |
|
38–39 |
Z kalendarzem za pan brat. |
• podział roku na kwartały, miesiące i dni (K-P), • liczby dni w miesiącach (P), • pojęcie wieku (P), • pojęcie roku zwykłego, roku przestępnego oraz różnice między nimi (P), • nazwy dni tygodnia (K) |
• różne sposoby zapisywania dat (P) |
• zapisywać daty (K), • zastosować liczby rzymskie do 30 do zapisywania dat (K–P), • obliczać upływu czasu związany z kalendarzem (P–R), • zapisywać daty po upływie określonego czasu (P–D) |
• wykorzystywanie obliczeń upływu czasu w praktycznych sytuacjach np.: wyznaczanie dnia tygodnia po upływie określonego czasu (R–W) |
|
40 |
Godziny na zegarach. |
• zależności pomiędzy jednostkami czasu (P) |
• różne sposoby przedstawiania upływu czasu (P) |
• posługiwać się zegarami wskazówkowymi i elektronicznymi (K), • zapisywać cyframi podane słownie godziny (K–P), • wyrażać upływ czasu w różnych jednostkach (K–P), • obliczać upływu czasu związany z zegarem (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe związane z upływem czasu (R) |
• rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe związane z upływem czasu (W) |
|
41–42 |
Powtórzenie materiału i praca klasowa. |
|||||
DZIAŁANIA PISEMNE (15 h) |
43–44 |
Dodawanie pisemne. |
• algorytm dodawania pisemnego (K) |
• dodawać pisemnie liczby bez przekraczania progu dziesiątkowego i z przekraczaniem jednego progu dziesiątkowego (K), • dodawać pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych progów dziesiątkowych (P), • obliczać sumy liczb opisanych słownie (P), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania pisemnego (P-R) |
• rozwiązywać kryptarytmy (W), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania pisemnego (D–W) |
|
45–46 |
Odejmowanie pisemne. |
• algorytm odejmowania pisemnego (K) |
• porównywanie różnicowe (P) |
• odejmować pisemnie liczby bez przekraczania progu dziesiątkowego i z przekraczaniem jednego progu dziesiątkowego (K), • odejmować pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych progów dziesiątkowych (P) • sprawdzać poprawność odejmowania pisemnego (P), • obliczać różnice liczb opisanych słownie (P), • obliczać odjemnik, mając dane różnicę i odjemną (P), • obliczać jeden ze składników, mając dane sumę i drugi składnik (P), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania pisemnego (P–R) |
• rozwiązywać kryptarytmy (W), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania pisemnego (D–W) |
|
47–48 |
Mnożenie pisemne przez liczby jednocyfrowe. |
• algorytm mnożenia pisemnego przez liczby jednocyfrowe (K) |
• porównywanie ilorazowe (P) |
• mnożyć pisemnie liczby dwucyfrowe przez jednocyfrowe (K), • mnożyć pisemnie liczby wielocyfrowe przez jednocyfrowe (P), • powiększać liczby n razy (K–P), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia pisemnego (P–R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia pisemnego (D–W) |
|
49 |
Mnożenie przez liczby z zerami na końcu. |
• algorytm mnożenia pisemnego przez liczby zakończone zerami (P) |
• mnożyć pisemnie przez liczby zakończone zerami (P), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia pisemnego (P–R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia pisemnego (D–W) |
||
50–51 |
Mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe. |
• algorytm mnożenia pisemnego liczb wielocyfrowych (P–R) |
• mnożyć pisemnie przez liczby dwucyfrowe (P), • mnożyć pisemnie liczby wielocyfrowe (R), • powiększać liczbę n razy (R), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia pisemnego (P–R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia pisemnego (D–W), • rozwiązywać kryptarytmy (W) |
||
52–53 |
Dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe. |
• algorytm dzielenia pisemnego przez liczby jednocyfrowe (K) |
• porównywanie ilorazowe (P) |
• dzielić pisemnie liczby wielocyfrowe przez jednocyfrowe (K–P), • sprawdzać poprawność dzielenia pisemnego (P–R), • wykonywać dzielenie z resztą (P–R), • pomniejszać liczbę n razy (K–P), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia pisemnego (R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia pisemnego (D–W) • rozwiązywać kryptarytmy (W) |
|
54–55 |
Działania pisemne. Zadania tekstowe. |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pisemnych (D) |
• rozwiązywać wielodziałaniowe zadania tekstowe z zastosowaniem działań pisemnych (R–W) |
|||
56–57 |
Powtórzenie materiału i praca klasowa. |
|||||
FIGURY GEOMETRYCZNE (22 h) |
58–59 |
Proste, półproste, odcinki. |
• podstawowe figury geometryczne (K) |
• pojęcia: prosta, półprosta, odcinek (K), łamana (R) |
• rozpoznawać podstawowe figury geometryczne (K), • kreślić podstawowe figury geometryczne (K) |
• kreślić łamane spełniające dane warunki (R), • rozwiązywać zadania tekstowe związane z podstawowymi figurami geometrycznymi (R–W) |
60–61 |
Wzajemne położenie prostych. |
• zapis symboliczny prostych prostopadłych i prostych równoległych (P) |
• pojęcie prostych prostopadłych (K), • pojęcie prostych równoległych (K) |
• rozpoznawać proste prostopadłe oraz proste równoległe (K), • kreślić proste prostopadłe oraz proste równoległe: – na papierze w kratkę (K), – na papierze gładkim (P), • kreślić proste prostopadłe oraz proste równoległe przechodzące prze dany punkt (P), • określać wzajemne położenia prostych na płaszczyźnie (P–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe związane z prostopadłością i równoległością prostych (W) |
|
62 |
Odcinki prostopadłe i odcinki równoległe. |
• definicje odcinków prostopadłych i odcinków równoległych (P) |
• rozpoznawać odcinki prostopadłe oraz odcinki równoległe (K) |
• rozwiązywać zadania tekstowe związane z prostopadłością i równoległością odcinków (W) |
||
63–64 |
Mierzenie długości. |
• jednostki długości (K), • zależności pomiędzy jednostkami długości (K–P) |
• możliwość stosowania różnorodnych jednostek długości (K) |
• zamieniać jednostki długości (K–P), • mierzyć długości odcinków (K), • kreślić odcinki danej długości (K), • kreślić odcinki, których długość spełnia określone warunki (P), • rozwiązywać zadania tekstowe związane z mierzeniem odcinków (P–R) |
• mierzyć długość łamanej (R), • kreślić łamane danej długości (R), • kreślić łamane spełniające dane warunki (R–W) |
|
65 |
Kąty. |
• pojęcie kąta (K), • elementy kąta (P), • rodzaje kątów: – prosty, ostry, rozwarty (K) – pełny, półpełny (R), – wklęsły (D) • symbol kąta prostego (P) |
• klasyfikować kąty (K–R), • kreślić poszczególne rodzaje kątów (K–R), • rysować wielokąt o określonych kątach (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe związane z kątami (R) |
• rozwiązywać zadania związane z położeniem wskazówek zegara (D–W) |
||
66–67 |
Mierzenie kątów. |
• jednostkę miary kąta (K) |
• mierzyć kąty (K), • kreślić kąty o danej mierze (P), • określać miarę poszczególnych rodzajów kątów (P–R), • obliczać miary kątów przyległych (D) |
• rozwiązywać zadania związane z położeniem wskazówek zegara (D–W) |
||
68 |
Wielokąty. |
• pojęcie wielokąta (K), • elementy wielokątów oraz ich nazwy (K) |
• nazwać wielokąt na podstawie jego cech (K), • rysować wielokąt o określonych cechach (P–R), • na podstawie rysunku określać punkty należące i nienależące do wielokąta (P) |
• rozwiązywać zadania związane z podziałem wielokąta na części będące innymi wielokątami (D–W) |
||
69 |
Prostokąty i kwadraty. |
• pojęcia: prostokąt, kwadrat (K), • własności prostokąta i kwadratu (K) |
• różnice pomiędzy dowolnym prostokątem a kwadratem (P) |
• kreślić prostokąt, kwadrat o danych wymiarach lub przystający do danego: – na papierze w kratkę (K) – na papierze gładkim (P), • wyróżniać spośród czworokątów prostokąty i kwadraty (K–D) |
• rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe dotyczące prostokątów (W) |
|
70–71 |
Obwody prostokątów i kwadratów. |
• sposób obliczania obwodów prostokątów i kwadratów (K) |
• obliczać obwody prostokąta i kwadratu (K–P), • obliczać długość boku kwadratu przy danym obwodzie (P), • obliczać długość boku prostokąta przy danym obwodzie i długości drugiego boku (R–D) |
• rozwiązywać zadania dotyczące obliczania obwodów prostokątów i kwadratów (R–D), • obliczać obwody wielokątów złożonych z kilku prostokątów (R–W) |
||
72–73 |
Koła i okręgi. |
• pojęcia koła i okręgu (K), • elementy koła i okręgu (K-P), • zależność między długością promienia i średnicy (P) |
• różnicę między kołem i okręgiem (P) |
• wyróżniać spośród figur płaskich koła i okręgi (K), • kreślić koło i okrąg o danym promieniu (K), • kreślić promienie, cięciwy i średnice okręgów lub kół (P), • kreślić promienie, cięciwy i średnice okręgów lub kół spełniające podane warunki (R–D) |
• rozwiązywać zadania związane z kołem, okręgiem, prostokątem i kwadratem (D–W), • wykorzystywać cyrkiel do porównywania długości odcinków (R–W) |
|
74–75 |
Co to jest skala? |
• pojęcie skali (P) |
• pojęcie skali (P) |
• kreślić odcinki w skali (P), • kreślić prostokąty i okręgi w skali (R), • obliczać długości odcinków w skali lub w rzeczywistości (R), • obliczać rzeczywiste wymiary obiektów narysowanych w skali (R–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe związane ze skalą (R–W) |
|
76–77 |
Skala na planach. |
• zastosowanie skali na planie (P) |
• pojęcie skali na planie (P) |
•obliczać na podstawie skali długość odcinka na planie (mapie) lub w rzeczywistości (P–R), • określać skalę na podstawie słownego opisu (P–D), • dobierać skalę planu stosownie do potrzeb (R–D), • stosować podziałkę liniową (P–R), • przyporządkować fragment mapy do odpowiedniej skali (R) |
• obliczać skalę mapy na podstawie długości odpowiedniego odcinka podanego w innej skali (W) |
|
78–79 |
Powtórzenie materiału i praca klasowa. |
|||||
UŁAMKI ZWYKŁE (18h) |
80–81 |
Ułamek jako część całości. |
• pojęcie ułamka jako części całości (K), • zapis ułamka zwykłego (K) |
• pojęcie ułamka jako części całości (K) |
• za pomocą ułamka opisywać część figury lub część zbioru skończonego (P–D), • zapisywać słownie ułamek zwykły (K), • zaznaczać część: - figury określoną ułamkiem (K–P), - część zbioru skończonego opisanego ułamkiem (P–R) • rozwiązywać zadania tekstowe, w których do opisu części skończonego zbioru zastosowano ułamki (P–R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem ułamków do opisu części skończonego zbioru (D–W) |
82 |
Liczby mieszane. |
• pojęcie liczby mieszanej, jako sumy części całkowitej i ułamkowej (P) |
• zapisywać słownie ułamek zwykły i liczbę mieszaną (K), • za pomocą liczb mieszanych opisywać liczebność zbioru skończonego (P–D), • obliczać upływ czasu podany przy pomocy ułamka lub liczby mieszanej (P–R), • zamieniać długości oraz masy wyrażone częścią innej jednostki (P–R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem zamiany długości wyrażonych częścią innej jednostki (D–W) |
||
83 |
Ułamki i liczby mieszane na osi liczbowej. |
• ułamek, jak każdą liczbę można przedstawić na osi liczbowej (P) |
• przedstawiać ułamek zwykły na osi (P–R), • zaznaczać liczby mieszane na osi (P–R), • odczytywać współrzędne ułamków i liczb mieszanych na osi liczbowej (P–R), • ustalać jednostkę na osi liczbowej na podstawie danych o współrzędnych punktów (R–D) |
• zaznaczać i odczytywać ułamki o różnych mianownikach na jednej osi liczbowej (D–W) |
||
84–85 |
Porównywanie ułamków. |
• sposób porównywania ułamków o równych licznikach lub mianownikach (P–R) |
• porównywać ułamki zwykłe o równych mianownikach (K), • porównywać ułamki zwykłe o równych licznikach (P), • porównywać ułamki zwykłe o różnych licznikach i mianownikach (W), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem porównywania ułamków zwykłych (R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem porównywania ułamków zwykłych (D–W) |
||
86–87 |
Rozszerzanie i skracanie ułamków. |
• pojęcie ułamka nieskracalnego (P), • algorytm skracania i algorytm rozszerzania ułamków zwykłych (P) |
• ułamek można zapisać na wiele sposobów (P) |
• skracać (rozszerzać) ułamki zwykłe do danego licznika lub mianownika (P), • zapisywać ułamki zwykłe w postaci nieskracalnej (R) |
• rozwiązywać kryptarytmy (D–W), • porównywać ułamki zwykłe o różnych mianownikach (W) |
|
88–89 |
Ułamki niewłaściwe. |
• pojęcie ułamków właściwych i niewłaściwych (P), • algorytm zamiany liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe (R) |
• odróżniać ułamki właściwe od niewłaściwych (P), • zamieniać całości na ułamki niewłaściwe (P), • zamieniać liczby mieszane na ułamki niewłaściwe (R–D), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem zamiany ułamków zwykłych (R) |
• porównywać liczby przedstawione w postaci ułamków (R–D), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem zamiany ułamków zwykłych (D–W) |
||
90 |
Ułamek jako wynik dzielenia. |
• pojęcie ułamka jako ilorazu dwóch liczb naturalnych (K), • sposób wyłączania całości z ułamka (R) |
• stosować odpowiedniości: dzielna – licznik, dzielnik – mianownik, znak dzielenia – kreska ułamkowa (P), • przedstawiać ułamki zwykłe w postaci ilorazu liczb naturalnych i odwrotnie (P–R), • wyłączać całości z ułamków (R), • porządkować liczby przedstawione w postaci ułamków niewłaściwych i liczb mieszanych(R–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe nawiązujące do dzielenia mniejszej liczby przez większą (R–W), • odczytywać na osi liczbowej współrzędne ułamków niewłaściwych i liczb mieszanych o różnych mianownikach (D–W) |
||
91–92 |
Dodawanie ułamków zwykłych. |
• algorytm dodawania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach (K) |
• dodawać: – dwa ułamki zwykłe o tych samych mianownikach (K), – liczby mieszane o tych samych mianownikach (P–D), • dopełniać ułamki do całości (R), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania ułamków zwykłych (P–R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania ułamków zwykłych (D–W) |
||
93–95 |
Odejmowanie ułamków zwykłych. |
• algorytm odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach (K) |
• odejmowanie jako działanie odwrotne do dodawania (P), • porównywanie różnicowe (P) |
• odejmować: – dwa ułamki zwykłe o tych samych mianownikach (K), – liczby mieszane o tych samych mianownikach (P–D), • odejmować ułamki od całości (R), • obliczać składnik, znając sumę i drugi składnik (P), • obliczać odjemnik, znając odjemną i różnicę (P–R), • rozwiązywać zadania z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe na porównywanie różnicowe (R–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych (D–W) |
|
96–97 |
Powtórzenie materiału i praca klasowa. |
|||||
UŁAMKI DZIESIĘTNE (17 h) |
98–100 |
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…. |
• dwie postaci ułamka dziesiętnego (K), • nazwy rzędów po przecinku (P) |
• dziesiątkowy układ pozycyjny z rozszerzeniem na części ułamkowe (P) |
• zapisywać i odczytywać ułamki dziesiętne (K–P), • przedstawiać ułamki dziesiętne na osi liczbowej (P–R), • zamieniać ułamki dziesiętne na zwykłe (P–R), • zapisywać podane kwoty w postaci ułamków dziesiętnych (P–R) |
• obliczać współrzędną liczby zaznaczonej na osi liczbowej, mając dane współrzędne dwóch innych liczb (W), • zapisywać ułamki dziesiętne, których cyfry spełniają podane warunki (P–D), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem ułamków dziesiętnych (W) |
101–102 |
Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych, cz.1 |
• pojęcie wyrażenia jednomianowanego i dwumianowanego (P), • zależności pomiędzy jednostkami długości (P) |
• możliwość przedstawiania długości w różny sposób (P) |
• zastosować ułamki dziesiętne do wyrażania długości w różnych jednostkach (P–D) |
• ustalać zależności pomiędzy nietypowymi jednostkami długości (W) |
|
103–104 |
Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych, cz. 2 |
• zależności pomiędzy jednostkami masy (P) |
• możliwość przedstawiania masy w różny sposób (P) |
• zastosować ułamki dziesiętne do wyrażania masy w różnych jednostkach (P–D) |
• zastosować ułamki dziesiętne do wyrażania masy w różnych jednostkach (W) |
|
105 |
Różne zapisy tego samego ułamka dziesiętnego. |
• różne sposoby zapisu tych samych liczb (P) |
• że dopisywanie zer na końcu ułamka dziesiętnego ułatwia zamianę jednostek i nie zmienia wartości liczby (P) |
• zapisywać ułamki dziesiętne z pominięciem końcowych zer (P), • wyrażać długość i masę w różnych jednostkach (P–R), • zamieniać wyrażenia dwumianowane na jednomianowane i odwrotnie (P–R) |
• określać liczebność zbioru spełniającego podane warunki (W) |
|
106–107 |
Porównywanie ułamków dziesiętnych. |
• algorytm porównywania ułamków dziesiętnych (P) |
• porównywać dwa ułamki dziesiętne o tej samej liczbie cyfr po przecinku (K–P), • porządkować ułamki dziesiętne (R), • porównywać dowolne ułamki dziesiętne (R), • porównywać wielkości podane w różnych jednostkach (R–D) |
• znajdować ułamki spełniające zadane warunki (D–W), • określać liczebność zbioru spełniającego podane warunki (R–W) |
||
108–109 |
Dodawanie ułamków dziesiętnych. |
• algorytm dodawania pisemnego ułamków dziesiętnych (K) |
• pamięciowo i pisemnie dodawać ułamki dziesiętne: – o jednakowej liczbie cyfr po przecinku (K), – o różnej liczbie cyfr po przecinku (P–R), • powiększać ułamki dziesiętne o ułamki dziesiętne (K–R), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania ułamków dziesiętnych (P–R) |
• rozwiązywać zadania z zastosowaniem dodawania ułamków dziesiętnych (D–W) |
||
110–112 |
Odejmowanie ułamków dziesiętnych. |
• algorytm odejmowania pisemnego ułamków dziesiętnych (K) |
• porównywanie różnicowe (P) |
• odejmować pamięciowo i pisemnie ułamki dziesiętne (K–R), • pomniejszać ułamki dziesiętne o ułamki dziesiętne (K–R), • sprawdzać poprawność odejmowania (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych (P–R), • rozwiązywać zadania tekstowe na porównywanie różnicowe (R–D), • obliczać wartości prostych wyrażeń arytmetycznych z uwzględnieniem kolejności działań i nawiasów (R–D) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania ułamków dziesiętnych (D–W) |
|
113–114 |
Powtórzenie materiału i praca klasowa. |
|||||
PROSTOPADŁOŚCIANY I SZEŚCIANY (7 h) |
123–124 |
Opis prostopadłościanu. |
• pojęcie prostopadłościanu (K), • elementy budowy prostopadłościanu (P) |
• wyróżniać prostopadłościany spośród figur przestrzennych (K), • wyróżniać sześciany spośród figur przestrzennych (P), • wskazywać elementy budowy prostopadłościanu (P), • wskazywać w prostopadłościanie ściany prostopadłe i równoległe oraz krawędzie prostopadłe i równoległe - na modelu (P), - na rysunku (R), • rysować prostopadłościan w rzucie równoległym (R–D) • obliczać sumę długości krawędzi prostopadłościanu (R) i sześcianu (P), • obliczać długość krawędzi sześcianu, znając sumę wszystkich jego krawędzi (R) |
• obliczać długość trzeciej krawędzi prostopadłościanu, znając sumę wszystkich jego krawędzi oraz długość dwóch innych (D), • rozwiązywać zadania z treścią dotyczące długości krawędzi prostopadłościanów (D-W), • określać wymiary prostopadłościanów zbudowanych z sześcianów (R–D), • charakteryzować prostopadłościany, mając informacje o części ścian (D), • szkicować widoki brył składających się z kilku prostopadłościanów lub układać bryły na podstawie ich widoków (R–D) |
|
125–126 |
Siatki prostopadłościanów. |
• pojęcie siatki prostopadłościanu (P) |
• rysować siatki prostopadłościanów i sześcianów (P), • projektować siatki prostopadłościanów i sześcianów (P–R), • projektować siatki prostopadłościanów i sześcianów w skali (R–D), • sklejać modele z zaprojektowanych siatek (P), • podawać wymiary prostopadłościanów na podstawie siatek (P-R) |
• stwierdzać, czy rysunek przedstawia siatkę sześcianu (W), • wskazywać na siatkach ściany prostopadłe i równoległe (R-D) |
||
127–128 |
Pole powierzchni prostopadłościanu. |
• sposób obliczania pól powierzchni prostopadłościanów i sześcianów (P) |
• obliczać pola powierzchni sześcianów (P), • obliczać pola powierzchni prostopadłościanów: – na podstawie siatki (P), – bez rysunku siatki (R), • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem pól powierzchni prostopadłościanów (P-R) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem pól powierzchni prostopadłościanów (D-W), • obliczać długość krawędzi sześcianu, znając jego pole powierzchni (D), • obliczać pola powierzchni brył złożonych z prostopadłościanów (W), • obliczać pole bryły powstałej w wyniku wycięcia sześcianu z prostopadłościanu (W) |
||
129 |
Sprawdzian i jego omówienie. |
|||||
POLA FIGUR (8 h) |
115 |
Co to jest pole figury? |
• pojęcie kwadratu jednostkowego (K) |
• pojęcie pola jako liczby kwadratów jednostkowych (K) |
• mierzyć pola figur: - kwadratami jednostkowymi (K), - trójkątami jednostkowymi itp. (P), • budować figury z kwadratów jednostkowych (P) |
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem pojęcia pola (W) |
116–117 |
Jednostki pola. Pole prostokąta. |
• jednostki pola (K), • algorytm obliczania pola prostokąta i kwadratu (K) |
• obliczać pola prostokątów i kwadratów (K–P), • obliczać długość boku kwadratu, znając jego pole (R), • obliczać długość boku prostokąta, znając jego pole i długość drugiego boku (R–D) |
• obliczać pola figur złożonych z kilku prostokątów (D), • wskazywać wśród prostokątów ten, którego obwód jest najmniejszy itp. (W) |
||
118–119 |
Zależności między jednostkami pola. |
• jednostki pola (K), • zależności pomiędzy jednostkami pola (P–R), • gruntowe jednostki pola (P) |
• zamieniać jednostki pola (R–D), • porównywać pola figur wyrażone w różnych jednostkach (R–D) |
|||
120–121 |
Wycinanki i układanki. |
• układać figury tangramowe (D) • obliczać pola figur złożonych z jednakowych modułów i ich części (R–D) |
• szacować pola figur nieregularnych pokrytych siatkami kwadratów jednostkowych (D), • określać pola wielokątów wypełnionych siatkami kwadratów jednostkowych (D–W), • rysować figury o danym polu (D–W) |
|||
122 |
Sprawdzian i jego omówienie. |