Poziom najwyższy,

ocena celująca

Poziom wysoki,

ocena bardzo dobra

Poziom średni,

ocena dobra

Poziom niski,

ocena dostateczna

Poziom bardzo niski,

ocena dopuszczająca

Poziom najniższy,

ocena niedostateczna

 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego

  • Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
  • Poprawnie rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
  • Poprawnie rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.
  • Poprawnie rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
  • Chętnie prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Chętnie wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
  • Świadomie chroni przyrodę, segreguje odpady.
  • Poprawnie rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
  • Poprawnie rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.
  • Poprawnie rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
  • Chętnie prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Chętnie wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
  • Świadomie chroni przyrodę, segreguje odpady.
  • Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
  • Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.
  • Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
  • Prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
  • Chroni przyrodę, segreguje odpady.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
  • Pod kierunkiem dorosłych stara się prowadzić proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Stara się wykonywać proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
  • Stara się chronić przyrodę, segregować odpady.

 

  • Ze znaczną pomocą rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
  • Ze znaczną pomocą rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.
  • Ze znaczną pomocą rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
  • Tylko z pomocą nauczyciela prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Tylko z pomocą nauczyciela wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
  • Upominany, chroni przyrodę, segreguje odpady.
  • Nie rozpoznaje podstawowych roślin i zwierząt występujących w najbliższym otoczeniu.
  • Nie prowadzi obserwacji i hodowli proponowanych na zajęciach.

 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku

  • Poprawnie przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej. 
  • Poprawnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
  • Poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
  • Zawsze dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
  • Ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.
  • Poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
  • Zawsze ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
  • Poprawnie rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
  • Zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
  • Zawsze ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego.
  • Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety. 

 

  • Poprawnie przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej.
  • Poprawnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
  • Poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
  • Zawsze dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
  • Ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.
  • Poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
  • Zawsze ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
  • Poprawnie rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
  • Zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
  • Zawsze ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego.
  • Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety. 
  • Zazwyczaj poprawnie przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej. 
  • Zazwyczaj poprawnie posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
  • Zazwyczaj poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
  • Najczęściej dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
  • Najczęściej ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.
  • Zazwyczaj poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
  • Zazwyczaj ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
  • Zazwyczaj poprawnie rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
  • Zazwyczaj stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
  • Zazwyczaj ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego.
  • Zazwyczaj stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety. 
  • Z niewielką pomocą przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej. 
  • Z niewielką pomocą posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
  • Stara się poprawnie posługiwać się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
  • Wymaga pomocy w zakresie dbałości o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
  • Z pomocą uświadamia sobie znaczenie odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.
  • Z pomocą poprawnie przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
  • Z niewielką pomocą ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
  • Z niewielką pomocą rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
  • Stara się stosować do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną, stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
  • Z pomocą nauczyciela uświadamia sobie istnienie zagrożeń ze środowiska naturalnego.
  • Czasem ma problemy ze stosowaniem zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosowaniem zasad netykiety. 
  • Ze znaczną pomocą przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej. 
  • Z pomocą posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
  • Nie zawsze poprawnie posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
  • Ma problem z dbałością o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
  • Pod stałym nadzorem wyrabia sobie świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.
  • Ze znaczną pomocą przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
  • Stara się ubierać odpowiednio do stanu pogody.
  • Z pomocą rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
  • Nie zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajdywaniem drogi ewakuacyjnej i stosowaniem zasad bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
  • Często nie rozumie sytuacji istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego.
  • Ma problemy ze stosowaniem zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosowaniem zasad netykiety.
  • Nie odróżnia specyfiki podstawowych zawodów omawianych na zajęciach, nie zna numerów alarmowych.

 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej

  • Samodzielnie określa położenie swojej miejscowości.
  • Samodzielnie wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice. 
  • Wymienia nazwę stolicy Polski, wskazuje na mapie jej położenie.
  • Samodzielnie określa położenie swojej miejscowości.
  • Samodzielnie wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice. 
  • Wymienia nazwę stolicy Polski, wskazuje na mapie jej położenie.
  • Zazwyczaj poprawnie określa położenie swojej miejscowości.
  • Zazwyczaj poprawnie wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice. 
  • Wymienia nazwę stolicy Polski i z niewielką pomocą wskazuje na mapie jej położenie.
  • Z niewielką pomocą określa położenie swojej miejscowości.
  • Z niewielką pomocą wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice. 
  • Zazwyczaj poprawnie wymienia nazwę stolicy Polski i z niewielką pomocą wskazuje na mapie jej położenie.
  • Tylko z pomocą określa położenie swojej miejscowości.
  • Tylko z pomocą wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice. 
  • Ma problem z podaniem nazwy stolicy Polski i wskazaniem na mapie jej położenia.
  • Nie potrafi pracować z mapą w zakresie określonym podstawą programową.