Osiągnięcia w zakresie słuchania i mówienia
|
- Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych. Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-
-skutkowe.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając bogatego słownictwa.
- Składa sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując rzeczowe informacje.
- Samodzielnie i poprawnie wykonuje eksperymenty językowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
|
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-
-skutkowe.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając bogatego słownictwa.
- Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując rzeczowe informacje.
- Samodzielnie i poprawnie wykonuje eksperymenty językowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
|
- Najczęściej słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Wypowiada się w formie logicznych zdań, dostrzega związki przyczynowo-
-skutkowe.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
- Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
- Stara się samodzielnie wykonywać eksperymenty językowe.
- Chętnie i recytuje wiersze.
|
- Stara się słuchać z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Wypowiada się najczęściej w formie odpowiedzi na pytania.
- Z niewielką pomocą tworzy w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
- Po naprowadzeniu składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
- Z niewielką pomocą wykonuje eksperymenty językowe.
- Poprawnie recytuje wiersze.
|
- Ma problemy ze słuchaniem czytanych tekstów, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Konstruuje wypowiedzi i opowiadanie z pomocą nauczyciela.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
- Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
- Wykonuje eksperymenty językowe tylko z pomocą nauczyciela.
- Z pomocą recytuje wiersze.
|
- Nie potrafi słuchać z uwagą czytanych przez innych tekstów.
- Nie potrafi wypowiedzieć się w formie zdań na podany temat.
- Nie rozwiązuje krzyżówek i nie wykonuje ćwiczeń wzbogacających czynny język.
- Nie uczy się zadawanych tekstów na pamięć.
|
Osiągnięcia w zakresie czytania
|
- Czyta płynnie głośno i cicho, ze zrozumieniem wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane.
- Samodzielnie i poprawnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wskazuje i ocenia bohaterów, uzasadniając swoje zdanie, określa nastrój w utworze, odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, wyszukuje w tekstach potrzebne fragmenty.
- Chętnie i interesująco układa opowiadanie twórcze i eksperymentuje z tekstem.
- Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta płynnie głośno i cicho, ze zrozumieniem wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane.
- Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wskazuje i ocenia bohaterów, uzasadniając swoje zdanie, określa nastrój w utworze, odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Chętnie i interesująco układa opowiadanie twórcze i eksperymentuje z tekstem.
- Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie głośno i cicho, ze zrozumieniem omawiane teksty pisane samodzielnie i drukowane.
- Najczęściej samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wskazuje i stara się ocenić bohaterów, uzasadniając swoje zdanie, stara się określić nastrój w utworze i odróżnić elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Stara się układać opowiadanie twórcze.
- Stara się czytać samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie głośno tylko przygotowane, krótkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, zwykle ze zrozumieniem.
- Z niewielką pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, po naprowadzeniu ocenia bohaterów i określa nastrój w utworze, nie zawsze odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości,
- wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Z niewielką pomocą układa opowiadanie twórcze.
- Zachęcany czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie krótkie zdania pisane samodzielnie i drukowane, nie zawsze rozumie czytany tekst.
- Tylko z pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w omawianych utworach oraz wyszukuje w nich wskazane fragmenty.
- Z pomocą wskazuje głównych bohaterów, często nie odróżnia elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
- Tylko z pomocą układa opowiadanie twórcze.
- Ma problem z samodzielnym czytaniem wskazanych książek.
|
- Czyta poprawnie wyrazy i krótkie zdania drukowane, nie rozumie czytanego tekstu.
- Nie korzysta z polecanej literatury dla dzieci.
|
Osiągnięcia w zakresie pisania
|
- Właściwie, płynnie i estetycznie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
- Samodzielnie pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
- Zawsze bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu, przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne i poznane skróty.
- Zawsze bezbłędnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
|
- Poprawnie i płynnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
- Samodzielnie pisze opowiadanie, opis, krótką notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
- Bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu, przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne i poznane skróty.
- Bezbłędnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
|
- Najczęściej poprawnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze i stara się o jego estetykę.
- Po naprowadzeniu pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
- Popełnia nieliczne błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu, przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne i poznane skróty.
- Czasem popełnia błędy, porządkując wyrazy zgodnie z kolejnością alfabetyczną.
|
- Nie zawsze poprawnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
- Z niewielką pomocą pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
- Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu, nie zawsze przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach i nie zawsze stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne oraz poznane skróty.
- Po naprowadzeniu porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
|
- Ma trudności z poprawnym rozmieszczaniem tekstu w liniaturze.
- Tylko z pomocą pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
- – Popełnia liczne błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu, często nie przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach i stosowaniu poprawnie znaków interpunkcyjnych oraz poznanych skrótów.
- Wymaga pomocy w czasie ustalania kolejności alfabetycznej wyrazów.
|
- Niewłaściwie rozmieszcza tekst w liniaturze.
- Nie podejmuje próby napisania opowiadania, opisu, notatki, życzeń, ogłoszenia, zaproszenia, podziękowania, listu.
- Nie potrafi pisać z pamięci i ze słuchu.
- Przepisując tekst, nie przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, nie stosuje poprawnie znaków interpunkcyjnych i poznanych skrótów.
- Nie zna kolejności alfabetycznej liter.
|
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego
|
- Zawsze samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
- Zawsze bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Bezbłędnie rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
- Samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł informacji.
|
- Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
- Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Bezbłędnie rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
- Samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł informacji.
|
- Najczęściej samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Najczęściej poprawnie wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
- Najczęściej rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
- Korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
|
- Z niewielką pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Z niewielką pomocą wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
- Z niewielką pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Po naprowadzeniu rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
- Z niewielką pomocą korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
|
- Tylko z pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Tylko z pomocą wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
- Tylko z pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Tylko z pomocą rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
- Tylko z pomocą korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
|
- Nie odróżnia w wypowiedziach zdań, wyrazów, sylab i głosek. Nie dzieli wyrazów na sylaby. Nie potrafi wskazać w zdaniach rzeczowników, czasowników i przymiotników.
- Nie rozpoznaje wyrazów o znaczeniu przeciwnym, wyrazów pokrewnych i o znaczeniu bliskoznacznym.
- Niezgodnie z poleceniem korzysta z różnych źródeł informacji.
|