Osiągnięcia w zakresie słuchania i mówienia
|
- Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych. Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź, używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-
-skutkowe.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając bogatego słownictwa.
- Składa sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując rzeczowe wypowiedzi.
- Samodzielnie i poprawnie wykonuje eksperymenty językowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
|
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź, używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo
-skutkowe.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając bogatego słownictwa.
- Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy formułując rzeczowe wypowiedzi.
- Samodzielnie i poprawnie wykonuje eksperymenty językowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
|
- Najczęściej słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Wypowiada się w formie logicznych zdań, dostrzega związki przyczynowo-
-skutkowe.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
- Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
- Stara się samodzielnie wykonywać eksperymenty językowe.
- Chętnie recytuje wiersze.
|
- Stara się słuchać z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Wypowiada się najczęściej w formie odpowiedzi na pytania.
- Z niewielką pomocą tworzy opowiadanie w formie ustnej.
- Po naprowadzeniu składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy.
- Z niewielką pomocą wykonuje eksperymenty językowe.
- Poprawnie recytuje wiersze.
|
- Ma problemy ze słuchaniem czytanych tekstów, wypowiedzi innych osób, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Konstruuje wypowiedzi i opowiadanie z pomocą nauczyciela.
- Układa w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
- Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
- Wykonuje eksperymenty językowe tylko z pomocą nauczyciela.
- Z pomocą recytuje wiersze.
|
- Nie potrafi słuchać tekstów z uwagą czytanych przez innych.
- Nie potrafi wypowiedzieć się w formie zdania na podany temat.
- Nie rozwiązuje krzyżówek i nie wykonuje ćwiczeń wzbogacających czynny język.
- Nie uczy się zadawanych tekstów na pamięć.
|
Osiągnięcia w zakresie czytania
|
- Czyta płynnie głośno i cicho ze zrozumieniem wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane.
- Samodzielnie i poprawnie wskazuje postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach potrzebne fragmenty.
- Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta płynnie głośno i cicho ze zrozumieniem wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane.
- Samodzielnie wskazuje postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie głośno i cicho ze zrozumieniem omawiane teksty pisane samodzielnie i drukowane.
- Najczęściej samodzielnie wskazuje postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Stara się czytać samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie głośno tylko przygotowane, krótkie teksty pisane samodzielnie i drukowane; zwykle ze zrozumieniem.
- Z niewielką pomocą wskazuje postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Zachęcany czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie krótkie zdania pisane samodzielnie i drukowane, nie zawsze rozumie czytany tekst.
- Tylko z pomocą wskazuje postacie i zdarzenia w omawianych utworach oraz wyszukuje w nich wskazane fragmenty.
- Ma problem z samodzielnym czytaniem wskazanych książek.
|
- Czyta poprawnie wyrazy i krótkie zdania drukowane, nie rozumie czytanego tekstu.
- Nie korzysta z polecanej literatury dla dzieci.
|
Osiągnięcia w zakresie pisania
|
- Właściwie, płynnie i estetycznie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
- Samodzielnie pisze notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie oraz krótkie teksty.
- Zawsze bezbłędnie pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
- Zawsze bezbłędnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
|
- Poprawnie i płynnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
- Samodzielnie pisze krótką notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie oraz krótkie teksty.
- Bezbłędnie pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
- Bezbłędnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
|
- Najczęściej poprawnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze i dba o jego estetykę.
- Po naprowadzeniu pisze notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie oraz krótkie teksty.
- Popełnia nieliczne błędy w pisaniu z pamięci i przepisywaniu tekstów, układa i pisze zdania.
- Czasem popełnia błędy, porządkując wyrazy zgodnie z kolejnością alfabetyczną.
|
- Nie zawsze poprawnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
- Z niewielką pomocą pisze notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie oraz krótkie teksty.
- Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i przepisywaniu tekstów, układa i pisze proste zdania.
- Po naprowadzeniu porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
|
- Ma trudności z poprawnym rozmieszczaniem tekstu w liniaturze.
- Tylko z pomocą pisze notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie oraz krótkie teksty.
- – Popełnia liczne błędy w pisaniu z pamięci. Przepisuje poprawnie tylko pod kierunkiem i z pomocą nauczyciela.
- Wymaga pomocy w czasie ustalania kolejności alfabetycznej wyrazów.
|
- Niewłaściwie rozmieszcza tekst w liniaturze.
- Nie podejmuje próby napisania notatki, życzeń, ogłoszenia, zaproszenia.
- Nie potrafi pisać z pamięci.
- Nie przepisuje wskazanych tekstów w liniaturze.
- Nie zna kolejności alfabetycznej liter.
|
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego
|
- Zawsze samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Dzieli wyrazy na sylaby. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki i czasowniki.
- Zawsze bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł informacji.
|
- Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Dzieli wyrazy na sylaby. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki i czasowniki.
- Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł informacji.
|
- Najczęściej samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Najczęściej poprawnie dzieli wyrazy na sylaby i wskazuje w zdaniach rzeczowniki i czasowniki.
- Najczęściej rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
|
- Z niewielką pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Z niewielką pomocą dzieli wyrazy na sylaby i wskazuje w zdaniach rzeczowniki i czasowniki.
- Z niewielką pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Z niewielką pomocą korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
|
- Tylko z pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Tylko z pomocą dzieli wyrazy na sylaby. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki i czasowniki.
- Tylko z pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
- Tylko z pomocą korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
|
- Nie odróżnia w wypowiedziach zdań, wyrazów, sylab i głosek. Nie dzieli wyrazów na sylaby. Nie potrafi wskazać w zdaniach rzeczowników i czasowników.
- Niezgodnie z poleceniem korzysta z różnych źródeł informacji.
|