Poziom najwyższy

ocena celująca

Poziom wysoki

ocena bardzo dobra

Poziom średni

ocena dobra

Poziom niski

ocena dostateczna

Poziom bardzo niski

ocena dopuszczająca

Poziom najniższy

ocena niedostateczna

 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki

  • Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.:
  • Uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
  • Uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
  • Poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
  • Samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
  • Poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
  • Zawsze słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
  • Uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
  • Uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
  • Poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
  • Samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
  • Poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
  • Zawsze słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
  • Zazwyczaj uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
  • Zazwyczaj uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
  • Zazwyczaj poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
  • Zazwyczaj samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; zazwyczaj odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
  • Zazwyczaj poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
  • Zazwyczaj słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
  • Nie zawsze uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
  • Nie zawsze uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
  • Nie zawsze poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
  • Nie zawsze samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; nie zawsze odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
  • Nie zawsze poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
  • Nie zawsze słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
  • Ma problem z uważnym słuchaniem, poszukiwaniem źródeł dźwięku i ich identyfikacją.
  • Ma problem ze słuchaniem muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
  • Ma problem z poprawnym reagowaniem na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
  • Ma problem z odróżnianiem dźwięków muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne, oraz odróżnianiem i nazywaniem wybranych instrumentów muzycznych.
  • Ma problem z rozróżnianiem na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
  • Ma problem z uważnym słuchaniem krótkich utworów muzycznych.
  • Nie potrafi słuchać proponowanych utworów muzycznych i reagować na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.

 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej – śpiew

  • Chętnie śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Poprawnie nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
  • Chętnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
  • Chętnie śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
  • Poprawnie rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.

 

  • Chętnie śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Poprawnie nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
  • Chętnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
  • Chętnie śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
  • Poprawnie rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.

 

  • Poprawnie śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Zazwyczaj poprawnie nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
  • Poprawnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
  • Zazwyczaj poprawnie śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
  • Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.
  • Z pomocą śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Z pomocą nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
  • Zazwyczaj poprawnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
  • Z niewielką pomocą śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje i śpiewa hymn Polski,
  • Śpiewa niektóre zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie, naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Ze znaczną pomocą nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
  • Z pomocą śpiewa kilka śpiewanek, piosenek i pieśni charakterystycznych dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
  • Często upominany/a śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
  • Ze znaczną pomocą rozpoznaje i śpiewa hymn Polski,
  • Nie uczestniczy w zespołowym śpiewie uczonych piosenek.

 Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec

  • Chętnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
  • Chętnie i samodzielnie wykonuje pląsy.
  • Chętnie i kreatywnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce
  • Chętnie i poprawnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
  • Chętnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
  • Chętnie i samodzielnie wykonuje pląsy.
  • Chętnie i kreatywnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
  • Chętnie i poprawnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
  • Poprawnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
  • Poprawnie i samodzielnie wykonuje pląsy.
  • Poprawnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
  • Poprawnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
  • Z pomocą tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
  • Zazwyczaj poprawnie wykonuje pląsy.
  • Wykonuje czasem tańce według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
  • Z pomocą tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
  • Niechętnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
  • Wykonuje pląsy tylko z pomocą.
  • Niechętnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
  • Niechętnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
  • Nie uczestniczy w improwizacjach ruchowych przy muzyce i w tańcach.

 Gra na instrumentach muzycznych

  • Poprawnie gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
  • Chętnie i poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
  • Twórczo wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
  • Poprawnie wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
  • Poprawnie gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
  • Poprawnie gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
  • Chętnie i poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
  • Twórczo wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
  • Poprawnie wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
  • Poprawnie gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
  • Zazwyczaj poprawnie gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
  • Najczęściej poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
  • Poprawnie wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
  • Zazwyczaj poprawnie wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
  • Zazwyczaj poprawnie gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
  • Z pomocą gra zadane przez nauczyciela schematy rytmiczne.
  • Z pomocą realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
  • Z pomocą wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
  • Z pomocą wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
  • Z pomocą gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
  • Poprawnie gra nieliczne zadane przez nauczyciela schematy rytmiczne.
  • Z pomocą realizuje niektóre schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
  • Ze znaczną pomocą wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
  • Czasami wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
  • Gra nieliczne melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
  • Nie gra zadanych przez nauczyciela schematów rytmicznych.
  • Nie wykonuje instrumentów m.in. z materiałów naturalnych i innych.
  • Nie wykonuje akompaniamentu do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
  • Nie gra melodii piosenek i utworów instrumentalnych, do wyboru: na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.

 Osiągnięcia w zakresie znajomości form zapisu dźwięku

  • Poprawnie korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
  • Poprawnie korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
  • Zazwyczaj poprawnie korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
  • Z pomocą korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
  • Ze znaczną pomocą korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
  • Nie korzysta z pomocy podczas odczytywania zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.