Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki
|
- Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.:
- Uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
- Uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
- Poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
- Samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
- Poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
- Zawsze słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
|
- Uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
- Uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
- Poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
- Samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
- Poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
- Zawsze słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
|
- Zazwyczaj uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
- Zazwyczaj uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
- Zazwyczaj poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
- Zazwyczaj samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; zazwyczaj odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
- Zazwyczaj poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
- Zazwyczaj słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
|
- Nie zawsze uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
- Nie zawsze uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
- Nie zawsze poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
- Nie zawsze samodzielnie odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; nie zawsze odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
- Nie zawsze poprawnie rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
- Nie zawsze słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
|
- Ma problem z uważnym słuchaniem, poszukiwaniem źródeł dźwięku i ich identyfikacją.
- Ma problem ze słuchaniem muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
- Ma problem z poprawnym reagowaniem na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
- Ma problem z odróżnianiem dźwięków muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne, oraz odróżnianiem i nazywaniem wybranych instrumentów muzycznych.
- Ma problem z rozróżnianiem na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
- Ma problem z uważnym słuchaniem krótkich utworów muzycznych.
|
- Nie potrafi słuchać proponowanych utworów muzycznych i reagować na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
|
Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej – śpiew
|
- Chętnie śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
- Poprawnie nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
- Chętnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
- Chętnie śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
- Poprawnie rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.
|
- Chętnie śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
- Poprawnie nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
- Chętnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
- Chętnie śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
- Poprawnie rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.
|
- Poprawnie śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
- Zazwyczaj poprawnie nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
- Poprawnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
- Zazwyczaj poprawnie śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
- Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.
|
- Z pomocą śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
- Z pomocą nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
- Zazwyczaj poprawnie śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
- Z niewielką pomocą śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
- Z niewielką pomocą rozpoznaje i śpiewa hymn Polski,
|
- Śpiewa niektóre zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie, naśladuje odgłosy zwierząt.
- Ze znaczną pomocą nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
- Z pomocą śpiewa kilka śpiewanek, piosenek i pieśni charakterystycznych dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
- Często upominany/a śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
- Ze znaczną pomocą rozpoznaje i śpiewa hymn Polski,
|
- Nie uczestniczy w zespołowym śpiewie uczonych piosenek.
|
Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec
|
- Chętnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
- Chętnie i samodzielnie wykonuje pląsy.
- Chętnie i kreatywnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce
- Chętnie i poprawnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
|
- Chętnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
- Chętnie i samodzielnie wykonuje pląsy.
- Chętnie i kreatywnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
- Chętnie i poprawnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
|
- Poprawnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
- Poprawnie i samodzielnie wykonuje pląsy.
- Poprawnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
- Poprawnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
|
- Z pomocą tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
- Zazwyczaj poprawnie wykonuje pląsy.
- Wykonuje czasem tańce według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
- Z pomocą tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
|
- Niechętnie tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
- Wykonuje pląsy tylko z pomocą.
- Niechętnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
- Niechętnie tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
|
- Nie uczestniczy w improwizacjach ruchowych przy muzyce i w tańcach.
|
Gra na instrumentach muzycznych
|
- Poprawnie gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
- Chętnie i poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
- Twórczo wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
- Poprawnie wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
- Poprawnie gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
|
- Poprawnie gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
- Chętnie i poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
- Twórczo wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
- Poprawnie wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
- Poprawnie gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
|
- Zazwyczaj poprawnie gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
- Najczęściej poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
- Poprawnie wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
- Zazwyczaj poprawnie wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
- Zazwyczaj poprawnie gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
|
- Z pomocą gra zadane przez nauczyciela schematy rytmiczne.
- Z pomocą realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
- Z pomocą wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
- Z pomocą wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
- Z pomocą gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
|
- Poprawnie gra nieliczne zadane przez nauczyciela schematy rytmiczne.
- Z pomocą realizuje niektóre schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
- Ze znaczną pomocą wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
- Czasami wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
- Gra nieliczne melodie piosenek i utworów instrumentalnych (do wyboru): na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
|
- Nie gra zadanych przez nauczyciela schematów rytmicznych.
- Nie wykonuje instrumentów m.in. z materiałów naturalnych i innych.
- Nie wykonuje akompaniamentu do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
- Nie gra melodii piosenek i utworów instrumentalnych, do wyboru: na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
|
Osiągnięcia w zakresie znajomości form zapisu dźwięku
|
- Poprawnie korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
|
- Poprawnie korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
|
- Zazwyczaj poprawnie korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
|
- Z pomocą korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na wybranym instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
|
- Ze znaczną pomocą korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
|
- Nie korzysta z pomocy podczas odczytywania zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
|