Poziom najwyższy
ocena celująca
|
Poziom wysoki
ocena bardzo dobra
|
Poziom średni
ocena dobra
|
Poziom niski
ocena dostateczna
|
Poziom bardzo niski
ocena dopuszczająca
|
Poziom najniższy
ocena niedostateczna
|
Osiągnięcia w zakresie słuchania
|
- Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.:
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych. Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-skutkowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
|
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, uroczystości, obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-skutkowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
|
- Najczęściej słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, najczęściej obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Wypowiada się w formie logicznych zdań, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe.
- Chętnie i recytuje wiersze.
|
- Stara się słuchać z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób i obdarzać uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Wypowiada się najczęściej w formie odpowiedzi na pytania.
- Poprawnie recytuje wiersze.
|
- Ma problemy ze słuchaniem czytanych tekstów i wypowiedzi innych osób, z obdarzaniem uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Konstruuje wypowiedzi z pomocą nauczyciela.
- Z pomocą recytuje wiersze.
|
- Nie potrafi słuchać z uwagą czytanych przez innych tekstów.
- Nie potrafi wypowiedzieć się w formie zdania na podany temat.
- Nie uczy się zadawanych tekstów na pamięć.
|
Osiągnięcia w zakresie czytania
|
- Czyta płynnie głośno i cicho wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
- Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta płynnie głośno i cicho wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
- Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie głośno i cicho omawiane teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
- Najczęściej samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Stara się czytać samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie głośno tylko przygotowane, krótkie teksty pisane samodzielnie i drukowane; zwykle ze zrozumieniem.
- Z niewielką pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Zachęcany czyta samodzielnie wybrane książki.
|
- Czyta poprawnie wyrazy i krótkie zdania pisane samodzielnie i drukowane, nie zawsze rozumie czytany tekst.
- Tylko z pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Ma problem z samodzielnym czytaniem wybranych książek.
|
- Nie potrafi czytać tekstów w zakresie poznanych liter.
|
Osiągnięcia w zakresie pisania
|
- Zawsze poprawnie pisze i łączy litery, dobrze rozmieszcza je w liniaturze.
- Zawsze bezbłędnie pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
|
- Poprawnie pisze i łączy litery, dobrze rozmieszcza je w liniaturze.
- Bezbłędnie pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
|
- Najczęściej poprawnie pisze i łączy litery i rozmieszcza je w liniaturze.
- Popełnia nieliczne błędy w pisaniu z pamięci i przepisywaniu tekstów, układa i pisze zdania.
|
- Odtwarza poprawnie kształty większości liter, nie zawsze poprawnie rozmieszcza tekst w liniaturze.
- Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i przepisywaniu tekstów, układa i pisze proste zdania.
|
- Ma trudności z odtwarzaniem prawidłowego kształtu liter i poprawnym rozmieszczaniem tekstu w liniaturze.
- Popełnia liczne błędy w pisaniu z pamięci. Przepisuje poprawnie tylko pod kierunkiem i z pomocą nauczyciela.
|
- Nie odtwarza kształtu poznanych liter i niewłaściwie rozmieszcza tekst w liniaturze.
- Nie potrafi pisać z pamięci.
- Nie przepisuje wskazanych tekstów w liniaturze.
|
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego
|
- Zawsze samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
- Zawsze bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
|
- Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
- Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
|
- Najczęściej samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
- Najczęściej rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
|
- Z niewielką pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
- Z niewielką pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
|
- Tylko z pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
- Tylko z pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
|
- Nie odróżnia w wypowiedziach zdań, wyrazów, sylab i głosek.
|