Poziom najwyższy
ocena celująca
|
Poziom wysoki
ocena bardzo dobra
|
Poziom średni
ocena dobra
|
Poziom niski
ocena dostateczna
|
Poziom bardzo niski
ocena dopuszczająca
|
Poziom najniższy
ocena niedostateczna
|
Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych
|
- Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
- Samodzielnie i bezbłędnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Samodzielnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
- Bez problemu porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
- Sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
|
- Samodzielnie i bezbłędnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Samodzielnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
- Bez problemu porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
- Sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
|
- Najczęściej poprawnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Najczęściej poprawnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
- Najczęściej poprawnie porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
- Dość sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
|
- Z niewielką pomocą określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Z niewielką pomocą określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu.
- Ma czasem problemy z porównaniem przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy.
- Czasem niewłaściwie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
|
- Potrzebuje dużej pomocy, określając wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Tylko z pomocą określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu.
- Ma problemy z porównaniem przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy.
- Ma problem z użyciem pojęć pion, poziom, skos.
|
- Nie określa położenia przedmiotów względem siebie.
- Nie potrafi wskazać strony lewej lub prawej u siebie lub osoby stojącej naprzeciwko.
|
Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności
|
- Bezbłędnie liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
- Bezbłędnie odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
- Bezbłędnie wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
- Bezbłędnie porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; poprawnie stosuje znaki <, =, >.
|
- Bezbłędnie liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
- Bezbłędnie odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
- Bezbłędnie wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
- Bezbłędnie porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; poprawnie stosuje znaki <, =, >.
|
- Najczęściej poprawnie liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
- Najczęściej poprawnie odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
- Najczęściej poprawnie wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
- Najczęściej poprawnie porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; najczęściej poprawnie stosuje znaki <, =, >.
|
- Liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie, czasem popełnia błędy.
- Odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie, czasem popełnia błędy.
- Wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową, ale czasem popełnia błędy.
- Porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie, czasem popełnia błędy; czasem ma problem ze stosowaniem znaków <, =, >.
|
- Liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie, popełnia liczne błędy.
- Odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie, popełnia liczne błędy.
- Wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową, ale często popełnia błędy.
- Porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie, często popełnia błędy; ma trudności ze stosowaniem znaków <, =, >.
|
- Nie potrafi poprawnie liczyć w poznanym zakresie liczbowym.
- Nie potrafi porównać wskazanych liczb w poznanym zakresie liczbowym.
|
Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami
|
- Bezbłędnie dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym. W pamięci oblicza działania mnożenia w zakresie 20.
|
- Bezbłędnie dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym. Rozumie istotę mnożenia w zakresie 20.
|
- Najczęściej poprawnie dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym.
|
- Dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym, ale czasem popełnia błędy.
|
- Dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym, ale często popełnia błędy.
|
- Nie potrafi dodawać i odejmować liczb w pamięci w poznanym zakresie liczbowym.
|
Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych
|
- Samodzielnie analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
|
- Samodzielnie analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
|
- Naprowadzony analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
|
- Z pomocą analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
|
- Tylko z pomocą analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
|
- Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych.
|
Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych
|
- Bezbłędnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
- Poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
- Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
|
- Bezbłędnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
- Poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
- Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
|
- Najczęściej poprawnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
- Najczęściej poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
- Najczęściej bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
|
- Nie zawsze poprawnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
- Nie zawsze poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
- Nie zawsze dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
|
- Ma problem z rozpoznaniem – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figur geometrycznych: prostokątów, kwadratów, trójkątów, kół; wyodrębnianiem tych figury spośród innych figur; kreśleniem przy linijce linii prostych, rysowaniem odręcznie prostokątów (w tym kwadratów) z wykorzystaniem sieci kwadratowej.
- Z pomocą mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
- Ma problem z dostrzeganiem symetrii w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
|
- Nie rozpoznaje podstawowych figur geometrycznych.
- Nie potrafi mierzyć odcinków.
- Nie dostrzega symetrii.
|
Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji
|
- Bezbłędnie klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
- Bezbłędnie wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
- Bezbłędnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
- Bez problemu mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
- Sprawnie dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
- Waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
- Wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
|
- Bezbłędnie klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
- Bezbłędnie wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
- Bezbłędnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
- 24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
- Bez problemu mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
- Sprawnie dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
- Waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litr.
- Wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
|
- Zazwyczaj poprawnie klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
- Zazwyczaj poprawnie wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
- Zazwyczaj poprawnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
- Zazwyczaj poprawnie mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
- Dość sprawnie dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
- Z niewielką pomocą waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
- Z niewielką pomocą wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
|
- Klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku, ale czasem popełnia błędy.
- Wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów, ale czasem popełnia błędy.
- Odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem, ale czasem popełnia błędy.
- Mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz odczytuje ją, ale czasem się myli.
- Stara się dokonywać obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
- Ze znaczną pomocą waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
- Ze znaczną pomocą wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
|
- Klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku, ale czasem popełnia błędy.
- Ze znaczną pomocą wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów, czasem popełnia błędy.
- Odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem, ale często popełnia błędy.
- Mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz odczytuje ją, ale często się myli.
- Z pomocą dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
- Tylko z pomocą waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
- Tylko z pomocą wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
|
- Nie potrafi zastosować umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych: klasyfikowanie obiektów, obliczenia pieniężne, odczytywanie pełnych godzin na zegarze, ważenie, pomiar temperatury, odmierzanie płynów.
|