Nr lekcji

Temat

Podstawa programowa

Zagadnienia – materiał nauczania

Oczekiwanie wiadomości i umiejętności
Uczeń:

Kategoria celów

Poziom wymagań

1

Edukacja dla bezpieczeństwa – nowy przedmiot, nowe spojrzenie na własną aktywność osobistą i społeczną

I.1, II.1

główne obszary tematyczne realizowane w ramach edukacji dla bezpieczeństwa

struktura nauczania przedmiotu

ocenianie przedmiotowe (PSO)

podręcznik

metody, formy i środki dydaktyczne

zainteresowania i uzdolnienia w obrębie przedmiotu

źródła wiedzy pozapodręcznikowej

wymienia przesłanki przemawiające za realizacją przedmiotu

wymienia główne obszary tematyczne w ramach przedmiotu

wymienia główne metody pracy rekomendowane w obrębie przedmiotu

przedstawia zasady oceniania z przedmiotu

wskazuje najpopularniejsze źródła wiedzy pozapodręcznikowej

wylicza przykłady form rozwoju swoich zainteresowań i uzdolnień korelujących z problematyką przedmiotu

przedstawia konstrukcję i omawia ogólną zawartość podręcznika do nauki przedmiotu

A

A

A

B

B

A, F

C

PP

PP

PP

P

PP

P

P

2

Bezpieczny obywatel, bezpieczny naród, bezpieczne państwo

I.1

definicja bezpieczeństwa – bezpieczeństwo jako stan i jako proces

rodzaje bezpieczeństwa

podstawowe pojęcia związane z bezpieczeństwem państwa

podmioty odpowiadające za bezpieczeństwo państwa i jego obywateli

definiuje bezpieczeństwo

wymienia rodzaje bezpieczeństwa

wymienia rodzaje i dziedziny bezpieczeństwa państwa

definiuje pojęcia ochrony i obrony narodowej

wymienia podmioty odpowiadające za bezpieczeństwo kraju i jego obywateli

A

A

A

A, F

A

P

P

P

PP

P

3

Bezpieczeństwo Polski w stosunkach międzynarodowych

I.2, I.3

znaczenie geopolitycznych uwarunkowań położenia Polski i kształtowaniu jej bezpieczeństwa w ciągu dziejów i obecnie

filary współczesnego bezpieczeństwa Polski

polska aktywność na arenie międzynarodowej w zakresie zachowania bezpieczeństwa (relacje wielostronne, regionalne i dwustronne)

wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego

opisuje geopolityczne położenie Polski

omawia wybrane aspekty tego położenia dla bezpieczeństwa narodowego

omawia historyczną ewolucję modelu bezpieczeństwa Polski

opisuje rolę organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski

wymienia przykłady polskiej aktywności na rzecz zachowania bezpieczeństwa (w ONZ, OBWE, NATO)

wymienia wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa we współczesnym świecie

B

B

D, F

B

A

A

P

P

PP

P

PP

P

4

Źródła zagrożeń

II.1, III.6.a

rodzaje zagrożeń (naturalne, spowodowane działalnością człowieka oraz społeczne)

postępowanie zapobiegawcze

podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń

system ratownictwa w Polsce

numery alarmowe, Europejki Numer Alarmowy

wymienia przykłady nadzwyczajnych zagrożeń

dokonuje podziału zagrożeń ze względu na źródło ich pochodzenia

omawia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom

wymienia podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń i tworzące system ratownictwa w Polsce

wymienia numery alarmowe w Polsce i przypisuje je odpowiednim służbom

poszczególnym podmiotom ratowniczym przypisuje odpowiednie zadania

A

B

B

A

A

B

P

P

P

P

P

PP

5

Ostrzeganie o zagrożeniach i alarmowanie

II.2

system wykrywania skażeń i alarmowania

środki alarmowe i sygnały alarmowe

rodzaje alarmów i komunikatów ostrzegawczych i sposoby ich ogłaszania

zasady zachowania się po ogłoszeniu alarmu lub usłyszeniu komunikatu ostrzegawczego

przeciwdziałanie panice

charakteryzuje działanie i zadania systemu wykrywania skażeń i alarmowania

wymienia środki alarmowe podstawowe i zastępcze

rozróżnia sygnały alarmowe

wymienia rodzaje komunikatów ostrzegawczych

omawia sposób ogłaszania i odwołania alarmów

opisuje sposób zachowania się ludności po ogłoszeniu alarmu lub wydaniu komunikatu ostrzegawczego

wymienia sposoby przeciwdziałania panice

B

A

C

A

B

B

A

PP

P

P

P

P

P

P

6

Ewakuacja

II.3, II.4

definicja ewakuacji

stopnie ewakuacji

rodzaje ewakuacji (planowa, doraźna, samoewakuacja)

zasady zachowania podczas ewakuacji z budynku

wybrane znaki ewakuacyjne i informacyjne

szkolna instrukcja ewakuacji

ewakuacja z terenów zagrożonych

zasady zaopatrzenia w wodę i żywność w czasie ewakuacji

ewakuacja zwierząt

wyjaśnia termin „ewakuacja” i omawia jej znaczenie

rozróżnia rodzaje i stopnie ewakuacji

opisuje sposób zachowania się podczas ewakuacji z budynku

rozpoznaje znaki ewakuacyjne i informacyjne

zna szkolną instrukcję ewakuacji

omawia zasady ewakuacji ludności i zwierząt z terenów zagrożonych

opisuje sposób zaopatrywania w wodę i żywność podczas ewakuacji

uzasadnia znaczenie przeciwdziałania panice i podporządkowania się poleceniom służb ratowniczych

B

B

B

A

A

B

B

B, C

P

PP

P

P

P

P

PP

PP

7

Zagrożenia pożarowe

II.3, II.5

przyczyny pożarów

zasady postępowania podczas pożaru

podręczny sprzęt gaśniczy i zasady jego rozmieszczania w budynkach

obsługa gaśnic i hydrantów wewnętrznych

gaszenie odzieży płonącej na człowieku oraz zarzewia ognia

wybrane znaki ochrony przeciwpożarowej

wymienia główne przyczyny pożarów

opisuje zasady postępowania po dostrzeżeniu pożaru

omawia przeznaczenie podręcznego sprzętu gaśniczego i jego rozmieszczenie np. w szkole

opisuje sposób obsługi gaśnic i hydrantu wewnętrznego

rozpoznaje znaki ochrony przeciwpożarowej

wyjaśnia, jak gasić zarzewie ognia i odzież płonącą na człowieku

A

B

B, C

B, C

B

B, C

P

P

P

P

P

PP

8

Zagrożenia powodziowe

II.3, II.4, II.5

przyczyny powodzi

ochrona przeciwpowodziowa w Polsce

pogotowie przeciwpowodziowe i alarm powodziowy

zasady zachowania się podczas powodzi i po opadnięciu wód powodziowych

zapasy na wypadek powodzi

wymienia główne przyczyny powodzi

wymienia zadania państwa w zakresie ochrony przeciwpowodziowej

wyjaśnia, jak należy się zachowywać w czasie powodzi

opisuje zasady postępowania po opadnięciu wód powodziowych

planuje niezbędne zapasy, które powinien zgromadzić dla swojej rodziny, aby przetrwać kilka dni w sytuacji kryzysowej

uzasadnia bezwzględny nakaz stosowania się do poleceń służb ratowniczych i sanitarnych w czasie powodzi

A

A

B

B

B, F

B, E

P

P

P

PP

P

P

9

Ekstremalne warunki pogodowe

II.5

charakterystyka zagrożenia i zasady postępowania podczas:

·  intensywnych opadów śniegu

·  ekstremalnie niskich temperatur

·  upałów

·  wichur

·  gwałtownych burz

wymienia pogodowe zagrożenia dla bezpieczeństwa człowieka

opisuje praktyczne sposoby przeciwdziałania zagrożeniom podczas intensywnych opadów śniegu oraz ekstremalnie niskich temperatur

omawia sposoby ochrony przed niszczącymi skutkami upałów, wichury i gwałtownych burz

A

B

B, F

P

P

P

10

Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Uwolnienie niebezpiecznych substancji chemicznych

II.5

przyczyny wypadków komunikacyjnych i zagrożenia towarzyszące tym wypadkom

postępowanie ratownicze na miejscu wypadku komunikacyjnego

oznaczenia pojazdów przewożących niebezpieczne substancje (tablice ADR)

postępowanie po uwolnieniu się niebezpiecznych substancji chemicznych

wymienia główne przyczyny wypadków komunikacyjnych

opisuje zagrożenia towarzyszące tym wypadkom

wymienia czynności, które należy wykonać, aby ocenić sytuację na miejscu zdarzenia, i stosuje tę wiedzę w praktyce

omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanym, ratownikowi, osobom postronnym i w miejscu zdarzenia

omawia podstawowe zasady postępowania ratownika w miejscu zdarzenia (wypadek komunikacyjny)

opisuje zasady kodowania informacji na tablicach ADR

opisuje zasady zachowania się po uwolnieniu substancji toksycznych

A

B

A

B

B

B, F

B, E

P

PP

P

P

P

PP

P

11

Zagrożenia terrorystyczne

II.5

przyczyny współczesnego terroryzmu

najczęstsze formy aktów terroru

zasady zachowania się podczas ataku terrorystycznego lub bezpośrednio po nim:

·  strzelanina

·  sytuacja zakładnicza

·  atak bombowy

·  atak gazowy

·  podejrzana przesyłka

omawia genezę i formy współczesnych aktów terroru

opisuje zasady zachowania się na wypadek:

·  strzelaniny

·  znalezienia się w sytuacji zakładniczej

·  ataku bombowego

·  ataku gazowego

·  otrzymania podejrzanej przesyłki

rozumie konieczność powiadamiania służb porządkowych (policji, straży miejskiej) o podejrzanie zachowujących się osobach lub podejrzanych przedmiotach zauważonych w miejscach publicznych

B

B

E

PP

P

P

12

Powtórzenie materiału z zakresu bezpieczeństwa oraz postępowania w sytuacjach zagrożeń

I.1, I.2, I.3, II.1, II.2, II.3, II.4, II.5

powtórzenie i utrwalenie wiadomości przekazanych w ramach poprzednich jednostek dydaktycznych

usystematyzowanie zdobytych wiadomości

przygotowanie uczniów do zaplanowanej formy kontroli wiedzy i umiejętności (prezentacja form i zakresu oraz narzędzi dydaktycznych przewidzianych do realizacji)

łączy logicznie poszczególne zagadnienia w ciąg przyczynowo-skutkowy

dostrzega słabe i mocne strony proponowanych rozwiązań

proponuje własne – alternatywne – rozwiązania

sprawnie operuje poznanym słownictwem

trafnie argumentuje

sprawnie realizuje inscenizowane działania ratownicze

dysponuje wiedzą pozapodręcznikową

rozwija swoje zainteresowania w zakresie przedmiotu

B

C, D

D F

B

D, E

C, E

D

D, F

PP

PP

P

PP

P

P

PP

PP

13

Próbna ewakuacja

II.2, II.3, II.4, II.5

ewakuacja realizowana na podstawie szkolnej instrukcji ewakuacji, przy wykorzystaniu obowiązujących procedur, sygnałów i dróg ewakuacji; realizowana w obecności obserwatora z ramienia PSP (lub organu prowadzącego szkołę)

omówienie istotnych elementów zachowania uczniów i personelu szkoły

zna ogólne zasady postępowania po ogłoszeniu ewakuacji

rozpoznaje znaki ewakuacyjne, informacyjne i ochrony przeciwpożarowej

zna treść szkolnej instrukcji ewakuacji

prawidłowo wykonuje nakazane czynności

wykazuje troskę o bezpieczeństwo własne i innych osób

zachowuje spokój i opanowanie

A

B

B

C

D, E

E

P

P

PP

P

PP

P

14

Podstawowe wiadomości z zakresu pierwszej pomocy

III.1, III.3, III.5

pierwsza pomoc – definicja i zakres

obowiązek (prawny i moralny) udzielania pierwszej pomocy

podstawy anatomii i fizjologii człowieka:

·  układ oddechowy

·  układ krążenia

·  układ nerwowy

stan nagłego zagrożenia zdrowotnego

przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia

wyjaśnia termin „pierwsza pomoc”

określa prawny i moralny obowiązek niesienia pomocy poszkodowanym

wyjaśnia rolę układów: krążenia, nerwowego, oddechowego w utrzymaniu podstawowych funkcji życiowych

wyjaśnia pojęcie „stan nagłego zagrożenia zdrowotnego”

opisuje przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia

wyjaśnia znaczenie czasu podczas udzielania pierwszej pomocy

B

B, E

B

B

B

B

PP

P

P

PP

P

P

15–16

Postępowanie w miejscu zdarzenia

III.1, III.2, III.3, III.4, III.6, III.7

bezpieczeństwo:

·  świadka

·  ratownika

·  poszkodowanych

·  miejsca zdarzenia

środki ochrony osobistej dla ratownika

bezpieczne zdejmowanie rękawiczek jednorazowych

wzywanie profesjonalnej pomocy, adekwatnie do zaistniałego zdarzenia – numery alarmowe, treść komunikatu

aplikacje telefoniczne przydatne w ratownictwie

transport poszkodowanych

wymienia czynności, które na miejscu zdarzenia należy podjąć w trosce o bezpieczeństwo: świadka, ratownika, poszkodowanych, miejsca zdarzenia i pozostałych osób

wskazuje sposób zabezpieczenia się ratownika w kontakcie z poszkodowanym

demonstruje bezpieczny sposób zdejmowania rękawiczek jednorazowych

poprawnie konstruuje komunikat wzywający pomoc fachową

podaje numery alarmowe

podaje przykład aplikacji na telefon pomocnej w udzielaniu pierwszej pomocy

opisuje wybrane sposoby transportu osób przytomnych i nieprzytomnych

A

A

C

C, E

A

A

B

P

P

P

P

P

PP

PP

17–18

Pomoc osobie nieprzytomnej

III.8, III.9

łańcuch przeżycia

rola świadka zdarzenia

nagłe zatrzymanie krążenia (NZK)

ocena:

·  bezpieczeństwa miejsca zdarzenia

·  przytomności poszkodowanego

·  stanu poszkodowanego (schemat ABC)

przyczyny i objawy utraty przytomności

udrażnianie dróg oddechowych ocena oddechu

pozycja bezpieczna

ochrona termiczna i kontrolowanie stanu poszkodowanego

pierwsza pomoc w przypadku omdlenia

wyjaśnia pojęcie „nagłe zatrzymanie krążenia”

opisuje ogniwa łańcucha przeżycia

ocenia bezpieczeństwo miejsca wypadku

ocenia stan świadomości poszkodowanego

wymienia objawy utraty przytomności

ocenia stan poszkodowanego wg schematu ABC

udrażnia drogi oddechowe (rękoczynem czoło–żuchwa)

wyjaśnia mechanizm niedrożności dróg oddechowych u osoby nieprzytomnej

sprawdza, czy poszkodowany oddycha

układa poszkodowanego nieprzytomnego, ale oddychającego, w pozycji bezpiecznej

zapewnia poszkodowanemu ochronę termiczną

umiejętnie stosuje folię NRC

wyjaśnia, kiedy można zastosować odwrócony schemat CAB

wymienia główne przyczyny omdlenia

charakteryzuje objawy zwiastujące omdlenie

udziela pierwszej pomocy w przypadku omdlenia

B

B

C, E

C, E

A

C, E

C, E

B, C

C, E

C, E

C

C, E

B, C

A

B

C, E

P

PP

P

P

P

P

P

P

P

P

P

P

PP

PP

PP

PP

19–20

Resuscytacja krążeniowo-
-oddechowa

III.1, III.10

definicja resuscytacji krążeniowo-oddechowej

przyczyny i typowe objawy NZK

podstawowe zabiegi resuscytacyjne u dorosłych, dzieci i niemowląt (algorytm)

obsługa automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED) z zaznaczeniem potrzeby wczesnego użycia urządzenia podczas RKO

definiuje pojęcie „resuscytacja krążeniowo-oddechowa”

opisuje znaczenie RKO w akcji ratowniczej

wymienia warunki i czynniki zapewniające realizację RKO na wysokim poziomie skuteczności

omawia algorytm ratowniczy RKO u dorosłych i dzieci

wykonuje pełen cykl RKO na manekinie dorosłego i niemowlęcia (samodzielnie i w parze)

stosuje środki ochrony osobistej podczas wykonywania RKO

opisuje działanie i obsługę automatycznego defibrylatora zewnętrznego

przedstawia zalety zastosowania AED w akcji ratowniczej

A

B, E

A

B

C

C

B, E

B, E

PP

PP

P

P

P

P

P

PP

21

Apteczka pierwszej pomocy

III.12

rodzaje apteczek pierwszej pomocy (wygląd, zawartość, rozmieszczenie)

wyposażenie apteczki pierwszej pomocy (podstawy prawne, przeznaczenie):

·  samochodowej

·  domowej

·  turystycznej

zastępcze i doraźnie improwizowane materiały opatrunkowe

omawia przeznaczenie i podstawowe typy apteczek pierwszej pomocy

wylicza przedmioty wchodzące w skład apteczki pierwszej pomocy:

·  samochodowej

·  turystycznej

·  domowej

opisuje zasady doboru i przechowywania składników apteczki pierwszej pomocy

proponuje improwizowane środki opatrunkowe, zależnie od rodzaju zranienia

B

A, B

B

B, C, F

PP

P

PP

PP

22

Tamowanie krwotoków

III.13.a, III.13.b, III.13.c, III.13.d, III.13.e

rodzaje ran i krwotoków

środki ochrony indywidualnej w kontakcie z płynami ustrojowymi

zakładanie opatrunku osłaniającego i uciskowego w obrębie kończyn

praktyczne sposoby opatrywania ran w zależności od miejsca zranienia

wyjaśnia pojęcia: rana, krwotok, opatrunek uciskowy, opatrunek osłaniający

wykonuje w obrębie kończyny opatrunki uciskowe i osłaniające

wymienia rodzaje krwotoków i charakteryzuje je

stosuje rękawiczki ochronne podczas opatrywania ran

bezpiecznie zdejmuje rękawiczki ochronne

wykonuje opatrunek zależnie od miejsca zranienia (inne niż kończyna)

demonstruje sposób tamowania krwotoku z nosa

A

C, E

A, B

C, E

C

C, F

C

P

P

P

P

P

PP

PP

23

Złamania i zwichnięcia

III.13.f, III.13.g, III.13.h

typowe objawy urazów kości i stawów oraz ich rodzaje

opatrywanie złamań, skręceń i zwichnięć

sposoby unieruchamiania kończyn

zastosowanie chusty trójkątnej

postępowanie ratownicze w przypadku urazów kręgosłupa

zapobieganie urazom przy pracy, w sporcie i podczas rekreacji

wyjaśnia pojęcia: złamanie, zwichnięcie, skręcenie

zna i stosuje zasady doraźnego unieruchomienia kości i stawów

zakłada temblak

omawia pryncypialne zasady postępowania w przypadku podejrzenia urazów kręgosłupa

opisuje najczęstsze okoliczności urazów kręgosłupa

podaje przykłady zapobiegania urazom w domu, w pracy, podczas rekreacji i w sporcie

B

B, E

C, E

B

B

B, F

PP

P

P

P

PP

PP

24

Oparzenia i odmrożenia

III.14

oparzenia termiczne i chemiczne – okoliczności, objawy, pierwsza pomoc

udar słoneczny i udar cieplny – objawy, pierwsza pomoc

wychłodzenie i odmrożenie – przyczyny, pierwsza pomoc

zapobieganie oparzeniom (środowisko domowe, małe dzieci)

wyjaśnia pojęcia: oparzenie, udar słoneczny, udar cieplny, odmrożenie, wychłodzenie

omawia zasady postępowania ratowniczego w przypadkach:

·  oparzeń termicznych

·  oparzeń środkami chemicznymi

·  wychłodzenia organizmu i odmrożeń

demonstruje sposób schładzania oparzonej kończyny

proponuje skuteczne sposoby zapobiegania oparzeniom, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska domowego i małych dzieci

A

B, C

C, F

D, F

P

P

P

PP

25–26

Inne groźne przypadki

III.1, III.2, III.3, III.5.a, III.5.b, III.11

pierwsza pomoc w przypadku:

·  zadławienia

·  zawału serca

·  udaru mózgu

·  napadu padaczkowego

·  ciała obcego w oku

·  zatrucia

·  tonięcia

·  porażenia prądem

·  ukąszenia

·  użądlenia

zapobieganie zadławieniom u dzieci

omawia objawy oraz sposób udzielania pierwszej pomocy w przypadkach:

·  zadławienia

§ omawia schemat postępowania w przypadku zadławienia

§ wykonuje na manekinie rękoczyny ratunkowe w przypadku zadławienia

§ wymienia przykłady działań zapobiegających zadławieniu u małych dzieci

·  zawału serca

·  udaru mózgu

·  napadu padaczkowego

·  ciała obcego w oku

·  zatrucia

·  tonięcia

·  porażenia prądem

·  ukąszenia

·  użądlenia

omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa ratownika w wymienionych wypadkach

B, E

B, F

B, F

B, E

B, E

B, F

B, F

B, F

B, F

B, F

B, E

P

P

P

PP

PP

PP

PP

P

PP

PP

P

27

Powtórzenie materiału z zakresu pierwszej pomocy

III.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9, III.10, III.11, III.12, III.13, III.14

powtórzenie i utrwalenie wiadomości przekazanych w ramach poprzednich jednostek dydaktycznych

usystematyzowanie zdobytych wiadomości

przygotowanie uczniów do zaplanowanej formy kontroli wiedzy i umiejętności (prezentacja form i zakresu oraz narzędzi dydaktycznych przewidzianych do realizacji)

łączy poszczególne zagadnienia w ciąg przyczynowo-skutkowy

dostrzega słabe i mocne strony proponowanych rozwiązań

proponuje własne – alternatywne – rozwiązania

sprawnie operuje poznanym słownictwem

trafnie argumentuje

sprawnie realizuje działania ratownicze

dysponuje wiedzą pozapodręcznikową

rozwija swoje zainteresowania w zakresie przedmiotu

B

C, D

D, F

B

D, E

C, E

D

D, F

PP

PP

P

PP

P

P

PP

PP

28–29

Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia

IV.1, IV.2, IV.3, IV.5, IV.6

definicja zdrowia i jego rodzaje

czynniki mające wpływ na zdrowie – zależne i niezależne od człowieka

zachowania prozdrowotne oraz krótko- i długoterminowe konsekwencje ich zaniedbania

zachowania ryzykowne i ich konsekwencje

wyznaczniki i parametry stanu organizmu

źródła informacji o świadczeniach i usługach medycznych oraz o zdrowiu

indywidualny plan troski o zdrowie

definiuje zdrowie

wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym a społecznym

wymienia czynniki mające wpływ na zdrowie i różnicuje je na takie, które są niezależne od człowieka, i takie, na które ma on całkowity wpływ

wymienia zachowania prozdrowotne

wymienia zachowania szkodliwe dla zdrowia (ryzykowne) i wskazuje te, które szczególnie często występują wśród nastolatków

opisuje przewidywane skutki zachowań korzystnych i niekorzystnych dla zdrowia, zarówno te krótko-, jak i długofalowe

określa rzetelne źródła informacji o zdrowiu oraz świadczeniach i usługach medycznych

wymienia wyznaczniki stanu ludzkiego organizmu i opisuje sposoby ich kontrolowania

analizuje i ocenia własne zachowania i możliwości związane ze zdrowiem

proponuje indywidualny plan żywieniowy, treningowy, program aktywnego wypoczynku oraz inne, istotne działania, sprzyjające jego prawidłowemu funkcjonowaniu w środowisku przyrodniczym i społecznym

A

B

A

A, E

A

B, E

B, F

A, C, F

B, E

B, E

PP

PP

PP

P

P

PP

P

P

P

PP

30

Choroby cywilizacyjne

IV.1, IV.2, IV.5, IV.6, IV.7

podział i przykłady chorób cywilizacyjnych

przyczyny chorób cywilizacyjnych

wpływ stresu na zdrowie człowieka i sposoby walki z nim

profilaktyka chorób cywilizacyjnych oraz ich dotkliwe skutki społeczne

wybrane problemy zdrowia psychicznego (depresja, anoreksja, uzależnienia behawioralne)

wymienia główne choroby cywilizacyjne

wymienia główne przyczyny chorób cywilizacyjnych

wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie

proponuje zestaw działań łagodzących skutki stresu

omawia objawy depresji, anoreksji i uzależnień behawioralnych

proponuje sposoby zapobiegania chorobom cywilizacyjnym

A

A, B

B

D

B

D

PP

PP

P

P

PP

PP

31–32

Komunikacja interpersonalna w trosce o zdrowie

IV.4, IV.6, IV.7

komunikacja werbalna i niewerbalna

elementy komunikacji niewerbalnej

strefy dystansu komunikacyjnego

zasady aktywnego słuchania

zakłócenia w komunikacji

bariery komunikacyjne

asertywność:

- techniki asertywnego odmawiania

- obrona własnych granic

negocjacje

omawia znaczenie prawidłowej komunikacji interpersonalnej

wyjaśnia znaczenie terminów „komunikacja werbalna” i „komunikacja niewerbalna”

wymienia i świadomie wykorzystuje elementy komunikacji niewerbalnej

charakteryzuje strefy dystansu komunikacyjnego

wymienia zasady aktywnego słuchania

wymienia najczęstsze zakłócenia w komunikacji interpersonalnej oraz bariery komunikacyjne

wymienia zasady asertywności

buduje komunikaty asertywne

odmawia stanowczo i z zachowaniem wysokiej kultury

proponuje rozwiązania spornych kwestii zgodnie z zasadami negocjacji

B, E

B

A, C, F

B

A

A

A

C, F

C, F

B, E

P

P

PP

PP

P

P

P

P

P

PP

33

Powtórzenie materiału z zakresu profilaktyki zdrowotnej

 

IV.1, IV.2, IV.3, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7

powtórzenie i utrwalenie wiadomości przekazanych w ramach poprzednich jednostek dydaktycznych

usystematyzowanie zdobytych wiadomości

przygotowanie uczniów do zaplanowanej formy kontroli wiedzy i umiejętności (prezentacja form i zakresu oraz narzędzi dydaktycznych przewidzianych do realizacji)

łączy logicznie poszczególne zagadnienia w ciąg przyczynowo-skutkowy

dostrzega słabe i mocne strony proponowanych rozwiązań

proponuje własne – alternatywne – rozwiązania

sprawnie operuje poznanym słownictwem

trafnie argumentuje

dysponuje wiedzą pozapodręcznikową

rozwija swoje zainteresowania w zakresie przedmiotu

B

C, D

D, F

B

D, E

D

D, F

PP

PP

P

PP

P

PP

PP