Nr lekcji

Temat zajęć

Cele główne, treści nauczania

Wymagania szczegółowe podstawy programowej

Podstawowe wymagania edukacyjne

Uczeń:

Ponadpodstawowe wymagania edukacyjne Uczeń:

Środki dydaktyczne

1.

Trochę lata na powitanie jesieni. Nauka piosenki Tyle słońca

w całym mieście

zapoznanie z pro- gramem nauczania, formami i metodami pracy na lekcjach muzyki oraz Przed- miotowymi Zasadami Oceniania

nauka piosenki Tyle słońca w całym mieście

improwizowanie na instrumentach akom- paniamentu do refrenu piosenki Tyle słońca

w całym mieście

układanie wakacyjnej listy przebojów

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

I. 2.4

II. 1.2

II. 2.4

II. 4.1

II. 8

poznaje ogólne treści programowe z przed- miotu muzyka oraz Przedmiotowe Zasady Oceniania

orientuje się w budowie podręcznika i zeszytu ćwiczeń Muzyka 7

śpiewa ze słuchu,

w zespole, piosenkę Tyle słońca  w  całym  mieście z akompaniamentem

granym przez nauczyciela

lub odtwarzanym z płyty CD

improwizuje w zespole na instrumentach akompaniament

do refrenu piosenki Tyle słońca w całym mieście

uczestniczy w układaniu

wakacyjnej listy prze- bojów muzycznych

analizuje zapis muzyczny piosenki Tyle słońca

w całym mieście

wykonuje solo piosenkę, interpretując głosem

i ruchem jej treść i muzykę

przedstawia propozycje muzyczne do wakacyjnej listy przebojów, uza- sadnia swój wybór

układa akompaniament rytmiczny lub melodyczny do refrenu piosenki

podręcznik i zeszyt ćwiczeń Muzyka 7, zapis nutowy lub nagranie CD pio- senki Tyle słońca w całym mieście

(sł. J. Kondratowicz, muz. J. Kukulski), instrumenty muzyczne, np.: perkusyjne, keyboardy, flety podłużne, nagrania CD piosenek

z wakacyjnych list przebojów, pianino, odtwarzacz płyt CD

2.

Wieka rodzina instrumentów. Nauka gry na instrumentach perkusyjnych akompaniamentu do Uwertury

z opery Sroka złodziejka

granie w zespole akompaniamentu muzycznego do utworu Uwertura do opery Sroka złodziejka (G. Rossini)

przypomnienie

i usystematyzowanie wiadomości na temat klasyfikacji instru- mentów muzycznych

– przypomnienie techniki gry na wybranych instrumentach

I. 1.1

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 2.2

II. 3.1

II. 4.1

II.  3.3

III.  3

wykonuje swoją partię ujętą w partyturze instru- mentalnej – fragment Uwertury do opery Sroka złodziejka (G. Rossini)

jest świadomy boga- ctwa instrumentarium orkiestrowego, rozróżnia brzmienie instrumentów muzycznych wchodzą- cych w skład orkiestry symfonicznej

klasyfikuje instrumenty muzyczne, np. ze względu na źródło dźwięku

wymienia przykłady instrumentów muzycz- nych zakwalifikowanych

do danej grupy

wykonuje poszczególne partie w partyturze instru- mentalnej – fragment Uwertury do opery Sroka złodziejka (G. Rossini)

wykazuje dociekliwość poznawczą z zakresu instrumentoznawstwa, wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat historii instru- mentów muzycznych

wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanego utworu muzycznego

nagranie utworu Uwertura do opery Sroka  złodziejka (G. Rossini), instru- menty perkusyjne,

pianino, odtwarzacz

płyt CD

3.

Romantyzm – epoka wielkich indywidualności muzycznych

wskazanie środków oddziaływania este- tycznego muzyki i poezji na przykładzie utworu Król olch (F. Schubert)

zapoznanie z charak- terystycznymi cechami epoki romantyzmu

w muzyce

poznanie głównych form muzycznych

i nazwisk ich twórców

słuchanie utworów reprezentatywnych kompozytorów epoki, określanie charaktery- stycznych cech muzyki romantycznej

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 4.1

II. 4.3

II. 4.6

II. 4.7

II.  4.8

III.  1

III. 5

określa w słuchanych utworach muzycznych charakterystyczne cechy (nastrój, tempo,

związek muzyki z tekstem, itp.), rozpoznaje zespół wykonawczy

określa ramy czasowe romantyzmu i zaznacza je na osi czasu

wymienia gatunki i formy muzyczne epoki roman- tyzmu oraz reprezenta- tywnych kompozytorów tych czasów

wyjaśnia znaczenie słowa

wirtuoz

gra solo wybraną melodię kompozytora epoki romantyzmu, starając się wykazać jak najlepszym wykonaniem utworu

przedstawia zarys epoki romantyzmu (tło polityczne, społeczne i kulturalne)

na przykładzie słuchanych utworów wskazuje cechy muzyki romantycznej

opiniuje i wartościuje wysłuchane utwory muzyczne

przygotowuje prezentację dorobku artystycznego wybranego kompozytora epoki romantyzmu, ilustrując jego twórczość

przykładami muzycznymi

nagrania CD utworów: Król olch (F. Schubert),

IV Symfonia

e-moll   Elegijna, op. 98, cz. Allegro non troppo (J. Brahms), II Koncert skrzypcowy, op. 7, cz. Rondo: Andan- tino (N. Paganini),

odtwarzacz płyt CD

4.

Głos – instrument niezwykły. Nauka piosenki Niech tylko ogień gra

nauka piosenki Niech tylko ogień gra

omówienie budowy i funkcji aparatu

głosowego oraz zjawisk fizjologicznych związa- nych z emisją głosu

charakterystyka rodzajów głosów ludzkich

wyrabianie nawyku dbania o higienę głosu przez wykonywanie np. ćwiczeń emisyjnych

i oddechowych

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

II. 3.2

II. 4.1

II. 4.2

śpiewa w zespole piosenkę Niech tylko ogień gra

wymienia rodzaje głosów ludzkich

określa charakterystyczne cechy głosu ludzkiego

wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowo wydobywa się głos

zna zasady higieny głosu, wykonuje ćwiczenia emisyjne i oddechowe

wymienia głosy śpie- wacze: sopran, alt, tenor, bas i rozpoznaje ich brzmienie w utworach wokalnych

stosuje podstawowe pojęcia związane

z techniką śpiewu

– śpiewa solo piosenkę

Niech tylko ogień gra

i stara się dobrać drugi głos do melodii piosenki

omawia budowę i funkcje aparatu głosowego

dostrzega różnice pomiędzy barwami poszczególnych głosów, określa skalę głosów śpiewaczych

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Niech tylko ogień gra

(sł. P. Frankowicz, muz. R. Pomorski), nagranie utworu O Mio Babbino

Caro z opery Gianni Schicchi (G. Puc- cini), wybrane nagrania utworów operowych, pianino, odtwarzacz CD

5.

Opera i dramat muzyczny

nauka gry fragmentu Uwertury do opery Wilhelm Tell (G. Verdi)

przypomnienie historii powstania opery i jej rozwoju na przełomie wieków (barok, klasycyzm)

przedstawienie cech opery romantycznej, poznanie reprezenta- tywnych kompozytorów tej formy muzycznej

rozpoznawanie w utwo- rach głosów śpiewaków operowych

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II. 4.3

II.  7

III.  1

III. 2

III. 3

wykonuje swoją partię w partyturze instru- mentalnej fragmentu Uwertury do opery Wilhelm Tell (G. Verdi)

zna budowę dzieła operowego

wymienia charaktery- styczne cechy opery w epoce romantyzmu

wymienia operowe głosy śpiewaków

wyraża własne emocje związane z percepcją utworów

wykonuje poszczególne partie w partyturze instrumentalnej frag- mentu Uwertury do opery Wilhelm Tell (G. Verdi)

charakteryzuje rozwój opery w epoce roman- tyzmu (opera francuska, włoska, niemiecka)

omawia formę opery, wykorzystując terminy ze słowniczka operowego, np.: uwertura, aria, recytatyw, libretto

wypowiada się na temat ważnej roli opery w życiu muzycznym i kulturalnym Europy XIX wieku

nagrania frag- mentów muzyki operowej, np.: Uwertura do opery Carmen

(G. Bizet), Pieśń do Gwiazdy z III aktu opery Tannhäuser, kwintet Selig wie die Sonne z III aktu opery Śpiewacy norymberscy

(R. Wagner), aria Radamesa Boska Aido z I aktu opery Aida (G. Verdi), aria Vissi d’arte

z II aktu opery Tosca (G. Puccini), odtwarzacz płyt CD, nagranie DVD wybranej opery, instrumenty perku-

syjne, odtwarzacz CD i DVD

6.

Akademia młodego melo- mana. Operowe arcydzieła

nauka gry na instru- mencie melodycznym fragmentu melodii La donna e mobile z opery Rigoletto (G. Verdi)

poznanie treści literackich wybranych oper i dramatów

muzycznych (Tosca

G. Puccini, Aida G. Verdi, Carmen G. Bizet)

– słuchanie fragmentów popularnych dzieł operowych

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II. 4.3

III. 1

III. 3

– gra w zespole na instru- mencie melodycznym fragment melodii La donna e mobile z opery Rigoletto (G. Verdi) lub fragment Arii z opery Madame Butterfly

(G. Puccini)

z uwagą słucha frag- mentów dzieł operowych

nuci popularne motywy melodyczne z dzieł operowych

podaje przykłady najważniejszych dzieł operowych oraz nazwiska ich twórców

gra solo wybrane frag- menty dzieł operowych, dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu

streszcza wybrane libretta najpopularniejszych oper polskich i światowych

dokonuje muzycznej analizy dzieł, wypowiada swoje zdanie na temat wartości muzyki operowej w literaturze muzycznej

wyszukuje na w internecie aktualny repertuar teatrów muzycznych

nuty melodii: La donna  e   mobile z opery Rigoletto (G. Verdi), Aria

z opery Madame

Butterfly (G. Puc- cini), nagrania utworów: O terra

addio! duet Aidy

i Radamesa z opery Aida (G. Verdi), Habanera z opery Carmen (G. Bizet),

Aria Vissi d’arte

z II aktu opery Tosca (G. Puccini), instrumenty melo- dyczne, odtwarzacz płyt CD

7.

Poetycko

i muzycznie o jesieni.

Nauka piosenki

Jesienne marzenia

nauka piosenki

Jesienne marzenia

określanie kolorystyki, nastroju, klimatu utworów artystycznych inspirowanych jesienią

układanie kompozycji rytmiczno-melodycznej Jesienny deszcz

słuchanie utworów

„muzyczna recepta” na jesienną niepogodę

i smutki (propozycje

uczniów)

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

I. 2.4

I. 4.3

II. 4.1

II. 8

śpiewa w zespole pio- senkę Jesienne marzenia z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD

układa w zespole ilustrację muzyczną Jesienny wiatr

słucha utworów muzycz- nych inspirowanych jesienią

śpiewa solo wybraną piosenkę o tematyce jesiennej

improwizuje własne melodie do fragmentów wierszy o tematyce jesiennej

wykazuje inwencję przy tworzeniu ilustracji

muzycznej Jesienny wiatr

przygotowuje i prezen- tuje ulubione utwory muzyczne inspirowane jesienią

nuty piosenki Jesienne marzenia (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), fragmenty utworów literackich, nagrania utworów muzycznych przygotowanych przez uczniów, instrumenty perkusyjne, flety podłużne, pianino, odtwarzacz płyt CD

8.

Zaczarowany świat operetki

zapoznanie z operetką, formą widowiska sceniczno-muzycznego

słuchanie popularnych fragmentów arii

i duetów operetkowych

granie na instrumencie fragmentów melodii operetkowych

przybliżenie treści literackich wybranych operetek

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II.  7

III.  1

III. 3

– gra w zespole melodię z wybranej operetki, np.: Galop (J. Offenbach),

Usta milczą, dusza śpiewa z operetki Wesoła

wdówka (F. Lehár)

określa podobieństwa i różnice między operą a operetką

wymienia tytuły znanych operetek oraz nazwiska ich twórców

wyszukuje w internecie repertuar teatrów muzycznych

gra solo fragmenty dzieł operowych, dbając

o wysoki poziom wyko- nania i wyraz artystyczny

dokonuje muzycznej ana- lizy dzieł operetkowych

wyszukuje informacje na temat znanych twórców operetek, np.: F. Lehára,

J. Straussa, J. Offen- bacha, F. Suppé

wypowiada się na temat artyzmu dzieł scenicznych

przedstawia treść literacką wybranych operetek

nagrania utworów: Galop z operetki Orfeusz  w  piekle (J. Offenbach), Usta milczą, dusza

śpiewa z operetki

Wesoła wdówka (F. Lehár), nuty utworów: Galop (J. Offenbach), Usta milczą, dusza śpiewa

z operetki Wesoła wdówka (F. Lehár), Wielka sława to żart z operetki Baron cygański

(J. Strauss), dzwonki, flety podłużne lub keyboardy, pianino, odtwarzacz płyt CD

9.

Akademia młodego melo- mana. Muzyczne batalie. Nauka pieśni Marsz, marsz Polonia

nauka pieśni Marsz, marsz Polonia, poznanie genezy powstania utworu

poznanie przykładów

utworów muzycznych inspirowanych scenami batalistycznymi

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II.  4.1

III.  3

śpiewa w zespole pieśń

Marsz, marsz Polonia

zna i rozumie pojęcie

muzyka programowa

słucha utworów muzycz- nych inspirowanych bitewnymi wydarzeniami historycznymi

wymienia kompozytorów tworzących w nurcie muzyki programowej oraz przykłady ich dzieł

śpiewa solo pieśń Marsz, marsz Polonia

dokonuje muzycznej analizy dzieł, dostrzega środki, za pomocą któ- rych osiąga się w muzyce efekty ilustracyjne

wyszukuje informacje o wydarzeniach histo-

rycznych zilustrowanych muzycznie

nagranie lub nuty pieśni: Marsz, marsz Polonia

(sł. i muz. autor nieznany), Białe róże (sł. J. Lankaun, K. Wroczyński, muz. M. Kazar-Słobódzki), nagrania utworów: Zwycięstwo Wellingtona, op. 91 (L. van Beethoven), Uwertura koncer- tująca Rok 1812, op. 49 (P. Czajkowski), Symfonia h-moll Polonia, op. 24, cz. 3, pianino, odtwarzacz

płyt CD

10.

Ukochana ojczyzna

– muzyka szkół narodowych

granie na dzwonkach lub flecie podłużnym fragmentu wybranego utworu kompozytora szkół narodowych

omówienie nurtu szkół narodowych w muzyce

zapoznanie z twór- czością przedstawicieli szkół narodowych

przybliżenie uczniom programu literackiego I i II suity Peer Gynt

(E. Grieg)

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II.  7

III.  1

gra w zespole Tańce Połowieckie (A. Borodin) lub Poranek z I suity Peer Gynt (E. Grieg)

wyjaśnia pojęcie szkoły narodowe

wymienia szkoły narodowe (czeska, rosyjska, norweska, polska, hiszpańska) oraz reprezentatywnych przedstawicieli

z uwagą słucha utworów kompozytorów szkół narodowych, wymienia kilka tytułów ich dzieł

docenia rolę muzyki szkół narodowych w krzewieniu kultury danego kraju

gra solo melodię Poranek z I suity Peer Gynt (E. Grieg) lub Tańce Połowieckie (A. Borodin), dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu

potrafi wyjaśnić, jaki wpływ mają pierwiastki narodowe na rozwój muzyki europejskiej

dokonuje muzycznej analizy dzieł

na przykładach słucha- nych utworów określa sposób realizacji stylu narodowego przez kompozytorów

nagrania CD utworów, m.in:

I Koncert fortepia- nowy b-moll, op. 23, cz. Allegro con fuocco (P. Czaj- kowski), Poranek

z I suity Peer Gynt

(E. Grieg), Taniec słowiański, op. 46 nr 7 (A. Dworzak), Koncert forte- pianowy  a-moll, op. 16, cz. 1 Allegro (E. Grieg), nuty utworów: Poranek (E. Grieg), Tańce Połowieckie

(A. Borodin), dzwonki, flety podłużne, key- boardy, pianino,

odtwarzacz płyt CD

11.

Akademia mło- dego melomana. Obrazy malowane muzyką

nauka gry motywu Promenady z cyklu Obrazki z wystawy (M. Musorgski)

przybliżenie uczniom

utworów inspirowanych pozamuzycznym programem

– słuchanie wybra- nych fragmentów z cyklu miniatur Obrazki z wystawy (M. Musorgski)

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II.  4.1

III.  1

gra w zespole motyw muzyczny Promenady (M. Musorgski)

słucha wybranych miniatur z cyklu Obrazki z wystawy, wskazuje podstawowe cechy i ele-

menty dzieła muzycznego

– werbalizuje emocje

i uczucia powstałe pod wpływem słuchanej muzyki

– przedstawia wybrany utwór z cyklu Obrazki z wystawy za pomocą środków pozamuzycz- nych

gra solo motyw muzyczny Promenady (M. Musorgski), dbając o wysoki poziom wyko-

nania i wyraz artystyczny utworu

dokonuje muzycznej analizy dzieł

wskazuje funkcje muzyki programowej oraz jej treści symboliczno-

-programowe

przedstawia działalność muzyczną „Potężnej Gromadki”, wymienia jej przedstawicieli

nagrania CD wybranych utworów z cyklu Obrazki z wystawy (M. Musorgski), np.: Promenada,

Tuileries, Chatka na

kurzej stopce,

Wielka Brama

w Kijowie, Wyspa umarłych (S. Rach- maninow), zapis nutowy fragmentu Promenady

(M. Musorgski), fragment wiersza Wyspa umarłych (K. Przerwa-

-Tetmajer), instru-

menty melodyczne, odtwarzacz płyt CD

12.

Wybitni kompo- zytorzy polskiego romantyzmu

poznanie twórczości kompozytorów polskiego romantyzmu

słuchanie wybranych utworów polskich kompozytorów epoki romantyzmu

granie melodii z opery

Hrabina (S. Moniuszko)

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 4.1

II.  7

III.  1

III. 3

wymienia nazwiska kompozytorów polskiego romantyzmu oraz wybrane tytuły ich utworów

z zainteresowaniem słucha utworów polskich kompozytorów epoki romantyzmu, rozpoznaje wśród słuchanego repertuaru utwory

F. Chopina, S. Moniuszki,

H. Wieniawskiego

– gra na instrumencie w zespole melodię Mazurka D-dur, op. 33 nr 2 lub melodię

myśliwską Pojedziemy na łów z opery Hrabina

(S. Moniuszko)

dokonuje muzycznej analizy dzieł

docenia ponadczasowy wymiar dzieł polskich kompozytorów epoki romantyzmu oraz ich znaczenie w krzewieniu kultury narodowej

przytacza ważne fakty biograficzne z życia kompozytorów

wyjaśnia pojęcie stylizacja muzyki oraz wskazuje charaktery- styczne cechy stylizacji w twórczości F. Chopina

wyszukuje w internecie informacje o polskich konkursach i festiwalach

muzycznych

nagrania utworów: Polonez cis-moll, op. 26 nr 1, Mazurek

D-dur, op. 33 nr 2,

Etiuda Rewolucyjna c-moll, op. 10 nr 12 (F. Chopin), Mazur

z opery Halka

(S. Moniuszko), Kujawiak C-dur (H. Wieniawski), nuty Mazurek D-dur, op. 33

nr 2 (F. Chopin),

tekst wiersza Etiudy (R. Brandstaetter), flety podłużne, dzwonki, odtwa- rzacz płyt CD

13.

14.

Utwory w świą- tecznym nastroju. Nauka piosenki Na dobry czas

nauka piosenki świą- tecznej Na dobry czas

nauka gry na instru- mencie wybranej kolędy

omówienie zwyczajów świątecznych kulty- wowanych w Polsce

i innych krajach

zwrócenie uwagi na szczególną wartość tradycji w kulturze narodowej

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

śpiewa w zespole piosenkę o tematyce świątecznej, np. Na dobry czas

słucha utworów nawiązu- jących do świąt Bożego Narodzenia

gra na instrumencie w zespole wybraną kolędę

wymienia popularne polskie tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem

śpiewa lub gra na instru- mencie solo wybraną piosenkę o tematyce świątecznej, podkreślając różnymi środkami wyrazu nastrój i charakter utworu

charakteryzuje tradycje świąteczne kultywowane w różnych krajach

zapis nutowy lub nagranie CD

piosenki Na dobry czas (sł. P. Solarz, muz. A. Wolski), dzwonki, flety, keyboardy, zapis nutowy kolędy

O Tannenbaum, Weihnacht, wie bist du schön, nagrania CD: Concerto grosso B-dur,

op. 6 nr 8, cz. Allegro (A. Corelli), Kantata na Boże Narodzenie (J. S. Bach) pianino,

odtwarzacz płyt CD

15.

Poemat symfo- niczny – muzyczne uniesienia.

Wełtawa z cyklu

Moja ojczyzna

zapoznanie z muzyczną formą poematu symfonicznego

wysłuchanie poematu symfonicznego Wełtawa (B. Smetana)

nauka gry na instru- mencie motywu melodycznego rzeki Wełtawy z poematu symfonicznego Wełtawa (B. Smetana)

I. 2.1

I. 2.4

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II.  4.1

III.  1

gra w zespole motyw rzeki Wełtawy z poematu symfonicznego Wełtawa (B. Smetana)

określa sposób realizacji treści pozamuzycznych w utworze

wyjaśnia pojęcie poemat symfoniczny

wykazuje różnice miedzy muzyka programową

a absolutną

dokonuje muzycznej analizy dzieła

interpretuje wybrany utwór programowy poza- muzycznymi środkami wyrazu artystycznego

omawia formę poematu symfonicznego na przy- kładzie utworu Wełtawa (B. Smetana)

układa kilkutaktową melodię, inspirując się

dziełem malarskim

nagrania CD: Wełtawa z cyklu Moja ojczyzna

(B. Smetana), Pre- ludia (F. Liszt), Step (Z. Noskowski), nuty poematu symfo- nicznego Wełtawa (B. Smetana), flety podłużne, dzwonki lub keyboardy, odtwarzacz płyt CD

16.

Polska muzyka ludowa. Obrzędy i zwyczaje ludowe

nauka wybranej pieśni lub przyśpiewki ludowej

nauka regionalnego tańca (np. trojak, Przepióreczka)

słuchanie muzyki w wykonaniu kapel

ludowych oraz utworów muzycznych inspirowa- nych folklorem

omówienie działalności wybitnego polskiego etnografa Oskara Kolberga

poznanie popularnych obrzędów i zwyczajów ludowych z różnych regionów Polski

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II.  5.2

III.  4

śpiewa w zespole wybraną pieśń lub przyśpiewkę ludową, omawia tematykę pieśni ludowych

tańczy w zespole wybrany taniec regio- nalny, np. trojak

wyjaśnia terminy: folklor, etnografia, wskazuje elementy wchodzące

w skład folkloru

omawia znane obrzędy i zwyczaje ludowe

słucha utworów w wyko- naniu kapel ludowych

rozpoznaje i nazywa instrumenty ludowe, np.: dudy, bazuna, gęśle

podaje przykłady cennych wytworów sztuki ludowej własnego regionu np. z dziedziny architektury, rzemiosła artystycznego

przedstawia sylwetkę badacza folkloru Oskara Kolberga i zakres jego działalności etnogra- ficznej

wykonuje solo (gra lub śpiewa) utwór ludowy

docenia w swoich wypowiedziach wartość dzieł twórców ludowych dla polskiego dziedzictwa narodowego

albumy etnogra- ficzne, wytwory sztuki ludowej, plansze edukacyjne z instrumentami ludowymi, nagranie CD melodii

w wykonaniu kapel ludowych z różnych regionów Polski, nuty pieśni: Uciekła mi  przepióreczka (sł. i muz. ludowe, opracowanie:

I. Przeżycki), Górol ci jo, górolicek (mel. ludowa), Był Duda (sł. i muz. ludowe, opracowanie:

P. Muszyński) oraz melodii ludowej trojak, odtwarzacz płyt CD, pianino

17.

Muzyka w stylu folkowym. Nauka piosenki Hej, szalała, szalała

nauka piosenki Hej, szalała, szalała z reper- tuaru zespołu Krywań

słuchanie utworów

z repertuaru zespołów folkowych i country, których twórczość inspirowana jest muzyką ludową

– wykonanie układu tanecznego w stylu country

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 4.1

śpiewa w zespole piosenkę Hej, szalała, szalała

wyjaśnia termin muzyka folkowa

słucha utworów w stylu folkowym, dostrzega różnice między muzyką tradycyjną (ludową,

etniczną, regionalną) a muzyką folkową

– wymienia popularne

zespoły folkowe

śpiewa solo piosenkę Hej, szalała, szalała, podkreślając głosem jej żartobliwy charakter

dostrzega w utworach

zespołów folkowych ich oryginalność stylu

odwołującą się do źródeł tradycji

– wykonuje układ taneczny w stylu country

nuty piosenki Hej, szalała,  szalała (sł. i muz. ludowe),

nagrania utworów

muzycznych w stylu folkowym i country, np. Polka z kamienia (z repertuaru zespołu Transka- pela),

odtwarzacz płyt CD

18.

Zaproszenie do tańca

zapoznanie z charak- terystyką wybranych tańców towarzyskich (walc, polka, passo doble, tango, rumba, samba, fokstrot, salsa)

wystukiwanie charak- terystycznych rytmów różnych tańców

nauka gry na flecie podłużnym, dzwonkach lub keyboardzie melodii walca Karnawał wenecki lub melodii La Paloma

poznanie dzieł arty- stycznych inspirowa- nych tańcem

nauka kroków i figur tanecznych salsy lub tanga

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II. 5.3

gra w zespole melodię opartą na rytmach tanecznych, np. La Paloma (tango)

rozpoznaje w utworach rytmy taneczne

wymienia nazwy tańców z różnych stron świata (np.: walc, passo doble, tango, rumba, samba, salsa) i określa ich pochodzenie

określa ruchową strukturę tańca: krok taneczny, figura taneczna, temat taneczny

zna krok podstawowy wybranego tańca towarzyskiego

wyraża swoje emocje poprzez ruch

wypowiada się na temat roli tańca w życiu człowieka

odnajduje w muzyce

i sztukach plastycznych utwory inspirowane tańcem

określa charaktery- styczne cechy tańców towarzyskich z różnych stron świata

wyklaskuje charaktery- styczne rytmy wybranych tańców

wykonuje w parze kilka kroków i figur tanecznych wybranych tańców towarzyskich

ocenia i wartościuje choreografię tańca

nuty melodii La Paloma (S. Yradier), nagrania CD melodii w rytmie salsy i tanga oraz utworów: Nad pięknym, modrym Dunajem, Pizzicato-

-polka (J. Strauss), Tango     Milonga (J. Petersburski),

Samba de una nota so (A. C. Jobim), reprodukcje dzieł plastycznych inspirowanych tańcem, np.: Taniec (H. Matisse), Taniec życia (E. Munch),

Lekcja tańca

(E. Degas), flety podłużne, dzwonki, keyboardy, odtwa- rzacz płyt CD

19.

Akademia mło- dego melomana. Niezwykli tancerze

– nauka gry na instru- mencie wybranego motywu melodycznego z dzieła baletowego

improwizacja ruchowa do sceny z II aktu baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski)

przypomnienie historii powstania i rozwoju baletu

wskazanie najważniej- szych kompozytorów dzieł baletowych

oraz przykładów ich twórczości

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 4.1

– improwizuje ruchem taniec łabędzi do utworu z baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski)

gra na instrumencie

w zespole temat melo- dyczny ze znanego dzieła baletowego

słucha utworów inspiro- wanych tańcem

omawia rolę muzyki w przedstawieniu baletowym

– płynnie gra na instrumen- cie melodię Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów (P. Czajkowski)

układa choreografię do sceny z II aktu baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski)

gra solo wybrany temat melodyczny z baletu

dokonuje muzycznej analizy dzieł scenicznych

nagrania utworów: Taniec czterech łabędzi z II aktu baletu Jezioro

łabędzie (P. Czaj- kowski), Taniec ognia z baletu Czarodziejska  miłość (M. de Falla),

Taniec z szablami z baletu Gajane (A. Chaczaturian), Dance  macabre (C. Saint-Saëns), nuty utworu Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów (P. Czaj-

kowski), odtwarzacz

płyt CD

20.

Muzyka wrażeń, świateł i barw

wyklaskiwanie charak- terystycznego rytmu Bolera (M. Ravel)

nauka gry na instrumen- cie fragmentu utworu wybranego kompozy- tora impresjonizmu

omówienie twórczości muzycznych impre- sjonistów (C. Debussy,

M. Ravel), słuchanie ich wybranych utworów

interpretacja środkami pozamuzycznymi wybranej części tryptyku symfonicznego Morze (C. Debussy)

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

I. 4.4

II. 4.1

II.  7

III.  1

wystukuje rytm Bolera

(M. Ravel)

charakteryzuje główne założenia impresjonizmu, wymienia nazwiska czołowych kompozytorów impresjonistycznych

interpretuje środkami pozamuzycznymi wybraną część tryptyku symfonicznego Morze (C. Debussy)

gra na instrumencie w zespole fragment utworu Pawana dla

zmarłej infantki (M. Ravel)

dokonuje muzycznej analizy wybranych dzieł

poszerza wiadomości na temat życia i twórczości wybitnych impresjonistów muzycznych

wypowiada się na temat impresjonizmu w malar- stwie, zna nazwiska głównych przedstawicieli tego nurtu

wykonuje ilustrację pla- styczną do utworu Morze

C. Debussy’ego, stosując technikę puentylizmu lub dywizjonizmu

albumy

z malarstwem impresjonistów, nagrania utworów: Popołudnie fauna, Ogrody w deszczu,

Rozmowa wiatru

z morzem z tryptyku Morze (C. Debussy), nuty Pawana dla zmarłej infantki, fragment Bolera (M. Ravel), tekst wiersza Słota

(J. Iwaszkiewicz), flety podłużne, dzwonki lub keyboardy, bębenki, tamburyna, odtwa- rzacz płyt CD, farby plakatowe, pędzel, blok techniczny

21.

Muzyka kompozy- torów Młodej Polski

zapoznanie z nowym kierunkiem muzycznym

omówienie ważnych faktów biograficznych z życia K. Szymanow- skiego, M. Karłowicza,

I.  J. Paderewskiego

słuchanie utworów kompozytorów Młodej Polski

nauka gry Menueta

G-dur (I. J. Paderewski)

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

I. 4.4

II. 1.2

II. 2.2

II. 4.1

II. 6

II. 7

zna ważne fakty biogra- ficzne z życia kompo- zytorów Młodej Polski, wymienia tytuły ich dzieł

wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów kompozytorów Młodej Polski

włącza się do gry

w zespole Menueta G-dur

(I. J. Paderewski)

poszerza swoją wiedzę na temat kompozytorów Młodej Polski

płynnie gra na instru- mencie Menueta G-dur (I. J. Paderewski)

samodzielnie wykonuje ćwiczenia utrwalające wiadomości

reprodukcja obrazu

W. Podkowińskiego Dzieci w ogrodzie, nagrania utworów:

Źródło Aretuzy

z cyklu Mity (K. Szy- manowski), Sere- nada na smyczki, op. 2 (M. Karłowicz),

Menuet G-dur

(I. J. Paderewski), odtwarzacz płyt CD, flety lub dzwonki

22.

Jazzowe improwi- zacje

zapoznanie z historią jazzu i stylami muzyki jazzowej

poznanie składu instru- mentalnego big-bandu jazzowego

wysłuchanie popular- nych tematów jazzowych

nauka gry fragmentu utworu Somebody loves me (G. Gershwin)

słuchanie utworów inspirowanych muzyką

jazzową

– poznanie kompozy- torów, którzy włączyli do swoich utworów elementy jazzowe

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II. 4.2

II. 7

gra w zespole utwór Somebody loves me (G. Gershwin)

wyjaśnia pojęcie

improwizacja

wie, z jakich tradycji wywodzi się jazz

wymienia główne style jazzowe

z uwagą słucha popu- larnych standardów jazzowych, wskazuje ich charakterystyczne cechy

– wymienia znane postacie sceny jazzowej

przedstawia historię powstania jazzu

wskazuje główne etapy rozwoju muzyki jazzowej

wymienia nazwiska wybitnych jazzowych indywidualności, wyszukuje informacje biograficzne na ich temat

wskazuje przykłady zasto- sowania stylu jazzowego w muzyce artystycznej

–   wyszukuje w internecie

informacje na temat

jazzowych festiwali muzycznych

nagrania CD utworów: Kon- cert na zespół jazzowy i orkiestrę symfoniczną (R.

Liebermann), Ame- rykanin w Paryżu, Błękitna  rapsodia (G. Gershwin), zapis nutowy utworów: Somebody   loves me (G. Gershwin),

The Entertainer

(S. Joplin), dzwonki,

flety podłużne, key- boardy, odtwarzacz płyt CD, plansza edukacyjna z big-

-bandem jazzowym

23.

Musicalowe szaleństwa

nauka gry na instru- mencie melodii Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu

zapoznanie uczniów z widowiskiem

sceniczno-muzycznym (musical)

omówienie treści literackich światowych musicali: Skrzypek na dachu, West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair

słuchanie wybranych fragmentów z popular- nych musicali

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II.  4.1

III.  1

gra na instrumencie w zespole melodię

Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu (J. Bock)

rozpoznaje formę musicalu, określa jej charakterystyczne cechy

wymienia kilka tytułów światowych musicali

– opiniuje wysłuchane utwory musicalowe

gra na instrumencie solo melodię Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu (J. Bock), dbając o wysoki poziom wyko-

nania i wyraz artystyczny utworu

zna treść literacką wybranych musicali

wyszukuje w internecie repertuar teatrów muzycznych

przygotowuje z rówieśni- kami występ artystyczny z wykorzystaniem fragmentu wybranego musicalu

nuty lub nagranie CD piosenki Wieża Babel

z musicalu Metro (sł. A. i M. Miklaszew- skie, muz. J. Sto- kłosa), nuty melodii Sunrise, sunset

(J. Bock), kaseta VHS lub płyta DVD z nagraniem wybranego

musicalu, nagrania utworów: Super- star (sł. T. Rice, muz. A. L. Webber),

Hare Krishna

(G. Mc Dermot),

A-me-ri-ca!

(sł. S. Sondheim, muz. L. Bernstein), odtwarzacz płyt CD, flety podłużne, dzwonki

24.

Polska muzyka współczesna i jej przedstawiciele

– poznanie wybranych zjawisk muzyki współ- czesnej

słuchanie wybranych utworów muzycznych współczesnych kompozytorów polskich XX wieku (W. Luto- sławski, K. Penderecki,

H. M. Górecki, W. Kilar)

śpiewanie pieśni

H. M. Góreckiego Do Matki ze zwróceniem uwagi na znaki dyna- miczne i oznaczenia tempa

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 4.1

II. 7

II.  8

III.  1

III. 3

– wymienia nazwiska naj- wybitniejszych polskich kompozytorów muzyki

współczesnej (W. Luto- sławski, H. M. Górecki,

W. Kilar, K. Penderecki) i tytuły wybranych dzieł

z zainteresowaniem słucha utworów polskiej muzyki współczesnej

dostrzega nowatorskie pomysły w muzyce kompozytorów współ- czesnych

– wypowiada własną opinię na temat miejsca muzyki współczesnej

w dzisiejszej przestrzeni kulturalnej

przedstawia najważ- niejsze cechy stylistyczne wysłuchanych kompo- zycji

wyszukuje informacje na temat festiwali

muzyki współczesnej, np.

Warszawska Jesień

śpiewa w zespole

z akompaniamentem nauczyciela pieśń

H. M. Góreckiego Do Matki

fragmenty utworów: Tren pamięci ofiar Hiroszimy

na 52 instrumenty smyczkowe, Stabat Mater na chór

a cappella (K. Pen- derecki), wybrane części Małej suity (W. Lutosławski), Krzesany, Bogu- rodzica (W. Kilar),

Ad Matrem

(H. M. Górecki), nuty pieśni Do Matki

(H. M. Górecki),

pianino, odtwarzacz płyt CD

25.

Piosenka poetycka. Nauka piosenki

Dni, których jeszcze nie znamy

nauka wybranej piosenki poetyckiej, praca nad wyrazem artystycznym utworu

słuchanie piosenek poetyckich w wyko- naniu artystów polskiej sceny muzycznej

oddanie muzyką klimatu i nastroju utworów poetyckich

przybliżenie uczniom utworów wybitnych twórców piosenki poetyckiej (np.:

B. Okudżawa, B. Dylan,

W. Wysocki, L. Cohen) – poznanie tekstów poetyckich z repertuaru

E. Demarczyk, Cz. Niemena, M. Grechuty i innych

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 4.1

II.  8

III.  1

śpiewa w zespole wybraną piosenkę poetycką, np. Odpowiedź niesie wiatr (B. Dylan), Modlitwa (B. Okudżawa)

dostrzega wartości artystyczne piosenki poetyckiej

wymienia kilka nazwisk popularnych bardów (np.:

B. Okudżawa, W. Wysocki,

B. Dylan, M. Grechuta)

analizuje zapis muzyczny piosenki Modlitwa

wykonuje piosenkę poetycką z własną interpretacją

wypowiada się na temat przesłania tekstów piosenek poetyckich

oddaje muzyką klimat i nastrój wiersza

odnajduje przykłady muzycznych utworów poetyckich

właściwie wybiera i inter- pretuje tekst poetycki

nagranie utworów: Piosenka o żoł- nierskich   butach (B. Okudżawa),

Pożegnanie

z górami

(W. Wysocki), teksty wierszy: Ulewa

(A. Asnyk), Zako- chana (M. Hillar),

O mojej poezji

(K. I. Gałczyński), Pio- senka o Mozarcie

(B. Okudżawa), nuty piosenek: Modlitwa (sł. i muz. B. Oku- dżawa), Odpowiedź niesie wiatr

(sł. polskie A. Bia- nusz, muz. B. Dylan),

Dni, których jeszcze nie znamy (muz. J. K. Pawluś-

kiewicz, sł. M. Gre-

chuta), nagrania piosenek poety- ckich, np.: Dziwny jest ten świat

(sł. i muz. Cz. Nie- men), Karuzela

z madonnami

(sł. M. Białoszewski, muz. Z. Konieczny),

Niepewność

(sł. A. Mickiewicz, muz. J. K. Pawluś- kiewicz), odtwarzacz płyt CD, magne- tofon, mikrofon, pianino

26.

Akademia mło- dego melomana. W marszowym rytmie

nauka gry na instru- mentach melodycznych utworu Marsz Pułkow- nika Bogey’a z filmu Most na rzece Kwai

słuchanie wybranych utworów muzycznych

w rytmie marsza

– wystukiwanie na instru- mentach perkusyjnych marszowego rytmu

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

wykonuje na instrumencie perkusyjnym swoją partię w partyturze instrumen- talnej fragmentu Marsza Radeckiego (J. Strauss)

słuchając utworu Marsz

Radeckiego, wyklaskuje jego marszowy rytm

– gra w zespole na instru- mencie melodię z filmu Most na rzece Kwai (F. J. Ricketts)

wykonuje na instru- mentach perkusyjnych poszczególne partie

w partyturze instrumen- talnej – fragment Marsza Radeckiego (J. Strauss)

gra solo fragment melodii

z filmu Most na rzece

Kwai (F. J. Ricketts), dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu

nagrania utworów: Marsz torreadora z opery Carmen (G. Bizet), Marsz Radeckiego

(J. Strauss), Marsz Rakoczego

(H. Berlioz), Marsz

z Uwertury do Snu nocy letniej (F. Mendelssohn-

-Bartholdy), zapis

nutowy Marsza Pułkownika  Bogey’a z filmu Most  na   rzece Kwai (F. J. Ricketts), instrumenty perkusyjne, flety podłużne, keybo- ardy, odtwarzacz

płyt CD

27.

Muzyka w kadrze. Nauka piosenki Ach, jak przyjemnie

omówienie roli muzyki w filmie

słuchanie fragmentów muzyki filmowej

nauka piosenki Ach, jak przyjemnie

granie na instrumencie melodii z filmu Rodzina Połanieckich

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.3

I. 4.4

II. 4.1

wypowiada się na temat roli muzyki w filmie

poprawnie śpiewa

w zespole piosenkę Ach, jak przyjemnie

gra na instrumencie w zespole popularny

temat muzyczny z filmu

Rodzina Połanieckich

wyjaśnia pojęcia: muzyka adaptowana, ścieżka dźwiękowa

–  płynnie gra na instru-

mencie popularny temat muzyczny z filmu Rodzina Połanieckich

śpiewa piosenkę Ach, jak przyjemnie, posługując się zapisem muzycznym

nuty lub nagranie piosenki Ach,

jak przyjemnie

(sł. L. Starski,

muz. H. Wars), zapis nutowy tematu muzycznego

z filmu Rodzina Połanieckich

(W. Kilar), płyty DVD z nagraniami filmo- wymi, flety, dzwonki, odtwarzacz płyt CD

i DVD, pianino

28.

O muzyce dla mas. Nauka piosenki Kwiaty we włosach

– przybliżenie uczniom nurtów muzyki rozryw- kowej

nauka piosenki Kwiaty we włosach

nauka gry melodii Yesterday z repertuaru zespołu The Beatles,

słuchanie utworów różnych wykonawców muzyki rozrywkowej, (m.in.: The Beatles,

E. Presley, C. Richard, Led Zeppelin, Black Sabbath)

oglądanie fragmentu koncertu znanego zespołu muzycznego, wyjaśnienie pojęć: idol, fan

tworzenie własnej listy przebojów muzyki rozrywkowej

I. 1.1

I. 1.3

I. 2.1

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II. 1.1

II. 1.2

II. 4.1

II.  8

III.  1

– gra w zespole melodię utworu Yesterday

z repertuaru zespołu The

Beatles

wyjaśnia pojęcie muzyka rozrywkowa, wymienia główne nurty muzyki rozrywkowej

podaje przykłady wykonawców muzyki rozrywkowej działających aktualnie na scenie muzycznej

przedstawia nurty muzyki rozrywkowej związane ze środowiskiem i najbliż- szym otoczeniem

tworzy własną listę przebojów muzyki rozrywkowej

– gra na instrumencie solo melodię utworu Yesterday z repertuaru zespołu The Beatles, dbając o wysoki

poziom wykonania

i wyraz artystyczny utworu

zna główne nurty muzyki rozrywkowej, wskazuje ich cechy charakterystyczne i stylistyczne (muzyka pop, rock, reggae, punk rock, hard rock, heavy metal)

wymienia festiwale promujące muzykę rozrywkową

wyraża swoje zdanie na temat różnych stylów

w muzyce rozrywkowej

nuty melodii Yesterday z reper- tuaru The Beatles, zapis nutowy lub

nagranie piosenki Kwiaty we  włosach (z repertuaru zespołu Czerwone Gitary), nagrania wybranych utworów muzyki rozrywkowej pol- skiej i zagranicznej sceny muzycznej, dzwonki, flety podłużne lub key- boardy, odtwarzacz płyt CD, pianino

29.

Galeria mega- gwiazd

słuchanie utworów muzycznych wykony- wanych przez najpopu- larniejszych wokalistów sceny estradowej

poznawanie historii światowej sławy zespołów muzycznych

debata na temat roli kultury wysokiej i kultury masowej we współczesnym społeczeństwie

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II.  4.1

III.  1

słucha wybranych utworów najpopular- niejszych piosenkarzy

i zespołów muzycznych

przedstawia historię kariery oraz dyskografię wybranego wokalisty lub zespołu muzycznego

wyraża swoją opinię na temat wysłuchanej muzyki, wykazując

postawę tolerancji wobec twórczości różnych artystów

wykonuje portfolio prezentujące dokonania wybranego solisty lub zespołu muzycznego

wykazuje postawę otwar- tości na poznawanie różnych zjawisk kultury muzycznej

wybrane utwory popularnych wykonawców światowej sceny rozrywkowej, płyta DVD z nagraniem koncertu znanego wykonawcy muzyki popularnej i koncertu symfo- nicznego, plakaty muzyczne, odtwa- rzacz DVD

30.

O tym, jak się zapisuje i odtwarza dźwięk

– omówienie budowy

i działania urządzeń do utrwalania i odtwa- rzania dźwięku

poznanie technicznych możliwości odtwa- rzania struktur dźwię- kowych za pomocą najnowszych urządzeń elektroakustycznych

poznanie rynku fonograficznego, zjawisko piractwa fonograficznego

projektowanie okładki płyty CD ulubionego wykonawcy muzycz- nego

II. 4.1

II. 9

nagrywa muzykę przy pomocy dostępnych urządzeń do zapisu

i odtwarzania dźwięków

poznaje historię urządzeń do zapisu i odtwarzania dźwięku (fonograf, gramofon, magnetofon, odtwarzacz płyt CD, urządzenia mp3)

wymienia różne rodzaje nośników dźwięku: taśma magnetyczna, płyta winylowa, płyta CD

projektuje okładkę płyty CD

ocenia negatywnie zjawisko piractwa fonograficznego

edytuje i przetwarza materiał dźwiękowy

zapisuje materiał dźwiękowy w różnych formatach

posługuje się podsta- wową terminologią związaną z realizacją dźwięku

zna światowe i polskie firmy fonograficzne

analizuje materiał dźwiękowy pod względem brzmienia i jakości dźwięku

wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności związane z realizacją dźwięku do tworzenia audycji muzycznych, video klipów, szkolnych przestawień teatralnych i uatrakcyjnienia imprez szkolnych

urządzenia do zapisu i odtwa- rzania dźwięku (gramofon, magne- tofon, odtwarzacz płyt CD, odtwa- rzacz mp3) lub ich zdjęcia, nośniki dźwięku (płyta winylowa, taśma magnetyczna, płyta CD), mikrofon, kartka papieru, kredki szkolne, flamastry

31.

Śpiewające kabarety. Nauka piosenki Wakacje

nauka piosenki Wakacje z repertuaru kabaretu OT.TO

słuchanie popularnych piosenek kabaretowych

zapoznanie z historią polskiej sceny kabare- towej

I. 1.1

I. 1.3

I. 4.1

I. 4.2

I. 4.3

II.  4.1

III.  1

III. 2

śpiewa w zespole piosenkę Wakacje

wie, jaką formą sceniczną jest kabaret, wymienia nazwy wybranych kabaretów

z zainteresowaniem słucha piosenek kabaretowych

nuci znane melodie ze scen słynnych polskich kabaretów

śpiewa solo piosenkę Wakacje, starając się oddać głosem i ruchem jej żartobliwy charakter

analizuje teksty i muzykę piosenek kabaretowych

wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat polskiej sceny kabaretowej

zapis nutowy piosenki Wakacje z repertuaru kabaretu OT.TO, nagrania wybra- nych piosenek kabaretowych,

odtwarzacz płyt CD