Nr lekcji |
Temat zajęć |
Cele główne, treści nauczania |
Wymagania szczegółowe podstawy programowej |
Podstawowe wymagania edukacyjne Uczeń: |
Ponadpodstawowe wymagania edukacyjne Uczeń: |
Środki dydaktyczne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
Trochę lata na powitanie jesieni. Nauka piosenki Tyle słońca w całym mieście |
– zapoznanie z pro- gramem nauczania, formami i metodami pracy na lekcjach muzyki oraz Przed- miotowymi Zasadami Oceniania – nauka piosenki Tyle słońca w całym mieście – improwizowanie na instrumentach akom- paniamentu do refrenu piosenki Tyle słońca w całym mieście – układanie wakacyjnej listy przebojów |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 I. 2.4 II. 1.2 II. 2.4 II. 4.1 II. 8 |
– poznaje ogólne treści programowe z przed- miotu muzyka oraz Przedmiotowe Zasady Oceniania – orientuje się w budowie podręcznika i zeszytu ćwiczeń Muzyka 7 – śpiewa ze słuchu, w zespole, piosenkę Tyle słońca w całym mieście z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD – improwizuje w zespole na instrumentach akompaniament do refrenu piosenki Tyle słońca w całym mieście – uczestniczy w układaniu wakacyjnej listy prze- bojów muzycznych |
– analizuje zapis muzyczny piosenki Tyle słońca w całym mieście – wykonuje solo piosenkę, interpretując głosem i ruchem jej treść i muzykę – przedstawia propozycje muzyczne do wakacyjnej listy przebojów, uza- sadnia swój wybór – układa akompaniament rytmiczny lub melodyczny do refrenu piosenki |
podręcznik i zeszyt ćwiczeń Muzyka 7, zapis nutowy lub nagranie CD pio- senki Tyle słońca w całym mieście (sł. J. Kondratowicz, muz. J. Kukulski), instrumenty muzyczne, np.: perkusyjne, keyboardy, flety podłużne, nagrania CD piosenek z wakacyjnych list przebojów, pianino, odtwarzacz płyt CD |
2. |
Wieka rodzina instrumentów. Nauka gry na instrumentach perkusyjnych akompaniamentu do Uwertury z opery Sroka złodziejka |
– granie w zespole akompaniamentu muzycznego do utworu Uwertura do opery Sroka złodziejka (G. Rossini) – przypomnienie i usystematyzowanie wiadomości na temat klasyfikacji instru- mentów muzycznych – przypomnienie techniki gry na wybranych instrumentach |
I. 1.1 I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 2.2 II. 3.1 II. 4.1 II. 3.3 III. 3 |
– wykonuje swoją partię ujętą w partyturze instru- mentalnej – fragment Uwertury do opery Sroka złodziejka (G. Rossini) – jest świadomy boga- ctwa instrumentarium orkiestrowego, rozróżnia brzmienie instrumentów muzycznych wchodzą- cych w skład orkiestry symfonicznej – klasyfikuje instrumenty muzyczne, np. ze względu na źródło dźwięku – wymienia przykłady instrumentów muzycz- nych zakwalifikowanych do danej grupy |
– wykonuje poszczególne partie w partyturze instru- mentalnej – fragment Uwertury do opery Sroka złodziejka (G. Rossini) – wykazuje dociekliwość poznawczą z zakresu instrumentoznawstwa, wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat historii instru- mentów muzycznych – wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanego utworu muzycznego |
nagranie utworu Uwertura do opery Sroka złodziejka (G. Rossini), instru- menty perkusyjne, pianino, odtwarzacz płyt CD |
3. |
Romantyzm – epoka wielkich indywidualności muzycznych |
– wskazanie środków oddziaływania este- tycznego muzyki i poezji na przykładzie utworu Król olch (F. Schubert) – zapoznanie z charak- terystycznymi cechami epoki romantyzmu w muzyce – poznanie głównych form muzycznych i nazwisk ich twórców słuchanie utworów reprezentatywnych kompozytorów epoki, określanie charaktery- stycznych cech muzyki romantycznej |
I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 II. 4.3 II. 4.6 II. 4.7 II. 4.8 III. 1 III. 5 |
– określa w słuchanych utworach muzycznych charakterystyczne cechy (nastrój, tempo, związek muzyki z tekstem, itp.), rozpoznaje zespół wykonawczy – określa ramy czasowe romantyzmu i zaznacza je na osi czasu – wymienia gatunki i formy muzyczne epoki roman- tyzmu oraz reprezenta- tywnych kompozytorów tych czasów – wyjaśnia znaczenie słowa wirtuoz |
– gra solo wybraną melodię kompozytora epoki romantyzmu, starając się wykazać jak najlepszym wykonaniem utworu – przedstawia zarys epoki romantyzmu (tło polityczne, społeczne i kulturalne) – na przykładzie słuchanych utworów wskazuje cechy muzyki romantycznej – opiniuje i wartościuje wysłuchane utwory muzyczne – przygotowuje prezentację dorobku artystycznego wybranego kompozytora epoki romantyzmu, ilustrując jego twórczość – przykładami muzycznymi |
nagrania CD utworów: Król olch (F. Schubert), IV Symfonia e-moll Elegijna, op. 98, cz. Allegro non troppo (J. Brahms), II Koncert skrzypcowy, op. 7, cz. Rondo: Andan- tino (N. Paganini), odtwarzacz płyt CD |
4. |
Głos – instrument niezwykły. Nauka piosenki Niech tylko ogień gra |
– nauka piosenki Niech tylko ogień gra – omówienie budowy i funkcji aparatu głosowego oraz zjawisk fizjologicznych związa- nych z emisją głosu – charakterystyka rodzajów głosów ludzkich – wyrabianie nawyku dbania o higienę głosu przez wykonywanie np. ćwiczeń emisyjnych i oddechowych |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 II. 3.2 II. 4.1 II. 4.2 |
– śpiewa w zespole piosenkę Niech tylko ogień gra – wymienia rodzaje głosów ludzkich – określa charakterystyczne cechy głosu ludzkiego – wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowo wydobywa się głos – zna zasady higieny głosu, wykonuje ćwiczenia emisyjne i oddechowe – wymienia głosy śpie- wacze: sopran, alt, tenor, bas i rozpoznaje ich brzmienie w utworach wokalnych – stosuje podstawowe pojęcia związane z techniką śpiewu |
– śpiewa solo piosenkę Niech tylko ogień gra i stara się dobrać drugi głos do melodii piosenki – omawia budowę i funkcje aparatu głosowego – dostrzega różnice pomiędzy barwami poszczególnych głosów, określa skalę głosów śpiewaczych |
zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Niech tylko ogień gra (sł. P. Frankowicz, muz. R. Pomorski), nagranie utworu O Mio Babbino Caro z opery Gianni Schicchi (G. Puc- cini), wybrane nagrania utworów operowych, pianino, odtwarzacz CD |
5. |
Opera i dramat muzyczny |
– nauka gry fragmentu Uwertury do opery Wilhelm Tell (G. Verdi) – przypomnienie historii powstania opery i jej rozwoju na przełomie wieków (barok, klasycyzm) – przedstawienie cech opery romantycznej, poznanie reprezenta- tywnych kompozytorów tej formy muzycznej – rozpoznawanie w utwo- rach głosów śpiewaków operowych |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 4.3 II. 7 III. 1 III. 2 III. 3 |
– wykonuje swoją partię w partyturze instru- mentalnej fragmentu Uwertury do opery Wilhelm Tell (G. Verdi) – zna budowę dzieła operowego – wymienia charaktery- styczne cechy opery w epoce romantyzmu – wymienia operowe głosy śpiewaków – wyraża własne emocje związane z percepcją utworów |
– wykonuje poszczególne partie w partyturze instrumentalnej frag- mentu Uwertury do opery Wilhelm Tell (G. Verdi) – charakteryzuje rozwój opery w epoce roman- tyzmu (opera francuska, włoska, niemiecka) – omawia formę opery, wykorzystując terminy ze słowniczka operowego, np.: uwertura, aria, recytatyw, libretto – wypowiada się na temat ważnej roli opery w życiu muzycznym i kulturalnym Europy XIX wieku |
nagrania frag- mentów muzyki operowej, np.: Uwertura do opery Carmen (G. Bizet), Pieśń do Gwiazdy z III aktu opery Tannhäuser, kwintet Selig wie die Sonne z III aktu opery Śpiewacy norymberscy (R. Wagner), aria Radamesa Boska Aido z I aktu opery Aida (G. Verdi), aria Vissi d’arte z II aktu opery Tosca (G. Puccini), odtwarzacz płyt CD, nagranie DVD wybranej opery, instrumenty perku- syjne, odtwarzacz CD i DVD |
6. |
Akademia młodego melo- mana. Operowe arcydzieła |
– nauka gry na instru- mencie melodycznym fragmentu melodii La donna e mobile z opery Rigoletto (G. Verdi) – poznanie treści literackich wybranych oper i dramatów muzycznych (Tosca G. Puccini, Aida G. Verdi, Carmen G. Bizet) – słuchanie fragmentów popularnych dzieł operowych |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 4.3 III. 1 III. 3 |
– gra w zespole na instru- mencie melodycznym fragment melodii La donna e mobile z opery Rigoletto (G. Verdi) lub fragment Arii z opery Madame Butterfly (G. Puccini) – z uwagą słucha frag- mentów dzieł operowych – nuci popularne motywy melodyczne z dzieł operowych – podaje przykłady najważniejszych dzieł operowych oraz nazwiska ich twórców |
– gra solo wybrane frag- menty dzieł operowych, dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu – streszcza wybrane libretta najpopularniejszych oper polskich i światowych – dokonuje muzycznej analizy dzieł, wypowiada swoje zdanie na temat wartości muzyki operowej w literaturze muzycznej – wyszukuje na w internecie aktualny repertuar teatrów muzycznych |
nuty melodii: La donna e mobile z opery Rigoletto (G. Verdi), Aria z opery Madame Butterfly (G. Puc- cini), nagrania utworów: O terra addio! duet Aidy i Radamesa z opery Aida (G. Verdi), Habanera z opery Carmen (G. Bizet), Aria Vissi d’arte z II aktu opery Tosca (G. Puccini), instrumenty melo- dyczne, odtwarzacz płyt CD |
7. |
Poetycko i muzycznie o jesieni. Nauka piosenki Jesienne marzenia |
– nauka piosenki Jesienne marzenia – określanie kolorystyki, nastroju, klimatu utworów artystycznych inspirowanych jesienią – układanie kompozycji rytmiczno-melodycznej Jesienny deszcz – słuchanie utworów – „muzyczna recepta” na jesienną niepogodę i smutki (propozycje uczniów) |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 I. 2.4 I. 4.3 II. 4.1 II. 8 |
– śpiewa w zespole pio- senkę Jesienne marzenia z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD – układa w zespole ilustrację muzyczną Jesienny wiatr – słucha utworów muzycz- nych inspirowanych jesienią |
– śpiewa solo wybraną piosenkę o tematyce jesiennej – improwizuje własne melodie do fragmentów wierszy o tematyce jesiennej – wykazuje inwencję przy tworzeniu ilustracji muzycznej Jesienny wiatr – przygotowuje i prezen- tuje ulubione utwory muzyczne inspirowane jesienią |
nuty piosenki Jesienne marzenia (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), fragmenty utworów literackich, nagrania utworów muzycznych przygotowanych przez uczniów, instrumenty perkusyjne, flety podłużne, pianino, odtwarzacz płyt CD |
8. |
Zaczarowany świat operetki |
– zapoznanie z operetką, formą widowiska sceniczno-muzycznego – słuchanie popularnych fragmentów arii i duetów operetkowych – granie na instrumencie fragmentów melodii operetkowych – przybliżenie treści literackich wybranych operetek |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 7 III. 1 III. 3 |
– gra w zespole melodię z wybranej operetki, np.: Galop (J. Offenbach), Usta milczą, dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka (F. Lehár) – określa podobieństwa i różnice między operą a operetką – wymienia tytuły znanych operetek oraz nazwiska ich twórców – wyszukuje w internecie repertuar teatrów muzycznych |
– gra solo fragmenty dzieł operowych, dbając o wysoki poziom wyko- nania i wyraz artystyczny – dokonuje muzycznej ana- lizy dzieł operetkowych – wyszukuje informacje na temat znanych twórców operetek, np.: F. Lehára, J. Straussa, J. Offen- bacha, F. Suppé – wypowiada się na temat artyzmu dzieł scenicznych – przedstawia treść literacką wybranych operetek |
nagrania utworów: Galop z operetki Orfeusz w piekle (J. Offenbach), Usta milczą, dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka (F. Lehár), nuty utworów: Galop (J. Offenbach), Usta milczą, dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka (F. Lehár), Wielka sława to żart z operetki Baron cygański (J. Strauss), dzwonki, flety podłużne lub keyboardy, pianino, odtwarzacz płyt CD |
9. |
Akademia młodego melo- mana. Muzyczne batalie. Nauka pieśni Marsz, marsz Polonia |
– nauka pieśni Marsz, marsz Polonia, poznanie genezy powstania utworu – poznanie przykładów utworów muzycznych inspirowanych scenami batalistycznymi |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 III. 3 |
– śpiewa w zespole pieśń Marsz, marsz Polonia – zna i rozumie pojęcie muzyka programowa – słucha utworów muzycz- nych inspirowanych bitewnymi wydarzeniami historycznymi – wymienia kompozytorów tworzących w nurcie muzyki programowej oraz przykłady ich dzieł |
– śpiewa solo pieśń Marsz, marsz Polonia – dokonuje muzycznej analizy dzieł, dostrzega środki, za pomocą któ- rych osiąga się w muzyce efekty ilustracyjne – wyszukuje informacje o wydarzeniach histo- rycznych zilustrowanych muzycznie |
nagranie lub nuty pieśni: Marsz, marsz Polonia (sł. i muz. autor nieznany), Białe róże (sł. J. Lankaun, K. Wroczyński, muz. M. Kazar-Słobódzki), nagrania utworów: Zwycięstwo Wellingtona, op. 91 (L. van Beethoven), Uwertura koncer- tująca Rok 1812, op. 49 (P. Czajkowski), Symfonia h-moll Polonia, op. 24, cz. 3, pianino, odtwarzacz płyt CD |
10. |
Ukochana ojczyzna – muzyka szkół narodowych |
– granie na dzwonkach lub flecie podłużnym fragmentu wybranego utworu kompozytora szkół narodowych – omówienie nurtu szkół narodowych w muzyce – zapoznanie z twór- czością przedstawicieli szkół narodowych – przybliżenie uczniom programu literackiego I i II suity Peer Gynt (E. Grieg) |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 7 III. 1 |
– gra w zespole Tańce Połowieckie (A. Borodin) lub Poranek z I suity Peer Gynt (E. Grieg) – wyjaśnia pojęcie szkoły narodowe – wymienia szkoły narodowe (czeska, rosyjska, norweska, polska, hiszpańska) oraz reprezentatywnych przedstawicieli – z uwagą słucha utworów kompozytorów szkół narodowych, wymienia kilka tytułów ich dzieł – docenia rolę muzyki szkół narodowych w krzewieniu kultury danego kraju |
– gra solo melodię Poranek z I suity Peer Gynt (E. Grieg) lub Tańce Połowieckie (A. Borodin), dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu – potrafi wyjaśnić, jaki wpływ mają pierwiastki narodowe na rozwój muzyki europejskiej – dokonuje muzycznej analizy dzieł – na przykładach słucha- nych utworów określa sposób realizacji stylu narodowego przez kompozytorów |
nagrania CD utworów, m.in: I Koncert fortepia- nowy b-moll, op. 23, cz. Allegro con fuocco (P. Czaj- kowski), Poranek z I suity Peer Gynt (E. Grieg), Taniec słowiański, op. 46 nr 7 (A. Dworzak), Koncert forte- pianowy a-moll, op. 16, cz. 1 Allegro (E. Grieg), nuty utworów: Poranek (E. Grieg), Tańce Połowieckie (A. Borodin), dzwonki, flety podłużne, key- boardy, pianino, odtwarzacz płyt CD |
11. |
Akademia mło- dego melomana. Obrazy malowane muzyką |
– nauka gry motywu Promenady z cyklu Obrazki z wystawy (M. Musorgski) – przybliżenie uczniom utworów inspirowanych pozamuzycznym programem – słuchanie wybra- nych fragmentów z cyklu miniatur Obrazki z wystawy (M. Musorgski) |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 III. 1 |
– gra w zespole motyw muzyczny Promenady (M. Musorgski) – słucha wybranych miniatur z cyklu Obrazki z wystawy, wskazuje podstawowe cechy i ele- menty dzieła muzycznego – werbalizuje emocje i uczucia powstałe pod wpływem słuchanej muzyki – przedstawia wybrany utwór z cyklu Obrazki z wystawy za pomocą środków pozamuzycz- nych |
– gra solo motyw muzyczny Promenady (M. Musorgski), dbając o wysoki poziom wyko- nania i wyraz artystyczny utworu – dokonuje muzycznej analizy dzieł – wskazuje funkcje muzyki programowej oraz jej treści symboliczno- -programowe – przedstawia działalność muzyczną „Potężnej Gromadki”, wymienia jej przedstawicieli |
nagrania CD wybranych utworów z cyklu Obrazki z wystawy (M. Musorgski), np.: Promenada, Tuileries, Chatka na kurzej stopce, Wielka Brama w Kijowie, Wyspa umarłych (S. Rach- maninow), zapis nutowy fragmentu Promenady (M. Musorgski), fragment wiersza Wyspa umarłych (K. Przerwa- -Tetmajer), instru- menty melodyczne, odtwarzacz płyt CD |
12. |
Wybitni kompo- zytorzy polskiego romantyzmu |
– poznanie twórczości kompozytorów polskiego romantyzmu – słuchanie wybranych utworów polskich kompozytorów epoki romantyzmu – granie melodii z opery Hrabina (S. Moniuszko) |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 II. 7 III. 1 III. 3 |
– wymienia nazwiska kompozytorów polskiego romantyzmu oraz wybrane tytuły ich utworów – z zainteresowaniem słucha utworów polskich kompozytorów epoki romantyzmu, rozpoznaje wśród słuchanego repertuaru utwory F. Chopina, S. Moniuszki, H. Wieniawskiego – gra na instrumencie w zespole melodię Mazurka D-dur, op. 33 nr 2 lub melodię myśliwską Pojedziemy na łów z opery Hrabina (S. Moniuszko) |
– dokonuje muzycznej analizy dzieł – docenia ponadczasowy wymiar dzieł polskich kompozytorów epoki romantyzmu oraz ich znaczenie w krzewieniu kultury narodowej – przytacza ważne fakty biograficzne z życia kompozytorów – wyjaśnia pojęcie stylizacja muzyki oraz wskazuje charaktery- styczne cechy stylizacji w twórczości F. Chopina – wyszukuje w internecie informacje o polskich konkursach i festiwalach muzycznych |
nagrania utworów: Polonez cis-moll, op. 26 nr 1, Mazurek D-dur, op. 33 nr 2, Etiuda Rewolucyjna c-moll, op. 10 nr 12 (F. Chopin), Mazur z opery Halka (S. Moniuszko), Kujawiak C-dur (H. Wieniawski), nuty Mazurek D-dur, op. 33 nr 2 (F. Chopin), tekst wiersza Etiudy (R. Brandstaetter), flety podłużne, dzwonki, odtwa- rzacz płyt CD |
13. 14. |
Utwory w świą- tecznym nastroju. Nauka piosenki Na dobry czas |
– nauka piosenki świą- tecznej Na dobry czas – nauka gry na instru- mencie wybranej kolędy – omówienie zwyczajów świątecznych kulty- wowanych w Polsce i innych krajach – zwrócenie uwagi na szczególną wartość tradycji w kulturze narodowej |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 |
– śpiewa w zespole piosenkę o tematyce świątecznej, np. Na dobry czas – słucha utworów nawiązu- jących do świąt Bożego Narodzenia – gra na instrumencie w zespole wybraną kolędę – wymienia popularne polskie tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem |
– śpiewa lub gra na instru- mencie solo wybraną piosenkę o tematyce świątecznej, podkreślając różnymi środkami wyrazu nastrój i charakter utworu – charakteryzuje tradycje świąteczne kultywowane w różnych krajach |
zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Na dobry czas (sł. P. Solarz, muz. A. Wolski), dzwonki, flety, keyboardy, zapis nutowy kolędy O Tannenbaum, Weihnacht, wie bist du schön, nagrania CD: Concerto grosso B-dur, op. 6 nr 8, cz. Allegro (A. Corelli), Kantata na Boże Narodzenie (J. S. Bach) pianino, odtwarzacz płyt CD |
15. |
Poemat symfo- niczny – muzyczne uniesienia. Wełtawa z cyklu Moja ojczyzna |
– zapoznanie z muzyczną formą poematu symfonicznego – wysłuchanie poematu symfonicznego Wełtawa (B. Smetana) – nauka gry na instru- mencie motywu melodycznego rzeki Wełtawy z poematu symfonicznego Wełtawa (B. Smetana) |
I. 2.1 I. 2.4 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 III. 1 |
– gra w zespole motyw rzeki Wełtawy z poematu symfonicznego Wełtawa (B. Smetana) – określa sposób realizacji treści pozamuzycznych w utworze – wyjaśnia pojęcie poemat symfoniczny – wykazuje różnice miedzy muzyka programową a absolutną |
– dokonuje muzycznej analizy dzieła – interpretuje wybrany utwór programowy poza- muzycznymi środkami wyrazu artystycznego – omawia formę poematu symfonicznego na przy- kładzie utworu Wełtawa (B. Smetana) – układa kilkutaktową melodię, inspirując się dziełem malarskim |
nagrania CD: Wełtawa z cyklu Moja ojczyzna (B. Smetana), Pre- ludia (F. Liszt), Step (Z. Noskowski), nuty poematu symfo- nicznego Wełtawa (B. Smetana), flety podłużne, dzwonki lub keyboardy, odtwarzacz płyt CD |
16. |
Polska muzyka ludowa. Obrzędy i zwyczaje ludowe |
– nauka wybranej pieśni lub przyśpiewki ludowej – nauka regionalnego tańca (np. trojak, Przepióreczka) – słuchanie muzyki w wykonaniu kapel ludowych oraz utworów muzycznych inspirowa- nych folklorem – omówienie działalności wybitnego polskiego etnografa Oskara Kolberga – poznanie popularnych obrzędów i zwyczajów ludowych z różnych regionów Polski |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 5.2 III. 4 |
– śpiewa w zespole wybraną pieśń lub przyśpiewkę ludową, omawia tematykę pieśni ludowych – tańczy w zespole wybrany taniec regio- nalny, np. trojak – wyjaśnia terminy: folklor, etnografia, wskazuje elementy wchodzące w skład folkloru – omawia znane obrzędy i zwyczaje ludowe – słucha utworów w wyko- naniu kapel ludowych – rozpoznaje i nazywa instrumenty ludowe, np.: dudy, bazuna, gęśle |
– podaje przykłady cennych wytworów sztuki ludowej własnego regionu np. z dziedziny architektury, rzemiosła artystycznego – przedstawia sylwetkę badacza folkloru Oskara Kolberga i zakres jego działalności etnogra- ficznej – wykonuje solo (gra lub śpiewa) utwór ludowy – docenia w swoich wypowiedziach wartość dzieł twórców ludowych dla polskiego dziedzictwa narodowego |
albumy etnogra- ficzne, wytwory sztuki ludowej, plansze edukacyjne z instrumentami ludowymi, nagranie CD melodii w wykonaniu kapel ludowych z różnych regionów Polski, nuty pieśni: Uciekła mi przepióreczka (sł. i muz. ludowe, opracowanie: I. Przeżycki), Górol ci jo, górolicek (mel. ludowa), Był Duda (sł. i muz. ludowe, opracowanie: P. Muszyński) oraz melodii ludowej trojak, odtwarzacz płyt CD, pianino |
17. |
Muzyka w stylu folkowym. Nauka piosenki Hej, szalała, szalała |
– nauka piosenki Hej, szalała, szalała z reper- tuaru zespołu Krywań – słuchanie utworów z repertuaru zespołów folkowych i country, których twórczość inspirowana jest muzyką ludową – wykonanie układu tanecznego w stylu country |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 |
– śpiewa w zespole piosenkę Hej, szalała, szalała – wyjaśnia termin muzyka folkowa – słucha utworów w stylu folkowym, dostrzega różnice między muzyką tradycyjną (ludową, etniczną, regionalną) a muzyką folkową – wymienia popularne zespoły folkowe |
– śpiewa solo piosenkę Hej, szalała, szalała, podkreślając głosem jej żartobliwy charakter – dostrzega w utworach zespołów folkowych ich oryginalność stylu odwołującą się do źródeł tradycji – wykonuje układ taneczny w stylu country |
nuty piosenki Hej, szalała, szalała (sł. i muz. ludowe), nagrania utworów muzycznych w stylu folkowym i country, np. Polka z kamienia (z repertuaru zespołu Transka- pela), odtwarzacz płyt CD |
18. |
Zaproszenie do tańca |
– zapoznanie z charak- terystyką wybranych tańców towarzyskich (walc, polka, passo doble, tango, rumba, samba, fokstrot, salsa) – wystukiwanie charak- terystycznych rytmów różnych tańców – nauka gry na flecie podłużnym, dzwonkach lub keyboardzie melodii walca Karnawał wenecki lub melodii La Paloma – poznanie dzieł arty- stycznych inspirowa- nych tańcem – nauka kroków i figur tanecznych salsy lub tanga |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 5.3 |
– gra w zespole melodię opartą na rytmach tanecznych, np. La Paloma (tango) – rozpoznaje w utworach rytmy taneczne – wymienia nazwy tańców z różnych stron świata (np.: walc, passo doble, tango, rumba, samba, salsa) i określa ich pochodzenie – określa ruchową strukturę tańca: krok taneczny, figura taneczna, temat taneczny – zna krok podstawowy wybranego tańca towarzyskiego – wyraża swoje emocje poprzez ruch |
– wypowiada się na temat roli tańca w życiu człowieka – odnajduje w muzyce i sztukach plastycznych utwory inspirowane tańcem – określa charaktery- styczne cechy tańców towarzyskich z różnych stron świata – wyklaskuje charaktery- styczne rytmy wybranych tańców – wykonuje w parze kilka kroków i figur tanecznych wybranych tańców towarzyskich – ocenia i wartościuje choreografię tańca |
nuty melodii La Paloma (S. Yradier), nagrania CD melodii w rytmie salsy i tanga oraz utworów: Nad pięknym, modrym Dunajem, Pizzicato- -polka (J. Strauss), Tango Milonga (J. Petersburski), Samba de una nota so (A. C. Jobim), reprodukcje dzieł plastycznych inspirowanych tańcem, np.: Taniec (H. Matisse), Taniec życia (E. Munch), Lekcja tańca (E. Degas), flety podłużne, dzwonki, keyboardy, odtwa- rzacz płyt CD |
19. |
Akademia mło- dego melomana. Niezwykli tancerze |
– nauka gry na instru- mencie wybranego motywu melodycznego z dzieła baletowego – improwizacja ruchowa do sceny z II aktu baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski) – przypomnienie historii powstania i rozwoju baletu – wskazanie najważniej- szych kompozytorów dzieł baletowych oraz przykładów ich twórczości |
I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 |
– improwizuje ruchem taniec łabędzi do utworu z baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski) – gra na instrumencie w zespole temat melo- dyczny ze znanego dzieła baletowego – słucha utworów inspiro- wanych tańcem – omawia rolę muzyki w przedstawieniu baletowym |
– płynnie gra na instrumen- cie melodię Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów (P. Czajkowski) – układa choreografię do sceny z II aktu baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski) – gra solo wybrany temat melodyczny z baletu – dokonuje muzycznej analizy dzieł scenicznych |
nagrania utworów: Taniec czterech łabędzi z II aktu baletu Jezioro łabędzie (P. Czaj- kowski), Taniec ognia z baletu Czarodziejska miłość (M. de Falla), Taniec z szablami z baletu Gajane (A. Chaczaturian), Dance macabre (C. Saint-Saëns), nuty utworu Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów (P. Czaj- kowski), odtwarzacz płyt CD |
20. |
Muzyka wrażeń, świateł i barw |
– wyklaskiwanie charak- terystycznego rytmu Bolera (M. Ravel) – nauka gry na instrumen- cie fragmentu utworu wybranego kompozy- tora impresjonizmu – omówienie twórczości muzycznych impre- sjonistów (C. Debussy, M. Ravel), słuchanie ich wybranych utworów – interpretacja środkami pozamuzycznymi wybranej części tryptyku symfonicznego Morze (C. Debussy) |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 I. 4.4 II. 4.1 II. 7 III. 1 |
– wystukuje rytm Bolera (M. Ravel) – charakteryzuje główne założenia impresjonizmu, wymienia nazwiska czołowych kompozytorów impresjonistycznych – interpretuje środkami pozamuzycznymi wybraną część tryptyku symfonicznego Morze (C. Debussy) – gra na instrumencie w zespole fragment utworu Pawana dla zmarłej infantki (M. Ravel) |
– dokonuje muzycznej analizy wybranych dzieł – poszerza wiadomości na temat życia i twórczości wybitnych impresjonistów muzycznych – wypowiada się na temat impresjonizmu w malar- stwie, zna nazwiska głównych przedstawicieli tego nurtu – wykonuje ilustrację pla- styczną do utworu Morze C. Debussy’ego, stosując technikę puentylizmu lub dywizjonizmu |
albumy z malarstwem impresjonistów, nagrania utworów: Popołudnie fauna, Ogrody w deszczu, Rozmowa wiatru z morzem z tryptyku Morze (C. Debussy), nuty Pawana dla zmarłej infantki, fragment Bolera (M. Ravel), tekst wiersza Słota (J. Iwaszkiewicz), flety podłużne, dzwonki lub keyboardy, bębenki, tamburyna, odtwa- rzacz płyt CD, farby plakatowe, pędzel, blok techniczny |
21. |
Muzyka kompozy- torów Młodej Polski |
– zapoznanie z nowym kierunkiem muzycznym – omówienie ważnych faktów biograficznych z życia K. Szymanow- skiego, M. Karłowicza, I. J. Paderewskiego – słuchanie utworów kompozytorów Młodej Polski – nauka gry Menueta G-dur (I. J. Paderewski) |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 I. 4.4 II. 1.2 II. 2.2 II. 4.1 II. 6 II. 7 |
– zna ważne fakty biogra- ficzne z życia kompo- zytorów Młodej Polski, wymienia tytuły ich dzieł – wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów kompozytorów Młodej Polski – włącza się do gry w zespole Menueta G-dur (I. J. Paderewski) |
– poszerza swoją wiedzę na temat kompozytorów Młodej Polski – płynnie gra na instru- mencie Menueta G-dur (I. J. Paderewski) – samodzielnie wykonuje ćwiczenia utrwalające wiadomości |
reprodukcja obrazu W. Podkowińskiego Dzieci w ogrodzie, nagrania utworów: Źródło Aretuzy z cyklu Mity (K. Szy- manowski), Sere- nada na smyczki, op. 2 (M. Karłowicz), Menuet G-dur (I. J. Paderewski), odtwarzacz płyt CD, flety lub dzwonki |
22. |
Jazzowe improwi- zacje |
– zapoznanie z historią jazzu i stylami muzyki jazzowej – poznanie składu instru- mentalnego big-bandu jazzowego – wysłuchanie popular- nych tematów jazzowych – nauka gry fragmentu utworu Somebody loves me (G. Gershwin) – słuchanie utworów inspirowanych muzyką jazzową – poznanie kompozy- torów, którzy włączyli do swoich utworów elementy jazzowe |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 4.2 II. 7 |
– gra w zespole utwór Somebody loves me (G. Gershwin) – wyjaśnia pojęcie improwizacja – wie, z jakich tradycji wywodzi się jazz – wymienia główne style jazzowe – z uwagą słucha popu- larnych standardów jazzowych, wskazuje ich charakterystyczne cechy – wymienia znane postacie sceny jazzowej |
– przedstawia historię powstania jazzu – wskazuje główne etapy rozwoju muzyki jazzowej – wymienia nazwiska wybitnych jazzowych indywidualności, wyszukuje informacje biograficzne na ich temat – wskazuje przykłady zasto- sowania stylu jazzowego w muzyce artystycznej – wyszukuje w internecie informacje na temat jazzowych festiwali muzycznych |
nagrania CD utworów: Kon- cert na zespół jazzowy i orkiestrę symfoniczną (R. Liebermann), Ame- rykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia (G. Gershwin), zapis nutowy utworów: Somebody loves me (G. Gershwin), The Entertainer (S. Joplin), dzwonki, flety podłużne, key- boardy, odtwarzacz płyt CD, plansza edukacyjna z big- -bandem jazzowym |
23. |
Musicalowe szaleństwa |
– nauka gry na instru- mencie melodii Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu – zapoznanie uczniów z widowiskiem sceniczno-muzycznym (musical) – omówienie treści literackich światowych musicali: Skrzypek na dachu, West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair – słuchanie wybranych fragmentów z popular- nych musicali |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 III. 1 |
– gra na instrumencie w zespole melodię Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu (J. Bock) – rozpoznaje formę musicalu, określa jej charakterystyczne cechy – wymienia kilka tytułów światowych musicali – opiniuje wysłuchane utwory musicalowe |
– gra na instrumencie solo melodię Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu (J. Bock), dbając o wysoki poziom wyko- nania i wyraz artystyczny utworu – zna treść literacką wybranych musicali – wyszukuje w internecie repertuar teatrów muzycznych – przygotowuje z rówieśni- kami występ artystyczny z wykorzystaniem fragmentu wybranego musicalu |
nuty lub nagranie CD piosenki Wieża Babel z musicalu Metro (sł. A. i M. Miklaszew- skie, muz. J. Sto- kłosa), nuty melodii Sunrise, sunset (J. Bock), kaseta VHS lub płyta DVD z nagraniem wybranego musicalu, nagrania utworów: Super- star (sł. T. Rice, muz. A. L. Webber), Hare Krishna (G. Mc Dermot), A-me-ri-ca! (sł. S. Sondheim, muz. L. Bernstein), odtwarzacz płyt CD, flety podłużne, dzwonki |
24. |
Polska muzyka współczesna i jej przedstawiciele |
– poznanie wybranych zjawisk muzyki współ- czesnej – słuchanie wybranych utworów muzycznych współczesnych kompozytorów polskich XX wieku (W. Luto- sławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar) – śpiewanie pieśni H. M. Góreckiego Do Matki ze zwróceniem uwagi na znaki dyna- miczne i oznaczenia tempa |
I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 II. 7 II. 8 III. 1 III. 3 |
– wymienia nazwiska naj- wybitniejszych polskich kompozytorów muzyki współczesnej (W. Luto- sławski, H. M. Górecki, W. Kilar, K. Penderecki) i tytuły wybranych dzieł – z zainteresowaniem słucha utworów polskiej muzyki współczesnej – dostrzega nowatorskie pomysły w muzyce kompozytorów współ- czesnych |
– wypowiada własną opinię na temat miejsca muzyki współczesnej w dzisiejszej przestrzeni kulturalnej – przedstawia najważ- niejsze cechy stylistyczne wysłuchanych kompo- zycji – wyszukuje informacje na temat festiwali muzyki współczesnej, np. Warszawska Jesień – śpiewa w zespole z akompaniamentem nauczyciela pieśń H. M. Góreckiego Do Matki |
fragmenty utworów: Tren pamięci ofiar Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe, Stabat Mater na chór a cappella (K. Pen- derecki), wybrane części Małej suity (W. Lutosławski), Krzesany, Bogu- rodzica (W. Kilar), Ad Matrem (H. M. Górecki), nuty pieśni Do Matki (H. M. Górecki), pianino, odtwarzacz płyt CD |
25. |
Piosenka poetycka. Nauka piosenki Dni, których jeszcze nie znamy |
– nauka wybranej piosenki poetyckiej, praca nad wyrazem artystycznym utworu – słuchanie piosenek poetyckich w wyko- naniu artystów polskiej sceny muzycznej – oddanie muzyką klimatu i nastroju utworów poetyckich – przybliżenie uczniom utworów wybitnych twórców piosenki poetyckiej (np.: B. Okudżawa, B. Dylan, W. Wysocki, L. Cohen) – poznanie tekstów poetyckich z repertuaru E. Demarczyk, Cz. Niemena, M. Grechuty i innych |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 II. 8 III. 1 |
– śpiewa w zespole wybraną piosenkę poetycką, np. Odpowiedź niesie wiatr (B. Dylan), Modlitwa (B. Okudżawa) – dostrzega wartości artystyczne piosenki poetyckiej – wymienia kilka nazwisk popularnych bardów (np.: B. Okudżawa, W. Wysocki, B. Dylan, M. Grechuta) |
– analizuje zapis muzyczny piosenki Modlitwa – wykonuje piosenkę poetycką z własną interpretacją – wypowiada się na temat przesłania tekstów piosenek poetyckich – oddaje muzyką klimat i nastrój wiersza – odnajduje przykłady muzycznych utworów poetyckich – właściwie wybiera i inter- pretuje tekst poetycki |
nagranie utworów: Piosenka o żoł- nierskich butach (B. Okudżawa), Pożegnanie z górami (W. Wysocki), teksty wierszy: Ulewa (A. Asnyk), Zako- chana (M. Hillar), O mojej poezji (K. I. Gałczyński), Pio- senka o Mozarcie (B. Okudżawa), nuty piosenek: Modlitwa (sł. i muz. B. Oku- dżawa), Odpowiedź niesie wiatr (sł. polskie A. Bia- nusz, muz. B. Dylan), Dni, których jeszcze nie znamy (muz. J. K. Pawluś- kiewicz, sł. M. Gre- chuta), nagrania piosenek poety- ckich, np.: Dziwny jest ten świat (sł. i muz. Cz. Nie- men), Karuzela z madonnami (sł. M. Białoszewski, muz. Z. Konieczny), Niepewność (sł. A. Mickiewicz, muz. J. K. Pawluś- kiewicz), odtwarzacz płyt CD, magne- tofon, mikrofon, pianino |
26. |
Akademia mło- dego melomana. W marszowym rytmie |
– nauka gry na instru- mentach melodycznych utworu Marsz Pułkow- nika Bogey’a z filmu Most na rzece Kwai – słuchanie wybranych utworów muzycznych w rytmie marsza – wystukiwanie na instru- mentach perkusyjnych marszowego rytmu |
I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 |
– wykonuje na instrumencie perkusyjnym swoją partię w partyturze instrumen- talnej fragmentu Marsza Radeckiego (J. Strauss) – słuchając utworu Marsz Radeckiego, wyklaskuje jego marszowy rytm – gra w zespole na instru- mencie melodię z filmu Most na rzece Kwai (F. J. Ricketts) |
– wykonuje na instru- mentach perkusyjnych poszczególne partie w partyturze instrumen- talnej – fragment Marsza Radeckiego (J. Strauss) – gra solo fragment melodii z filmu Most na rzece Kwai (F. J. Ricketts), dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu |
nagrania utworów: Marsz torreadora z opery Carmen (G. Bizet), Marsz Radeckiego (J. Strauss), Marsz Rakoczego (H. Berlioz), Marsz z Uwertury do Snu nocy letniej (F. Mendelssohn- -Bartholdy), zapis nutowy Marsza Pułkownika Bogey’a z filmu Most na rzece Kwai (F. J. Ricketts), instrumenty perkusyjne, flety podłużne, keybo- ardy, odtwarzacz płyt CD |
27. |
Muzyka w kadrze. Nauka piosenki Ach, jak przyjemnie |
– omówienie roli muzyki w filmie – słuchanie fragmentów muzyki filmowej – nauka piosenki Ach, jak przyjemnie – granie na instrumencie melodii z filmu Rodzina Połanieckich |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 I. 4.1 I. 4.3 I. 4.4 II. 4.1 |
– wypowiada się na temat roli muzyki w filmie – poprawnie śpiewa w zespole piosenkę Ach, jak przyjemnie – gra na instrumencie w zespole popularny temat muzyczny z filmu Rodzina Połanieckich |
– wyjaśnia pojęcia: muzyka adaptowana, ścieżka dźwiękowa – płynnie gra na instru- mencie popularny temat muzyczny z filmu Rodzina Połanieckich – śpiewa piosenkę Ach, jak przyjemnie, posługując się zapisem muzycznym |
nuty lub nagranie piosenki Ach, jak przyjemnie (sł. L. Starski, muz. H. Wars), zapis nutowy tematu muzycznego z filmu Rodzina Połanieckich (W. Kilar), płyty DVD z nagraniami filmo- wymi, flety, dzwonki, odtwarzacz płyt CD i DVD, pianino |
28. |
O muzyce dla mas. Nauka piosenki Kwiaty we włosach |
– przybliżenie uczniom nurtów muzyki rozryw- kowej – nauka piosenki Kwiaty we włosach – nauka gry melodii Yesterday z repertuaru zespołu The Beatles, – słuchanie utworów różnych wykonawców muzyki rozrywkowej, (m.in.: The Beatles, E. Presley, C. Richard, Led Zeppelin, Black Sabbath) – oglądanie fragmentu koncertu znanego zespołu muzycznego, wyjaśnienie pojęć: idol, fan – tworzenie własnej listy przebojów muzyki rozrywkowej |
I. 1.1 I. 1.3 I. 2.1 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 1.1 II. 1.2 II. 4.1 II. 8 III. 1 |
– gra w zespole melodię utworu Yesterday z repertuaru zespołu The Beatles – wyjaśnia pojęcie muzyka rozrywkowa, wymienia główne nurty muzyki rozrywkowej – podaje przykłady wykonawców muzyki rozrywkowej działających aktualnie na scenie muzycznej – przedstawia nurty muzyki rozrywkowej związane ze środowiskiem i najbliż- szym otoczeniem – tworzy własną listę przebojów muzyki rozrywkowej |
– gra na instrumencie solo melodię utworu Yesterday z repertuaru zespołu The Beatles, dbając o wysoki poziom wykonania i wyraz artystyczny utworu – zna główne nurty muzyki rozrywkowej, wskazuje ich cechy charakterystyczne i stylistyczne (muzyka pop, rock, reggae, punk rock, hard rock, heavy metal) – wymienia festiwale promujące muzykę rozrywkową – wyraża swoje zdanie na temat różnych stylów w muzyce rozrywkowej |
nuty melodii Yesterday z reper- tuaru The Beatles, zapis nutowy lub nagranie piosenki Kwiaty we włosach (z repertuaru zespołu Czerwone Gitary), nagrania wybranych utworów muzyki rozrywkowej pol- skiej i zagranicznej sceny muzycznej, dzwonki, flety podłużne lub key- boardy, odtwarzacz płyt CD, pianino |
29. |
Galeria mega- gwiazd |
– słuchanie utworów muzycznych wykony- wanych przez najpopu- larniejszych wokalistów sceny estradowej – poznawanie historii światowej sławy zespołów muzycznych – debata na temat roli kultury wysokiej i kultury masowej we współczesnym społeczeństwie |
I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 III. 1 |
– słucha wybranych utworów najpopular- niejszych piosenkarzy i zespołów muzycznych – przedstawia historię kariery oraz dyskografię wybranego wokalisty lub zespołu muzycznego – wyraża swoją opinię na temat wysłuchanej muzyki, wykazując postawę tolerancji wobec twórczości różnych artystów |
– wykonuje portfolio prezentujące dokonania wybranego solisty lub zespołu muzycznego – wykazuje postawę otwar- tości na poznawanie różnych zjawisk kultury muzycznej |
wybrane utwory popularnych wykonawców światowej sceny rozrywkowej, płyta DVD z nagraniem koncertu znanego wykonawcy muzyki popularnej i koncertu symfo- nicznego, plakaty muzyczne, odtwa- rzacz DVD |
30. |
O tym, jak się zapisuje i odtwarza dźwięk |
– omówienie budowy i działania urządzeń do utrwalania i odtwa- rzania dźwięku – poznanie technicznych możliwości odtwa- rzania struktur dźwię- kowych za pomocą najnowszych urządzeń elektroakustycznych – poznanie rynku fonograficznego, zjawisko piractwa fonograficznego – projektowanie okładki płyty CD ulubionego wykonawcy muzycz- nego |
II. 4.1 II. 9 |
– nagrywa muzykę przy pomocy dostępnych urządzeń do zapisu i odtwarzania dźwięków – poznaje historię urządzeń do zapisu i odtwarzania dźwięku (fonograf, gramofon, magnetofon, odtwarzacz płyt CD, urządzenia mp3) – wymienia różne rodzaje nośników dźwięku: taśma magnetyczna, płyta winylowa, płyta CD – projektuje okładkę płyty CD – ocenia negatywnie zjawisko piractwa fonograficznego |
– edytuje i przetwarza materiał dźwiękowy – zapisuje materiał dźwiękowy w różnych formatach – posługuje się podsta- wową terminologią związaną z realizacją dźwięku – zna światowe i polskie firmy fonograficzne – analizuje materiał dźwiękowy pod względem brzmienia i jakości dźwięku – wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności związane z realizacją dźwięku do tworzenia audycji muzycznych, video klipów, szkolnych przestawień teatralnych i uatrakcyjnienia imprez szkolnych |
urządzenia do zapisu i odtwa- rzania dźwięku (gramofon, magne- tofon, odtwarzacz płyt CD, odtwa- rzacz mp3) lub ich zdjęcia, nośniki dźwięku (płyta winylowa, taśma magnetyczna, płyta CD), mikrofon, kartka papieru, kredki szkolne, flamastry |
31. |
Śpiewające kabarety. Nauka piosenki Wakacje |
– nauka piosenki Wakacje z repertuaru kabaretu OT.TO – słuchanie popularnych piosenek kabaretowych – zapoznanie z historią polskiej sceny kabare- towej |
I. 1.1 I. 1.3 I. 4.1 I. 4.2 I. 4.3 II. 4.1 III. 1 III. 2 |
– śpiewa w zespole piosenkę Wakacje – wie, jaką formą sceniczną jest kabaret, wymienia nazwy wybranych kabaretów – z zainteresowaniem słucha piosenek kabaretowych – nuci znane melodie ze scen słynnych polskich kabaretów |
– śpiewa solo piosenkę Wakacje, starając się oddać głosem i ruchem jej żartobliwy charakter – analizuje teksty i muzykę piosenek kabaretowych – wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat polskiej sceny kabaretowej |
zapis nutowy piosenki Wakacje z repertuaru kabaretu OT.TO, nagrania wybra- nych piosenek kabaretowych, odtwarzacz płyt CD |