Poziom najwyższy

ocena celująca

Poziom wysoki

ocena bardzo dobra

Poziom średni

ocena dobra

Poziom niski

ocena dostateczna

Poziom bardzo niski

ocena dopuszczająca

Poziom najniższy

ocena niedostateczna

 Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych

  • Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
  • Samodzielnie i bezbłędnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
  • Samodzielnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
  • Bez problemu porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
  • Sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Samodzielnie i bezbłędnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
  • Samodzielnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
  • Bez problemu porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
  • Sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Najczęściej poprawnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
  • Najczęściej poprawnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
  • Najczęściej poprawnie porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
  • Dość sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  •  Z niewielką pomocą określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
  • Z niewielką pomocą określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu.
  • Ma czasem problemy z porównaniem przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy.
  • Czasem niewłaściwie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
  • Potrzebuje dużej pomocy, określając wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
  • Tylko z pomocą określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu.
  • Ma problemy z porównaniem przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy.
  • Ma problem z użyciem pojęć pion, poziom, skos.
  • Nie określa położenia przedmiotów względem siebie.
  • Nie potrafi wskazać strony lewej lub prawej u siebie lub osoby stojącej naprzeciwko.

 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności

  • Bezbłędnie liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
  • Bezbłędnie odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
  • Bezbłędnie wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
  • Bezbłędnie porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; poprawnie stosuje znaki <, =, >.
  • Bezbłędnie liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
  • Bezbłędnie odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
  • Bezbłędnie wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
  • Bezbłędnie porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; poprawnie stosuje znaki <, =, >.
  • Najczęściej poprawnie liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
  • Najczęściej poprawnie odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
  • Najczęściej poprawnie wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
  • Najczęściej poprawnie porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; najczęściej poprawnie stosuje znaki <, =, >.
  • Liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie, czasem popełnia błędy.
  • Odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie, czasem popełnia błędy.
  • Wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową, ale czasem popełnia błędy.
  • Porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie, czasem popełnia błędy; czasem ma problem ze stosowaniem znaków <, =, >.
  • Liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie, popełnia liczne błędy.
  • Odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie, popełnia liczne błędy.
  • Wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową, ale często popełnia błędy.
  • Porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie, często popełnia błędy; ma trudności ze stosowaniem znaków <, =, >.
  • Nie potrafi poprawnie liczyć w poznanym zakresie liczbowym.
  • Nie potrafi porównać wskazanych liczb w poznanym zakresie liczbowym.

 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami

  • Bezbłędnie dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym. W pamięci oblicza działania mnożenia w zakresie 20.
  • Bezbłędnie dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym. Rozumie istotę mnożenia w zakresie 20.
  • Najczęściej poprawnie dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym.
  • Dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym, ale czasem popełnia błędy.
  • Dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym, ale często popełnia błędy.
  • Nie potrafi dodawać i odejmować liczb w pamięci w poznanym zakresie liczbowym.

 Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych

  • Samodzielnie analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
  • Samodzielnie analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
  • Naprowadzony analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
  • Z pomocą analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
  • Tylko z pomocą analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
  • Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych.

 Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych

  • Bezbłędnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
  • Poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
  • Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
  • Bezbłędnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
  • Poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
  • Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
  • Najczęściej poprawnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
  • Najczęściej poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
  • Najczęściej bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
  • Nie zawsze poprawnie rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
  • Nie zawsze poprawnie mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
  • Nie zawsze dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
  • Ma problem z rozpoznaniem – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figur geometrycznych: prostokątów, kwadratów, trójkątów, kół; wyodrębnianiem tych figury spośród innych figur; kreśleniem przy linijce linii prostych, rysowaniem odręcznie prostokątów (w tym kwadratów) z wykorzystaniem sieci kwadratowej.
  • Z pomocą mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
  • Ma problem z dostrzeganiem symetrii w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
  • Nie rozpoznaje podstawowych figur geometrycznych.
  • Nie potrafi mierzyć odcinków.
  • Nie dostrzega symetrii.

 Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji

  • Bezbłędnie klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
  • Bezbłędnie wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
  • Bezbłędnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
    24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
  • Bez problemu mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
  • Sprawnie dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
  • Waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
  • Wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
  • Bezbłędnie klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
  • Bezbłędnie wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
  • Bezbłędnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
  • 24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
  • Bez problemu mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
  • Sprawnie dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
  • Waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litr.
  • Wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
  • Zazwyczaj poprawnie klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
  • Zazwyczaj poprawnie wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
  • Zazwyczaj poprawnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
    24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
  • Zazwyczaj poprawnie mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
  • Dość sprawnie dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
  • Z niewielką pomocą waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
  • Z niewielką pomocą wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
  • Klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku, ale czasem popełnia błędy.
  • Wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów, ale czasem popełnia błędy.
  • Odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
    24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem, ale czasem popełnia błędy.
  • Mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz odczytuje ją, ale czasem się myli.
  • Stara się dokonywać obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
  • Ze znaczną pomocą waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
  • Ze znaczną pomocą wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
  • Klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku, ale czasem popełnia błędy.
  • Ze znaczną pomocą wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów, czasem popełnia błędy.
  • Odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
    24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem, ale często popełnia błędy.
  • Mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz odczytuje ją, ale często się myli.
  • Z pomocą dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
  • Tylko z pomocą waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litra.
  • Tylko z pomocą wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
  • Nie potrafi zastosować umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych: klasyfikowanie obiektów, obliczenia pieniężne, odczytywanie pełnych godzin na zegarze, ważenie, pomiar temperatury, odmierzanie płynów.