Poziom najwyższy,

ocena celująca

Poziom wysoki,

ocena bardzo dobra

Poziom średni,

ocena dobra

Poziom niski,

ocena dostateczna

Poziom bardzo niski,

ocena dopuszczająca

Poziom najniższy,

ocena niedostateczna

 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego

  • Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
  • Zawsze identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach.
  • Poprawnie wyjaśnia, iż wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu.
  • Zawsze przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.
  • Obiektywnie ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.
  • Poprawnie przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób.
  • Poprawnie rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne.
  • Właściwie stosuje pojęcia porozumienie, umowa, uczestniczy w wyborach samorządu uczniowskiego w klasie i w szkole.
  • Zawsze szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski.
  • Właściwie wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się.
  • Zawsze identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach.
  • Poprawnie wyjaśnia, iż wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu.
  • Zawsze przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.
  • Obiektywnie ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.
  • Poprawnie przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób.
  • Poprawnie rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne.
  • Właściwie stosuje pojęcia porozumienie, umowa, uczestniczy w wyborach samorządu uczniowskiego w klasie i w szkole.
  • Zawsze szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski.
  • Właściwie wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się.
  • Najczęściej identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach.
  • Stara się poprawnie wyjaśniać, iż wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu.
  • Najczęściej przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.
  • Stara się obiektywnie oceniać postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.
  • Stara się poprawnie przedstawiać siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób.
  • Stara się poprawnie rozpoznać i nazwać wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne.
  • Stara się właściwie stosować pojęcia porozumienie, umowa i uczestniczyć w wyborach samorządu uczniowskiego w klasie i w szkole.
  • Stara się szanować zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski.
  • Stara się właściwie wykorzystać pracę zespołową w procesie uczenia się.
  • Stara się identyfikować się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektować normy i reguły postępowania w tych grupach.
  • Z niewielką pomocą wyjaśnia, iż wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu.
  • Stara się przyjmować konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.
  • Z niewielką pomocą ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.
  • Z niewielką pomocą przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób.
  • Z niewielką pomocą poprawnie rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne.
  • Z niewielką pomocą właściwie stosuje pojęcia porozumienie, umowa oraz stara się uczestniczyć w wyborach samorządu uczniowskiego w klasie i w szkole.
  • Po przypomnieniach szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski.
  • Z pomocą właściwie wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się.
  • Wymaga dużej pomocy, by identyfikować się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektować normy i reguły postępowania w tych grupach.
  • Ma problem ze zrozumieniem, iż wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu.
  • Często ma problem z przyjmowaniem konsekwencji swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.
  • Ze znaczną pomocą ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.
  • Ze znaczną pomocą przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób.
  • Z pomocą rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne.
  • Nie zawsze właściwie stosuje pojęcia porozumienie, umowa, niechętnie uczestniczy w wyborach samorządu uczniowskiego w klasie i w szkole.
  • Nie zawsze szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski.
  • Ma problem z właściwym wykorzystaniem pracy zespołowej w procesie uczenia się.
  • Nie identyfikuje się ze swoją grupą społeczną i nie respektuje obowiązujących w niej norm.
  • Nie potrafi ocenić swojego zachowania i zachowania innych osób.
  • Nie szanuje zwyczajów i tradycji obowiązujących w różnych grupach społecznych.

 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym

  • Interesująco opowiada o legendarnych początkach państwa polskiego i prezentuje wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka.  
  • Zawsze poprawnie rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy.
  • Świadomie uczestniczy w obchodach świąt narodowych, wykonuje kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.
  • Poprawnie rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowość, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron, wymienia nazwiska pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta i stolice Polski (dawne i obecną).
  • Poprawnie wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich.
  • Poprawnie opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wybitnych Polakach: papież Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, znani polscy sportowcy.
  • Interesująco opowiada o legendarnych początkach państwa polskiego i prezentuje wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka.  
  • Zawsze poprawnie rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy.
  • Świadomie uczestniczy w obchodach świąt narodowych, wykonuje kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.
  • Poprawnie rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowość, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron, wymienia nazwiska pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta i stolice Polski (dawne i obecną).
  • Poprawnie wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich.
  • Poprawnie opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wybitnych Polakach: papież Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, znani polscy sportowcy.
  • Opowiada w skróconej formie o legendarnych początkach państwa polskiego i prezentuje wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka.  
  • Najczęściej poprawnie rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy.
  • Świadomie uczestniczy w obchodach świąt narodowych, wykonuje kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.
  • Najczęściej poprawnie rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowość, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron oraz wymienia nazwiska pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta i stolice Polski (dawne i obecną).
  • Najczęściej poprawnie wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich.
  • Najczęściej poprawnie opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wybitnych Polakach: papież Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, znani polscy sportowcy.
  • Po naprowadzeniu opowiada o legendarnych początkach państwa polskiego i prezentuje wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka.  
  • Najczęściej poprawnie rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy.
  • Stara się świadomie uczestniczyć w obchodach świąt narodowych, wykonać kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowość, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron oraz wymienia nazwiska pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta i stolice Polski (dawne i obecną).
  • Z niewielką pomocą wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich.
  • Z niewielką pomocą opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wybitnych Polakach: papież Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, znani polscy sportowcy.
  • Tylko z pomocą opowiada o legendarnych początkach państwa polskiego i prezentuje wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka.  
  • Z pomocą rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy.
  • Pod opieką dorosłych stara się uczestniczyć  w obchodach świąt narodowych, wykonać kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachować się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.
  • Z pomocą rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowość, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron, tylko z pomocą wymienia nazwiska pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta i stolice Polski (dawne i obecną).
  • Z pomocą wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich.
  • Z pomocą opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wybitnych Polakach: papież Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, znani polscy sportowcy.
  • Nie zna legend związanych z powstaniem państwa polskiego i legendy dotyczącej regionu, w którym mieszka.  
  • Nie rozpoznaje symboli narodowych, nie wykonuje prac związanych ze świętami narodowymi, nie stosuje się do poznanych zasad w stosunku do symboli narodowych.
  • Nie zna legend związanych z historią Polski.
  • Nie zna nazwisk wielkich Polaków.