Poziom najwyższy

ocena celująca

Poziom wysoki

ocena bardzo dobra

Poziom średni

ocena dobra

Poziom niski

ocena dostateczna

Poziom bardzo niski

ocena dopuszczająca

Poziom najniższy

ocena niedostateczna

 Osiągnięcia w zakresie słuchania

  • Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.:
  • Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych. Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-skutkowe.
  • Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
  • Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, uroczystości, obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-skutkowe.
  • Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
  • Najczęściej słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, najczęściej obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Wypowiada się w formie logicznych zdań, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe.
  • Chętnie i recytuje wiersze.
  • Stara się słuchać z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób i obdarzać uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Wypowiada się najczęściej w formie odpowiedzi na pytania.
  • Poprawnie recytuje wiersze.
  • Ma problemy ze słuchaniem czytanych tekstów i wypowiedzi innych osób, z obdarzaniem uwagą dzieci i dorosłych podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Konstruuje wypowiedzi z pomocą nauczyciela.
  • Z pomocą recytuje wiersze.
  • Nie potrafi słuchać z uwagą czytanych przez innych tekstów.
  • Nie potrafi wypowiedzieć się w formie zdania na podany temat.
  • Nie uczy się zadawanych tekstów na pamięć.

 Osiągnięcia w zakresie czytania

  • Czyta płynnie głośno i cicho wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
  • Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta płynnie głośno i cicho wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
  • Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Czyta samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta poprawnie głośno i cicho omawiane teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
  • Najczęściej samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Stara się czytać samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta poprawnie głośno tylko przygotowane, krótkie teksty pisane samodzielnie i drukowane; zwykle ze zrozumieniem.
  • Z niewielką pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Zachęcany czyta samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta poprawnie wyrazy i krótkie zdania pisane samodzielnie i drukowane, nie zawsze rozumie czytany tekst.
  • Tylko z pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Ma problem z samodzielnym czytaniem wybranych książek.
  • Nie potrafi czytać tekstów w zakresie poznanych liter.

 Osiągnięcia w zakresie pisania

  • Zawsze poprawnie pisze i łączy litery, dobrze rozmieszcza je w liniaturze.
  • Zawsze bezbłędnie pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
  • Poprawnie pisze i łączy litery, dobrze rozmieszcza je w liniaturze.
  • Bezbłędnie pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
  • Najczęściej poprawnie pisze i łączy litery i rozmieszcza je w liniaturze.
  • Popełnia nieliczne błędy w pisaniu z pamięci i przepisywaniu tekstów, układa i pisze zdania.
  • Odtwarza poprawnie kształty większości liter, nie zawsze poprawnie rozmieszcza tekst w liniaturze.
  • Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i przepisywaniu tekstów, układa i pisze proste zdania.
  • Ma trudności z odtwarzaniem prawidłowego kształtu liter i poprawnym rozmieszczaniem tekstu w liniaturze.
  • Popełnia liczne błędy w pisaniu z pamięci. Przepisuje poprawnie tylko pod kierunkiem i z pomocą nauczyciela.
  • Nie odtwarza kształtu poznanych liter i niewłaściwie rozmieszcza tekst w liniaturze.
  • Nie potrafi pisać z pamięci.
  • Nie przepisuje wskazanych tekstów w liniaturze.

 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego

  • Zawsze samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
  • Zawsze bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
  • Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Najczęściej samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
  • Najczęściej rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Z niewielką pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Tylko z pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
  • Tylko z pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Nie odróżnia w wypowiedziach zdań, wyrazów, sylab i głosek.