Wymagania na poszczególne oceny z matematyki w klasie V autorstwa Jadwigi Banasik wydawnictwo GWO

Wymagania na ocenę dopuszczającą (2) obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę, bez których uczeń nie jest w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych podczas lekcji i wykonywać prostych zadań nawiązujących do sytuacji z życia codziennego.

Kategorie celów nauczania:

A – zapamiętanie wiadomości
B – rozumienie wiadomości
C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

Dział programowy

 CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM WRAZ  Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ

KATEGORIA A

UCZEŃ ZNA:

KATEGORIA B

UCZEŃ ROZUMIE:

KATEGORIA C

UCZEŃ UMIE:

KATEGORIA D

UCZEŃ UMIE:

I. Liczby i działania

  • pojęcie cyfry,
  • nazwy działań i ich elementów,
  • algorytmy dodawania i odejmowania  pisemnego,
  • algorytmy mnożenia i dzielenia  pisemnego,
  • kolejność wykonywania działań, gdy nie występują nawiasy, kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy,           
  • dziesiątkowy system pozycyjny,
  • różnicę między cyfrą a liczbą,
  • pojęcie osi liczbowej,
  • zależność wartości liczby od położenia
  • jej cyfr,
  • potrzebę stosowania dodawania i odejmowania pisemnego,
  • potrzebę stosowania mnożenia i dzielenia pisemnego,
  • zapisywać liczby za pomocą cyfr,
  • odczytywać liczby zapisane cyframi,
  • zapisywać liczby słowami,
  • porównywać liczby,
  • porządkować liczby w kolejności od najmniejszej do największej lub odwrotnie,
  • przedstawiać liczby naturalne na osi liczbowej,
  • odczytywać współrzędne punktów na osi liczbowej,
  • pamięciowo dodawać i odejmować liczby:
    • w zakresie 100,
  • pamięciowo mnożyć liczby:
    • dwucyfrowe przez jednocyfrowen w zakresie 100,
  • pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe
  • przez jednocyfrowe lub dwucyfrowe:
    • w zakresie 100,
  • dodawać i odejmować pisemnie liczby bez przekraczania progu dziesiątkowego i z przekraczaniem jednego progu dziesiątkowego,
  • sprawdzać odejmowanie za pomocą dodawania,
  • powiększać lub pomniejszać liczby,
  • mnożyć i dzielić pisemnie liczby
  • wielocyfrowe przez jednocyfrowe,
  • powiększać lub pomniejszać liczby n razy,
  • obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych dwudziałaniowych bez użycia nawiasów,
  • rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pamięciowych i pisemnych.
 

II. Własności liczb naturalnych

  • pojęcie wielokrotności liczby naturalnej,
  • pojęcie dzielnika liczby naturalnej,
  • pojęcie liczby pierwszej i liczby złożonej.
 
  • wskazywać lub podawać wielokrotności liczb naturalnych,
  • wskazywać wielokrotności liczb
  • naturalnych na osi liczbowej,
  • podawać dzielniki liczb naturalnych,
  • rozpoznawać liczby podzielne przez
    • 2, 5, 10, 100.
 

III.  Ułamki

zwykłe

  • pojęcie ułamka jako części całości,
  • budowę ułamka zwykłego (K)
  • pojęcie liczby mieszanej,
  • pojęcie ułamka jako ilorazu dwóch liczb naturalnych,
  • zasadę skracania i rozszerzania ułamków zwykłych,
  • algorytm porównywania ułamków o równych mianownikach,
  • algorytm dodawania i odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach,
  • zasadę dodawania i odejmowania ułamków zwykłych o różnych mianownikach,
  • algorytm mnożenia ułamków przez liczby naturalne,
  • algorytm mnożenia ułamków,
  • pojęcie odwrotności liczby
  • algorytm dzielenia ułamków zwykłych
  • przez liczby naturalne,
  • algorytm dzielenia ułamków zwykłych.
  • pojęcie ułamka jako wynik podziału całości na równe części,
  • pojęcie ułamka jako ilorazu dwóch liczb naturalnych,
  • opisywać części figur lub zbiorów skończonych za pomocą ułamka,
  • zaznaczać określoną ułamkiem część figury lub zbioru skończonego,
  • przedstawiać ułamki zwykłe na osi liczbowej,
  • odczytywać zaznaczone ułamki na osi liczbowej,
  • zamieniać całości na ułamki niewłaściwe,
  • przedstawiać ułamek zwykły w postaci ilorazu liczb naturalnych i odwrotnie,
  • stosować odpowiedniości: dzielna– licznik, dzielnik – mianownik, znak dzielenia – kreska ułamkowa,
  • skracać (rozszerzać) ułamki, gdy dana jest liczba, przez którą należy podzielić (pomnożyć) licznik i mianownik,
  • porównywać ułamki o równych mianownikach,
  • dodawać i odejmować:
    • ułamki o tych samych mianownikach,
    • liczby mieszane o tych samych mianownikach,
  • powiększać ułamki o ułamki o tych samych mianownikach,
  • powiększać liczby mieszane o liczby mieszane o tych samych mianownikach.
 

IV. Figury na

płaszczyźnie

  • podstawowe figury geometryczne,
  • pojęcie kąta,
  • rodzaje katów:
    • prosty, ostry, rozwarty, pełny, półpełny,
  • jednostki miary kątów:
    • stopnie,
  • pojęcia kątów:
    • przyległych,
    • wierzchołkowych,
  • związki miarowe poszczególnych
  • rodzajów kątów,
  • pojęcie wielokąta,
  • pojęcie wierzchołka, kąta, boku wielokąta,
  • pojęcie przekątnej wielokąta,
  • pojęcie obwodu wielokąta,
  • rodzaje trójkątów,
  • sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta,
  • pojęcia: prostokąt, kwadrat,
  • własności boków prostokąta i kwadratu,
  • pojęcia: równoległobok, romb,
  • własności boków równoległoboku i rombu,
  • pojęcie trapezu,
  • nazwy czworokątów.
 
  • rozpoznawać proste i odcinki prostopadłe (równoległe),
  • kreślić proste i odcinki prostopadłe,
  • kreślić prostą prostopadłą przechodzącą przez punkt nieleżący na prostej,
  • rozróżniać poszczególne rodzaje kątów,
  • rysować poszczególne rodzaje kątów,
  • mierzyć kąty,
  • rysować kąty o danej mierze stopniowej,
  • wskazywać poszczególne rodzaje kątów,
  • rysować poszczególne rodzaje kątów,
  • określać miary kątów przyległych, wierzchołkowych i katów utworzonych przez trzy proste na podstawie rysunku lub treści zadania,
  • wyróżniać wielokąty spośród innych figur,
  • rysować wielokąty o danej liczbie boków,
  • wskazywać boki, kąty i wierzchołki wielokątów,
  • wskazywać punkty płaszczyzny należące  i nienależące do wielokąta,
  • rysować przekątne wielokąta,
  • obliczać obwody wielokątów:
    • w rzeczywistości,
  • wskazywać i rysować poszczególne rodzaje trójkątów,
  • określać rodzaje trójkątów na podstawie rysunków,
  • obliczać obwód trójkąta
    • o danych długościach boków,
  • wyróżniać spośród czworokątów prostokąty i kwadraty,
  • rysować prostokąt, kwadrat o danych wymiarach lub przystający do danego,
  • rysować przekątne prostokątów i kwadratów,
  • wskazywać równoległe i prostopadłe boki prostokąta i kwadratu,
  • obliczać obwody prostokątów i kwadratów,
  • rysować prostokąty, kwadraty na kratkach, korzystając z punktów kratowych,
  • wyróżniać spośród czworokątów równoległoboki i romby,
  • wskazywać równoległe boki równoległoboków i rombów,
  • rysować przekątne równoległoboków
  • i rombów,
  • obliczać obwody równoległoboków
  • i rombów,
  • wyróżniać spośród czworokątów:
    • trapezy,
  • wskazywać równoległe boki trapezu,
  • kreślić przekątne trapezu,
  • obliczać obwody trapezów.
 

V. Ułamki dziesiętne

  • dwie postaci ułamka dziesiętnego,
  • nazwy rzędów po przecinku,
  • algorytm porównywania ułamków dziesiętnych,
  • zależności pomiędzy jednostkami masy            i długości,
  • algorytm dodawania i odejmowania pisemnego ułamków dziesiętnych
  • algorytm mnożenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000, . . .   algorytm dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000, . . .  algorytm mnożenia ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne
  • algorytm mnożenia ułamków dziesiętnych
  • algorytm dzielenia ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne
  • zasadę zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe,
  • pojęcie procentu.
  • dzielenie jako działanie odwrotne do mnożenia,
  • potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym.
  • zapisywać i odczytywać ułamki dziesiętne,
  • zamieniać ułamki dziesiętne na zwykłe,
  • porównywać dwa ułamki o takiej samej liczbie cyfr po przecinku,
  • pamięciowo i pisemnie dodawać i odejmować ułamki dziesiętne:
    • o takiej samej liczbie cyfr po przecinku,
  • mnożyć ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, . . sprawdzać poprawność odejmowania,
  • mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, . . .,
  • pamięciowo i pisemnie mnożyć ułamki dziesiętne ppamięciowo i pisemnie mnożyć:
    • dwa ułamki dziesiętne o dwóch lub jednej  cyfrze różnej od zera rzez liczby naturalne,
  • pamięciowo i pisemnie dzielić ułamki dziesiętne przez liczby naturalne:
    • zamieniać ułamki dziesiętne ułamki zwykłe,
  •  zamieniać ułamki ½, ¼ na ułamki dziesiętne i odwrotnie jednocyfrowe,
  • wskazać przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym,
  • zaznaczać 25%, 50% figur ,
  • zapisywać 25%, 50% w postaci ułamków.
 

VI. Pola figur

  • jednostki miary pola,
  • wzór na obliczanie pola prostokąta i kwadratu,
  • jednostki miary pola,
  • wzory na obliczanie  pól poznanych wielokątów.
  • pojęcie miary pola jako liczby kwadratów jednostkowych,
  • mierzyć pola figur:
    • kwadratami jednostkowymi,
  • obliczać pola prostokątów i kwadratów,
  • obliczać pola poznanych wielokątów.
 

VII. Liczby

całkowite

  • pojęcie liczby ujemnej i liczby dodatniej,
  • pojęcie liczb przeciwnych,
  • zasadę dodawania liczb o jednakowych znakach.
  • rozszerzenie osi liczbowej na liczby ujemne.
  • podawać przykłady liczb ujemnych,
  • zaznaczać liczby całkowite ujemne na osi liczbowej,
  • porównywać liczby całkowite:
    • dodatnie,
    • dodatnie z ujemnymi,
  • podawać przykłady występowania liczb ujemnych w życiu codziennym,
  • podawać liczby przeciwne do danych,
  • obliczać sumy liczb o jednakowych znakach,
  • dodawać liczby całkowite, korzystając z osi liczbowej,
  • odejmować liczby całkowite, korzystając z osi liczbowej,
  • odejmować liczby całkowite dodatnie, gdy odjemnik jest większy od odjemnej.
 

VIII. Graniastosłupy

  • cechy prostopadłościanu i sześcianu,
  • elementy budowy prostopadłościanu,
  • pojęcie graniastosłupa prostego,
  •  elementy budowy graniastosłupa prostego,
  • jednostki pola powierzchni,
  • pojęcie objętości figury,
  • jednostki objętości,
  • wzór na obliczanie objętości prostopadłościanu i sześcianu.
 
  • wyróżniać prostopadłościany spośród figur przestrzennych,
  • wyróżniać sześciany spośród figur przestrzennych,
  • wskazywać elementy budowy prostopadłościanów,
  • wskazywać w modelach prostopadłościanów ściany i krawędzie prostopadłe i równoległe,
  • wskazywać w modelach prostopadłościanów krawędzie o jednakowej długości,
  • wyróżniać graniastosłupy proste spośród figur przestrzennych,
  • wskazywać elementy budowy graniastosłupa,
  • wskazywać w graniastosłupach ściany i  krawędzie prostopadłe i równoległe:
    • na modelach,
  • określać liczby ścian, wierzchołków, krawędzi graniastosłupów:
    • na modelach,
  • wskazywać w graniastosłupach krawędzie o jednakowej długości:
    • na modelach,
  • rysować siatki prostopadłościanów i sześcianów na podstawie modelu lub rysunku,
  • obliczać pole powierzchni sześcianu,
  • obliczać pola powierzchni prostopadłościanu:
    • na podstawie jego siatki,
  • obliczać objętości brył, znając liczbę mieszczących się w nich sześcianów jednostkowych,
  • porównać objętości brył,
  • obliczać objętości sześcianów,
  • obliczać objętości prostopadłościanów.